Gå til innhold

Hvordan ville DU fått opp fødselstallene her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Statistisk sett er det trailersjåføren Per som vil få flere unger enn advokaten Nils. Ifølge SSB har mennesker fra lavere samfunnslag i snitt flere barn enn de som er høyere oppe. 

Og hvorfor skal damer bo og ha sex med en mann de ikke liker? Når det gjelder tapere og vinner i skolen, kan dette enkelt løses ved å la alle prøver og eksamener være anonyme, slik de er på høgskoler og universiteter.

Anonymkode: 83eae...3c4

Kanskje tidligere var det mest slik? . I dag er derimot sjansen stor for at trailersjåføren blir valgt bort og blir av de 1 av 3 menn som aldri blir far.

Advokaten vil få 2 barn med kone nr 1, skille seg ved 45 år og få 2 nye med yngre kone nummer 2.

Brynjar Meling f.eks har minst 5 barn og kone nr 2?? er 17 år yngre.

Anonymkode: ffa71...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aksase skrev (15 timer siden):

Mange gode forslag her, men det aller enkleste, billigste og mest effektive tror jeg ville være følgende:

Forby alle typer prevensjon og forby abort i alle tilfeller som ikke er forårsaket av anmeldt voldtekt.

Hadde tatt med dattera mi og flytta fra landet med en gang om noe slikt hadde blitt innført!

Anonymkode: b65ed...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde.

Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd?

Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på)

Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. 

Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. 

Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator)

Anonymkode: 4faba...9f2

Gleden ved å få barn blir borte ved at barnehager, skoler og helsestasjoner skal ha fullstendig kontroll på alle familier og gjør du noe galt i deres øyne, så skal du meldes og tas. Dette er en enorm belastning og ødelegger mye. 

Anonymkode: be6b2...1d2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvilget borgerlønn og minsket arbeidstiden så folk får mer fritid. Og som noen andre nevnte litt lenger oppe det å gjøre "evig student med 10 bachelor/mastergrader livet" mindre fristende.

Anonymkode: 524ce...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 16.30):

Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde.

Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd?

Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på)

Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. 

Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. 

Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator)

Anonymkode: 4faba...9f2

Hvis jeg hadde makten til en diktator, og ønsket å få opp fødselstallene, ville jeg forbudt abort, straffeskattet de som fikk for få barn og øst penger over de som fikk mange barn. Så enkelt kan det gjøres i et diktatur. Heldigvis lever vi i et demokrati.

Moralen er selvfølgelig at hvis du vil få andre til å gjøre noe de ikke vil, så må du bruke illegitim makt. 

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge velferdsstaten og kulturen er slik den er i dag så er det ikke håp. Det er ikke et bra miljø å få barn i.

Det er skambelagt å være hjemme med barna.

Skattetrykket er så høyt at begge må være i jobb

Sosiale medier og feminisme har ødelagt dynamikken mellom kvinner og menn. Men fødselstallene gikk ned så fort kvinner gikk ut i arbeid og karriere.

Så det burde være skattefradrag pr fødte barn, og det burde være en kulturell endring og holdning om at det er greit å være hjemmeværende mor.

Anonymkode: d930c...9a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aksase skrev (På 13.10.2024 den 3.09):

Mange gode forslag her, men det aller enkleste, billigste og mest effektive tror jeg ville være følgende:

Forby alle typer prevensjon og forby abort i alle tilfeller som ikke er forårsaket av anmeldt voldtekt.

Jeg håper i hvert fall at du aldri får spredt dine gener videre. Et så idiotisk forslag kan jo komme av arvelig hjernefeil.

Anonymkode: c704d...07a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 6.07):

Tvinge enslige foreldre med mangelfulle nettverk inn i kollektiv der de har soverom og ei lita stue for seg selv og må dele bad og kjøkken med andre aleneforeldre. Da lærer de seg å samarbeide og får fordeler fra "stordrift". Dette får nok fart på barneproduksjonen fordi de må omgås andre i samme situasjon og kvaliteten på barnas oppvekst statistisk sett går opp.

Anonymkode: 1dfaf...f2a

Dette ville vel heller gjort at ingen hadde turt å få barn...

Anonymkode: c704d...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må en kulturell endring til.
De gamle virkemidlene med mer penger fungerer ikke lenger.

Anonymkode: c6edc...dbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (På 12.10.2024 den 21.06):

1. redusert mengden utdanning som «alle» skal gjennom. At folk flest nærmer seg 30 før livet «starter» gir lite rom for å finne seg en partner. Komprimere grunnskole + VGs med 1-2 år kan være en god start.

2. Framsnakke det å få barn, fremfor å gjøre det til en greie hvor det bare skal handle om å miste 1-2-3 år av yrkesløpet. Slapp av.. det er ca 40-45 år igjen uansett. 
3. gi kvinner som får barn 1 år studielån slettet/eller til stipend per barn (for å kompensere for «tapt» år i yrkeslivet.

4. gitt varig skattelette til de som får barn. 

3) Her bør det komme etter barn 2 eller 3 siden en trenger 2,1 barn pr kvinne

Anonymkode: 3646d...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 12.10.2024 den 21.45):

1. Øke sykt barn dager til 15 dager per foreldre, per barn. Det vil si 30 dager totalt isteden 20 som er idag. Ved 2 barn økes det med 10 dager, ved 3 barn ytterligere 10 dager osv. En del klarer seg på sykt barn kvoten som allerede er, mens andre igjen må bruke feriedager og ulønnet permisjon fordi barna er mye mer syke utover det dagens kvote av sykt barn dager gir.

2. Rett til velferdspermisjon med lønn for å følge opp barna når det gjelder helse og utvikling, når ikke disse avtalene kan være utenfor arbeidstid. Gjelder feks timer hos: lege, spesialister, tannlege, barnehagen/skole, helsestasjon. Typisk eksempel på det er arbeid på dagtid, hvor både tannlege, legetime, helsestasjon osv ikke er åpent utenom arbeidstid. 

3. Lengere permisjonstid med full lønn, opptil 2 år som kan fordeles etter foreldrene sitt behov.

4. Høyere barnetrygd, og den skal øke i samsvar med alder på barnet. Tenker en økning på 100 kr per år, der man starter på en grunnsum på 2000 kr det første året. Det koster mer jo eldre barnet blir. Og jo selvfølgelig skal foreldrene sin lønn dekke mye, men høyere barnetrygd ville kanskje ført til at man valgte å få enda et barn..

5. 6timers arbeidsdag med full lønn, og lovfestet Rett til fleksibilitet på når man kan jobbe i løpet av feks 24 t. 

Hvordan tror du ansettelses tallene ville blitt i privat sektor og hvor mye mer vil du betale i skatt for å dekke dette i off sektor med punkt 5.

Nei du har legetime 23:30 for da er legen på jobb... 

Anonymkode: 3646d...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 22.20):

Enig og at man får pensjonspoeng av å gå hjemme i permisjon/redusert stilling når barna er små. 

Anonymkode: 5048f...065

Man har det frem til de er 6 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tror nok problemet er ganske sammensatt. Oppdragelse. Det forventes mer av foreldre i dag enn før, så vi får lettere dårlig samvittig for å f.eks jobbe mye. Selv kjenner jeg på stresset med å måtte dra tidlig nok fra jobb for å hente i barnehagen. Det er alltid ting jeg ikke blir ferdig med på jobb som stadig henger over meg. 

Det er også større krav til effektivisering i jobb. Selv jobber jeg som lærer, og vi får bare fler og fler oppgaver, men ikke nok tid eller ressurser. Da jeg ikke hadde barn følte jeg at jeg hadde mer tid til jobben og var mindre stresset generelt. Nå får jeg dårlig samvittighet om jeg drar tidlig fra jobb for å hente i bhg. Jeg får også dårlig samvittighet om jeg jobber sent og må hente sent i bhg. I noen yrker bør det bli satt tydeligere grenser for arbeidsoppgaver og tid, nok ressurser, eventuelt tilpasse bedre for småbarnsfamilier. 

Individualismen er også sterk, hvertfall her til lands. Du kan fint ha et spennende liv uten barn. Ingen forventer at du skal ha barn. Du trenger ikke barn for å få hjelp når du er gammel og syk. Staten tar seg av alt. Jeg syns ikke man skal fjerne statlig støtte, men det er jo en konsekvens av sånt. 

Bor du et sted med høye boligpriser så er det dyrt med et hus med plass til 3-4 barn. Og folk ønsker dessverre ikke å gå ned i standard ved å plassere alle de tre barna på samme rom. Vi som har vokst opp med store hager og egne rom ønsker liksom ikke gå ned i standard. Det virker kanskje kynisk. Men om man har valget å bo i en 3-roms med 1 barn, eller bo samme sted med flere barn, så vil jo mange ta det enkleste valget. 

Goder som ammefri fungerer ikke i praksis. Mange rettigheter er fine på papiret, men ikke alltid det funker.

Du skal helst ha høy utdannelse og jobb. Det tar tid. Jeg får barn nr 2 i en alder av 36, og kjenner at det er gammelt nok. 

Mange besteforeldre er mer opptatt av å reise og holde på med hobby osv enn å bare være med barnebarn og hjelpe til der. Dvs mindre barnepass for småbarnsforeldre. Mange må også flytte for å få jobb, og bor ikke i nærheten av venner og familie som kan hjelpe til. Da blir det så klart slitsomt med 3 små og full jobb. Det skulle eksistert kommunale/ statlige barnevakttjenester hvor man kunne fått kurset barnevakt til en billig penge.

Anonymkode: ad1a5...22c

Noen Frivillighetssentraler har det samt Home start er endel steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge velferdsstaten og kulturen er slik den er i dag så er det ikke håp. Det er ikke et bra miljø å få barn i.

Det er skambelagt å være hjemme med barna.

Skattetrykket er så høyt at begge må være i jobb

Sosiale medier og feminisme har ødelagt dynamikken mellom kvinner og menn. Men fødselstallene gikk ned så fort kvinner gikk ut i arbeid og karriere.

Så det burde være skattefradrag pr fødte barn, og det burde være en kulturell endring og holdning om at det er greit å være hjemmeværende mor.

Anonymkode: d930c...9a4

Enig i at det er skambelagt uavhengig av kjønn, min mann fikk endel pes (men og litt beundring,) de årene han var husfar.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bli fattigere og ha null håp om en bra økonomisk fremtid. Først da kommer folk til å få barn. Så lenge det er en mulighet å oppnå drømmelivet (høy utdannelse, tiltrekkende partner, status, økonomisk uavhengighet, eget hus etc) kommer folk til å heller velge å streve mot det før de velger å få barn.

De rikeste landene har færrest barn. De fattigste har flest.

Anonymkode: 7d65e...5f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg 
* avsagt mammapolitiet
*  delt foreldrepermisjon ved fødsel 50/50 mellom far og mor
* hatt frokost og lunsj i barnehage og skole
* utsatt skolestart til alder 7 år og mer lek og friluftsliv i læring
* hatt leksefri skole og flere pedagoger ansatt
*  skoleuniform til både inne- og utebruk i både barnehage og skole
* færre foreldremøter (mindre foreldreaktivitet)
* gratis barnehage, SFO og fritidsaktiviteter
*  trygge skoleveier slik at flest mulig barn kan sykle og gå til/fra skole og aktiviteter

Jeg tror flere vil ha barn dersom livet med småbarn var mindre krevende. Kravene må senkes slik at familiene kan ha det hyggelig sammen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Innvilget borgerlønn og minsket arbeidstiden så folk får mer fritid. Og som noen andre nevnte litt lenger oppe det å gjøre "evig student med 10 bachelor/mastergrader livet" mindre fristende.

Anonymkode: 524ce...e01

Enig i borgerlønn, av prinsipp sammen med vanskelige å få statsborgerskap. Men med mindre arbeidstid bør det og følge lavere lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Da ville jeg 
* avsagt mammapolitiet

#Enig

*  delt foreldrepermisjon ved fødsel 50/50 mellom far og mor

#Nei takk, det bør være opp til hver enkelt familie

* hatt frokost og lunsj i barnehage og skole

#Det er det alt, mener du avskaffe matpakke?

* utsatt skolestart til alder 7 år og mer lek og friluftsliv i læring

#Ja takk 

* hatt leksefri skole og flere pedagoger ansatt

#Ja, på prinsipielt grunnlag da jeg tror det med leksehjelp vil minske forskjellene 

*  skoleuniform til både inne- og utebruk i både barnehage og skole

#Husk uniform er ikke gratis

* færre foreldremøter (mindre foreldreaktivitet)

#Gjerne

* gratis barnehage, SFO og fritidsaktiviteter

#Heller borgerlønn og enklere å ha kortere arbeidstid, en trenger mer ikke kortere tid som familie 

*  trygge skoleveier slik at flest mulig barn kan sykle og gå til/fra skole og aktiviteter

# Det har da vel de fleste barn i Norge 

Jeg tror flere vil ha barn dersom livet med småbarn var mindre krevende. Kravene må senkes slik at familiene kan ha det hyggelig sammen. 

#Uenig, bare å se på historien 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må slutte å være så bortskjemte. Prisnivået må opp. Levestandarden må ned. Det må store endringer til. Folk må akseptere en mer normal levestandard der søsken deler rom, barn sykler til trening på egen hånd og får lov til å utvikle selvstendighet. 

Anonymkode: 88990...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 10.34):

Jeg ville ikke fått dem opp. Barn er mennesker, ikke «eldreomsorg». Problemet for mange eldre og syke per arbeidstager kan fint løses i andre enden - med de eldre og syke. 

Så jeg ville fått fødetallet den veien det skal - ned. Først ville jeg lansert kampanjen «er du i stand til å ta deg av barn?» den ville fokusert sterkt på hvilke oppgaver helt grunnleggende god omsorg og oppdragelse krever. Og på hvor mange som egentlig ikke har de riktige forutsetningene. Så ville jeg lansert kampanjen «hvor mange barn kan du ta deg av?» der fokuset ville vært på å få folk til å få få nok barn til at de kan tilby dem økonomi og ressurser nok. For folk flest er det 1 barn, for de resurssterke er det 2 barn. 

Og så ville jeg sett på at fødselstallene sank. Og så ville vi rullet ut miljøtiltaket «avfolkning» i mye av bygdenorge. Riving og tilbakeføring til naturtilstand. Mennesker i tette bysentrum, uberørt natur i det meste av landet. Det er en nydelig fremtid.

For tanken om at man skal «produsere» barn bygger på tanken om at barn er resurser et samfunn kan bruke. Og den er intet mer eller mindre enn etisk forkastelig. 

Anonymkode: 2d3d4...0b0

du er jo skrekken av et menneske.Håper du aldri får makt eller kommer i posisjon politisk,

Anonymkode: 2b84d...f51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...