Gå til innhold

Skolen vil ta fra barnet mobilen i skoletiden barnet trenger mobilen av helsemessige grunner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du hadde lest tråden så hadde du fått med deg at rektor har fått informasjon. Skolen har fått informasjon og har en perm med info om sykdommen, der det og er linker til nettsider der man finner info om denne sykdommen. 
Der er legeerklæringer, hun har kort i lommen med info om hva hun feiler og i dårlige perioder og når vi er ute og reser har in og fått på seg armbånd med navn, fødselsnummer og sykdommens navn samt telefonnummer til en voksen. 

Her var en annen og som skrev at hun ikke kunne forstå at rektor ville ha ambulansen i skolegården gjentatte ganger. Til deg og, hadde du lest tråden, så hadde du kanskje klart å få med deg at barnet ikke har hatt sykdomsutbrudd siden i sommer. Da var det faktisk skoleferie. Rektor var ny i høst. Altså har ikke ambulansen vært i skolegården i denne rektorens funksjonstid på denne skolen. 

Vi tar ikke kampen med eller mot rektor, fordi vi kan ikke gamble med våre barns liv, verken psykisk eller fysisk.Den fysiske helsen til vårt barn med denne sykdommen er avhengig v mennesker som kan samarbeide, forstå og finne løsninger som fungerer. Den psykiske helsen til hennes tvilling skal ikke utfordres fordi tvillingen har fått et søsken som har en potensielt livstruende sykdom, der voksne mennesker trøbler til systemer og rutiner som fungerer. De få andre barna som har denne sykdommen i Norge har og har hatt mobiler med seg 24/7 uten problemer. Legen har aldri vært borti noe lignende. 

Ja, hun kan få forebyggende medisiner, det er hun nå gammel nok til. Men for å få forebyggende medisiner så skal hun hat et visst antall sykdomsoppblomstringer i løpet av en viss tid. Hvorfor? Jo, på grunn av bivirkninger og ikke minst på grunn av at dette er medisiner som koster samfunnet en del millioner helsekroner i året. Helsevesenet vil ikke bruke så mye penger på mennesker som ikke er syke nok ofte nok. 
De medisinene hun nå får og har med seg koster og en hel liten formue. Medisin to koster mest. Medisin to er mer komplisert å gi, og skal derfor bare gis når hun virkelig trenger medisin to. 

Igjen takk til dem som hjelper til med å opplyse dem som ikke har lest og derfor kommer med spørsmål de kunne funnet svar på ved å lese. 

Hva hjelper avvik når barn eller voksne dør fordi de ikke får forsvarlig helsehjelp? 
Der er høy, meget høy dødelighet på denne diagnosen, fordi mennesker med sykdommen ikke får hjelp raskt nok, ikke blir forstått og ofte heller ikke blir diagnostisert fordi selv helsepersonell sliter med å kjenne diagnosen og dens symptombilde. 

Anonymkode: 4df01...498

Man melder avvik for å redde andre barn. Som mor til et barn med en kronisk lidelse som krever oppfølging av lærere når hen begynner på skolen så håper jeg virkelig ikke dette er et tulle innlegg for det skremmer oss som skal inn i en slik situasjon. Og det er ikke noe å tøyse med. Jeg velger å ikke tro at det kan være så gale som det beskrives for det virker sprøtt. 

Anonymkode: 7c8fe...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, jeg sier meg enig med de som foreslår å tipse media om denne saken. Har du hatt kontakt med skolen etter anfallet? Er det litt mer ydmykhet å spore hos rektor nå, eller står rektor fortsatt steilt på sitt?

Anonymkode: 73fda...58f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg velger å ikke tro at det kan være så gale som det beskrives for det virker sprøtt. 

Du er veldig naiv. 

Anonymkode: 3e5b1...d70

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du misforstår meg. Jeg sliter med å tro på hele historien til ts. Jeg er selvsagt enig i at barnet burde fått ha mobil hvis ting var så gale. Men jeg klarer ikke å se for meg at voksne mennesker kan være så slappe som dette og at rektor kan akseptere å ha ambulansen på skoleplassen flere ganger i måneden. 

At du å jeg ikke kan forstå betyr ikke at det ikke skjer. Hva med han stakkars gutten som døde etter å ha blitt gitt mat han ikke tålte på skolen. Skolen som var godt informert om guttens allergi og alvorlighetsgrad.

Veldig bra at barnet ditt har en skole som tar ting på alvor. Jeg merker selv en enorm forskjell på oppfølging på mitt barn sin nye skole i forhold til gamle. Skolen har håndtert alvorlige hendelser på en veldig god måte. De følger opp spesielle behov og de forsøker så hodt det lar seg gjøre å lage et godt samarbeid mellom skole og hjem. Allikevel forstår jeg at feil kan skje. Føler meg ganske trygg på den skolen og ser at elever er godt ivaretatt. God ledelse, ressurser tilgjengelig for lærere, skolens rutiner og utarbeidelse planer har mye å si i tillegg til de enkelte ansatte.

Anonymkode: 0a9af...99e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, skjønner.
Da må TS bare snakke med rektor og kontaktlærer og forklare at ungen må få ha mobilen tilgjengelig av helsemessige årsaker, og forklare detaljer hvorfor. TS kan vel sperre bruken av ulike apper også, så ungen ikke kan bruke telefonen til så mye annet enn for varsling ifm sykdom?

Anonymkode: 702fa...d02

Det har TS gjort. Skolen har legeerklæringer, informasjon om sykdommen, handlingsplaner og detaljerte instrukser. Likevel satte en lærer senest for noen dager siden barnets helse - og liv - i fare ved å nekte barnet å ha telefon og medisiner tilgjengelig, og nekte barnet å hente dette når det kjente en oppblomstring/et anfall var på vei. Barnets tvilling og en annen medelev endte med å løpe til kontoret for å få kontaktet AMK. Alt dette hadde du også visst om du gadd lese tråden før du kommenterte!

Anonymkode: d2d42...235

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man melder avvik for å redde andre barn. Som mor til et barn med en kronisk lidelse som krever oppfølging av lærere når hen begynner på skolen så håper jeg virkelig ikke dette er et tulle innlegg for det skremmer oss som skal inn i en slik situasjon. Og det er ikke noe å tøyse med. Jeg velger å ikke tro at det kan være så gale som det beskrives for det virker sprøtt. 

På enkelte skoler er det så ille. Rektor på mitt barns første barneskole var fullstendig inkompetent og var enda ikke ferdig utdannet rektor - han fikk jobben pga rekrutteringsvansker til en liten skole. Nå har han byttet til en annen barneskole, og jeg venter bare på å få høre historier derfra om hvor inkompetent han er fra folk jeg kjenner som har unger med diagnoser på den skolen.

Han byttet tilfeldigvis i høst, så det er nesten så jeg mistenker det er han som har vært på ferde her - det høres ut som noe han er kapabel til.

Anonymkode: d2d42...235

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er naiv. Det er virkelig så ille på enkelte skoler. Men det er veldig store forskjeller på skoler, noen er ganske flinke, andre er veldig dårlige. Det bør du være forberedt på så du kan ta tak hvis du havner på en dårlig skole, i stedet for å stikke hodet i sanden og rope Jeg velger å ikke tro det, fordi jeg blir redd! Du. Når du har et barn med sykdom så kan du ikke stikke hodet i sanden sånn og blindt stole på at alle gjør det de skal til en hver tid. Det er DIN jobb å forsikre deg om at det skjer, og hvis skole eller andre ikke gjør det godt nok, er det din jobb å krangle med dem eller bytte skole hvis det ikke fører frem. Du må faktisk slutte å nekte å tro slike historier, for det finnes mange lignende historier. Jeg har to kroniske syke barn selv, og jeg er lærer. Jeg vet, og har ingen problemer med å tro på dette overhodet. Du må forberede deg på at dette kan skje med dere også, og være klart til å takle det, fordi du er den eneste som kan kjempe for barnet ditt.

Anonymkode: 95267...715

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å sende klage til statsforvalteren? Skolen setter jo ditt barns liv og helse i fare ved å nekte å tilrettelegge. Bytte skole?

Jeg har hørt om foreldre som har protestert på mobilforbud for barna fordi lærerne hadde mobil i lommen. Det var nemlig urettferdig! Så holdningene til ledelsen overrasker meg ikke.

Anonymkode: 73612...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skolen ønsket ikke den skulle gå til flere nr. For de ønsket kun 1 som skulle ha hovedansvar i skoletid.

Så ble fort endring etter den hendelsen og de fikk et rimlig kvass beskjed fra statsforvalter,  de fant 22 avvik da vi meldte

Anonymkode: 29a30...e97

Såpass ja. Min sønns tlf er koblet til lærer og til meg.

Anonymkode: f7a6d...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis enda en person foreslår dumtelefon nå 😑

Skjønner ikke at man gidder å gå inn i en 19-siders tråd og komme med forslag uten å gidde å lese annet en hovedinnlegget 🤨 

Anonymkode: 2a3f3...387

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har byttet skole, barna har fått ett helt annet og mye bedre opplegg, og alt ser ut til å gå bedre, selv om skoleveien er lengre. 

TS. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har byttet skole, barna har fått ett helt annet og mye bedre opplegg, og alt ser ut til å gå bedre, selv om skoleveien er lengre. 

TS. 

Så bra, håper det fortsetter sånn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...