Gå til innhold

Skolen vil ta fra barnet mobilen i skoletiden barnet trenger mobilen av helsemessige grunner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Dette høres ut som en utrolig vanskelig og trangsynt rektor! Ikke gi deg på dette, det er klart at barnet ditt skal ha mobiltelefon. Jobber på skole selv, og det har aldri vært et tema om å nekte barn med for eksempel diabetes mobiltelefon. Da har barna assistent i tillegg. Forstår at ditt barn ikke har diabetes, men det er jo enda viktigere for ditt barn å ha telefon når det ikke har assistent. En veldig dårlig løsning om barnet skal finne en voksen også. Vi som jobber på skole har pauser, møter, går på toalettet og lignende, og dersom barnet ikke finner riktig person høres det ut som det kan gå virkelig ille på kort tid! 

Anonymkode: 4dd78...f63

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg, som lærer, kan ikke tro jeg må fortelle deg at

Skolegårder er et salig kaos

Assistenter har pauser

At assistenter er fullt merkbare selv uten intenst blikk og refleksvest

At det ikke er gitt at et alvorlig sykt barn  greier å kommunisere et behov for mobil til en assistent et stykke unna i en kaotisk og bråkete skolegård

Det er alt for lite ressurser i norsk skolevesen. Og du synes en 100% stilling som mobilbærer er fornuftig bruk av pengene?  

Anonymkode: d3141...930

👏🏼 Mobilbærer, det er jo det det blir. Altså, dette burde jo virkelig ikke være et problem! Er jo ikke sånn at ungen sitter og scroller i friminuttene. Den ligger jo bare i vesken hennes som hun har med, så man ser jo den egentlig ikke i det hele tatt, før hun tar den opp for å ringe foreldrene, og da er det et medisinsk tilfelle. 

Anonymkode: 2a3f3...387

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig debatt. Om barnet konstant er i reell livsfare, og det er argumentasjonen for mobilbruk, er der langt sterkere tiltak som må implementeres. 

Anonymkode: 2d369...24c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg mener. For denne familien er det en mobil. 

Nei, vi har ikke lov å sjekke mobiler etter garderoben. Vi kan ikke følge etter elever inn på do for å sikre at de ikke bruker mobil. Vi har ikke den myndigheten. Derfor er det mobilforbud. Det er ikke krisemaksimering, dette er erfaringsbasert. Dette skjer raskt. Og jeg snakker ikke om overgrep. Jeg snakker om å feks spre en film av at noen spiser en brødskive med pålegg som er "ekkelt". Eller noen som har rørleggersprekk når de bøyer seg for å hente en bok i hylla. Jeg skjønner på argumentene dine at du ikke klarer å forstå hvordan klassedynamikk påvirkes av spesialavtaler og utrygghet. Jeg snakker av erfaring. At du ikke forholder deg til denne og mener at slikt ikke skjer, får ikke jeg gjort noe med. Annet enn å bemerke at det ikke er rart kollegaer slutter, når alle andre vet best og alle barn er mer verdt enn resten og trenger eget opplegg. Ekke så vanskelig det, vel? 

Anonymkode: 799bf...471

Det er en lærer du diskuterer med nå, sånn hvis du skulle synes det er mer eller mindre greit at ungen risikerer å dø etter hvilken kompetanse jeg har.

Du har fullt lov til å sjekke mobilen hvis du får denne myndigheten av eleven og foreldrene. Uansett har det ikke stått et ord om at denne jenta driver med digital mobbing av medelever, så det er per nå ikke noe problem. Hvis problemet skulle oppstå må avtalene angående mobilen endres. Så enkelt kan det gjøres. 

Du påpeker at dere ikke kan følge etter elever inn på do. Nettopp. Så hva skjer da når jenta er der og mobilen et annet sted når hun blir akutt syk? 

Filmer som med vilje er tatt av medelevers rumpesprekk er forresten overgrepsmateriale. 

Vær så snill å finne deg en ny jobb. Du er tydeligvis enten totalt uegna for jobben i utgangspunktet eller du er utbrent, bitter og har fått et skremmende syn på elevene dine. At en elev ønsker å overleve til 11 årsdagen sin og forhåpentligvis mye, mye lenger er faen ikke å "være mer verdt enn resten"! 

• Liker 3
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, nettopp. Og foresatte skriver allerede i første innlegg at de ønsker at skolen skal medisinere. Om assistenten da gjør dette... Hva er problemet? Om foresatte må overvåke barnet med video flere ganger i løpet av skoledagen og ikke kan lære opp andre i tolkning av form må eleven være hjemme eller på egnet sted da. Fellesskolen er ikke for alle. Strikken kan bare tøyes så langt. Vi har store begrensninger i adgangen til å gi personlig tilpasning, spesielt(!) om vi ikke får fatte vedtak om ekstra hender. 

TS skrev ingenting om at de ønsker skolen skal medisinere. Det gjør jenta selv. Det er heller aldri blitt nevnt overvåking med video, og heller ikke videosamtaler flere ganger daglig. Å mene en elev må gå på spesialskole fordi hun må ha en nødmobil med seg som brukes et par tre ganger i uka på det verste og ligger ubrukt i veska i ukesvis av slengen på det verste, er absurd! 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 19.49):

Direkte engelsk oversettelse:

If my child's teacher is like that, those who find it unfair reply that he must have been chewed at school because of reflux problems

Anonymkode: cc445...3e9

For det første - merkelig ting å henge seg opp i. 

For det andre - det er ikke direkte oversettelse ... 🤦🏻‍♀️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS skrev ingenting om at de ønsker skolen skal medisinere. Det gjør jenta selv. Det er heller aldri blitt nevnt overvåking med video, og heller ikke videosamtaler flere ganger daglig. Å mene en elev må gå på spesialskole fordi hun må ha en nødmobil med seg som brukes et par tre ganger i uka på det verste og ligger ubrukt i veska i ukesvis av slengen på det verste, er absurd! 

i ukesvis av slengen på det BESTE skulle det selvfølgelig være. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en lærer du diskuterer med nå, sånn hvis du skulle synes det er mer eller mindre greit at ungen risikerer å dø etter hvilken kompetanse jeg har.

Du har fullt lov til å sjekke mobilen hvis du får denne myndigheten av eleven og foreldrene. Uansett har det ikke stått et ord om at denne jenta driver med digital mobbing av medelever, så det er per nå ikke noe problem. Hvis problemet skulle oppstå må avtalene angående mobilen endres. Så enkelt kan det gjøres. 

Du påpeker at dere ikke kan følge etter elever inn på do. Nettopp. Så hva skjer da når jenta er der og mobilen et annet sted når hun blir akutt syk? 

Filmer som med vilje er tatt av medelevers rumpesprekk er forresten overgrepsmateriale. 

Vær så snill å finne deg en ny jobb. Du er tydeligvis enten totalt uegna for jobben i utgangspunktet eller du er utbrent, bitter og har fått et skremmende syn på elevene dine. At en elev ønsker å overleve til 11 årsdagen sin og forhåpentligvis mye, mye lenger er faen ikke å "være mer verdt enn resten"! 

😂 Orker ikke dette as. 

Virkeligheten er en ting, kg noe annet. Tydeligvis. Få den ungen på sjukehus da kanskje, hun kan jo dø på et minutt uten mobil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😂 Orker ikke dette as. 

Virkeligheten er en ting, kg noe annet. Tydeligvis. Få den ungen på sjukehus da kanskje, hun kan jo dø på et minutt uten mobil. 

Sier meg enig i at du bør finne deg en ny jobb. Du er fullstendig uegnet som lærer. 

Anonymkode: 73fda...58f

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😂 Orker ikke dette as. 

”Få den ungen på sjukehus da kanskje“, er du helt seriøs nå? Og du er lærer? Æsj. 

Anonymkode: 2a3f3...387

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (På 12.10.2024 den 16.52):

Kanskje det er snakk om en tilstand der barnet ikke nødvendigvis er bevisst hvis først uhellet er ute? Det vet ikke vi noe om.,

Men da hjelper det jo ikke med en mobil heller.. 

Uansett så synes jeg at de andre ungene må lære seg at enkelte ganger så må noen ha andre muligheter enn det de selv får. 

Så lenge barnet kun bruker tlf til det den skal brukes til så ser jeg ikke problemet. 

Kunne en ringeklokke vært løsningen?

Anonymkode: 72c4e...802

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uansett så synes jeg at de andre ungene må lære seg at enkelte ganger så må noen ha andre muligheter enn det de selv får. 

Så lenge barnet kun bruker tlf til det den skal brukes til så ser jeg ikke problemet. 

Blir vel ikke så veldig bra oppløsning på videosamtaler på de? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 17.00):

Hvordan klarte andre med samme diagnose seg før mobiltelefonene kom? Jeg ville ha spurt legen om dette. Det kan ikke være sånn at man er avhengig av en dings som kan gå tom for strøm.

Anonymkode: 953ac...ecb

Kanskje lærere var mer deltakende i slike ting før. Nå har dem jo regler for alt som hindrer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som oppleves som en mulighet for denne ene eleven vil kunne velte et helt skolemiljø på den andre siden. Det er ikke for å være vrang. Det er basert på helt ekte erfaringer. I skolen må vi vekte fellesskapet. Vi må konsekvensutrede før vi gir spesialbehandling. Tenk så dyrt det er når tre trinn med fire paralleller har 20 kap12-saker pga snikfilming, spredning av bilder i sårbare situasjoner etc i det som skal være en trygg sone for SAMTLIGE. Tenk så mange møter, vikarer, sykemeldinger, ekstra oppfølging osv det utløser. 

Jeg skjønner fortvilelsen kjempegodt, men jeg vet også hvordan slike ting som virker tilsynelatende som en nobrainer for utenforstående blir en tap-tap situasjon i praksis. Prøver bare å forklare skoleperspektivet siden så mange later til å tro at dette er så innmari enkelt å "bare gjøre unntak for x spesialcase". 

Og hvor ble det nå av at skolen skal være inkluderende? Med dette ekskluderes barn som trenger denne mobilen for å fungere trygt!!

Anonymkode: f7a6d...5c7

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enkelte alarm mobiler ringer opp mottaker av seg selv! Trenger ikke å være bevisst, det er liksom litt av grunnen  til denne type alarm!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje lærere var mer deltakende i slike ting før. Nå har dem jo regler for alt som hindrer dem.

Det korte svaret er vel at de døde. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte alarm mobiler ringer opp mottaker av seg selv! Trenger ikke å være bevisst, det er liksom litt av grunnen  til denne type alarm!

Nå snakker du om mobiler som er koblet til medisinsk måleutstyr. Dette er annerledes. Her må jenta selv ringe noen (foreldrene) som kan hjelpe henne å vurdere sykdomsbildet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Orker ikke dette as. 

Herregud, jeg krysser alt jeg har for at du bare sa du er lærer for å få mer troverdighet. Om ikke, så håper jeg virkelig du bytter jobb, og ihvertfall at du er langt borte fra skolen til mine barn ...

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det utrolig mye rare svar og firkanta folk ...

Jeg er helt enig i at det generelt er for mye mobilbruk i samfunnet, men vi må da for svingende kunne bruke de faktiske fordelene den nye teknologien har gitt! Dette tilfellet handler jo åpenbart ikke om overdreven skjermbruk. 

I tillegg til at denne løsningen helt klart er den beste for at barnet skal få leve et tilnærmet normalt liv, og skal få så rask hjelp som mulig og unngå å lide unødvendig, så er det jo også elendig ressursbruk å skulle ha en assistent til å jobbe 100 % for noe som kan ordnes med en tlf ... Som om vi ikke har nok sløsing av skattepengene allerede ... Der det er nødvendig støtter jeg selvsagt helt at vi skal betale for slikt, så ikke det blir noen misforståelse, men i dette tilfellet gagner det egentlig ingen.

Og nei, ikke alle klarte seg fint før. Noen døde, noen overlevde, men hadde et mye mer tungvint liv med smerter, og noen måtte holde seg hjemme eller på sykehus og fikk ikke hatt et normalt liv. 

Ifht at andre barn kan synes det er urettferdig, så tenker jeg det bare er sunt at barn lærer at det ikke er likt for alle, og når de tar det opp, kan man svare at det er helt riktig, det er ikke rettferdig at "Lene" er syk og andre er friske ... Tenk så sjokk dagens barn får når de kommer ut i voksenlivet og ser hvor urettferdig verden er, om de har blitt lært opp til at det skal være likt for alle ... Sønnen min synes stadig noe er urettferdig - f.eks om han er på besøk hos noen og de eier et eller annet kult som vi ikke har. Da snakker vi om det, og jeg minner ham på at han har ting som ikke de har, eller har fått oppleve ting ikke alle får osv. Det samme med regler - noen er strenge på et område og andre er strenge på noe annet, og sånn er det - at jeg kommer ikke til å gi ham mer skjermtid bare fordi "Håkon" har det, og hans mamma kommer ikke til å la ham få godteri utenom den lille skåla på lørdag. Man må følge reglene som gjelder der man er, være takknemlig for det man har, og unne andre det de har. Når bestemte vi at den læringen er skadelig for barn?

• Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

FOR Å OPPSUMMERE TRÅDEN:

Barnet har ikke diabetes, allergi, epilepsi eller andre diagnoser flere gjetter på.

Barnet er under 10 år gammelt. 
Barn og mennesker med denne sykdommen kan dø dersom de ikke får sin medisin i tide. Før medisiner ble utviklet for 35. Er eller noe lengre siden, døde personer med denne sykdommen. Fortsatt dør mennesker med denne sykdommen fordi de enten får oppbluss når de sover eller blir feilbehandlet/får ikke rask og nødvendig helsehjelp.

Sykdommen hører inn under sjeldne diagnoser. 

Mei, en smartklokke eller en dum telefon kan ikke brukes, fordi vi må se hvordan hun har det når vi skal avgjøre hvordan vi løser oppbluss av sykdommen. Da er video det vi bruker. Fordi hun klarer ikke alltid å forklare verbalt hva som er galt og hvor ille det er. Bare at hun har vondt. 

Nei, mobilen blir ikke tatt ut av magevesken med mindre hun har oppblussing av sykdommen. Hun er redd for at batteriet går tomt og forstår at hun da ikke kan bruke telefonen til andre ting enn nødhjelp.

Nei, hun skal ikke ha medisiner til faste tider, til daglig eller ellers, hun skal ha medisin når sykdommen blusser opp for å stanse oppbluss. Ellers fungerer hun som alle andre barn. Det er heller ikke vanlig at et barn i småskolen løper rundt med kjølepose med ferdigfylte sprøyter oppi, til eget bruk. Så Ja, hun har legeerklæringer, hun har alt hun trenger for å dokumentere at hun må ha sprøyter med seg 24/7. 

Vi har reist rundt på ulike flyplasser i nesten hele hennes liv. Det eneste stedet vi har hatt gjentatte problemer er i skikkerhetskontrollen på Gardermoen. Der forlangte en ansatt at barnet skulle åpne de produksjonspakkede sprøytene slik at hen kunne seg at vi ikke hadde gjemt en kniv inni der. Noe hen sa til et barn der legeerklæringene lå inni med medisinene! 

Nei, helsesykepleier kan ikke ta seg av dette. H.spl. Er ikke tilgjengelig for å ta seg av vårt barn i hele skoletiden, det er heller ingen andre ansatte på skolen. I tillegg barnet eller andre skal ikke løpe rundt for å finne noen voksne som så skal finne en telefon og så ringe en forelder. Da mister barnet viktige minutter og lider i smerter og blir redd. 
Kommer oppbluss, så er rask medisin, det eneste som kan stoppe oppbluss. Oppbluss kan komme flere ganger i uka eller med uker eller noen måneders mellomrom. Hun trenger ikke sykeliggjøres med assistent i alle de ukene hun er frisk for så å muligens få hjelp når hun får oppbluss. 

Nei, jeg kan ikke fortsette å være i beredskap 24/7 fordi hun får oppbluss når sykdommen finner det passende med oppbluss. I barnehagen, når hun hadde assistent, ble vi oppringt både i tide og utide og måtte kaste oss i bilen fordi assistenten ikke klarte å vurdere situasjonen. Falsk trygghet. 
Selv helsepersonell vet lite og ingenting om denne sykdommen. 

Ja, folk klarte seg før i tiden uten mobiler, men da døde gjerne mennesker med denne sykdommen, av to grunner. Der fantes ikke medisiner, de klarte ikke tilkalle hjelp, eller hjelpen rakk ikke frem i tide. Ville dere som skriver slike ting tenkt annerledes om dette gjaldt deres eget barn? Ville dere synes det bar greit å leve med en sykdom dere aldri vet når blusser opp, og heller ikke vite om dere våkner igjen neste morgen?

Mei,jeg oppgir ikke diagnose, like lite som jeg signerer tråden med fullt navn og adresse. Vet man det ene så bet man og det andre. 
Jeg har og et personvern i relasjon til en lite smidig rektor å tenke på, og et barn som skal leve resten av livet med en sykdom hun ikke kan noe for at hun har fått. 

Da tror jeg jeg har oppsummert folks uvitenhet og spekulasjoner i tråden, og faktisk også på Facebook.

TS.

Anonymkode: 4df01...498

Denne saken må du ikke gi deg på. Gå til media om så.

Kanskje du kjenner til organisasjonen «Løvemmammaene»? Kanskje de kan ha noen råd til deg?❤️

Anonymkode: 00ba9...573

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...