Gå til innhold

Være i et forhold med egen tremenning eller egen firmenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en liten plass, det er få folk og det virker som om " alle " er i familie. Her om dagen hørte jeg at en kvinne jeg tidligere har jobbet sammen med, hun har blitt sammen med tremenningen sin...... Da tenker jeg, tremenning, er ikke det litt nært? For det er jo bare neste ledd etter søskenbarn.

Mulig jeg tenker helt rart her, men jeg kunne aldri blitt sammen med en jeg er i så nær slekt med. 

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 5117e...bef

Skrevet

Tja, jeg har 18 søskenbarn.

Jeg ANER IKKE hvor mange tremenninger jeg har (men sikkert mange flere!), og jeg kan navnet på nøyaktig 2 av dem.

Nå fant jeg meg en mann fra et helt annet land, så vi er nok ikke i slekt, men hadde jeg funnet meg en nordmann så hadde jeg faktisk ikke kunnet svart sikkert på om vi var tre- eller firemenninger. Så jeg synes ikke det er så ille å bli sammen med en tremenning.

Anonymkode: 6b0ab...eb8

• Liker 3
Skrevet

Jeg aner heller ikke hvem som er tremenningene mine og for meg er det så langt uti slekta at jeg har null problemer med dette. 

Anonymkode: 51e76...d07

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Men min mor gjorde det en stund i all hemmelighet i manisk periode som hun betrodde til meg. Trodde jeg skulle dø og forsikret henne om at jeg ikke var interessert i at noen skulle få vite det heller….

Anonymkode: 3be02...efb

Skrevet

Søskenbarn ekteskap har inntil nylig blitt ansett som greit. Kan ikke helt se problemet med å ha et forhold til en tremenning. Sikkert mange som ikke har peiling på hvem som er tremenninger eller firmenninger. 

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt,vil jeg påstå. De fleste vet ikke hvem sine tre og firmenninger er.

Anonymkode: 8d032...a14

Skrevet

Søskenbarn er ikke greit.

Tre- og formening er vel greiere. 

Skrevet

Mormor, farmor og farfar var tremenninger. Svigermor kommer fra et annet land, og vi er i slekt :)  Jeg kjenner en god del av mine tremenninger, da vi var mye hos farmor og farfar om sommeren. 

Anonymkode: 48cf1...728

Skrevet

Bare hold fremtidige barn unna DNA-prøver om det skulle bli aktuelt. Tenk så pinlig en avsløring.

Anonymkode: 3be02...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tja, jeg har 18 søskenbarn.

Jeg ANER IKKE hvor mange tremenninger jeg har (men sikkert mange flere!), og jeg kan navnet på nøyaktig 2 av dem.

Nå fant jeg meg en mann fra et helt annet land, så vi er nok ikke i slekt, men hadde jeg funnet meg en nordmann så hadde jeg faktisk ikke kunnet svart sikkert på om vi var tre- eller firemenninger. Så jeg synes ikke det er så ille å bli sammen med en tremenning.

Anonymkode: 6b0ab...eb8

Men nå er det stor forskjell på å ikke vite, og det å vite at man er i slekt. Trolig ville du ikke blitt sammen med noen du har møtt på slektstreff..?

Anonymkode: e4579...ec2

Skrevet

Det avgjørende her er hvor godt man kjenner sin tremenning, tenker jeg. Den ene delen av min slekt kjenner jeg knapt nok mine egne søskenbarn og enda mindre deres barn igjen. På den andre siden av slekta har jeg og min bror veldig tett kontakt med våre søskenbarn og våres barn igjen har feiret masse juler sammen og har vært mye sammen. Det ville vært veldig sært og rart om noen av de hadde funnet sammen som et par da det oppleves som nær slekt.

Anonymkode: 148b0...c79

• Liker 1
Skrevet

Man kjenner jo ikke sine tremenninger ? Når jeg gikk på vgs var jeg sammen med en , hvor moren drev med slektsforskning. Plutselig fant hun meg på treet hans , vi var visst firmenninger 🙈 det er jo langt ute i slekta . 

Anonymkode: 38121...a11

Skrevet

Firmenning? Hvem i alle dager vet hvem det er. 

Tremenning har jeg en viss formening om. Ikke krise det altså. 

Noe HELT annet enn søskenbarn. Man deler ikke så mange gener med søskenbarn heller, og tremenning er bare noen få prosent 

Anonymkode: 5ccd2...9cf

Skrevet

Inneavl er vel normalen hos en betydelig andel av innbyggerne i Oslo, Drammen, osv.

Anonymkode: 0a208...00f

Skrevet

Firmenninger ifra hver sin kant av landet kan de bli sammen? Møttes på nett og kjente igjen etternavnet men aldri vist hvem den andre personen er før det. Nærmeste man har til felles er jo tipp oldeforeldre vil jeg si, enig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...