AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #81 Del Skrevet 13. oktober 2024 Ville lønnet kvinner for å være hjemme, så hun ikke er økonomisk avhengig av mannen. Ville stengt dørene til høyere utdanning, så verken menn eller kvinner føler de må vente til etter studier med å få barn. Man må jo være jævlig. Dette er ikke forslag, bare fantasi. Anonymkode: 7158c...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #82 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg ville ikke fått dem opp. Barn er mennesker, ikke «eldreomsorg». Problemet for mange eldre og syke per arbeidstager kan fint løses i andre enden - med de eldre og syke. Så jeg ville fått fødetallet den veien det skal - ned. Først ville jeg lansert kampanjen «er du i stand til å ta deg av barn?» den ville fokusert sterkt på hvilke oppgaver helt grunnleggende god omsorg og oppdragelse krever. Og på hvor mange som egentlig ikke har de riktige forutsetningene. Så ville jeg lansert kampanjen «hvor mange barn kan du ta deg av?» der fokuset ville vært på å få folk til å få få nok barn til at de kan tilby dem økonomi og ressurser nok. For folk flest er det 1 barn, for de resurssterke er det 2 barn. Og så ville jeg sett på at fødselstallene sank. Og så ville vi rullet ut miljøtiltaket «avfolkning» i mye av bygdenorge. Riving og tilbakeføring til naturtilstand. Mennesker i tette bysentrum, uberørt natur i det meste av landet. Det er en nydelig fremtid. For tanken om at man skal «produsere» barn bygger på tanken om at barn er resurser et samfunn kan bruke. Og den er intet mer eller mindre enn etisk forkastelig. Anonymkode: 2d3d4...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #83 Del Skrevet 13. oktober 2024 tja... 💥Bedre fødsels og barsel omsorg. Nå legges jo det meste nede og reisevei og tid blir bare lengre og lengre, samt kaos på fødeavdelingene og knapt tid til de som er der. 💥At man selv kan fordele permisjon slik det passer hver enkelt familie. Ikke alle kvinner er i stand til å jobbe etter ca 6 mnd om hun har hatt et tøft svangerskap/fødsel og kanskje i tillegg fortsatt ammer. Alt kan ikke likestilles her. Da får menn begynne å gå gravide/føde også. 💥Prisnivået må ned, folk har jo ikke råd til å ha flere barn pga høye utgifter på alt. Mat, strøm, boliger osv. 💥Kriminalitet/narko, økt politiressurser, gjøre noe med blant annet ungdomskriminaliteten, er jo risikosport og la barn og unge gå utendørs alene snart. Skal man sette barn til verden i et så utrygt samfunn? Anonymkode: 07f6c...9a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #84 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hypergamiet som beskrives her er gjeldende i alle samfunn til alle tider. Når 70 av studenter på universitetet er kvinner sier det seg at det ikke finnes nok menn med god nok status til å være gode nok. Alle kjenner ei høyt utdannet dame som er sammen med en mann med lavere status. Men forvente at snart halvparten av kvinner skal være fornøyd med det er utopi. Spesielt når vi har en forskjellsfabrikk, som norsk skole er, som produserer guttetapere og jentevinnere i stort tempo. Gutta kan endre spillet ved å finne seg damer i land hvor han har høyere status enn her. Damene enten gi en mann de normalt ikke syntes er god nok en sjanse, evt resirkulere en skilt status mann eller få seg 4 katter. Anonymkode: ffa71...a51 Statistisk sett er det trailersjåføren Per som vil få flere unger enn advokaten Nils. Ifølge SSB har mennesker fra lavere samfunnslag i snitt flere barn enn de som er høyere oppe. Og hvorfor skal damer bo og ha sex med en mann de ikke liker? Når det gjelder tapere og vinner i skolen, kan dette enkelt løses ved å la alle prøver og eksamener være anonyme, slik de er på høgskoler og universiteter. Anonymkode: 83eae...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #85 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): tja... 💥Bedre fødsels og barsel omsorg. Nå legges jo det meste nede og reisevei og tid blir bare lengre og lengre, samt kaos på fødeavdelingene og knapt tid til de som er der. 💥At man selv kan fordele permisjon slik det passer hver enkelt familie. Ikke alle kvinner er i stand til å jobbe etter ca 6 mnd om hun har hatt et tøft svangerskap/fødsel og kanskje i tillegg fortsatt ammer. Alt kan ikke likestilles her. Da får menn begynne å gå gravide/føde også. 💥Prisnivået må ned, folk har jo ikke råd til å ha flere barn pga høye utgifter på alt. Mat, strøm, boliger osv. 💥Kriminalitet/narko, økt politiressurser, gjøre noe med blant annet ungdomskriminaliteten, er jo risikosport og la barn og unge gå utendørs alene snart. Skal man sette barn til verden i et så utrygt samfunn? Anonymkode: 07f6c...9a7 Til det første - JA! Fødselsomsorgen i dag herskes av likegyldighet og vondt i vilja fra helsepersonell mot fødekvinner. "Vent hjemme til du ikke lenger klarer å snakke i telefonen, så kommer du". "Vi har mor og barn-vennlig sykehus, så mor og barn skal være sammen døgnet rundt, ingen hjelp å få fra helsepersonell til å sove osv." "Maks liggetid for flergangsfødende her er to døgn, så må du hjem". "Du får ikke epidural, det er unødvendig, du klarer det uten, du". "Du har ikke SÅ vondt." "Du MÅ amme, får ikke lov til å gi babyen MME på sykehuset, uansett hvor lite melk du har". "Har du revnet? Det er normalt. Har halve livmor falt ut? Du må gjøre knipeøvelser. Hjelper ikke? Da gjør du dem feil eller er for lat til å gjøre dem regelmessig". "Seteleie? Du må føde vaginalt, for i Norge er det det vi gjør. Vi driter i at resten av Europa for lengst har funnet ut at det tryggeste for barnet er planlagt KS ved seteleie, vi skal ha dere som forsøkskaniner". Altså, hvem i faen gidder dette mange ganger? Anonymkode: 83eae...3c4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #86 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ville lønnet kvinner for å være hjemme, så hun ikke er økonomisk avhengig av mannen. Ville stengt dørene til høyere utdanning, så verken menn eller kvinner føler de må vente til etter studier med å få barn. Man må jo være jævlig. Dette er ikke forslag, bare fantasi. Anonymkode: 7158c...3be Stengt dørene til høyere utdanning? Det er slik man holder kvinner nede i land vi ikke ønsker å assosiere oss med. Anonymkode: 83eae...3c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #87 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde. Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd? Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på) Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator) Anonymkode: 4faba...9f2 Latt folk som er skikket til det adoptere. Vi MÅ aldri få opp fødselstall, vi må derimot ha unge folk som kan ta over samfunnet.. Premisset er makta, ikke synet til en diktator, så man kan jo starte med å åpne for at folk skal få det til. Anonymkode: 06a96...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #88 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg ville ikke gjort noe for å få opp fødselstallene. Mennesket ødelegger jorda og miljøet for alle andre arter som lever her at vi fortjener ikke å overleve som art! Anonymkode: b65ed...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #89 Del Skrevet 13. oktober 2024 Enig i at det delvis handler om økonomiske incentiver, men man bør ikke fokusere for mye på dette heller. Da blir det jo akkurat derfor en del får barn: mer penger. Ofte vil dette også være mennesker som kanskje ikke bør få så mange barn. Vi fokuserer mye på kvantitet (antall barn) men vi må også sørge for kvalitet, dvs. at alle disse potensielle barna vokser opp i stabile og trygge hjem men foreldre som har god emosjonell og relasjonell kompetanse. Så må vi heie på disse foreldrene, uansett om de er 20 eller 40 når de får barn, om det er alenemødre eller likekjønnede par, om de har god inntekt eller ikke. Vi må slutte å moralisere å mene så mye om hva som rett, men heller respektere at alles valg og liv er forskjellige og at det viktigste er at barna vokser opp i gode hjem. Anonymkode: 368db...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 13. oktober 2024 #90 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): tja... 💥Bedre fødsels og barsel omsorg. Nå legges jo det meste nede og reisevei og tid blir bare lengre og lengre, samt kaos på fødeavdelingene og knapt tid til de som er der. 💥At man selv kan fordele permisjon slik det passer hver enkelt familie. Ikke alle kvinner er i stand til å jobbe etter ca 6 mnd om hun har hatt et tøft svangerskap/fødsel og kanskje i tillegg fortsatt ammer. Alt kan ikke likestilles her. Da får menn begynne å gå gravide/føde også. 💥Prisnivået må ned, folk har jo ikke råd til å ha flere barn pga høye utgifter på alt. Mat, strøm, boliger osv. 💥Kriminalitet/narko, økt politiressurser, gjøre noe med blant annet ungdomskriminaliteten, er jo risikosport og la barn og unge gå utendørs alene snart. Skal man sette barn til verden i et så utrygt samfunn? Anonymkode: 07f6c...9a7 Tja..dess rikere et land blir dess færre barn føder kvinnene der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 13. oktober 2024 #91 Del Skrevet 13. oktober 2024 aksase skrev (12 timer siden): Mange gode forslag her, men det aller enkleste, billigste og mest effektive tror jeg ville være følgende: Forby alle typer prevensjon og forby abort i alle tilfeller som ikke er forårsaket av anmeldt voldtekt. Å resultatet av det ville blitt mange flere barn som lider. Med din løsning ville folk måtte avstå helt fra sex, ellers blir det kanskje 8-10 unger i løpet av fruktbar alder om ikke flere. Hvem skal betale for alle disse barna mener du? Ingen/noen få har råd til så mange barn. Dessuten er det haugevis av grunner til at folk velger abort. Det er ikke nødvendigvis kun grunnen vil ikke ha barn. Det kan være mange ulike årsaker som: fosteret er sykt, mor er syk enten fysisk eller psykisk på et vis som ikke er forenlig med det å få barn/gjennomføre graviditeten, rus/psykiatri, lever i et voldelig forhold, ikke råd til å få barn +++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #92 Del Skrevet 13. oktober 2024 Tått skrev (1 minutt siden): Tja..dess rikere et land blir dess færre barn føder kvinnene der.. Det er nettopp dette som er det selvmotsigende. Når man leser landstatistikken over flest fødte barn så viser tallene det. Fattig = Mange barn. Zimbabwe, Angola, Mali +++ Utviklede land med velferd får man få barn. I denne tråden mener folk at ENDA mer penger og velferd må til. Tallene støtter ikke det. Anonymkode: ffa71...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #93 Del Skrevet 13. oktober 2024 tussi84 skrev (10 minutter siden): Å resultatet av det ville blitt mange flere barn som lider. Med din løsning ville folk måtte avstå helt fra sex, ellers blir det kanskje 8-10 unger i løpet av fruktbar alder om ikke flere. Hvem skal betale for alle disse barna mener du? Ingen/noen få har råd til så mange barn. Dessuten er det haugevis av grunner til at folk velger abort. Det er ikke nødvendigvis kun grunnen vil ikke ha barn. Det kan være mange ulike årsaker som: fosteret er sykt, mor er syk enten fysisk eller psykisk på et vis som ikke er forenlig med det å få barn/gjennomføre graviditeten, rus/psykiatri, lever i et voldelig forhold, ikke råd til å få barn +++ Nettopp. Hans løsning ville føre til at de aller fleste menn aldri fikk pult, heller ikke gifte og samboende menn. Anonymkode: 83eae...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #94 Del Skrevet 13. oktober 2024 Gi folk mulighet til mer tid med barna sine. Anonymkode: e9909...b15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #95 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er nettopp dette som er det selvmotsigende. Når man leser landstatistikken over flest fødte barn så viser tallene det. Fattig = Mange barn. Zimbabwe, Angola, Mali +++ Utviklede land med velferd får man få barn. I denne tråden mener folk at ENDA mer penger og velferd må til. Tallene støtter ikke det. Anonymkode: ffa71...a51 Ja, og i land som Mali dør svært mange barn før de fyller 5 år, av sult og sykdommer. Er det dit du vil? Anonymkode: 83eae...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #96 Del Skrevet 13. oktober 2024 Nå har vi allerede eksepsjonelt generøse fødselspermisjoner her til lands. Dersom man legger foreldrenes ferieuker etter hverandre to kalenderår på rad i fbm permisjonenen, så får man fort halvannet år med lønnet perm per barn (det gjorde min mann og jeg med våre tre barn, funket som fjell og alle begynte i bhg når de var 18 mnd gamle). Nordmenn er et helt eksepsjonelt bortskjemt folkeslag. Vi har gratis skoler, gratis høyere utdanning, gratis helsevesen, vi har månedlig barnetrygd, strømstøtte, folk får full lønn når de er syke, full lønn når de er sykemeldt i et helt kalenderår, fem ukers årlig ferie med full lønn og ikke minst, man får full lønn for å være hjemme med nyfødte i et drøyt kalenderår. Jeg tror faktisk ikke at det hjelper å kaste enda mer penger etter nordmenn. Vi blir bare mer griske jo mer penger vi får. Det som imidlertid er særdeles krevende, er alle de foreldreparene som ikke nyter hjemmekontor eller fleksitid. De som MÅ være 8 timer på jobb daglig uten slingringsmonn (f eks politi, brannvesen, butikkansatte og helsevesen). For skoler, barnehager og tannleger forstår ikke at man ikke kan møte opp på utviklingssamtaler kl 14, på Luciafrokost kl 09, på reguleringstime hos tannlegen kl 12, møte hos BUP kl 11, eller dekke inn 5-10 planleggingsdager i tillegg til 13 skoleferieuker per kalenderår. Det er HER hunden ligger begravet; det er TID! Småbarnsforeldre må gjerne syte og klage over de 3 timene de må passe på bleiebarma sine i stua mellom henting kl 16 og legging kl 19, men det er som regel aktive skolebarn (altså de som holder på med idrett og ikke bare passiviseres hjemme med skjerm) som skaper vonde tidsklemmer for foreldrene uten hjemmekontor og fleksitid. Jeg har selv barn som skal være levert på trening før dagvakten min er over, og da jeg dessverre kun er sykepleier så hadde vi ikke råd til å kjøpe hus sentralt slik at barna selv kan sykle til alt. Alternativet er naturligvis å nekte barn fritidsaktiviteter, og å la dem gli inn i den stadig større gruppen med overvektige skjerm-barn. Anonymkode: 4606f...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #97 Del Skrevet 13. oktober 2024 I et samfunn med likestilling og utstrakt bruk av prevensjon og abort, kommer det aldri til å være fødselsoverskudd. Det er bare å innse først som sist. Barnetrygden kan settes til kr 15 000 i måneden, og det hadde ikke endret på noe. Anonymkode: 75ca8...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 13. oktober 2024 #98 Del Skrevet 13. oktober 2024 Det viktigste er å hjelpe ufrivillig barnløse til å få barn. Jeg ville sett på tiltak for å få folk raskere gjennom utdanningsløpet og ut i jobb. Jeg tror folk bruker mange år på å tilegne seg kunnskap de faktisk aldri trenger bare for å ha en grad på papiret. Satset på psykisk helse. Jeg tenker at nedgangen de siste årene henger sammen med at psykisk sykdom har eksplodert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 13. oktober 2024 #99 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg har to barn. Har egentlig før alltid hatt lyst på 3-4. Men jeg stopper nå. Jeg får allerede for lite tid med de barna jeg har og da ønsker jeg ikke å dele denne tiden på enda flere barn. Jeg vil heller kunne gi mest mulig av meg selv til de to som allerede fins. Jeg er ikke bygd sånn at jeg har veldig stort energioverskudd. Jeg jobber 100% + litt ekstra slik som de fleste av oss gjør. Jeg kan ikke gå ned i stilling fordi min mann er ufør så jeg har det økonomiske forsørgeransvaret. Jeg ønsker å stresse minst mulig rundt, og å ha mest mulig kvalitetstid. Dersom jeg skulle bli gravid på nytt går det 2 hele år hvor mamma ikke er helt til stede. Først fordi jeg er helt utslitt etter jobb som gravid og sovner på sofaen i det øyeblikket jeg kommer hjem. Etterpå fordi jeg går rundt med baby som gråter eller henger på puppen hele tiden. De eldre barna mine taper på det, og for dem er 2 år en stor del av barndommen. Hadde jeg fått mer tid hjemme med barna mine ville jeg hatt flere. Jeg liker barn veldig godt og liker å være mamma. Men det gjør vondt å gå fra ett gråtende barn i barnehagen, og det gjør vondt å ha så lite kontroll over store deler av hverdagen deres. Mer tid hjemme er vel egentlig den eneste løsningen jeg kan se for meg. Og å slutte å oppfordre unge til å vente med barn til de har passert 30år. Jeg har alt for mange venninner som har slitt seg igjennom ivf, og mitt inntrykk er at det i seg selv er en såpass hard prosess at de fleste ikke orker eller har råd til å gå igjennom mange runder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 13. oktober 2024 #100 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Vi er på langt nær overbefolket. Ifølge utregning, hørte jeg, ( skal se om jeg finner kilden til det) så kan alle mennesker i verden få plass i New York. ( dersom man dekket hele altså) Vi har blitt fortalt i mange år at verden er overbefolket. Som er løgn. Visst nok! Anonymkode: f9fea...ef6 Handler jo ikke bare om plassen i areal, men hvor vi mye ressurser hvert enkelt menneske bruker. Ingen ønsker å bo sild i tønne. Hverken enslige eller familier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå