Gå til innhold

Skolen vil ta fra barnet mobilen i skoletiden barnet trenger mobilen av helsemessige grunner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og dette vet du alt om? At barnet MÅ ha mobil for dette i skoletiden?! Ok, da kan jo barnet bare utstyres med en gammel Nokia da, som kun skal brukes i skoletiden, uten internett eller andre muligheter til sosiale medier :) 

Anonymkode: 3349a...f9e

Den du siterer vet dette pga informasjonen TS har delt, duh. Kan man ringe med videosamtale med en gammel Nokia tlf? Nei. 

Anonymkode: 2a3f3...387

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La meg legge til: Alt barnet trenger av tilrettelegging for å ha et tilnærmet normalt liv mellom oppblussingene av sykdommen. Å bli fotfulgt av en voksen i skolegården er ikke på noen måte et normalt liv for et barn, og vil let kunne være både stigmatiserende og hemmende for normal lek og sosial omgang. 

Stakkars unge. Jeg håper virkelig noen får rektor til å se fornuft, TS. ❤️ 

Anonymkode: 989e0...f87

Men i alle dager. En assistent trenger da ikke å "fotfølge" i skolegården. Dette barnet virker jo som kan ha et tilnærmet normalt liv, som du sier, dersom assistenten har tilgang på denne telefonen. Vær så snill og ikke anta alt mulig om hvordan skolen fungerer, spør heller enn å spre feilinformasjon om stigmatisering og fotfølging.... 

Anonymkode: 799bf...471

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i alle dager. En assistent trenger da ikke å "fotfølge" i skolegården. Dette barnet virker jo som kan ha et tilnærmet normalt liv, som du sier, dersom assistenten har tilgang på denne telefonen. Vær så snill og ikke anta alt mulig om hvordan skolen fungerer, spør heller enn å spre feilinformasjon om stigmatisering og fotfølging.... 

Hele poenget her er jo at rett og riktig medisinering må skje raskt for å unngå tilkalling av ambulanse (enten på hjul eller i lufta) og å samtidig spare ungen for mer smerter enn nødvendig (eller enda verre utfall).

Anonymkode: b7e1a...65d

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest TS sin oppdatering? Å trekke inn skolevegring her er for meg skivebom

Det er vel så langt fra skolevegring og legeerklæringene du beskriver som du kan komme.

Jeg kan heller ikke forstå at det er forsvarlig med en assistent som skal ta ansvar for valg av medisinering når det er så alvorlig som TS beskriver. Hva om assistenten er sykmeldt? Har pause? Må på do? 

Det virker som om rektor her ikke forstår eller vil forstå alvorligheten.

Les gjerne min post igjen. Jeg sier aldeles ikke at dette handler om skolevegring. Det gjør jo åpenbart ikke det. Pust litt før du angriper. 

Mitt eksempel var et bilde på hvor enormt fort halve skolen kan få "rettmessig" mobilbruk dersom én får lov. 

Meg bekjent går også foreldre på do. Og siden du spør, full assistentdekning er full dekning. Ved pause settes noen andre inn, naturligvis. Ved sykemelding har vi vikarer. Tro det eller ei, men det er akkurat slike caser assistenter er til, og det er slik skoler i hele Norge løser slike ekstra krevende caser som lærere ikke kan dekke alene. Selv om sykdommen er uvanlig, er det forholdsvis vanlig på hver skole at mange har noe vanlig og noen har noe uvanlig. Dette er jobben vår, og jeg blir litt matt av at noen som åpenbart ikke gidder å sette seg inn i det før de skriker opp om alt mulig skaper inntrykk av at vi er totalt inkompetente og vrange. 

Regner med at du også har lang utdanning og masse erfaring fra ditt eget felt og ikke digger når noen som ikke kjenner hverken rammer, forskrifter, lover eller praksis forteller deg at det du gjør er på bærtur basert på noe de har "hørt". Vi er voksne, seriøst. Er det så innmari vanskelig å lytte til fagfolk og anerkjenne at et googlesøk ikke erstatter desennier med yrkeserfaring og utdannelse?? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hele poenget her er jo at rett og riktig medisinering må skje raskt for å unngå tilkalling av ambulanse (enten på hjul eller i lufta) og å samtidig spare ungen for mer smerter enn nødvendig (eller enda verre utfall).

Ja, nettopp. Og foresatte skriver allerede i første innlegg at de ønsker at skolen skal medisinere. Om assistenten da gjør dette... Hva er problemet? Om foresatte må overvåke barnet med video flere ganger i løpet av skoledagen og ikke kan lære opp andre i tolkning av form må eleven være hjemme eller på egnet sted da. Fellesskolen er ikke for alle. Strikken kan bare tøyes så langt. Vi har store begrensninger i adgangen til å gi personlig tilpasning, spesielt(!) om vi ikke får fatte vedtak om ekstra hender. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 18.27):

Selv far til en tenåring med diabetes type 1.

hun har mobilen i sekken igjennom dagen selvom det er mobilforbud på skolen. Den brukes til kontinuerlig opplasting av blodsukkerverdier slik at vi foreldre har kontroll og kan sende melding til lærer hvis hun f.eks er høy. Som tenåringer flest er hun surrete, vimsete og glemmer ofte og legge inn måltider på insulinpumpa hennes. 
vi sender selvfølgelig ikke meldinge til lærer så fort det stiger, men har hun gått med 14+ i over en time så sender vi en melding om å be henne sjekke pumpe, instikk osv. 

lærer setter pris på denne løsningen. Telefonen er forøvrig sperret for some o.l i skoletiden. 

Anonymkode: 9c2d2...8da

Samme løsning har vi. Her bruker vår sønn en rumpetaske og er noe mindre enn din tenåring. Her har vi fått innvilget assistent som også har en telefon som er koblet på alarmen og sensoren. Viktig for oss at vår sønn har telefonen på seg til enhver tid slik at han også får varsel ved lavt eller høyt blodsukker ute i lek, eller gjennom skolehverdagen og at assistenten som passer på også får beskjed. Telefonen brukes kun til alarm, målinger osv i skoletiden. 

Anonymkode: 4c781...b11

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet for en spinnvill diskusjon. Altså, mener dere virkelig at teknologiske medisinske fremskritt, teknologi man læres opp i i spesialisthelsetjenesten ikke skal brukes av de som trenger det fordi skolen ikke vil ha mobiler for noen? 

At de må bruke avlegse, dyre og mindre trygge metoder/ hjelpemidler fordi det brukte man før/ det blir urettferdig for de andre? 

Man bruker masse ressurser på å lære barn med alvorlige diagnoser til å bli selvstendige, samt få en tryggere hverdag med teknologi. Og vi skal være utrolig takknemlige for de  muligheten vi har til dette i dag. 

Forøvrig aner jeg ikke hvilken diagnose det er snakk om her, men går ut fra at det er tilsvarende de jeg tenker på. 

Og å foreslå assistent, som både er dyrt og unødvendig når man har andre muligheter er helt på trynet. 

Endret av Sam Jones
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, nettopp. Og foresatte skriver allerede i første innlegg at de ønsker at skolen skal medisinere. Om assistenten da gjør dette... Hva er problemet? Om foresatte må overvåke barnet med video flere ganger i løpet av skoledagen og ikke kan lære opp andre i tolkning av form må eleven være hjemme eller på egnet sted da. Fellesskolen er ikke for alle. Strikken kan bare tøyes så langt. Vi har store begrensninger i adgangen til å gi personlig tilpasning, spesielt(!) om vi ikke får fatte vedtak om ekstra hender. 

Skolen har ikke økonomi til assistent skriver TS, og når et anfall kommer teller hvert minutt. 

Anonymkode: 73fda...58f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Jones skrev (3 minutter siden):

Herlighet for en spinnvill diskusjon. Altså, mener dere virkelig at teknologiske medisinske fremskritt, teknologi man læres opp i i spesialisthelsetjenesten ikke skal brukes av de som trenger det fordi skolen ikke vil ha mobiler for noen? 

At de må bruke avlegse, dyre og mindre trygge metoder/ hjelpemidler fordi det brukte man før/ det blir urettferdig for de andre? 

Man bruker masse ressurser på å lære barn med alvorlige diagnoser til å bli selvstendige, samt få en tryggere hverdag med teknologi. Og vi skal være utrolig takknemlige for de  muligheten vi har til dette i dag. 

Forøvrig aner jeg ikke hvilken diagnose det er snakk om her, men går ut fra at det er tilsvarende de jeg tenker på. 

Og å foreslå assistent, som både er dyrt og unødvendig når man har andre muligheter er helt på trynet. 

Det som oppleves som en mulighet for denne ene eleven vil kunne velte et helt skolemiljø på den andre siden. Det er ikke for å være vrang. Det er basert på helt ekte erfaringer. I skolen må vi vekte fellesskapet. Vi må konsekvensutrede før vi gir spesialbehandling. Tenk så dyrt det er når tre trinn med fire paralleller har 20 kap12-saker pga snikfilming, spredning av bilder i sårbare situasjoner etc i det som skal være en trygg sone for SAMTLIGE. Tenk så mange møter, vikarer, sykemeldinger, ekstra oppfølging osv det utløser. 

Jeg skjønner fortvilelsen kjempegodt, men jeg vet også hvordan slike ting som virker tilsynelatende som en nobrainer for utenforstående blir en tap-tap situasjon i praksis. Prøver bare å forklare skoleperspektivet siden så mange later til å tro at dette er så innmari enkelt å "bare gjøre unntak for x spesialcase". 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men det hjelper jo ingenting om assistenten har tilgang på mobilen hvis assistenten ikke er der barnet er. 

Anonymkode: d3141...930

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen kanskje, men jeg synes denne sommersnutten passet bra her.

Anonymkode: 73fda...58f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som oppleves som en mulighet for denne ene eleven vil kunne velte et helt skolemiljø på den andre siden. Det er ikke for å være vrang. Det er basert på helt ekte erfaringer. I skolen må vi vekte fellesskapet. Vi må konsekvensutrede før vi gir spesialbehandling. Tenk så dyrt det er når tre trinn med fire paralleller har 20 kap12-saker pga snikfilming, spredning av bilder i sårbare situasjoner etc i det som skal være en trygg sone for SAMTLIGE. Tenk så mange møter, vikarer, sykemeldinger, ekstra oppfølging osv det utløser. 

Jeg skjønner fortvilelsen kjempegodt, men jeg vet også hvordan slike ting som virker tilsynelatende som en nobrainer for utenforstående blir en tap-tap situasjon i praksis. Prøver bare å forklare skoleperspektivet siden så mange later til å tro at dette er så innmari enkelt å "bare gjøre unntak for x spesialcase". 

Nå må du roe ned litt her. Det er snakk om én mobil. En eneste elev med en eneste mobil som enkelt kan sjekkes etter garderobesituasjoner om det nå skulle være sånn at denne 10 år gamle jenta begynner å spre overgrepsmateriale hvilket er en helt absurd ting å anta at vil skje! 

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det hjelper jo ingenting om assistenten har tilgang på mobilen hvis assistenten ikke er der barnet er. 

Det er forskjell på å være diskret observerende tilstede i skolegården i friminutt og å gå to steg bak med et intenst blikk og refleksvest og hindre barnet i lek. Dette er de godt trent i og gjør hver dag.

Kan ikke tro at jeg må fortelle voksne med skolebarn dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du roe ned litt her. Det er snakk om én mobil. En eneste elev med en eneste mobil som enkelt kan sjekkes etter garderobesituasjoner om det nå skulle være sånn at denne 10 år gamle jenta begynner å spre overgrepsmateriale hvilket er en helt absurd ting å anta at vil skje! 

Helt enig.

Det er kun snakk om barn med livstruende sykdommer, og de er det ikke mange på hver skole.

At disse barna skal få livene sine veldig begrenset, og helsen dårligere pga mob nekt er uakseptabelt. Det er jeg sikker på at statsforvalteren er enig i også.

Anonymkode: 43d02...1a1

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg mener. For denne familien er det en mobil. 

Nei, vi har ikke lov å sjekke mobiler etter garderoben. Vi kan ikke følge etter elever inn på do for å sikre at de ikke bruker mobil. Vi har ikke den myndigheten. Derfor er det mobilforbud. Det er ikke krisemaksimering, dette er erfaringsbasert. Dette skjer raskt. Og jeg snakker ikke om overgrep. Jeg snakker om å feks spre en film av at noen spiser en brødskive med pålegg som er "ekkelt". Eller noen som har rørleggersprekk når de bøyer seg for å hente en bok i hylla. Jeg skjønner på argumentene dine at du ikke klarer å forstå hvordan klassedynamikk påvirkes av spesialavtaler og utrygghet. Jeg snakker av erfaring. At du ikke forholder deg til denne og mener at slikt ikke skjer, får ikke jeg gjort noe med. Annet enn å bemerke at det ikke er rart kollegaer slutter, når alle andre vet best og alle barn er mer verdt enn resten og trenger eget opplegg. Ekke så vanskelig det, vel? 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn burde legge mobilen i et skap. Det er en uting at de bruker mobilen på skolen. Læreren kan kontakte foreldrene. Barnet er jo ikke alene. 

Anonymkode: 82e01...7b1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette vet du alt om? At barnet MÅ ha mobil for dette i skoletiden?! Ok, da kan jo barnet bare utstyres med en gammel Nokia da, som kun skal brukes i skoletiden, uten internett eller andre muligheter til sosiale medier :) 

Anonymkode: 3349a...f9e

Noen i denne tråden har svært tungt for det. Moderne teknologiske medisinske fremskritt er avhengig av nåtidens teknologi ikke den som du brukte på 90 tallet.

Dette er et medisinsk hjelpemiddel. Telefon er mye mer en tiktok. Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig.

Telefon har blitt legitimasjon, bussbilett, togbillett, konsert og kino biletter, førerkort, bank, elektronisk signering og masse annet. I tillegg har det blitt medisinsk hjelpemiddel for mange mennesker og de er helt avhengig av en moderne mobiltelefon.

Anonymkode: 0a9af...99e

• Liker 4
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn burde legge mobilen i et skap. Det er en uting at de bruker mobilen på skolen. Læreren kan kontakte foreldrene. Barnet er jo ikke alene. 

Anonymkode: 82e01...7b1

Barnet ”bruker” ikke mobilen på skolen, den brukes kun som et medisinsk hjelpemiddel. Hun har en annen mobil hjemme som er til vanlig bruk. 

Anonymkode: 2a3f3...387

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er forskjell på å være diskret observerende tilstede i skolegården i friminutt og å gå to steg bak med et intenst blikk og refleksvest og hindre barnet i lek. Dette er de godt trent i og gjør hver dag.

Kan ikke tro at jeg må fortelle voksne med skolebarn dette. 

Og jeg, som lærer, kan ikke tro jeg må fortelle deg at

Skolegårder er et salig kaos

Assistenter har pauser

At assistenter er fullt merkbare selv uten intenst blikk og refleksvest

At det ikke er gitt at et alvorlig sykt barn  greier å kommunisere et behov for mobil til en assistent et stykke unna i en kaotisk og bråkete skolegård

Det er alt for lite ressurser i norsk skolevesen. Og du synes en 100% stilling som mobilbærer er fornuftig bruk av pengene?  

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, beklager. Jeg tenkte det måtte finnes et annet alternativ til akkurat tlf fra de blodsukkermålene. Og det finnes jo ganske mange barn med diabetes. 

Så om et alternativ ikke finnes, så er det klart at skolen bare må justere seg deretter. Virker jo ekstremt uansvarlig og skulle nekte tlf da. 

Men, h*n kan jo ikke misbruke tlf sin, den kan kan kanskje være på pulten til læreren? Og i lomma i friminuttene? 

Et kompromiss?

Anonymkode: 9a53d...7bd

Jo det finnes alternativer uten bruk av mobil. Alle med diabetes har annet utstyr i backup i tilfelle svikt i pumpe, sensor, mobil. 
All denne nye teknologien har ført til at barn/unge kan leve et mer normalt liv. Og det gir mye bedre kontroll på sykdommen som igjen fører til mindre senskader som koster samfunnet ufattelig mye hvert år.

Du mener vel ikke at vi skal ta fra barna kalkulator og gi de kuleramme?

Anonymkode: df79a...65f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...