Gå til innhold

Rådgivning, familieinnvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forlovet med en med flyktningsstatus og trenger å sette meg inn i regler og hvordan det fungerer dersom vi gifter oss. Synes det er vanskelig å google meg fram til. 

Noen som vet hvor man bør henvende seg for å få god veiledning?  Vegrer meg for å kontakte UDI siden dette er de samme menneskene som vil se på slike ekteskap med lupe... 

Anonymkode: 1d532...666

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske enkelt. Dere sender inn papirer på giftemål til skatteetaten. 

Husk at du får forsørgeransvar for ektefelle! Han mister da rett til endel stønader osv. 

Anonymkode: b096a...baa

• Liker 1
Skrevet

Dersom din tiltenkte ektefelle har flyktningestatus i Norge, skjønner jeg ikke problemet. Da har denne oppholdstillatelse. 

Dersom det er flyktningestatus i et land utenfor EØS, og du ønsker å få vedkommende til Norge, må dere søke om visum. Det finnes egen ordning for kjærester/forlovede.

Hvilke relasjon har dere til df som evt. skal omfattes av familieinnvandring?

Anonymkode: 85b6f...b36

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at du får forsørgeransvar for ektefelle! Han mister da rett til endel stønader osv. 

Hva annet mister hun retten til?? Jeg vil ikke skape problemer for henne. Meningen er at hun skal i vanlig jobb. Kan fint forsørge henne til hun får jobb.

Er det ting hun får rett til som hun ikke har nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom din tiltenkte ektefelle har flyktningestatus i Norge, skjønner jeg ikke problemet. Da har denne oppholdstillatelse

Sa vel egentlig ikke at de er noe problem. Bare at jeg ikke skjønner reglene og konsekvenser av at man gifter seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sa vel egentlig ikke at de er noe problem. Bare at jeg ikke skjønner reglene og konsekvenser av at man gifter seg. 

Du skriver i overskriften om familieinnvandring. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli et problem om dere gifter dere. Hun vil lettere vise forsørgelsesevne hvis dere er gift, og du også har inntekt.

Anonymkode: 85b6f...b36

Skrevet

Er det familien hennes du vil ha gjenforening her i Norge? Hun har jo lovlig opphold.

Anonymkode: bac15...b4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det familien hennes du vil ha gjenforening her i Norge? Hun har jo lovlig opphold.

Anonymkode: bac15...b4d

Ja, hun har lovlig opphold enn så lenge..  Det er ingen jeg skal ha til Norge utover hun og barnet, som allerede er her. Men skal hun ha flyktingsstatus for resten av livet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, hun har lovlig opphold enn så lenge..  Det er ingen jeg skal ha til Norge utover hun og barnet, som allerede er her. Men skal hun ha flyktingsstatus for resten av livet? 

Aha, eg trur eg forstår spørsmålet ditt. Du lurer på om ho treng å søke på ein ny type opphaldstillatelse etter giftermålet? 

Svaret på det ligg i kva paragraf ho har fått oppholdstillatelse etter (det er fleire typar opphaldstillatelser også for flyktningar. Det lettaste er rett og slett og ta fram vedtaket frå UDI. Her står det informasjon om kva paragraf ho har opphaldsløyve etter, kva tid denne må fornyast og også kva rettar og pliktar ho har (mellom anna når det gjeld stønadar osv). 

Det aller aller enklaste er at ho sjølv ringer UDI og spør om kva som er lønnar seg; å behalde noverandre opphaldstillatelse eller søke om familieinnvandring med ektefelle. 

Anonymkode: 3ee61...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er forlovet med en med flyktningsstatus og trenger å sette meg inn i regler og hvordan det fungerer dersom vi gifter oss. Synes det er vanskelig å google meg fram til. 

Noen som vet hvor man bør henvende seg for å få god veiledning?  Vegrer meg for å kontakte UDI siden dette er de samme menneskene som vil se på slike ekteskap med lupe... 

Skjønar det, men UDI gidd ikkje bruke tid og ressursar på å sjekke om eit ekteskap er proforma for nokon som allereie har opphaldsløyve her. Proformavurdering blir kun gjort i dei tilfella der det kan sjåast ut som om nokon primært har gifta seg for å få opphaldsløyve..

Anonymkode: 3ee61...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...