Gå til innhold

100% hjemmekontor - er folk klar over hva som ligger foran oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom bedrifter skal gå for 100% hjemmekontor - så i fremtiden vil produktiviteten bli målt helt annerledes. 

Vi vil måtte jobbe mer enn vi jobber nå. MYE MER. 

Det er allerede på trappene, teknologi som vil måle oss på en annen måte enn før.

Da vil det ikke nytte med fraser ala bare jeg leverer det jeg skal iløpet av dagen, så kan jeg jobbe intenst i 2 timer og slappe av i 5 timer.

Nope, dette vet bedriftene allerede, det diskuteres innad konstant, og det jobbes mot at man skal få målt effektiviteten på andre måter enn bare hva man leverer, som vil vi - vi vil måtte jobbe hardere og mer for at alle timer man jobber faktisk blir utnyttet.

Hva tenker dere om dette? Man er naiv hvis man tror at vi kan fortsette slik som dette. Vi får kanskje i pose og sekk om man i fremtiden får 100% hjemmekontor der det er mulig, MEN det vil svi. Garantert.

Anonymkode: 7ae17...785

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var da fryktelig mye synsing.

Jeg har hatt hjemmekontor i flere jobber, og så lenge jeg leverer hva jeg skal levere, innenfor tidsrammen jeg skal levere det og med god kvalitet, så er dét det viktigste.

Om du tenker at bedrifter prøver å finne ut av hvordan man kan tjene mer penge pr time arbeidet, så er jo dette noe som de har fundert på i ca. 300 år.

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd for at du må jobbe mye?

Anonymkode: 7e280...985

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Dette var da fryktelig mye synsing.

Jeg har hatt hjemmekontor i flere jobber, og så lenge jeg leverer hva jeg skal levere, innenfor tidsrammen jeg skal levere det og med god kvalitet, så er dét det viktigste.

Om du tenker at bedrifter prøver å finne ut av hvordan man kan tjene mer penge pr time arbeidet, så er jo dette noe som de har fundert på i ca. 300 år.

Du er naiv, hvis du klarer fint å levere godt innenfor rammen så vet jo ledelsen dette og da kommer det til et punkt at du skal levere MER innenfor en kortere tidsramme. Bedrifter vil allltid tilstrebe maks effektivitet og vi er på vei dit at dette vil måles på andre måter enn nå. 

Synsing er det ikke, det er allerede i gang og snakkes om innad i ledelser hele tiden. Fremtiden vil kreve mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan virkelig bare skje i Norge. En person som er redd for å måtte jobbe i arbeidstiden. Fy fader som dere kontorrotter gasser dere med kaffikopper, smalltalk og fleksitid, dere fremstår som en eneste stor vernet bedrift.

Anonymkode: 59c39...175

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan virkelig bare skje i Norge. En person som er redd for å måtte jobbe i arbeidstiden. Fy fader som dere kontorrotter gasser dere med kaffikopper, smalltalk og fleksitid, dere fremstår som en eneste stor vernet bedrift.

ikke grei alle under samme kam.

Jeg jobber mye hjemmefra og helt ærlig så jobber jeg mer effektivt hjemme enn på kontoret, men jeg jobber da 7.5 time, sikker mange som chille litt men da vil det jo vær bra at bedrifter får målt dette slik at de kan kutte ut unødvendig arbeidskraft.

Anonymkode: 15e39...463

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er naiv, hvis du klarer fint å levere godt innenfor rammen så vet jo ledelsen dette og da kommer det til et punkt at du skal levere MER innenfor en kortere tidsramme. Bedrifter vil allltid tilstrebe maks effektivitet og vi er på vei dit at dette vil måles på andre måter enn nå. 

Synsing er det ikke, det er allerede i gang og snakkes om innad i ledelser hele tiden. Fremtiden vil kreve mer.

Hvorfor skal det komme det?

Jeg har blitt tilbudt mer penger for å jobbe flere timer, men takket nei. Jeg har også sagt nei til ekstra oppdrag fordi jeg ikke har tiden til det.

Det skader jo ikke at noen andre spør om jeg kan ta på meg et ekstra oppdrag, så lenge de respekterer at jeg sier nei om jeg ikke har tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal det komme det?

Jeg har blitt tilbudt mer penger for å jobbe flere timer, men takket nei. Jeg har også sagt nei til ekstra oppdrag fordi jeg ikke har tiden til det.

Det skader jo ikke at noen andre spør om jeg kan ta på meg et ekstra oppdrag, så lenge de respekterer at jeg sier nei om jeg ikke har tid.

Ikke alle har det slik som deg. Daukjøttet skal bort. Det er allerede i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle har det slik som deg. Daukjøttet skal bort. Det er allerede i gang.

Har du en eneste kilde som kan underbygge dette? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (6 minutter siden):

Har du en eneste kilde som kan underbygge dette? 

Ikke uten å avsløre informasjon som er sensitivt, så nei det kan jeg ikke gjøre på et forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke uten å avsløre informasjon som er sensitivt, så nei det kan jeg ikke gjøre på et forum. 

Ooook. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herregud😂😂😂😂

Anonymkode: 9286f...567

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du dette på, TS? Har du noen dokumentasjon på noe av det du skriver? Eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: da8ce...55a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mer bekymra for den psykiske helsa til unge folk som skal komme ut i et arbeidsliv hvor de ikke skal forholde seg til fysiske kolleger. Som samfunn sliter vi allerede med utenforskap og ensomhet, og det vil ikke bli lettere.

Anonymkode: f5ec7...e2b

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor betyr jo egentlig ikke noe annet enn at kontoret ditt er hjemme og ikke hos arbeidsgiver. 

Mange som er tilhengere av å være på kontoret føler jo at de "jobber" bare ved å være tilstede på kontoret og småprate med kolleger dagen lang. 

Anonymkode: 346ab...257

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (19 timer siden):

Så er det mange yrker og arbeidstagere som er blitt overflødige også...

Anonymkode: b8fda...16c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har vel omtrent hatt hjemmekontor siden en mnd før covid da en av våre ledere forutså situasjonen og tok ut kritiske roller alt før landet stengte ned osv osv, og jeg er den første til å si høyt og tydelig at hjemmekontor for de aller fleste er mye mer effektivt enn å ha de hengende rundt kaffimaskinen på jobb eller vandrende fra kontor til kontor får å prate skjit som veldig mange gjør - det er lettere å avvise en teams call enn et menneske i døra di for unødvendig småprat, og i åpne landskap er det ennå verre, en prater og forstyrrer mange osv osv.. Så for meg er hjemmekontor helt perfekt! Slipper pendlertid gjør jeg også på to timer hver dag, tid jeg får bruke til meg selv og familien om jeg ønsker det, eller jeg kan jobbe litt ekstra ved at jeg starter tidligere og slutter senere for eksempel. Det er fantastisk slik jeg ser det. 

Anonymkode: 4c79d...85e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det stemmer ikke at bedrifter alltid vil tilstrebe maks effektivitet. Mange bedrifter er opptatt av velvære til sine ansatte og er klar over at ikke alle er effektive i 7,5 timer på jobben. Så lenge målene nås, det er lite turnover, miljøet er bra så er det mange som sier seg fornøyde. Ansatte stiller større krav når de ansettes, spesielt de flinkeste. Så det du skriver er tull. 

Anonymkode: f799a...2a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

På mange områder er vi som jobber på kontor heldige. Vi har mye mere fleksibilitet enn de som jobber i produksjon, i butikker, innen helse og mye annet. På den annen  side har mange av oss jobber vi ikke kan «legge fra oss» når arbeidsdagen er over. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva ts vil fram til, men er det at man framover ikke kan forvente å kunne ha hjemmekontor der man jobber to timer og slapper av i 5-6 timer, så er ikke det noe jeg frykter. Det er bare rett og rimelig. 

Anonymkode: eb509...b17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...