Gå til innhold

Ser man virkelig ut som man gjør på bilder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk på når du tar bilde av noe vakkert i naturen.

Du klarer ikke å fange skjønnheten.

Sånn er det med bilder av deg også ❤️ 

Anonymkode: 69f40...210

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med bilder er jo nettopp det at de fanger øyeblikket. I virkeligheten beveger man jo en god del på seg - snakker, ler, spiser, snur på hodet, havner under ulike lysvinkler, osv, så alle de øyeblikkene i løpet av dagen der ansiktet ser mindre flatterende ut, er borte før de knapt har skjedd. Men kameraet fanger det! Den fanger den dobbelhaka som kun kommer fram når man tilter ned hodet eller sier en bestemt bokstav, den fanger alle rynkene som bare er synlige når man har et visst ansiktsuttrykk, og den fanger det faktum at nesa ser jævlig lang ut fra én spesifikk vinkel. Prøver man å se fin ut og holde trynet i ro, blir man gjerne anspent eller drar ansiktet inn i ufrivillige grimaser, og så ser man bare grusom ut likevel.

Jeg syns f.eks. søsteren min er veldig pen i virkeligheten, men har ytterst få bilder av henne som jeg syns representerer utseendet hennes. Vanligvis skjer det ett eller annet rart i det ansiktet som jeg aldri i verden ville rukket å registrere i virkeligheten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke, tenker på bildet jeg har på førerkortet! Der ser jeg ikke ut som meg selv i det heletatt, men det er vel et fåtall som faktisk gjør det, for på førerkortet skal man ikke smile. Jeg viste bare frem førerkortet til nærmeste familie rett etter oppkjøring, foruten hun i politiet som stoppet meg på en rutinekontroll.

MEN i fjor viste jeg frem førerkortet mitt til ei venninne av meg, dette fordi hun hadde fornyet sitt bilde på førerkortet, og jeg nektet å tro at hennes bilde ble verre enn mitt. Jeg får se hennes først, vi begynner å le begge to. Så viser jeg henne MITT, hun ser på det i et sekund, så spør hun meg; Men i jøssenavn, hvem er det du har drept da?

Hun syntes førerkortbildet mitt så ut som et mugshot 😅

Anonymkode: df75c...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 21.31):
Ekspander  

Vel vi snakker ganske mye større forskjeller mellom speilbilde og fotografi enn litt lengre og bredere nese her i gården. Speilbilde og fotografi ser ut som to helt forskjellige mennesker hos meg.

Anonymkode: 9ee5e...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 23.22):

Vel vi snakker ganske mye større forskjeller mellom speilbilde og fotografi enn litt lengre og bredere nese her i gården. Speilbilde og fotografi ser ut som to helt forskjellige mennesker hos meg.

Anonymkode: 9ee5e...fe5

Ekspander  

Nei, vi gjør faktisk ikke det. Det er relativt små forskjeller som totalt sett skaper en effekt som føles "feil". Hvis du prøver å gruble litt på dette, for å sette fingeren på HVA forskjellene faktisk her, skal du slite med å faktisk få det til.

Anonymkode: 3a2ae...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt nasjonale id-kort bilde ser jeg ut som en gammal skapsprenger, og ligner ikke det jeg ser i speilet i det hele tatt! Ser virkelig ut som jeg planlegger et innbrudd eller noe annet slemt 😂

Aldri vært fotogen, selv om et og annet sjeldent bilde har vært vellykket, så er ikke det "normalen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt lite fotogen på bilder, fordi jeg ikke klarer på noen som helst måte å holde meg naturlig. Mine bestevenninner har holdt på å le seg ihjel av bilder tatt av meg opp igjennom årene, siden de tørr å si meningen sin til meg. 

Anonymkode: 25f1a...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 10.04):

Nei, vi gjør faktisk ikke det. Det er relativt små forskjeller som totalt sett skaper en effekt som føles "feil". Hvis du prøver å gruble litt på dette, for å sette fingeren på HVA forskjellene faktisk her, skal du slite med å faktisk få det til.

Ekspander  

Jeg ser godt forskjellene.

Det har også noe med at alle har asymmetriske ansikter, og speilbildet er jo nettopp speilvendt mens bildet er "riktig" vei. Og man er vant med speilbildet sitt. Så når asymmetrien er snudd så synes man det ser rart ut. For min del er det særlig en skjev munn, som jeg ikke ser på speilbildet men legger merke til med en eneste gang på bilder.

Det, i tillegg til at neser kan bli større og øyne mindre og den slags selvsagt. De første mobilkameraene var jo helt umulige å ta en bra selfie på, men de har blitt mye bedre. 

Jeg er heller ikke det minste fotogen, og det har til og med andre vedkjent at jeg er også, eller i det minste sagt at det ligna ikke på deg etc. Jeg var sammen med en fotograf engang, for et helvete det var, jeg hatet å bli tatt bilde av. Han tok tusen bilder av meg og jeg ble vel fin på ett. 

Jeg har god selvtillit på utseendet ellers, jeg er pen og jeg får komplimenter for det stadig vekk. Men skjønnheten lar seg altså ikke fange på bilder 😂

Anonymkode: 6c938...3d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 20.48):

Jeg håper virkelig jeg ser bedre ut i virkeligheten enn på det siste passbildet mitt, der ser jeg gal ut!

Anonymkode: bb15f...f1d

Ekspander  

Da er vi to. Om jeg noen gang blir mistenkt med det bildet stående blir jeg bedømt skyldig 😂 Makan for et stygt bilde. 

Anonymkode: 05042...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en søt kollegadame tidlig i 30-årene som jeg knipset et par bilder av ved en anledning - jada, hun var med på det. Bildet avspeiler ikke personligheten i det hele tatt. Samme gjelder for de offisielle jobbildene, tatt av fotograf. Tenker kanksje at folk som er veldig hygeligge, delvis ganske utadvente og framstår som behagelige ofte ikke får så pene bilder. Så har jeg en bekjent i utlandet som tar en del lokale modelloppdrag innimellom. Hun fremstår som veldig pen blond dame, i et land der de fleste er mørke - nydelige bilder, men i virkeligheten er hun ganske vanlig...  Litt beskjeden og ikke så sprudlende, som bulgarere flest. 🙂

Anonymkode: a4244...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært stygg på vanlige bilder tatt av vanlige folk. Dess mer naturlig og glad jeg er, dess styggere er jeg 😂 Jeg har likevel jobbet som modell og de bildene ser helt sinnsykt fine ut, mye bedre enn i virkeligheten. Ikke fordi de er redigert, men noen har jobbet hardt for å fange skjønnheten.

Så kanskje vi kan skylde på at fotografen og stylinga er dårlig til hverdags? 🫣

Anonymkode: 97e9e...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør iallfall ikke det. Jeg ligner på en brun iraker på bilder. Da jeg fant ut det ble det straks stopp med selfier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 10.13):

Jeg ser godt forskjellene.

Det har også noe med at alle har asymmetriske ansikter, og speilbildet er jo nettopp speilvendt mens bildet er "riktig" vei. Og man er vant med speilbildet sitt. Så når asymmetrien er snudd så synes man det ser rart ut. For min del er det særlig en skjev munn, som jeg ikke ser på speilbildet men legger merke til med en eneste gang på bilder.

Det, i tillegg til at neser kan bli større og øyne mindre og den slags selvsagt. De første mobilkameraene var jo helt umulige å ta en bra selfie på, men de har blitt mye bedre. 

Jeg er heller ikke det minste fotogen, og det har til og med andre vedkjent at jeg er også, eller i det minste sagt at det ligna ikke på deg etc. Jeg var sammen med en fotograf engang, for et helvete det var, jeg hatet å bli tatt bilde av. Han tok tusen bilder av meg og jeg ble vel fin på ett. 

Jeg har god selvtillit på utseendet ellers, jeg er pen og jeg får komplimenter for det stadig vekk. Men skjønnheten lar seg altså ikke fange på bilder 😂

Anonymkode: 6c938...3d6

Ekspander  

Du tar det altfor bokstavelig. "Litt lengre og bredere nese" er åpenbart ikke bokstavelig ment, siden avstandsfordreining ikke magisk og eksklusivt bare påvirker disse trekkene. Hele ansiktet blir subtilt fordreid basert på brennvidden på objektivet, og det er blant annet det du reagerer på, i tillegg til speilvenning, lyssetting og (ikke minst) det faktum at et stillbilde vil oppleves annerledes enn bevegelse.

Typisk sitter mye av dette også i hodet på modellen, og så bastant som du er, kan jeg nesten garantere at det gjelder deg langt mer enn de fleste. Mange påstår hardnakket de er enormt ufotogene og alle bilder er fæle, men venner og kjente er ikke enige med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...