Gå til innhold

Barnehagespørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt i andre barnehager å levere i felles avdeling?? Altså ALLE fra 0-6 år i samme avdeling i potensielt 2 timer før de går hver til sitt. 
Jeg er mamma for første gang og hadde en forferdelig opplevelse denne uken da jeg skulle levere 1-åringen. De skal leveres på felles avdeling om man leverer før 0830, dersom været er for dårlig til å være ute til 0830. Nå har behovet endret seg og vi må levere før 08 da vi skal på jobb. Har tidligere levert barnet i sin avdeling etter 0830. 

Jeg kommer i garderoben, uviten førstegangsmor, og en ansatt røsker barnet ut av hendene på meg og tar han med seg inn. Han hyyyylgråt og har aldri vært på den avdelingen og de voksne var ukjente for han. Det var mange som skulle levere samtidig og jeg ble stående i sjokk. Jeg gikk og satte meg i bilen og dro på jobb, tok litt tid før jeg innså hva som faktisk skjedde. En veldig flink ansatt som hører til gutten sin avdeling kom på jobb 0830 og tok han med en gang ut. Hun ringte meg og fortalte at han var urolig og det var egentlig da jeg innså at han kjenner verken ansatte eller omgivelsene. Han hadde altså hyyylgrått i 1 time sammen med masse ukjente voksne og store barn som løp rundt.    

Jeg har i ettertid sendt en tilbakemelding på Mail, der jeg ber instendig om at så små må få bli levert i trygge omgivelser med kjente voksne. 

Men jeg lurer på om dette er normalt i andre barnehager?? Jeg kunne jo like gjerne plassert ungen min i et fremmed hus med fremmede folk og han hadde vært like redd da. 

Anonymkode: 37f02...a9c

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke normalt der mitt barn går. Heller ingen steder jeg har jobbet. Men barnehagene er under et enormt press mtp bemanning. Foreldre må opp i ringa. Klage til statsforvalter etc

Anonymkode: 1c4b9...5d1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det der våres gikk og. Var 3 avdelinger på morgenen var det kun 1 ansatt pr avdeling og da samlet alle seg inne på felles arealet det var fra 06.30 til 8.30. Så noen ganger kunne det være en fra annen avdeling som tok i mot hvis eks den på avdelingen drev med noe

I en bhg jeg jobbet der var de kun 1 gruppe alle sammen hele dagen.

I en annen var de delt opp i alderskull ut fra når de var født så der er det at er en født i 2022 så er en kun med barn i fra 2022, aldri med andre. Og fast ansatte fra en starter til en slutter i bhg som skolestarter.

Annen var delt i små og store. Der så de litt ann noen ganger samlet de alle andre ganger ikke

Endret av jegerrinne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten ❤️ Dette hørtes ikke greit ut nei, men er nok dessverre et resultat av underbemannet barnehage. Vårt barn er snart tre år gammelt, men jeg hadde reagert på samme måte som deg uansett. Helt riktig å gi tilbakemelding. Kan det være mulig å få med flere foreldre for å støtte saken?

Anonymkode: 90dc0...2c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit i det hele tatt! Og heller ikke normalt.

Klag! ❤️

Anonymkode: f4092...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke klage blir ikke fler ansatte av den grunn det eneste man kan gjøre noe med er å tilpasse selv

Anonymkode: e0a31...f48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes veldig rart ut. Helt lov å klage på den situasjonen.

I vår bhg samarbeider avdelingene på småbarn og storebarn hver for seg. Altså slår de sammen de to småbarnsavd og de to storebarnsavd ved behov. Det funker fint her, men det er nok mye fordi "alle kjenner alle". De har felles kjøkken, garderober og uteområde så barna kjenner de voksne på begge avdelinger.

Anonymkode: 2bc95...ca8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke greit! Klag, ta dette videre så langt du kan. Som skrevet over; vi foreldre MÅ mer på banen. Siden «alle» leverer små barn i barnehagen, fra under ett-års alderen, fra før barnet er i stand til å faktisk forstå at mamma/pappa kommer tilbake, tenker flertallet av oss at det er trygt og normalt, for alle gjør det jo. Sannheten er at dette er hjertskjærende, og vi som foreldre har havnet i en naivitet som stoler blindt på en alt for tidlig institusjonalisering. Vi er alt for godtroende.

Nå er det slik rammene tvinger flertallet av oss inn i dette, men dette skal da i prinsippet  forutsette at barnehagen er et trygt sted! Et sted hvor tilvenning opparbeides i mer enn 3 dager, og hvor personalet er kompetent, og gjør sitt ytterste for at dette skal fungere så optimalt som overhode mulig.

Jeg oppfordrer alle til å følge med og melde fra. Alltid. Søkere til barnehagelærer-utdanningen daler. Og får dette fortsette, vil kvaliteten bare forverres. Verken lærere, fagarbeidere eller øvrig godt personale klarer å stå i dette. Løsningen blir at vikarbyrå plasserer de som ikke har noen ønske om å i det hele tatt være i en barnehage.

Anonymkode: ff6a5...6c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen god leveringssituasjon og ikke god måte av barnehagen å møte et barn som fremdeles er nytt i barnehagen, bemanningsmangel eller ei. Jeg ville blitt litt satt ut. Ansatte skal heller ikke rive barn ut av foreldres armer, foreldre skal gi over barnet.

Hos oss er de 2 småbarnsavdelingene ofte sammen på morningen. De er ikke sammen med 2 storebarnsavdelingene inne men det hender at alle er ute samtidig når jeg leverer. Men det er alltid en voksen fra mitt barns avdeling som kan ta imot. Og om det feks er vikar så forsøker de sette denne på mellomvakt så det alltid er en kjent voksen i tidlig- og senvakt. De prøver og å gjøre barna trygge på barna på den andre småbarnsavdelingen. Jeg vet at mitt barn er ganske trygg på disse iløpet av dagen men akkurat levering er vanskelig til andre enn de på hennes egen avdeling. Så om en av dem er opptatt så venter jeg gjerne litt til de kan ta imot ordentlig hvis jeg merker at barnet trenger det den dagen.

Første par måneder i barnehagen ifjor om hun gråt ved levering sendte de gjerne bilde 10 minutter etterpå at hun hadde begynt å leke og var glad igjen.

Ville absolutt snakket med dem om dette, hvorfor ingen fra deres avdeling er tilstede før 830 og om det er sånn hver dag eller om dette var et unntak. Sliter barnehagen med sykdom osv. så må de iallfall informere foreldrene om hvem som er på jobb når.

Anonymkode: d436b...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barnehage har vi en regel at om en "ukjent" må ta imot(eks ved fravær) skal det være på kjent avdeling. At til hver tid er minst en av to faktorer er kjent(trygt), enten avdeling eller personal 

Anonymkode: 41693...a4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen her sliter med mye dessverre. Store interne utfordringer! …. Stryk på foreldretestene. Dårligste i Norge faktisk. Hadde det vært et annet alternativ hadde vi gått dit, men det er det ikke på et lite sted…. 

Et foreldreopprør er i ferd med å skje. 

Så vil jeg si at jeg virkelig priser barnehageansatte!❤️ En krevende jobb! 

takk for gode svar, jeg tar med meg svarene videre i denne saken! 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det normalt i andre barnehager å levere i felles avdeling?? Altså ALLE fra 0-6 år i samme avdeling i potensielt 2 timer før de går hver til sitt. 
Jeg er mamma for første gang og hadde en forferdelig opplevelse denne uken da jeg skulle levere 1-åringen. De skal leveres på felles avdeling om man leverer før 0830, dersom været er for dårlig til å være ute til 0830. Nå har behovet endret seg og vi må levere før 08 da vi skal på jobb. Har tidligere levert barnet i sin avdeling etter 0830. 

Jeg kommer i garderoben, uviten førstegangsmor, og en ansatt røsker barnet ut av hendene på meg og tar han med seg inn. Han hyyyylgråt og har aldri vært på den avdelingen og de voksne var ukjente for han. Det var mange som skulle levere samtidig og jeg ble stående i sjokk. Jeg gikk og satte meg i bilen og dro på jobb, tok litt tid før jeg innså hva som faktisk skjedde. En veldig flink ansatt som hører til gutten sin avdeling kom på jobb 0830 og tok han med en gang ut. Hun ringte meg og fortalte at han var urolig og det var egentlig da jeg innså at han kjenner verken ansatte eller omgivelsene. Han hadde altså hyyylgrått i 1 time sammen med masse ukjente voksne og store barn som løp rundt.    

Jeg har i ettertid sendt en tilbakemelding på Mail, der jeg ber instendig om at så små må få bli levert i trygge omgivelser med kjente voksne. 

Men jeg lurer på om dette er normalt i andre barnehager?? Jeg kunne jo like gjerne plassert ungen min i et fremmed hus med fremmede folk og han hadde vært like redd da. 

Dette er ikke normalt i det hele tatt! Dette skal du ikke godta! En slik utrygghet skal ikke ettåringer oppleve! Kjenner jeg blir både trist og oppgitt! Dette kan du først ta med styrer og så rett videre til enhetsleder for barnehager i kommunen/bydelen om ikke styrer tar raskt tak og endrer rutiner/vakter.

Jeg har jobbet i barnehage i over 15 år og har aldri hørt om/erfart lignende. De minste skal ALLTID møtes av en trygg og kjent voksen. 

Anonymkode: a348c...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles sted om morningen  frem til ett visst tidspunkt, det vet alle foreldre. Det betyr at det ikke alltid er en fra egen avd som tar i mot, men barna blir da kjent med andre voksne i bhg uansett, vi har fellessamlinger, er ute samtidig , passer hverandres barn ved møter osv. 

Anonymkode: ca8af...065

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her reagerer jeg mer på måten den ansatte håndterte situasjonen, enn det at de har felles leveringsavdeling. Jeg jobber selv i bhg, og det å rive unger ut av foreldres armer er en uting som hos oss ikke tillates. Både foreldre og barn blir jo helt overkjørt, pluss at det faktisk medfører mer stress for oss også med et skrikende utrygt barn.

Jeg synes du skal snakke med både ped.leder på ditt barns avdeling, og daglig leder. Du kan kreve en forklaring på hvordan bhg tenker trygghet og omsorg, når leveringen foregikk som den gjorde.

Hvordan sikrer bhg at alle barn blir kjent med alle ansatte f.eks. Og hva kommer det av at ingen ansatte som jobber med de aller minste, er på plass før så sent som 8.30? 

Anonymkode: 91fd1...cf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at dette ikke var noe særlig men ville tenkt meg om før du begynner å klage på dette. For det første, så legger de neppe om på bemanningsplanen kun fordi du er uenig i måten de gjør det på. For det andre, så vil det bli vinklet til at du gjør barnet utrygg i leveringssituasjonen, at du ikke stoler på bhg osv. Og at dine holdninger påvirker barnet negativt. Har vært der selv ja. 

Anonymkode: a0542...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er felles hos oss fram til 8:30 men der er alltid en kjent fra småbarnsavdelingen til å ta imot de minste. 

Anonymkode: 6b0fb...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår barnehage samarbeider to av småbarnsavdelingene med hverandre og de tre storbarnsavdelingene. 

Storbarn har felles tidligvakt, og så starter de neste med et kvarters mellomrom. De går hver til sitt 7.30.

På de to småbarnsavdelingene har de noen ganger felles frokost før de går til egne avdelinger. Kommer an på hvor mange barn de er. Alle ansatte på disse to avdelingene er kjente for alle barna. 

Anonymkode: 842e1...e8c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ordlegge meg litt annerledes! Jeg forventer å kunne levere barnet mitt i trygge omgivelser med kjente voksne! Det hadde vært ok å levere dersom det var det. 

Sånn som opplegget er i bhg, er det verken eller. Derfor tar jeg fri 30 minutter fra jobb i morgen tidlig for å levere 0830.  

Men ja, jeg stiller likevel spørsmål til å levere 1-åringene sammen med de store. Det tror jeg blir litt mye for dem, kjent eller ei. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg må ordlegge meg litt annerledes! Jeg forventer å kunne levere barnet mitt i trygge omgivelser med kjente voksne! Det hadde vært ok å levere dersom det var det. 

Sånn som opplegget er i bhg, er det verken eller. Derfor tar jeg fri 30 minutter fra jobb i morgen tidlig for å levere 0830.  

Men ja, jeg stiller likevel spørsmål til å levere 1-åringene sammen med de store. Det tror jeg blir litt mye for dem, kjent eller ei. 

ts 

Det er ikke noe problem , de små synes det er stas med de store og omvendt , det er så fint å se omsorgen de store har for de små.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her reagerer jeg mer på måten den ansatte håndterte situasjonen, enn det at de har felles leveringsavdeling. Jeg jobber selv i bhg, og det å rive unger ut av foreldres armer er en uting som hos oss ikke tillates. Både foreldre og barn blir jo helt overkjørt, pluss at det faktisk medfører mer stress for oss også med et skrikende utrygt barn.

Jeg synes du skal snakke med både ped.leder på ditt barns avdeling, og daglig leder. Du kan kreve en forklaring på hvordan bhg tenker trygghet og omsorg, når leveringen foregikk som den gjorde.

Hvordan sikrer bhg at alle barn blir kjent med alle ansatte f.eks. Og hva kommer det av at ingen ansatte som jobber med de aller minste, er på plass før så sent som 8.30? 

Anonymkode: 91fd1...cf4

Det dr jo ikke sikkert det er sånn hver dag, man rullerer jo gjerne på hvem som har tv. Høres rart ut om det aldri er noen der før 8.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...