Gå til innhold

Mangelfulle opplysninger om ledige plasser i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bydelen vi bor i i Oslo kommune er det en barnehage som har 3 ledige plasser for store barn. Ellers er alle plassene deres fylt opp. Disse plassene har vært ledige i hele høst fram til nå. Men vår datter på 4 år får allikevel ikke plass. De andre barnehagene i nærheten har ikke ledige plasser. Jeg har vært inne på Oslo kommunes hjemmeside hvor den nyeste oppdateringen på ledige plasser ble lagt ut 11. oktober. Der har barnehagen fortsatt ikke oppgitt de ledige plassene. Vi kjenner flere barn som går der og har fått bekreftet at det er ledige plasser på 2 av de store avdelingene. Nå fikk en dame jeg kjenner beskjed om at hennes 1 ettåring får plass i barnehagen, selvom de ikke har ledig plass på småbarnsplasser.. Da skal de sende over en toåring til de store avdelingene. Til henne har de sagt at det ikke finnes store søkere og at de derfor lager en plass til datteren hennes.  Enda vår søknad ligger der. Jeg har snakket med styrer hun kommer ikke med noen tydelig svar og sier at de ikke har noen ledige plasser i det hele tatt. 
Jeg har snakket med flere ansatte som har avslørt at det finnes 3 ledige plasser, det samme som flere foreldre..
Barnehagen ligger så fint til i vårt nabolag. Vi har flytta langt unna den gamle barnehagen til datteren vår og har henne hjemme nå, pluss barnevakt..

Dette synes jeg er merkelig. Hvem kan man klage til?

Anonymkode: 56576...69e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med barnehagekontoret i bydelen. 

Anonymkode: e7543...640

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kan hende de har adferdsproblemer på storebarnsavdelingen og vil avvente å ta inn helt nye barn frem til det har stabilisert seg. Da er det enklere å velge å flytte over et småbarn de kjenner og ta inn et nytt småbarn istedenfor. 

De har nok gode grunner til å gjøre det de gjør. 

Anonymkode: 2171d...58d

Skrevet

Vi har ledige plasser hos oss også. Men vi mangler pedagoger (320% og da har vi allerede noen på disp.) og fagarbeidere/assistenter. Så vi kan ikke fylle opp.. 

Kan det være noe sånt?

Anonymkode: 4dd54...8b4

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor sa hun da til både meg og mannen min at hun ikke har noen ledige plasser? Når ansatte sier at de har hele 3 plasser ledig. De har nok bemanning og pedagoger, det har vi sjekket opp på bemanningskalkulatoren på UDIR.
Kan det handle om penger? At de ender opp med færre barn og mer midler med søkere som er under 3?

Jeg fikk også vite av en nabo som jobber i en annen barnehage at datteren vår mest sannsynlig vil få plass innen en bestemt dato i desember dersom de ikke får tak i flere små barn..  Hun snakket noe om budsjett.. Og at hun har hørt rykter om at denne barnehagen har holdt på sånn i noen år nå… At barnehagen er fin og flotte folk som jobber der bortsett fra styrer. 

Skrevet

De gjør dette fordi det er lovpålagte krav på å tilby ettåringer med rett på plass plass i alle kommuner. Kommunen tjener på å sikre at de kan tilby alle med lovfestet rett plass, og gambler på at en del som tilbys plasser i ugunstige bydeler / langt unna hjemmet takker nei til plassen og søker løsning privat. Slik får de gitt lovfestet tilbud til flere, uten å faktisk ha flere barnehageplasser.

Eneste sjansen for å bytte, er ved å søke til hovedopptaket, eller å finne en barnehage som skal nyåpne. Dette styres ikke av  styrer i den enkelte barnehage, men av tildelingskontoret i kommunen. 

Sånn er det. Greit å vite om man skal flytte at man må søke barnehage i rett område før 1. mars.

Anonymkode: a5d46...481

• Liker 1
Skrevet

Stemmer at man får tildelt penger etter hvor mange barn man har 10. desember. Så etter denne datoen gir det null mening (økonomisk) å tildele plass til flere barn før neste dato (som er på våren en gang). 

Samfunnsøkonomisk blir det jo noe annet - men slik styres dessverre ikke verden, den styres etter den enkelte enhets budsjett og kpi’er. 

Anonymkode: a5d46...481

Skrevet

Småbarn betaler seg mer, dvs bhg får mer i tilskudd for barn under 0-2 år enn barn 3-6 år. 

Anonymkode: 2c559...45f

• Liker 1
Skrevet

Ettåringen som hun nå gir plass til har jo fått plass i en annen barnehage, men foreldrene vil ha denne barnehagen. Og da ordnet det seg, men ikke får vårt barn. 

Det er sikkert noen regler jeg ikke har skjønt, god helg😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I bydelen vi bor i i Oslo kommune er det en barnehage som har 3 ledige plasser for store barn. Ellers er alle plassene deres fylt opp. Disse plassene har vært ledige i hele høst fram til nå. Men vår datter på 4 år får allikevel ikke plass. De andre barnehagene i nærheten har ikke ledige plasser. Jeg har vært inne på Oslo kommunes hjemmeside hvor den nyeste oppdateringen på ledige plasser ble lagt ut 11. oktober. Der har barnehagen fortsatt ikke oppgitt de ledige plassene. Vi kjenner flere barn som går der og har fått bekreftet at det er ledige plasser på 2 av de store avdelingene. Nå fikk en dame jeg kjenner beskjed om at hennes 1 ettåring får plass i barnehagen, selvom de ikke har ledig plass på småbarnsplasser.. Da skal de sende over en toåring til de store avdelingene. Til henne har de sagt at det ikke finnes store søkere og at de derfor lager en plass til datteren hennes.  Enda vår søknad ligger der. Jeg har snakket med styrer hun kommer ikke med noen tydelig svar og sier at de ikke har noen ledige plasser i det hele tatt. 
Jeg har snakket med flere ansatte som har avslørt at det finnes 3 ledige plasser, det samme som flere foreldre..
Barnehagen ligger så fint til i vårt nabolag. Vi har flytta langt unna den gamle barnehagen til datteren vår og har henne hjemme nå, pluss barnevakt..

Dette synes jeg er merkelig. Hvem kan man klage til?

Ring styrer og spør, så får du nok en forklaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...