Gå til innhold

Hvordan ville DU fått opp fødselstallene her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

- Løpende barnehageopptak hele året 

- Flere sykt barn dager

- Mulighet for kortere arbeidsdager med full lønn når barna er små, hvis foreldrene ønsker det

- Slutte med nedleggingen av fødeavdelinger og andre sykehustilbud til barn

- Flere ansatte i barnehage og skole

- Utvide kontantstøtteordningen

- Mer ferie til foreldre som har barn under 12 år + fridager til planleggingsdager i barnehagen

- En holdningsendring i samfunnet, jeg vil ønsker meg «landsbyen» tilbake, hvor vi bryr oss om hverandre og vil det beste for hverandre, tar vare på hverandre og er mer sammen

Anonymkode: 2c0a8...e43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Garantert å få husbanklån, dess flere barn dess bedre betingelser på lånet. Slik at det å skaffe barn før man har kjøpt/bygd et hus blir en mulighet igjen.

- Endre på pensjonsordningen, slik at man ikke blir straffet økonomisk i alderdommen for å være hjemme med barn/ jobbe redusert. Altså unngå å bli minstepensjonist.

For min del har jeg utsatt det å få barn mest på grunn av frykten for å sitte i en leid leilighet, med for få soverom. Med ingen mulighet for å kjøpe et hus til min voksende familie. Blir nok aldri å få barn her, har leilighet men oppgradering til hus vil ta så lang tid at jeg er gammel og grå før jeg kommer dit.

Anonymkode: b91f2...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

- Endre på pensjonsordningen, slik at man ikke blir straffet økonomisk i alderdommen for å være hjemme med barn/ jobbe redusert. Altså unngå å bli minstepensjonist.

Mener du at vi som har jobbet i full stilling hele livet skal forsørge de som ikke gadd det samme?  

Vi har verdens beste permisjonsordning i Norge.  Ett helt år for foreldre, med lønn.  Barnehagene er av meget høy kvalitet og Staten betaler størsteparten av hva det koster å drive.  Skole er gratis og tilbyr veldig billig SFO.  Alle får barnetrygd.  Vi har spesielle økonomiske støtteordninger for aleneforeldre (dobbel barnetrygd, skattefradrag).  I tillegg har vi sykelønnsordning spesielt tilpasset foreldre. 

Barnehage er bra for barna.  Fra 1-årsalderen har barn behov for samvær med andre barn for utvikling og stimulering.  Det er ikke like bra for barn å være hjemme sammen med en voksen, og i alle fall ikke i lang tid.  For voksne, friske mennesker   er det derfor forventet at de bidrar ved arbeidsinnsats utenfor hjemmet.  Da sparer de også opp til egen pensjon og slipper å være en kostnad som pensjonist.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (På 12.10.2024 den 16.49):

Innføre generøse og fleksible foreldrepermisjonsordninger med full lønn for både mødre og fedre. Og selvfølgelig øke barnebidraget. Fremme fleksible og familievennlige arbeidsplasser med muligheter for hjemmearbeid for foreldre, slik at de kan balansere arbeid og familieliv bedre. Rett og slett få i gang en større samfunnsdugnad hvor det legges til rette i alle ledd for familier. 

Bedre økonomiske rammer, mer tid og mindre stress er nøkkelord.

Legger til bedre svangerskaps og barsel omsorg. Og at de slutter å legge ned fødeavdelinger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 minutter siden):

Mener du at vi som har jobbet i full stilling hele livet skal forsørge de som ikke gadd det samme?  

Vi har verdens beste permisjonsordning i Norge.  Ett helt år for foreldre, med lønn.  Barnehagene er av meget høy kvalitet og Staten betaler størsteparten av hva det koster å drive.  Skole er gratis og tilbyr veldig billig SFO.  Alle får barnetrygd.  Vi har spesielle økonomiske støtteordninger for aleneforeldre (dobbel barnetrygd, skattefradrag).  I tillegg har vi sykelønnsordning spesielt tilpasset foreldre. 

Barnehage er bra for barna.  Fra 1-årsalderen har barn behov for samvær med andre barn for utvikling og stimulering.  Det er ikke like bra for barn å være hjemme sammen med en voksen, og i alle fall ikke i lang tid.  For voksne, friske mennesker   er det derfor forventet at de bidrar ved arbeidsinnsats utenfor hjemmet.  Da sparer de også opp til egen pensjon og slipper å være en kostnad som pensjonist.  

Det er ikke et helt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

- Garantert å få husbanklån, dess flere barn dess bedre betingelser på lånet. Slik at det å skaffe barn før man har kjøpt/bygd et hus blir en mulighet igjen.

For min del har jeg utsatt det å få barn mest på grunn av frykten for å sitte i en leid leilighet, med for få soverom. Med ingen mulighet for å kjøpe et hus til min voksende familie. Blir nok aldri å få barn her, har leilighet men oppgradering til hus vil ta så lang tid at jeg er gammel og grå før jeg kommer dit.

Enig ifht huslån. Slik det er nå ser de det jo som negativt om du har barn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Det er ikke et helt år

Det mangler kanskje 3 uker, om man er helt nøyaktig.  Tilnærmet 1 år da :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt bedre økonomiske støtteordninger for foreldre i Norge, og det er noen av de beste ordningene i verden. Så jeg tror ikke å pøse på med mer sånt vil hjelpe.

Jeg tror folk får færre barn hovedsakelig fordi kravene til foreldre er skyhøye i dag. Man skal følge opp ekstremt tett, nærmest være både tjener og pedagog for barna, og man skal fullstendig neglisjere både sine egne og partnerens behov. Folk blir utslitte og drittlei, og svært få orker å få mer enn ett eller to barn, om noen i det hele tatt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

du er jo skrekken av et menneske.Håper du aldri får makt eller kommer i posisjon politisk,

Anonymkode: 2b84d...f51

Vet ikke... Vedkommende har et poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (13 timer siden):

Enkelt. Betal ut 100.000,- for hvert fødte barn.

Det ville bare gjort at de som ikke bør få barn, får mange. Ressurssvake folk (på alle måter) ville fått en haug med unger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 20.40):

Ville ikke gjort det, men ville prøvd å fått det billigere å adoptere. Vi ble hjelpe de som allerede er her.

Jo færre som føder, jo bedre er det!  

Anonymkode: e9c01...c57

Ikke bare billigere men lettere og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Gör det lättare att få barnehageplats så hade jag och andra skaffat fler barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Det ville bare gjort at de som ikke bør få barn, får mange. Ressurssvake folk (på alle måter) ville fått en haug med unger.

Skal du begynne å bestemme over liv og død også nå da? Blir for dumt når man begynner å kategorisere folk og hvem som ikke bør få barn. Med den mentaliteten blir det ikke mange nyfødte her til lands.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (2 minutter siden):

Skal du begynne å bestemme over liv og død også nå da? Blir for dumt når man begynner å kategorisere folk og hvem som ikke bør få barn. Med den mentaliteten blir det ikke mange nyfødte her til lands.

Skal ikke bestemme det, men ville ikke oppmuntra til at ressurssvake folk får barn.

Hadde man fått 100 000 hver gang man fikk en unge, ville typisk sosialhjelpsmottakere, rusmisbrukere o.l. fått flere barn. Det er lite samfunnsnyttig å tilrettelegge for at disse gruppene får flere barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ThereGoesBob skrev (11 minutter siden):

Vil du barn skal bli født inn i hjem de ikke blir tatt vare på?

Anonymkode: 6af2b...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 19.56):

Vi må slutte å være så bortskjemte. Prisnivået må opp. Levestandarden må ned. Det må store endringer til. Folk må akseptere en mer normal levestandard der søsken deler rom, barn sykler til trening på egen hånd og får lov til å utvikle selvstendighet. 

Anonymkode: 88990...fc4

Dette.

Folk må senke kravene. Med normal levestandard er det helt overkommelig å ha så mange barn man vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi har aldri hatt bedre økonomiske støtteordninger for foreldre i Norge, og det er noen av de beste ordningene i verden. Så jeg tror ikke å pøse på med mer sånt vil hjelpe.

Jeg tror folk får færre barn hovedsakelig fordi kravene til foreldre er skyhøye i dag. Man skal følge opp ekstremt tett, nærmest være både tjener og pedagog for barna, og man skal fullstendig neglisjere både sine egne og partnerens behov. Folk blir utslitte og drittlei, og svært få orker å få mer enn ett eller to barn, om noen i det hele tatt.

Lista er lagt for høyt ja, og barna trenger det faktisk ikke. Nå forventes det at voksne  nærmest underholder barna døgnet rundt.

Jeg er 100% skyldig selv, men vanskelig å ikke være med. Alt er gjennomorganisert. Skolen krever også mye mer oppfølging fra foreldrene med lesing hver kveld. Julekalender med 24 små pakker til hvert barn. Altfor mye greier med arrangement, trening, kamper, avslutninger, dugnader og fandens oldemor. Alt er så seriøst. Fotballtrenerne til gutter på 12 tror de er manager for Liverpool.

Vi spilte bare fotball selv på en grusbane. Det var ikke en voksen i sikte da jeg var barn. Ingen mobil så de kunne vite hvor vi var. Vi var høyt og lavt. Det ville nesten vært uforsvarlig i dag.

Nå høres jeg gammel ut😅 men ærlig talt burde alle senke skuldrene. Problemet er at alle er med på det, og ingen vil at barnet skal være utenfor.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Lista er lagt for høyt ja, og barna trenger det faktisk ikke. Nå forventes det at voksne  nærmest underholder barna døgnet rundt.

Jeg er 100% skyldig selv, men vanskelig å ikke være med. Alt er gjennomorganisert. Skolen krever også mye mer oppfølging fra foreldrene med lesing hver kveld. Julekalender med 24 små pakker til hvert barn. Altfor mye greier med arrangement, trening, kamper, avslutninger, dugnader og fandens oldemor. Alt er så seriøst. Fotballtrenerne til gutter på 12 tror de er manager for Liverpool.

Vi spilte bare fotball selv på en grusbane. Det var ikke en voksen i sikte da jeg var barn. Ingen mobil så de kunne vite hvor vi var. Vi var høyt og lavt. Det ville nesten vært uforsvarlig i dag.

Nå høres jeg gammel ut😅 men ærlig talt burde alle senke skuldrene. Problemet er at alle er med på det, og ingen vil at barnet skal være utenfor.

Tenker akkurat det samme som deg. Men som du sier - vanskelig å hoppe av karusellen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Basert på min høyst personlige erfaring: mannfolka må få mer fokus i debatten. Jeg skulle gjerne hatt både 2 og 3 barn jeg, men mannen min vil ikke ha flere enn 1 fordi det er "så slitsomt". Jeg føler jeg leser om "kvinner får ikke x antall barn" hele tiden - som om alt står og faller på kvinnene. Og alt jeg tenker er "jammen JEG vil jo, men HAN vil ikke!".  Synes jeg stadig vekk hører tilsvarende historier, der kvinnen vil ha (flere) barn, men ikke mannen. 

Anonymkode: 38c06...4fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...