Gå til innhold

Hvordan ville DU fått opp fødselstallene her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men å få barn skal være kvinners valg. 

Jeg tror bare noen kunne tenkt seg barn, men venter på grunn av ulike økonomiske grunner. 

De som ikke vil ha, skal dere la være ifre. Jeg skal ikke ha barn.

Anonymkode: 6af2b...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde.

Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd?

Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på)

Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. 

Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. 

Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator)

Anonymkode: 4faba...9f2

Jeg ønsker meg bedre barnehagetilbud og gode permisjonsordninger, eventuelt noe som gjør det billigere å leve når en små barn slik at en har mulighet for å være hjemme med dem lenger. 

Anonymkode: 0f14e...11b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste menn ikke vil ha barn så vil ikke fødselstallene gå opp. Menn flest vil bare ligge rundt. Og de fleste kvinner vil ha forhold. Så da blir det lave fødselstall da. 

Anonymkode: 63858...90f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mitt! 
4 barn som alle jobber og bidrar til samfunnet ! Egentlig så burde jeg ha fått en belønning 🏅🏅

Anonymkode: 39c30...a3a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden de fleste menn ikke vil ha barn så vil ikke fødselstallene gå opp. Menn flest vil bare ligge rundt. Og de fleste kvinner vil ha forhold. Så da blir det lave fødselstall da. 

Anonymkode: 63858...90f

Nettopp, og derfor gjør jeg nada og satser på at "dumme" gener forsvinner etterhvert.

Anonymkode: 09c0e...f79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp, og derfor gjør jeg nada og satser på at "dumme" gener forsvinner etterhvert.

Anonymkode: 09c0e...f79

Det er nå vel ofte de litt enklere sjelene som får masse unger, jfr. Idiocracy.

Anonymkode: 07baa...658

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det fødes for mange barn. At det fødes for få barn er et problem som samfunnet har konstruert. 

Vi må ha så og så mange barn for at samfunnet skal fortsette å utvikle seg. For at det skal være nok folk i alle yrker. Flere slaver til samfunnet. Og da må neste generasjon føde enda flere barn og slik fortsetter det i en evig ond syklus.

Mennesker godtar aldri stagnasjon, vi blir aldri fornøyde. Og det blir vår undergang.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. redusert mengden utdanning som «alle» skal gjennom. At folk flest nærmer seg 30 før livet «starter» gir lite rom for å finne seg en partner. Komprimere grunnskole + VGs med 1-2 år kan være en god start.

2. Framsnakke det å få barn, fremfor å gjøre det til en greie hvor det bare skal handle om å miste 1-2-3 år av yrkesløpet. Slapp av.. det er ca 40-45 år igjen uansett. 
3. gi kvinner som får barn 1 år studielån slettet/eller til stipend per barn (for å kompensere for «tapt» år i yrkeslivet.

4. gitt varig skattelette til de som får barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ekstra ferieuke til småbarnsfamilier

- 10% lavere skattesats per barn man føder (slik forebygger man at kun de resurssvake får en skokk med unger. Endring i Skattesats foran kontantutbetalinger)

- Et helt år foreldrepermisjon til hver av foreldrene

- Fjerne egenandelen på 20 000 for assistert befruktning

- Valgfritt om man vil ha barna i barnehage eller være hjemme med barna. Altså at man gjeninnfører kontantstøtte til minst tre år. Så kan man heller droppe å gi det til minoritetsspråklige som trenger integrering 

Anonymkode: 1efc4...16b

Enig i dette, bortsett fra det siste punktet. 
Og 10% mindre skatt per barn er i overkant mye, da havner man fort på null skatt. Men enig i at redusert skattesats er bedre enn kontantoverføringer. 
Jeg kan legge til:

- mulighet for barnehage på kveld/natt for aleneforeldre i turnus

- mer penger til husbanken - slik at flere barnefamilier/aleneforeldre kan få boliglån, men heller med ekstra lang nedbetalingstid. Slik det er nå er bolig/økonomi et stort hinder. Jeg tjener mer enn 800k. Jeg har tre barn. Jeg har mye egenkapital. Men hvis det skulle bli skilsmisse vil jeg knapt få noe boliglån, for de tre barna ødelegger fullstendig for låneevnen min. Da kan du tenke deg hvordan det er hvis man tjener 200-300k mindre enn det jeg gjør…

Anonymkode: 103b9...5c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: Rett på barnehageplass fra barnet er 12 mnd; uavhengig av når på året det er født. 

Anonymkode: 103b9...5c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes bare 2 måter å løse dette problemet på. Å "skyte kvinner i foten" (noe som selvfølgelig er etisk uakseptabelt), eller gjøre det mye lettere for menn å "importere" kvinner fra fattigere land.

Det er ikke en myte at kvinner dater oppover, så når man likestiller kvinner og menn så blir halvparten av menn plutselig ikke attraktive lenger.. Penger, tid og helsesystem er ikke ett problem i Norge, vi har det bedre enn nesten alle land i verden allerede på alle fronter uten unntak, norske kvinner kommer ikke til å velge trailersjåføren Per bare fordi barnehagen blir billigere osv.. Jo mer man likestiller samfunnet jo mindre attraktive er mennene i kvinner øyne, uansett hvor politisk ukorrekt det er å si høyt.

For ei 150cm høy asiatisk dame som tjener 40 tusen i året så ser ikke 175cm høye Per med lønn som trailersjåfør på 500 tusen i året eller whatever de tjener så dårlig ut...

Eller bare masseimportere flere menn fra midt-østen og Afrika da, det går sikkert bra! Heh.

Anonymkode: 3e7d4...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn, alltid ønsket meg en stor barneflokk. 

Uansett: 

+ Lenger permisjon, jeg måtte ta ulønnet permisjon en god stund med sistemann siden permisjonsreglene var endret. For all del, det er flott at fedre får lenger permisjon, men mor burde fortsatt hatt en lenger lønnet permisjon. Amming, fødsel og nattevakt tar på, og det er tøft å være tilbake i fulltidsjobb bare 7 måneder (?) etter fødsel. 

+ Det jeg sliter aller mest med som 3 barns mor, er å ha en fulltidsjobb i tillegg. De aller fleste gjennomsnittlige familier er avhengig av to fulle inntekter. Livet hadde vært mye lettere med en deltidsjobb nå i perioden når barna er små. Så legge til rette økonomisk for at far eller mor kan gå ned litt i stilling mens barna er små. Dette kan være i form av skattelette, økt barnetrygd eller andre løsninger som får den økonomiske kabalen + tidskabalen til å gå rundt. 

Anonymkode: 42c6b...f6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde.

Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd?

Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på)

Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. 

Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. 

Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator)

Anonymkode: 4faba...9f2

1. Øke sykt barn dager til 15 dager per foreldre, per barn. Det vil si 30 dager totalt isteden 20 som er idag. Ved 2 barn økes det med 10 dager, ved 3 barn ytterligere 10 dager osv. En del klarer seg på sykt barn kvoten som allerede er, mens andre igjen må bruke feriedager og ulønnet permisjon fordi barna er mye mer syke utover det dagens kvote av sykt barn dager gir.

2. Rett til velferdspermisjon med lønn for å følge opp barna når det gjelder helse og utvikling, når ikke disse avtalene kan være utenfor arbeidstid. Gjelder feks timer hos: lege, spesialister, tannlege, barnehagen/skole, helsestasjon. Typisk eksempel på det er arbeid på dagtid, hvor både tannlege, legetime, helsestasjon osv ikke er åpent utenom arbeidstid. 

3. Lengere permisjonstid med full lønn, opptil 2 år som kan fordeles etter foreldrene sitt behov.

4. Høyere barnetrygd, og den skal øke i samsvar med alder på barnet. Tenker en økning på 100 kr per år, der man starter på en grunnsum på 2000 kr det første året. Det koster mer jo eldre barnet blir. Og jo selvfølgelig skal foreldrene sin lønn dekke mye, men høyere barnetrygd ville kanskje ført til at man valgte å få enda et barn..

5. 6timers arbeidsdag med full lønn, og lovfestet Rett til fleksibilitet på når man kan jobbe i løpet av feks 24 t. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror det finnes bare 2 måter å løse dette problemet på. Å "skyte kvinner i foten" (noe som selvfølgelig er etisk uakseptabelt), eller gjøre det mye lettere for menn å "importere" kvinner fra fattigere land.

Det er ikke en myte at kvinner dater oppover, så når man likestiller kvinner og menn så blir halvparten av menn plutselig ikke attraktive lenger.. Penger, tid og helsesystem er ikke ett problem i Norge, vi har det bedre enn nesten alle land i verden allerede på alle fronter uten unntak, norske kvinner kommer ikke til å velge trailersjåføren Per bare fordi barnehagen blir billigere osv.. Jo mer man likestiller samfunnet jo mindre attraktive er mennene i kvinner øyne, uansett hvor politisk ukorrekt det er å si høyt.

For ei 150cm høy asiatisk dame som tjener 40 tusen i året så ser ikke 175cm høye Per med lønn som trailersjåfør på 500 tusen i året eller whatever de tjener så dårlig ut...

Eller bare masseimportere flere menn fra midt-østen og Afrika da, det går sikkert bra! Heh.

Anonymkode: 3e7d4...886

Det et noen damer som er sånn, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (4 timer siden):

Innføre generøse og fleksible foreldrepermisjonsordninger med full lønn for både mødre og fedre. Og selvfølgelig øke barnebidraget. Fremme fleksible og familievennlige arbeidsplasser med muligheter for hjemmearbeid for foreldre, slik at de kan balansere arbeid og familieliv bedre. Rett og slett få i gang en større samfunnsdugnad hvor det legges til rette i alle ledd for familier. 

Bedre økonomiske rammer, mer tid og mindre stress er nøkkelord.

Tror ikke det holder å kaste enda mer penger etter foreldre. Finnes det noen land med bedre ordninger rettigheter enn Norge??. 

Nordmenn bruker alt for lang tid på utdanning og flere tar på 2 og 3 univeritetsgrader de aldri kommer til å bruke og samfunnet strengt tatt ikke har behov for. Mange har jo ikke livet på stell for de snart er for gamle.

Men det er klart det er dyrt å bryte normen med 2 barn. 4 soverom er kun noen få prosent av hus som har og de er dyre. Bil med plass til 3 barn er og mye dyrere. Lånet man kan få for å kjøpe hus er lavere så det henger ikke sammen. ALLE familiepakker er 2+2. 2 barnesenger på hotellrom er ok. Med 3 barn må man ha 2 hotellrom osv. 

For å være litt  kontroversiell. Land fullstendig uten velferdsordninger får barn i bøtter og spann. Man må bygge sin egen klan som kan ta vare på deg. Hvis ikke blir man satt bort på legd som gammel. Eller fattighuset.

En kontroversiell ting til: Siste 30 årene har fedre blitt mye mer involvert.  Både frivillige og tvang gjennom fedrekvoten osv. Også viser det seg at mange kvinner ønsker seg nr 2 eller 3. Men plutselig er det MANNEN som nekter.  Han syntes det blir for mye pes, ansvar,  dyrt og stress.( tid, økonomi og ansvar ) som følger med.

I gamle dager gikk gubben på jobb og overlot hjemmet til kona og hennes nettverk av svigers, søsken, venninner.

Å ha 3-4 påvirket ikke han i særlig grad sammenlignet med i dag.

Det virker som jo mer deltagende menn blir på hjemmebane,  jo færre barn vil HAN ha.

Må man sende gubben tilbake jobb for at det skal bli flere barn??  Ingen fedre i verden er mer deltakende i hjemmet og vi får snart ingen unger lenger?!?

Jeg mener IKKE at vi skal tilbake til 1950. Jeg er overhodet ikke kristenkonservativ, eller mener damene skal være hjemme. Tro meg når jeg sier at slik er det ikke.

Men tidslinjen for når far steller hjemme og store barnekull uteblir er for åpenbar til at det ikke bør nevnes.

https://www.vg.no/nyheter/i/y6L6rx/far-til-to

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppe mesteparten av innvandringen. Den har ført til ekstreme økninger i boligprisene. Befolkningen har dermed økt mye, men altfor mange som allerede befinner seg i Norge har ikke sjanse til å få 2-3 barn før det er for seint når prisene øker så raskt.

Legger man til den store nedgangen i kjøpekraft som følge av bl.a. kollaps i kronekursen det siste tiåret ser man at de økonomiske forutsetningene for å skape trygge rammer for en familie har blitt langt dårligere enn for noen år siden. Et samfunn som legger opp til at barnefamilier helst bør ha en inntekt på oppunder to millioner i året er dømt til å mislykkes over tid.

Datingapper må bort. De bidrar ikke med noe positivt overhodet i det store bildet.

Folk må bli flinkere til å finne partnere som vil ha barn, istedenfor å kaste bort tid med de som ikke vil ha. Sistnevnte kan heller date hverandre. Som mann var jeg klar før jeg var 25, men hadde selv store problemer med å finne noen som ville ha barn. Til slutt fant jeg ei fra utlandet jeg fikk barn med. Det var flaks, for jeg var redd for at jeg ikke skulle rekke å få noen før jeg ble for gammel.

Anonymkode: 65c65...5bb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det et noen damer som er sånn, men ikke alle.

Hypergamiet som beskrives her er gjeldende i alle samfunn til alle tider. Når 70 av studenter på universitetet er kvinner sier det seg at det ikke finnes nok menn med god nok status til å være gode nok. Alle kjenner ei høyt utdannet dame som er sammen med en mann med lavere status. Men forvente at snart halvparten av kvinner skal være fornøyd med det er utopi.  Spesielt når vi har en forskjellsfabrikk, som norsk skole er,  som produserer guttetapere og jentevinnere i stort tempo.

Gutta kan endre spillet ved å finne seg damer i land hvor han har høyere status enn her.

Damene enten gi en mann de normalt ikke syntes er god nok en sjanse, evt resirkulere en skilt status mann eller få seg 4 katter.

Anonymkode: ffa71...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et minimum må man få på plass barnehageplass fra barnet er et år uansett når det er født på året. Hvis man er "uheldig" og føder i desember, må man finne en løsning på et halvt år uten barnepass, og det er utrolig vanskelig for mange.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk uten barn får nesten ikke bolig , tenk hvor ille det er med barn? Så ja, hele egenkapital delen burde vrakes får kjøpere som skal kjøpe hus. (Man kan gjerne ha egenkapital om noen skal kjøpe sitt andre hjem)

Folk som har "unormal" kropp, nese osvosv burde kunne operere.

Foreldre burde ikke ha slikt press med bekymringer osv får hver minste ting når det kommer til det offentlige. 

Barnevern og alt annet offentlige skal ikke kunne hente opplysninger fra lege osv på foreldre fra før de ble foreldre. Dette gjør de så de har mer å ta foreldre på.

Skilsmisse osv burde bli vanskeligere å gjennomføre. 

Anonymkode: d8f4b...00b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskaffe mammapolitiet...

Anonymkode: 3a78a...b45

Enig. Mammapolitiet virker jo egentlig ikke til å takle mammarollen, hehe. Folk som søker å kontrollere andre pleier jo å mangle selvkontroll. 

Anonymkode: 2bc50...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...