AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #21 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hei, Jeg trenger noen råd angående en situasjon i familien som har skapt en del frustrasjon og skuffelse blant oss barna. Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Dette kom som en overraskelse for oss, og vi er veldig usikre på om dette er en lovlig eller riktig måte å gjøre det på. Leser om pliktdelsarv som sier at barna skal arve 2/3 av arv, så lenge kone får 4G (rundt 470 000). Kona hans er fra utlandet, og vi har lite kontakt med henne. Vi vet at hun mest sannsynlig vil flytte tilbake til hjemlandet i Asia når far går bort. Hun har hele familien sin der, barn og barnebarn. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Vi føler oss usikre på hvordan vi kan snakke med ham om dette uten å skade forholdet, men vi vil også være ærlige om hvordan vi opplever situasjonen. For å gi litt mer bakgrunn, så skilte mor seg fra far for snart 10 år siden. Bare tre dager etter skilsmissen ble presentert fra mor, hadde han booket fly til Asia, og bare måneder etterpå var han gift med sin nåværende kone. Siden den tid har far dessverre blitt en svært bitter og sur mann. Det har vært vanskelig for oss barna, da vi føler at vi aldri har vært gode nok i hans øyne etter dette. Han har distansert seg mer og mer fra oss, og det har ført til at vi har slitt med å opprettholde en god relasjon. Han mener det er vi som er problemet til den dårlige relasjonen. Han har en slags makt over oss hvor det er vanskelig å være uenig med han. Denne avtalen han nå ønsker at vi skal signere, føles som nok et slag i ansiktet, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hvordan vi kan ta opp dette med faren vår på en respektfull måte? Vi ønsker å formidle at vi synes dette er en vanskelig situasjon og at vi gjerne vil finne en løsning som ivaretar oss alle, uten å føle at vi blir satt til side. Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7acb3...f1c Så hun kona, uansett hvor hun er fra og hvor lite dere kjenner henne, skal miste sitt hjem i tillegg til at mannen dør? Hun har da vært med på å gjøre det til sitt hjem. Jeg syns hun burde få beholde huset sitt uansett. Jeg har en mamma jeg ikke har kontakt med, jeg føler ikke behovet for noe arv fra henne. Så har jeg en enslig far og om han finner seg noen å bygge et hjem med, så skal ikke jeg ta fra henne det. Og jeg bryr meg mer om pappaen min enn pengene han etterlater. Anonymkode: 6f7b9...7a1 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #22 Del Skrevet 12. oktober 2024 Arveloven med pliktdel kommer ikke i spill før han er død. Levende mennesker kan disponere sine verdier som de vil, inkludert å skrive halve eller hele huset over på kona uten tillatelse fra barna. Det kalles en livsdisposisjon. Det dere kan gjøre, er å ikke skrive under på at hun kan sitte i uskifte når han dør. Da kan hun bo i huset med hans verdier til hun dør. Dere risikerer selvsagt at han skriver hele huset over på henne, for å sikre henne. Anonymkode: 78b82...347 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
what_no2000 Skrevet 12. oktober 2024 #23 Del Skrevet 12. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Anonymkode: 7acb3...f1c Hvis du ønsker svar som kan hjelpe deg ville jeg ha gjort 2 ting: Fått tråden flyttet over til "Forbruker, jus og økonomi". Gitt mer detaljer om denne avtalen. Det er f.eks viktig å forklare om: Avtalen skal endre på eierforholdet av huset i dag. Om dette er en avtale om hva som skal skje i fremtiden, og når. Om dette er en avtale om hva som skal skje når han dør. I så fall er dette fort en dødsdisposisjon som ikke er gyldig hvis det ikke er et testamente. Om dette er en avtale om at kona skal kunne sitte i uskifte med særkullsbarn etter hans død. Eller... Uten slik informasjon er det umulig å si noe mer. Uansett så ville min tilnærming til din far vært "Det er veldig bra at du ønsker å passe på din (nye) kone. Men det er viktig at du også passer på deg selv. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men hvis f.eks dere skiller lag, er det viktig at du, vår far, kommer godt ut av det." Endret 12. oktober 2024 av what_no2000 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neix4 Skrevet 12. oktober 2024 #24 Del Skrevet 12. oktober 2024 Han bør ha ektepakt der boligen er hans særeie i livet, men blir felleseie ved død. Da får hun 50% + arv dersom de er sammen når han dør, men ikke ved brudd. Da ivaretar han både seg selv og ektefellen. Og dere har ingenting med det å gjøre. Dere har ikke krav på arv, utover at dersom han faktisk etterlater seg noen verdien den dagen han dør, har dere krav på pliktdelsarv. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #25 Del Skrevet 12. oktober 2024 Viktig poeng over her. Din far kan velge å skrive halve huset over på nykona. Og da ta risikoen for at hun kan ta ut skilsmisse, og han må betale henne ut halvparten av verdien på huset. Anonymkode: 78b82...347 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #26 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg trenger noen råd angående en situasjon i familien som har skapt en del frustrasjon og skuffelse blant oss barna. Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Dette kom som en overraskelse for oss, og vi er veldig usikre på om dette er en lovlig eller riktig måte å gjøre det på. Leser om pliktdelsarv som sier at barna skal arve 2/3 av arv, så lenge kone får 4G (rundt 470 000). Kona hans er fra utlandet, og vi har lite kontakt med henne. Vi vet at hun mest sannsynlig vil flytte tilbake til hjemlandet i Asia når far går bort. Hun har hele familien sin der, barn og barnebarn. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Vi føler oss usikre på hvordan vi kan snakke med ham om dette uten å skade forholdet, men vi vil også være ærlige om hvordan vi opplever situasjonen. For å gi litt mer bakgrunn, så skilte mor seg fra far for snart 10 år siden. Bare tre dager etter skilsmissen ble presentert fra mor, hadde han booket fly til Asia, og bare måneder etterpå var han gift med sin nåværende kone. Siden den tid har far dessverre blitt en svært bitter og sur mann. Det har vært vanskelig for oss barna, da vi føler at vi aldri har vært gode nok i hans øyne etter dette. Han har distansert seg mer og mer fra oss, og det har ført til at vi har slitt med å opprettholde en god relasjon. Han mener det er vi som er problemet til den dårlige relasjonen. Han har en slags makt over oss hvor det er vanskelig å være uenig med han. Denne avtalen han nå ønsker at vi skal signere, føles som nok et slag i ansiktet, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hvordan vi kan ta opp dette med faren vår på en respektfull måte? Vi ønsker å formidle at vi synes dette er en vanskelig situasjon og at vi gjerne vil finne en løsning som ivaretar oss alle, uten å føle at vi blir satt til side. Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7acb3...f1c Du er klar over at arv er noe som fordeler etter at vedkommende er død…? Så det er ingenting ulovlig med å fordele sine verdier mens man fortsatt er i live. Og jeg forstår jo at slutten av innlegget ditt er ment for å skulle skaffe sympati, men jeg synes ikke dette er noe annet enn smålig fra deres side. Anonymkode: 29363...254 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #27 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Ganske skremmende at voksne mennesker ikke forstår at arv er noe som fordeles etter at noen er død. Anonymkode: 29363...254 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #28 Del Skrevet 12. oktober 2024 Er det samboer avtale? Står det at de eier hver sin halvdel? De må ha samboer avtale og testamente tror jeg 🤔 men er ikke sikker. Vet værtfall at om de skriver samboer avtale der de begge deler huset så gjør de det 😊 Vet ikke jeg hvilken situasjonen er siden dette er noe du syns er veldig tungt men visst de har bodd en stund sammen så føler vel han at ho å skal få en sikkerhet om han faller ifra. Å det skjønner jeg veldig godt. Ho er nok eldre enn dere, dere er unge å vil klare dere bedre. Anonymkode: aa64a...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #29 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg trenger noen råd angående en situasjon i familien som har skapt en del frustrasjon og skuffelse blant oss barna. Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Dette kom som en overraskelse for oss, og vi er veldig usikre på om dette er en lovlig eller riktig måte å gjøre det på. Leser om pliktdelsarv som sier at barna skal arve 2/3 av arv, så lenge kone får 4G (rundt 470 000). Kona hans er fra utlandet, og vi har lite kontakt med henne. Vi vet at hun mest sannsynlig vil flytte tilbake til hjemlandet i Asia når far går bort. Hun har hele familien sin der, barn og barnebarn. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Vi føler oss usikre på hvordan vi kan snakke med ham om dette uten å skade forholdet, men vi vil også være ærlige om hvordan vi opplever situasjonen. For å gi litt mer bakgrunn, så skilte mor seg fra far for snart 10 år siden. Bare tre dager etter skilsmissen ble presentert fra mor, hadde han booket fly til Asia, og bare måneder etterpå var han gift med sin nåværende kone. Siden den tid har far dessverre blitt en svært bitter og sur mann. Det har vært vanskelig for oss barna, da vi føler at vi aldri har vært gode nok i hans øyne etter dette. Han har distansert seg mer og mer fra oss, og det har ført til at vi har slitt med å opprettholde en god relasjon. Han mener det er vi som er problemet til den dårlige relasjonen. Han har en slags makt over oss hvor det er vanskelig å være uenig med han. Denne avtalen han nå ønsker at vi skal signere, føles som nok et slag i ansiktet, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hvordan vi kan ta opp dette med faren vår på en respektfull måte? Vi ønsker å formidle at vi synes dette er en vanskelig situasjon og at vi gjerne vil finne en løsning som ivaretar oss alle, uten å føle at vi blir satt til side. Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7acb3...f1c Og her har du grunnen til at kvinner ‘importert’ fra Asia blir kalt ‘kjøpekoner’. De fleste gifter seg kun for pengene og for å kunne forsørge familien sin i hjemlandet💔 Hun kjenner antagelig ikke til de norske lovene rundt pliktarv, og det er kanskje hun som har krevd å arve halve huset. Leser mellom linjene at hun er mye yngre enn dets far og har forventninger om å arve. Ikke skriv under! Sjekk ut saken til Folke-Hermansen. Stygg sak, men mulig det meste er bak betalingsmur.Kort fortalt: En av landets rikeste menn skal ha skrevet i sitt testamentet at sine barn fra forrige ekteskap bare skulle arve 1 mill hver, i mens kona og barna de to hadde sammen skulle arve resten. Datteren hans fant flere merkverdige ting ved dette testamentet. Både skrivestilen og underskriften som hun mente var forfalsket. Men hun ble ikke trodd. Anonymkode: df3a8...7da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #30 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Hvis han gir bort alt mens han er frisk så er det en livsdisposisjon,og det blir null i arv. Anonymkode: dafcd...3aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #31 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Hvis han er døden nær og gir bort alt han eier og har til en eller annen, også dør like etterpå, så vil det kunne bli tilbakeført. Men så lenge han lever i beste velgående så kan han gjøre akkurat som han vil med alt han eier. Om han velger å gi bort 100% av huset og alle sparepengene så har han sin fulle rett til det. Du som arving har kun krav på å arve det din far eier ved sin bortgang. Om det han eier er et hus eller en t-skjorte er det imidlertid ikke du som bestemmer. Anonymkode: c9e17...41e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #32 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det samboer avtale? Står det at de eier hver sin halvdel? De må ha samboer avtale og testamente tror jeg 🤔 men er ikke sikker. Vet værtfall at om de skriver samboer avtale der de begge deler huset så gjør de det 😊 Vet ikke jeg hvilken situasjonen er siden dette er noe du syns er veldig tungt men visst de har bodd en stund sammen så føler vel han at ho å skal få en sikkerhet om han faller ifra. Å det skjønner jeg veldig godt. Ho er nok eldre enn dere, dere er unge å vil klare dere bedre. Anonymkode: aa64a...461 Gifte folk skriver ikke samboeravtaler. Lovverket som regulerer ekteskap er mye mer komplett enn for samboere. Anonymkode: 78b82...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 12. oktober 2024 #33 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Og her har du grunnen til at kvinner ‘importert’ fra Asia blir kalt ‘kjøpekoner’. De fleste gifter seg kun for pengene og for å kunne forsørge familien sin i hjemlandet💔 Hun kjenner antagelig ikke til de norske lovene rundt pliktarv, og det er kanskje hun som har krevd å arve halve huset. Leser mellom linjene at hun er mye yngre enn dets far og har forventninger om å arve. Ikke skriv under! Anonymkode: df3a8...7da Snakk om skivebom! Det er jo TS som er grisk her og mener hun har krav på farens bolig, som han selv bor i sammen med sin kone. Vil heller påstå at Asiatiske damer er blitt så populære som de er pga holdninger hos norske kvinner som TS og ikke minst du står for. Mye mulig Asiatiske kvinner går for penger, men det gjør virkelig norske kvinner også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 12. oktober 2024 #34 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kun viss man gir bort noe like før man dør, dødsdisposisjon, at det kan omstøtes. Han kan gi bort hva han vil då lenge han er frisk. Anonymkode: 604c0...752 Det forutsetter at overdragelsen er reell. Hvis han gir bort huset men fortsetter å bo der og betale alle utgifter på huset er det ikke sikkert at overdragelsen er reell, og da kan den så vidt jeg forstår bli kjent ugyldig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #35 Del Skrevet 13. oktober 2024 Han kan gi verdiene sine til akkurat dem han vil. Hvis de er gift eier de vel huset sammen så hun eier allerede halvparten. I tillegg arver ektefelle halvparten av den andre ektefellens verdier. Du er voksen, eier ikke du ditt eget hus og har dine egne penger? Arv er ikke noe man har krav på. Du ønsker å gjøre din stemor hjemløs fordi du ikke liker henne eller ikke synes hun kjenner dere nok? Heldigvis er det ikke du som bestemmer over din far! Anonymkode: d623c...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #36 Del Skrevet 13. oktober 2024 Så vidt jeg skjønner er det en avtale som skal regulere fordelingen når han dør? Dvs at frem til da eier han alt, men når han dør skal dere la henne få halve huset/verdien av huset? I såfall ville jeg kanskje bare skrevet under, for den dagen han dør er det arveloven som gjelder og den overstyrer alle private avtaler... Anonymkode: fee4d...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #37 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han kan gi verdiene sine til akkurat dem han vil. Hvis de er gift eier de vel huset sammen så hun eier allerede halvparten. I tillegg arver ektefelle halvparten av den andre ektefellens verdier. Du er voksen, eier ikke du ditt eget hus og har dine egne penger? Arv er ikke noe man har krav på. Du ønsker å gjøre din stemor hjemløs fordi du ikke liker henne eller ikke synes hun kjenner dere nok? Heldigvis er det ikke du som bestemmer over din far! Anonymkode: d623c...de4 Nei, det er ingen automatikk i det i Norge. Hvis han eide huset før de giftet seg, så har han særeie på det. Det man tar med inn i ekteskap, tar man med ut. Det er verdier skapt i løpet av ekteskapet som skal deles. Hvis de har felleseie. Anonymkode: 78b82...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #38 Del Skrevet 13. oktober 2024 TS, det virker som om du forveksler det å sitte i uskiftebo som enke/enkemann med å være skilt og gjengift. Det er to ulike ting. Når man sitter i uskifte kan man ikke gjøre disposisjoner som forringer barnas andel av boet som avdøde eide. Når man er skilt råder man over egen formue. De skilte tidligere ektefellene skal ha gjort opp sine felles verdier seg imellom, og kan gjøre som de Vol mer sine respektive formuer. Anonymkode: 110a3...570 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #39 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er ingen automatikk i det i Norge. Hvis han eide huset før de giftet seg, så har han særeie på det. Det man tar med inn i ekteskap, tar man med ut. Det er verdier skapt i løpet av ekteskapet som skal deles. Hvis de har felleseie. Anonymkode: 78b82...347 En kg misforståelse. Det er ikke særeie selv om han eide huset før ekteskap. Særeie opprettes gjennom tinglyst ektepakt. Huset går automatisk inn i felleseiet ved ekteskapsinngåelse. Man kan kreve skjevdeling ved brudd. Før brudd/dødsfall råder man over egne verdier, også de som er skapt/ervervet i ekteskapet. Felleseie er først relevant når boet skal deles. Anonymkode: 60b61...670 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #40 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og her har du grunnen til at kvinner ‘importert’ fra Asia blir kalt ‘kjøpekoner’. De fleste gifter seg kun for pengene og for å kunne forsørge familien sin i hjemlandet💔 Hun kjenner antagelig ikke til de norske lovene rundt pliktarv, og det er kanskje hun som har krevd å arve halve huset. Leser mellom linjene at hun er mye yngre enn dets far og har forventninger om å arve. Ikke skriv under! Sjekk ut saken til Folke-Hermansen. Stygg sak, men mulig det meste er bak betalingsmur.Kort fortalt: En av landets rikeste menn skal ha skrevet i sitt testamentet at sine barn fra forrige ekteskap bare skulle arve 1 mill hver, i mens kona og barna de to hadde sammen skulle arve resten. Datteren hans fant flere merkverdige ting ved dette testamentet. Både skrivestilen og underskriften som hun mente var forfalsket. Men hun ble ikke trodd. Anonymkode: df3a8...7da Eldre ensomme menn som ikke har store sjangser lever livet trist og alene. Alle damer som bringer nærhet, sex og familie til en ensom mann fortjener hver en krone. Det er ingen andre som synes synd på eldre enslige menn. Anonymkode: 10c14...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå