AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Del Skrevet 12. oktober 2024 Hei, Jeg trenger noen råd angående en situasjon i familien som har skapt en del frustrasjon og skuffelse blant oss barna. Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Dette kom som en overraskelse for oss, og vi er veldig usikre på om dette er en lovlig eller riktig måte å gjøre det på. Leser om pliktdelsarv som sier at barna skal arve 2/3 av arv, så lenge kone får 4G (rundt 470 000). Kona hans er fra utlandet, og vi har lite kontakt med henne. Vi vet at hun mest sannsynlig vil flytte tilbake til hjemlandet i Asia når far går bort. Hun har hele familien sin der, barn og barnebarn. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Vi føler oss usikre på hvordan vi kan snakke med ham om dette uten å skade forholdet, men vi vil også være ærlige om hvordan vi opplever situasjonen. For å gi litt mer bakgrunn, så skilte mor seg fra far for snart 10 år siden. Bare tre dager etter skilsmissen ble presentert fra mor, hadde han booket fly til Asia, og bare måneder etterpå var han gift med sin nåværende kone. Siden den tid har far dessverre blitt en svært bitter og sur mann. Det har vært vanskelig for oss barna, da vi føler at vi aldri har vært gode nok i hans øyne etter dette. Han har distansert seg mer og mer fra oss, og det har ført til at vi har slitt med å opprettholde en god relasjon. Han mener det er vi som er problemet til den dårlige relasjonen. Han har en slags makt over oss hvor det er vanskelig å være uenig med han. Denne avtalen han nå ønsker at vi skal signere, føles som nok et slag i ansiktet, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hvordan vi kan ta opp dette med faren vår på en respektfull måte? Vi ønsker å formidle at vi synes dette er en vanskelig situasjon og at vi gjerne vil finne en løsning som ivaretar oss alle, uten å føle at vi blir satt til side. Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7acb3...f1c 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Del Skrevet 12. oktober 2024 Din far kan gi bort alt han eier så lenge han lever og fungerer kognitivt. Er det ikke noe igjen, så er det ingen arv heller. Anonymkode: 047ba...16a 25 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Del Skrevet 12. oktober 2024 Vår far overførte alt imens han levde til samboeren. Ikke gi din far gode ideer....... Anonymkode: dafcd...3aa 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Del Skrevet 12. oktober 2024 Ikke skriv under på at hun kan sitte i uskiftet bo i alle fall. Der vil dere tape på. Anonymkode: 7b6e4...62e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann3030 Skrevet 12. oktober 2024 #5 Del Skrevet 12. oktober 2024 (endret) Synes du er smålig. Det er hans penger. Han kan teoretisk sett gi bort 100% før han dør, og da sitter du igjen med ingenting. Det er hans penger. Vær fornøyd med det du får, spesielt om forholdet er dårlig. Endret 12. oktober 2024 av Mann3030 17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Din far kan gi bort alt han eier så lenge han lever og fungerer kognitivt. Er det ikke noe igjen, så er det ingen arv heller. Anonymkode: 047ba...16a Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann3030 Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Den gjelder når han er død. Din far er ikke død, så han kan gjøre hva han vil med sine egne penger. Les litt her: https://help.no/juridisk-ordbok/arvelos Å forvente arv, samt å være grådig passer seg ikke. Virker som du nesten sitter å venter på at han skal dø, slik at du kan få penger. Endret 12. oktober 2024 av Mann3030 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Del Skrevet 12. oktober 2024 Han kan gjøre nøyaktig hva han vil med sine eiendeler. Han kan omgå gi bort alt han eier før han dør, slik at dere står helt tomhendte. Opp til han. Livet er kjipt og man tar ulike avgjørelser. Faren vår vil ikke gi oss en krone, men sitter med mange, mange millioner selv. Personlig er jeg stikk motsatt og gir «alt jeg kan» til barna. Om det et bunad til konfirmasjon, hjelp til lappen eller bidrag på EK til bolig. Skal sies at vi har også god økonomi og muligheten til det. Men det viser bare hvor stor forskjell det et på folk. Brutalt, men lær deg å stå på egne ben og glem forventning om at andre skal «finansiere» fremtiden din! Føler selv kanskje at jeg har lært på den harde måten av min far. Tror samtidig at det har gjort meg svært selvstendig. Skal også sies at han er ikke av den empatiske og kjærlige typen, så forholdet har alltid vært passe anstrengt. Anonymkode: 70c96...b60 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei, Jeg trenger noen råd angående en situasjon i familien som har skapt en del frustrasjon og skuffelse blant oss barna. Far har nylig laget en avtale (ikke et testamente) der han ønsker å gi kona si, som han giftet seg med for noen år siden, 50 % av huset. Resten ønsker han å fordele likt mellom meg og mine to søsken. Dette kom som en overraskelse for oss, og vi er veldig usikre på om dette er en lovlig eller riktig måte å gjøre det på. Leser om pliktdelsarv som sier at barna skal arve 2/3 av arv, så lenge kone får 4G (rundt 470 000). Kona hans er fra utlandet, og vi har lite kontakt med henne. Vi vet at hun mest sannsynlig vil flytte tilbake til hjemlandet i Asia når far går bort. Hun har hele familien sin der, barn og barnebarn. Vi er svært skuffet over at far ønsker at vi skal signere en avtale som virker ugunstig for oss, spesielt når det gjelder framtidig fordeling av huset. Huset er eneste verdien han har tror jeg. Vi føler oss usikre på hvordan vi kan snakke med ham om dette uten å skade forholdet, men vi vil også være ærlige om hvordan vi opplever situasjonen. For å gi litt mer bakgrunn, så skilte mor seg fra far for snart 10 år siden. Bare tre dager etter skilsmissen ble presentert fra mor, hadde han booket fly til Asia, og bare måneder etterpå var han gift med sin nåværende kone. Siden den tid har far dessverre blitt en svært bitter og sur mann. Det har vært vanskelig for oss barna, da vi føler at vi aldri har vært gode nok i hans øyne etter dette. Han har distansert seg mer og mer fra oss, og det har ført til at vi har slitt med å opprettholde en god relasjon. Han mener det er vi som er problemet til den dårlige relasjonen. Han har en slags makt over oss hvor det er vanskelig å være uenig med han. Denne avtalen han nå ønsker at vi skal signere, føles som nok et slag i ansiktet, og vi er usikre på hvordan vi skal håndtere det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tips til hvordan vi kan ta opp dette med faren vår på en respektfull måte? Vi ønsker å formidle at vi synes dette er en vanskelig situasjon og at vi gjerne vil finne en løsning som ivaretar oss alle, uten å føle at vi blir satt til side. Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 7acb3...f1c Nå må voksne folk slutte å sutre over at de ikke får den arven de hadde trodd de skulle få. Så lenge en person ikke er dement så kan ha gi bort alt han eier og har og om så skulle være stå naken igjen, uten at arvingene kan gjøre noe som helst (bortsett fra å donere noen klær til stakkaren)., Anonymkode: db45f...f68 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Det er kun viss man gir bort noe like før man dør, dødsdisposisjon, at det kan omstøtes. Han kan gi bort hva han vil då lenge han er frisk. Anonymkode: 604c0...752 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 12. oktober 2024 #11 Del Skrevet 12. oktober 2024 Arv er bare arv når noen dør. Før det er det bare penger. Alle dine penger og verdier kan du forvalte akkurat som du ønsker mens du er i live - heldigvis. Hvor stor andel som er pliktdelsarv til barna og hvor mye som går til ektefelle, er derfor ikke relevant her. Din far er jo i live, og slike beregninger gjøres av hans netto formue dagen han dør. Unntaket du refererer til, er antakeligvis dødsdisposijon. Dersom han gir en gave på dødsleiet, og det er meningen at den skal få effekt etter hans død, omfattes den av arveloven. Overføringen av eiendommen er antakeligvis gjort slik at hans kone kan bli boende i huset etter hans død. Hun må da kjøpe dere ut for 2/3 av netto verdi av halvparten av huset, fremfor hele. Alternativet ville blitt å la henne sitte i uskifte, men det måtte dere skrevet under på, og han har vel forstått at det hadde dere nektet å gjøre. Derfor ordnet han det slik. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Del Skrevet 12. oktober 2024 Sitter han i uskiftet bo? Er boligen den han hadde med dine foreldre? Er deres mor død? Gjør han det har dere egentlig krav på å få deres arv etter deres mor. For ved nytt ekteskap så opphører egentlig retten til å skifte i uskiftet bo ut fra det vi fikk beskjed om da min far gikk bort. Men alt ble gjort opp med en gang pga mine og dine barn Men hvis han ikke gjør det kan han gjøre som han vil Anonymkode: 1ca20...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Del Skrevet 12. oktober 2024 Arveretten har ikke noe med dette å gjøre ettersom det gjelder mens han er i live (hvis det står i avtalen at det skal først gjelde når han dør blir det noe annet). Men det som muligens kan være en sak er om han har fulgt formkravene for gaver mellom ektefeller. Tidligere var det i hvert fall slik at en avtale var ikke godt nok, det måtte ektepakt til. Det er mulig de har endret reglene for dette nå. Hvis det er slik at du ikke liker dette får du krysse fingrene for at han har bommet på dette siste og håpe at han ikke har snøre på hva han driver med. Anonymkode: 5ddcf...fa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Del Skrevet 12. oktober 2024 Det er jo hans hus og hans penger. Han må vel få bestemme selv hva han ønsker å gjøre med hus/penger Anonymkode: 8ee54...5b9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sitter han i uskiftet bo? Er boligen den han hadde med dine foreldre? Er deres mor død? Gjør han det har dere egentlig krav på å få deres arv etter deres mor. For ved nytt ekteskap så opphører egentlig retten til å skifte i uskiftet bo ut fra det vi fikk beskjed om da min far gikk bort. Men alt ble gjort opp med en gang pga mine og dine barn Men hvis han ikke gjør det kan han gjøre som han vil Anonymkode: 1ca20...561 Han sitter selvfølgelig ikke i uskiftet bo når han er skilte med TS' sin mor. Anonymkode: 5ddcf...fa0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Del Skrevet 12. oktober 2024 Dere arver det som er når han dør etter eit gitt lovverk. Han kan i teorien donera heile formuen sin til kattensvern så lenge han er i live og forvalter sine verdier. Han kan og selja huset og flytta til ein liten hybel. Folk som lever kan gjera det som dei vil. Mine foreldre vurderer å selja barndomsheimen vår og flytta til noko mindre som er meir tilpassa deira helseproblemer. Uansett kva eg føler om at det huset kanskje forsvinner ut av familien så unner eg foreldra mine å ha det som best dei siste åra. Og ting er berre ting. Anonymkode: 4e062...d1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #17 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men jeg leser at pliktdelsarven er en ufravikelig lov? Og om far gir gave som et gitt i et forsøk på å redusere denne pliktdelsarven, vil det bli tilbakeført når far dør. Men nå er jeg ikke jurist, så setter pris på innspill! TS Anonymkode: 7acb3...f1c Så lenge overføring av bolig gjøres mens han lever, har det ingenting med arv å gjøre. Han bærer da også risikoen ved å sitte igjen verdier ved en skilsmisse. Du skriver at det ikke er arv, men avtake som gjennomføres nå. Du og broren din overtar da også de økonomiske forpliktelsene. Be om at dette ikke avtalen godtgjøres med en husleie til deg og bror. Be om at avtalen er tydelig på at mens han lever er han og kona ansvarlig for vedlikehold og kommunale utgifter. Anonymkode: 60b61...670 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Del Skrevet 12. oktober 2024 1/10 Anonymkode: 84119...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sitter han i uskiftet bo? Er boligen den han hadde med dine foreldre? Er deres mor død? Gjør han det har dere egentlig krav på å få deres arv etter deres mor. For ved nytt ekteskap så opphører egentlig retten til å skifte i uskiftet bo ut fra det vi fikk beskjed om da min far gikk bort. Men alt ble gjort opp med en gang pga mine og dine barn Men hvis han ikke gjør det kan han gjøre som han vil Anonymkode: 1ca20...561 Det er en fordel å lese hele innlegget før man svarer. Anonymkode: 604c0...752 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #20 Del Skrevet 12. oktober 2024 Dere kan komme med et motforslag. «Om vi går med på at hun skal eie 50% av huset så vil vi at du overfører de resterende 50% til oss tre nå.» Da vil dere «leie ut» til deres far. Hvem av dere som skal betale avgifter og vedlikehold må dere bli enige om. Anonymkode: 24d1d...65b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå