AnonymBruker Skrevet 12. oktober #1 Del Skrevet 12. oktober Mange land sliter med for lav befolkningsvekst. Har nettopp sett noen videoer om Japan, der de sliter skikkelig - ikke overraskende akkurat mtp de jobber seg bokstavlig talt til døde. Hvorfor det skjer, og hvordan det løses, synes iallefall JEG er ganske opplagt., og det tror jeg de fleste "vanlige" folk gjør også. Men politikerene verden over klør seg i hodet - kanskje fordi de fleste er menn, eller kvinner med god råd? Den tradisjonelle måten å få opp folketallet på er å strippe kvinner for alt av muligheter - som selvfølgelig er direkte ondt. Og ikke veien å gå om man vil inn i fremtiden og ikke tilbake til middelalderen. (Som fanatiske religiøse i USA virker å prøve på) Og det gir en mye sunnere og lykkeligere befolkning om man heller lokker med gulrot, naturlig nok. Jeg tenker at man kommer ingen vei heller om det er de mest ressurssvake som får mange barn. Ressurser er ikke bare økonomi her, det er alt som får barna opp og frem i verden. Hvilke tiltak ville DU gjort om målet var å øke antall fødsler her i Norge? (Lat som om du har makten til en diktator) Anonymkode: 4faba...9f2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 12. oktober #2 Del Skrevet 12. oktober Innføre generøse og fleksible foreldrepermisjonsordninger med full lønn for både mødre og fedre. Og selvfølgelig øke barnebidraget. Fremme fleksible og familievennlige arbeidsplasser med muligheter for hjemmearbeid for foreldre, slik at de kan balansere arbeid og familieliv bedre. Rett og slett få i gang en større samfunnsdugnad hvor det legges til rette i alle ledd for familier. Bedre økonomiske rammer, mer tid og mindre stress er nøkkelord. 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #3 Del Skrevet 12. oktober - Ekstra ferieuke til småbarnsfamilier - 10% lavere skattesats per barn man føder (slik forebygger man at kun de resurssvake får en skokk med unger. Endring i Skattesats foran kontantutbetalinger) - Et helt år foreldrepermisjon til hver av foreldrene - Fjerne egenandelen på 20 000 for assistert befruktning - Valgfritt om man vil ha barna i barnehage eller være hjemme med barna. Altså at man gjeninnfører kontantstøtte til minst tre år. Så kan man heller droppe å gi det til minoritetsspråklige som trenger integrering Anonymkode: 1efc4...16b 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #4 Del Skrevet 12. oktober Avskaffe mammapolitiet... Anonymkode: 3a78a...b45 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #5 Del Skrevet 12. oktober Gjort livet verdt å leve på et dypere og mer grunnleggende plan. Mange ønsker ikke å føde barn inn i et ødelagt verden som står på randen av utslettelse. Klimaet og naturen er rasert, vi vet at dagens barn og unge går en svært usikker fremtid i møte. Jeg snakker ikke om å gjøre plastposer dyrere eller legge stygge sykkelfelt, jeg snakker om å gå tilbake i tid på mange måter. Vi må frigjøre oss fra disse materielle standardene som gjør at vi stadig higer etter større overflod. Det er ikke der lykken finnes. Vi er jegere og sankere. Vi skal leve i naturen og ønske å ta vare på den. Vi må få enda færre barn og omfavne døden. Vi hadde ikke trengt å få en eldrebølge, det er helt naturlig å dø av alderdom. De aller fleste over 70 går på såkalt livsnødvendige medisiner eller må gjennomgå livsnødvendige operasjoner. Men vi burde bare la de over 70 faller fra slik naturen har bestemt at de skal, det være seg av kreft, hjertestans, hjerneblødning, altzeimers osv. Å behandle de aller eldste er ikke bra for de kommende generasjonene. Det er en enorm byrde for samfunnsstrukturene og økonomien. De aller fleste burde jobbe med hendene, kroppen og hodet på en mer naturlig måte. Meningen med livet er ikke å stresse 24/7, med å levere unger til en institusjon før kl.8, jobbe til 16, hente barna før kl.17, hjem og lage middag, kjøre til en av barnas fritidsaktivitet, hjem på kvelden og se på TV som en zoombie. Bo i by, bli deprimerte av den økonomiske byrden det er for mange i dag å ha råd til tak over hodet og mat på jordet. Det er dessverre livet for veldig mange nå og fødselstallene stuper. Vi ønsker ikke denne grå og triste tilværelsen for noen andre så vi vil ikke reprodusere oss slik at våre barn må lide samme skjebne. Vi skal våkne av at hanen galer. Ha kontakt med andre dyr og mennesker. Jobbe sammen mot et enkelt mål for dagen, sanke av naturen, nyttiggjøre dyra, bake, lage mat, være sammen i harmoni. Det er ikke uten grunn at moderne mennesker som er med på f.eks. Farmen sier at de følte seg så bra der. Det er dette som er livet, ikke det idiotiske opplegget den moderne verden har blitt. 1 av 4 sliter med tanker om meningsløshet. Det er ikke så rart. Anonymkode: 6af81...c47 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #6 Del Skrevet 12. oktober Vårt samfunn må bli mer samfunnsorientert igjen, ikke egosentrisk som i disse gale nyliberalismetider. Vi må stille opp for hverandre og ikke bare hvis det gagner oss selv. I disse moderne tider har det blitt så meningsløst å få barn at det er lett å velge bort. Anonymkode: ab0c4...622 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #7 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vårt samfunn må bli mer samfunnsorientert igjen, ikke egosentrisk som i disse gale nyliberalismetider. Vi må stille opp for hverandre og ikke bare hvis det gagner oss selv. I disse moderne tider har det blitt så meningsløst å få barn at det er lett å velge bort. Anonymkode: ab0c4...622 Stemmer. Verden har blitt et ekstremt deprimerende sted og vi blir forespeilet at det bare skal bli verre. Selvfølgelig føder man ikke barn inn i helvette hvis man kan la være. Så får man bare ha dette savnet etter barn resten av sitt liv, heller det. Anonymkode: 6af81...c47 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #8 Del Skrevet 12. oktober Tror en veldig stor pengesum pr. barn hadde fungert… Grunnen til at jeg ikke får flere barn er: Vondt å være gravid, vondt å føde, bekymring for funksjonshemning, bekymring for alle mulige diagnoser, frykt for at de kommer inn på boligmarked+++++ Er så mange bekymringer🙈 Hilsen en som har vært gravid 10 ganger, og har tre levende friske barn🥰 Anonymkode: 04d3a...3a3 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #9 Del Skrevet 12. oktober 1. Spisset budskapet mot menn, for mange tror de har uendelig med tid, holder damene på gress med "må bare bli klar" og så forblir de barnløse. https://www.theguardian.com/society/2023/aug/28/unspoken-grief-childless-men 2. Oppmuntret til at involvering i barneoppdragelse kan spres mer utover i samfunnet. Det å ha barn har vært en utakknemlig jobb, det er noen helt andre forventninger nå enn da jeg var barn. For det første er lista hevet ganske mye for å være god nok, for det andre har jeg dessverre opplevd at offentlige instanser er mer opptatt av å ta foreldrene enn å hjelpe til selv. Og jeg tror mange hadde satt pris på at det var innafor å be sine egne foreldre eller søsken om hjelp hvis tenåringen er i en tøff periode. Det er lagt opp til at man skal fikse alt selv, og det blir en i mine øyne for stor byrde noen ganger. Jeg fraråder ingen å få barn, men jeg oppfordrer ingen heller. Jeg vet litt for mye om hva som kan gå galt. Jeg hadde aldri i livet fått flere barn hvis jeg kunne nå. Anonymkode: 3aadb...b15 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 12. oktober #10 Del Skrevet 12. oktober (endret) Fortelle de unge at det å finne kjærlighet og stifte familie er hva vi mennesker gjerne trenger for å bli tilfreds/lykkelig, istedenfor å si at man nå leve før man slår seg til ro, for det sier indirekte at livet tar slutt på mange måter når man får seriøst forhold og familie. Ikke rart ensomhet er et stort problem i vårt land når det å stifte forhold og familie nedsnakkes som det gjør. Nå er det visstnok blitt slik at man er mislykket som mann om man ikke har fått knulle rundt også. Det er ganske sykt. Stor satsing på barnehagen og skole, så dette blir attraktive yrker og ikke slite seg ut- yrker. Øke bemanning. Kanskje også utvide åpningstider. Uansett gjøre det trygt for foreldre angående god oppfølging og trygghet. Slutte med lekser for barn under alder at de kan styre slikt selv, og ha lekser og leksehjelp på skolen. Ettermiddager er travle nok, og bør ha plass til hyggelig samvær og andre aktiviteter. Mer økonomisk støtte, men begrenset opp til 4 barn, så flere kan ta seg råd til å få flere barn, men flere med ressurser til å følge dem opp, og mindre av at folk som ikke klarer å følge opp får mange barn for å få økonomisk støtte. Endret 12. oktober av Trolltunge 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #11 Del Skrevet 12. oktober God bemanning og dyktige ansatte i skole/bhg. (Så man kan være trygg på at barna får det beste) Kortere arbeidsdager med full lønn i tiden barna er 0-10 år (ala 6 timers dag) Ekstra feriedager for å ta ut ved ferier/planleggingsdager. Enklere for kvinner å få svangerskapspenger når de ikke klarer å stå i arbeid, ikke sykmelding. Lengre foreldrepermisjon, ikke korte ned mors foreldrepermisjon (ikke nødvendigvis med full lønn etter et år). Hadde dette skjedd, hadde jeg fått barn nr 3. Anonymkode: d6f82...87b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #12 Del Skrevet 12. oktober Statlig koblingstjeneste som matcher en kvinne og mann som sammen har forutsetninger for å produsere velfungerende mennesker. Avl på uføre, men barna oppdras av Staten =skolen (så ikke stor forskjell fra slik det allerede er). Uføre er allerede ute av arbeidslivet så der går det intet tapt når de går gravide, ingen mammapermisjon, ingen sykt barn-dager osv. Mange uføre opplever angivelig bedring av funksjonen ved å få barn, så på sikt kan det kanskje til og med få dem ut i arbeidslivet. Vinn-vinn for alle. Anonymkode: 88990...fc4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #13 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Statlig koblingstjeneste som matcher en kvinne og mann som sammen har forutsetninger for å produsere velfungerende mennesker. Avl på uføre, men barna oppdras av Staten =skolen (så ikke stor forskjell fra slik det allerede er). Uføre er allerede ute av arbeidslivet så der går det intet tapt når de går gravide, ingen mammapermisjon, ingen sykt barn-dager osv. Mange uføre opplever angivelig bedring av funksjonen ved å få barn, så på sikt kan det kanskje til og med få dem ut i arbeidslivet. Vinn-vinn for alle. Anonymkode: 88990...fc4 Du må huske at mange uføre har kroniske sykdommer som er genetisk arvelige da, så det blir jo tap-tap for barna som må vokse opp med ME, migrener, og som blir oppdratt av en byråkratisk institusjon. Anonymkode: ab0c4...622 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #14 Del Skrevet 12. oktober Ville ikke gjort det, men ville prøvd å fått det billigere å adoptere. Vi ble hjelpe de som allerede er her. Jo færre som føder, jo bedre er det! Anonymkode: e9c01...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #15 Del Skrevet 12. oktober Bedre helsevesen Bedre barnevern Øke sykt barn dager og at det gjelder flere områder. Også til barnet er over 12 Anonymkode: 5524c...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #16 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): God bemanning og dyktige ansatte i skole/bhg. (Så man kan være trygg på at barna får det beste) Kortere arbeidsdager med full lønn i tiden barna er 0-10 år (ala 6 timers dag) Ekstra feriedager for å ta ut ved ferier/planleggingsdager. Enklere for kvinner å få svangerskapspenger når de ikke klarer å stå i arbeid, ikke sykmelding. Lengre foreldrepermisjon, ikke korte ned mors foreldrepermisjon (ikke nødvendigvis med full lønn etter et år). Hadde dette skjedd, hadde jeg fått barn nr 3. Anonymkode: d6f82...87b Enig, dette kunne gjort at jeg fikk nr 3. Særlig det med 6 timers arbeidsdag. Anonymkode: d1e42...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober #17 Del Skrevet 12. oktober Om en ser bort ifra Romania kan jeg ikke komme på noen statlige opplegg som har økt fødetallene etter de starter å senkes. Mødre i Norge har fantastisk gode ordninger 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #18 Del Skrevet 12. oktober Fjerne pensjonsordningen. Da blir det som i mesteparten av verden, at unger på et vis blir pensjonssikkerhet. Dette gjelder selvfølgelig ikke for dem som har selvdisiplin til å spare selv, men de fleste har ikke det. Anonymkode: 07baa...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #19 Del Skrevet 12. oktober Importert en haug folk fra kulturer som får mange barn... altså, om målet var var å få opp fødselstallene. Av praktiske årsaker satset mer på kulturer vi vanligvis integrerer noenlunde, hvor folk kommer i jobb. Flere filippinere og tamiler, færre fra Afrika og Midtøsten. Jeg er ikke noe opptatt av befolkningsvekst, da. Anonymkode: 2afd4...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #20 Del Skrevet 12. oktober Det handler om penger og bo forhold. Så lettere billigere tilgang til bo vil endre en del. Mange vil sikkert vente til de kan kjøpe hus eller har kanskje ikke råd til å leie stort nok. I tilegg koster alt mye. Anonymkode: 6af2b...fb7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå