Gå til innhold

Jeg synes synd på barnløse kvinner på 35+ år


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Katten89 skrev (30 minutter siden):

Helt enig! Er sååå stusselig å være barnløs. Selv om det er frivillig. Kommer aldri til å forst hvorfor noen velger bort meningen med livet. 

Du er barnløs selv ettersom du konkluderer med at det er stusselig og at meningen med livet er valgt bort?

Anonymkode: f7cd7...8a5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke synd på dem.  Jeg har to voksne barn som kuttet meg ut da jeg ble syk og fikk det veldig trangt øonomisk.  Tidligere tok de bare kontakt om det var noe de trengte penger eller hjelp til.  

Anonymkode: eeff8...64a

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

På arbeidsplassen, eksdamer, venners venner osv. Jeg ser det overalt. Barnløse kvinner på 35+ som har høy utdanning, ser fremdeles (ganske) bra ut, men som ikke har barn (og langvarig partner).

Jeg synes synd på dem. Det gjør flere andre jeg snakker med. Vet "dere" at vi andre synes synd på dere?

Anonymkode: 8dad2...ec4

Hvorfor trenger andre å bry seg om hva du mener om dem? Det har null påvirkning på meg.

Anonymkode: f84fe...56b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single barnløse kvinner er lykkeligst ifølge undersøkelser, så hva eksakt synes du synd på de for?

Anonymkode: 9d38d...e4e

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nedlatende. Hilsen k36 med barn.

Anonymkode: 3f374...765

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (37 minutter siden):

Helt enig! Er sååå stusselig å være barnløs. Selv om det er frivillig. Kommer aldri til å forst hvorfor noen velger bort meningen med livet. 

Merkelig mange som sutrer og klager over lite søvn og stress og mangel på avlastning selv om barna angivelig er «meningen med livet»? 
 

Det er mest synd på folk som er så lite reflekterte at de ikke innser at andre kan ha ulike preferanser for livet enn dem selv.

Anonymkode: 3ed71...b11

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (2 minutter siden):

Men det er en stor gråsone her - det er ikke sånn at alle som ikke har tatt et bevisst og aktivt valg om å ikke få barn regner seg som ufrivillige barnsløse og helst skulle hatt et annet liv. 

Jeg så for meg barn og kjernefamilie da jeg var 20. Så skjedde livet, jeg traff aldri noe dugande farsemne og var heller ikke så opptatt av å aktivt lete etter det, jeg fylte livet med mennesker og aktiviteter og ting som ga det mening på ulikt vis og tenkte at skjer det, så skjer det - og skjer det ikke, så er det helt greit. Med fasit i hånd angrer jeg ikke, og de fleste ikke-ufrivillig barnløse kvinner jeg kjenner på samme alder har liknende historier. Vi valgte ikke nødvendigvis, men vi ønsker det heller ikke annerledes. 

Du har sikkert rett. 4% omfatter de som har tatt et aktivt valg om å ikke få barn. Se under.

 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

4% på verdensbasis.

Det er adskillig høyere i deler av verden der kvinner har et "valg". 

Men er enig i at dette er en gammel, slitt og utdatert debatt. 

Og dårlig skjult hersketeknikk fra ts.

Anonymkode: 6bd15...092

Feil. Under 4% av norske kvinner. Kilde:.

https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2024/10/11/far-vi-faerre-barn-fordi-vi-tar-dem-for-alvorlig/

Under 4 prosent av norske kvinner sier de ønsker å forbli barnløse. Av disse har flest høyere utdanning, men forskjellen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg misunner dem en del ganger. Men det er så tabu at jeg poster som anonym.

Anonymkode: a0b2b...8df

Samme her. Jeg valgte helt feil far til barnet mitt og er nå alenemor. Ville selvfølgelig ikke byttet ut barnet mitt når jeg først har fått han, men hadde ikke valgt denne tilværelsen igjen. 

Anonymkode: 147cb...507

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (3 minutter siden):

Du har sikkert rett. 4% omfatter de som har tatt et aktivt valg om å ikke få barn. Se under.

 

Feil. Under 4% av norske kvinner. Kilde:.

https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2024/10/11/far-vi-faerre-barn-fordi-vi-tar-dem-for-alvorlig/

Under 4 prosent av norske kvinner sier de ønsker å forbli barnløse. Av disse har flest høyere utdanning, men forskjellen er liten.

Det står ikke noe om hvilken aldersgruppe det er snakk om her - Daria (25) ville gitt et annet svar enn Daria (38), men Daria (nå 44) har fortsatt aldri på noe tidspunkt vært å anse som ufrivillig barnløs. Jeg er ganske sikker på at om man spør barnløse kvinner over 40 om de ønsker at de hadde fått barn, ville tallene vært ganske annerledes. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo mest ut som du har et behov for å se ned på noen? 

Folk kan ha fine liv både med og uten barn. Fordeler og ulemper uansett. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for den du. Som ufrivillig barnløs vil jeg helst ikke at du skal synes synd på meg. Det gjør det desto vondere og mer skamfullt.

Men jeg er ikke singel, da, så det er håp i hengende snøre. Forhåpentligvis klarer vi å få barn før det er for sent. Og jeg har en stesønn som jeg ser på som min egen. 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo alle muligheter til å fikse seg barn alene (såfremt biologien virker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes ikke synd på dem.  Jeg har to voksne barn som kuttet meg ut da jeg ble syk og fikk det veldig trangt øonomisk.  Tidligere tok de bare kontakt om det var noe de trengte penger eller hjelp til.  

Anonymkode: eeff8...64a

Du som har oppdratt de

Anonymkode: 98575...425

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (11 minutter siden):

Det står ikke noe om hvilken aldersgruppe det er snakk om her - Daria (25) ville gitt et annet svar enn Daria (38), men Daria (nå 44) har fortsatt aldri på noe tidspunkt vært å anse som ufrivillig barnløs. Jeg er ganske sikker på at om man spør barnløse kvinner over 40 om de ønsker at de hadde fått barn, ville tallene vært ganske annerledes. 

Det må være snakk om unge kvinner.

Jeg håper ikke du tar det som en angrep på barnløse kvinner. Det jeg skriver er mye mer et angrep på Mardal & co som anklager feminismen for at folk ikke får barn.

Et annet interessant faktum i artikkelen er at det er flere menn enn kvinner som ikke ønsker barn. Det er også menn som utsetter det til det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (29 minutter siden):

Jeg håper ikke du tar det som en angrep på barnløse kvinner.

Jeg er mest opptatt av at man ikke skal tro man vet så mye om det enkelte menneskets beveggrunner, ønsker og følelser basert på uklare tall om noe som er et svært dynamisk fenomen.

Jeg har for øvrig lest artikkelen, den er interessant - og at flere menn begynner å innse at også deres fruktbarhet (og attraktivtet so farsemne) har en best før-dato kan jo være en god ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle biter på kroken.

Anonymkode: 4948a...3b8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så smålig. Statistisk sett er de lykkeligste menneskene; enslige voksne kvinner.
Ts ser ut til å tro at kvinner har som mål å få barn, partner osv. Det gjelder langt fra alle.

Hva er det med folk som har behov for å "synes synd på" andre for å føle seg ovenpå selv?
Jeg tenker at det tyder på at de ikke er særlig fornøyd med sitt eget liv, og st selvfølelsen deres er lav.

Endret av Andro
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På arbeidsplassen, eksdamer, venners venner osv. Jeg ser det overalt. Barnløse kvinner på 35+ som har høy utdanning, ser fremdeles (ganske) bra ut, men som ikke har barn (og langvarig partner).

Jeg synes synd på dem. Det gjør flere andre jeg snakker med. Vet "dere" at vi andre synes synd på dere?

Anonymkode: 8dad2...ec4

Har aldri ønsket meg barn. Jeg synes synd på småbarnsforeldre, eller foreldre med barn under 15-16. Alltid må barna og deres behov komme først. Alltid ta hensyn. Aldri kunne gjøre hva de vil, uten på andres (barnevakters) nåde. Når jeg drar hjem fra kontoret kan jeg gjøre hva jeg vil resten av dagen. Om jeg vil dra på kino, teater, fjelltur, shoppingtur, venninnetreff, svømmehallen, bare lese en bok, hive meg rett på sofaen… Reise hvor jeg vil, uten å planlegge annet enn min egen billett.. Ville ikke byttet ut dette med barn for alt i verden. Liker ikke barn, og har aldri ønsket barn. Ingen mann kan få meg til å endre mening. Heldigvis er jeg gift med en mann som har samme holdning som meg selv. Stakkars småbarnsforeldre som synes synd på oss som har valgt annerledes enn dere. Innerst inne VET jeg at dere minunner meg friheten til å dra på impulstur til London eller Barcelona en onsdag ettermiddag, eller friheten til å sprette en flaske sprudlevann i gode venners lag en vanlig tirsdag. For den muligheten har ikke dere. Det er ikke oss barnløse det er synd på. Men projisering er jo en kjent fordvarsmekanisme 😉

Anonymkode: 81fb2...d5b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (1 time siden):

Helt enig! Er sååå stusselig å være barnløs. Selv om det er frivillig. Kommer aldri til å forst hvorfor noen velger bort meningen med livet. 

Meningen med livet? Hallo. Respekter at folk har andre meninger enn deg da. Jeg har barn. Og jeg mener at det ikke er meningen med livet. Jeg har skulla ønska at jeg klarte å tenke selv når jeg var ung og fikk trykt inn i hodet at vi må skaffe oss barn. Har jeg skulla begynt på nytt så har jeg valgt bort barn. Og viet livet mitt til å hjelpe folk i forskjellige plasser i verden og aldre. Gjort en forskjell i verden. Jobba for å få en nobel fredspris. Isteden for å gå in den samme trakten hver dag. År etter år. 

Anonymkode: 8e283...7b1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser folk « frivillig « barnløse i hi? 

Anonymkode: 20cda...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...