Gå til innhold

hvor mye tid trenger man til en hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et hypotetisk spørsmål, da jeg nok ikke kommer til å skaffe meg hest på noen år, men jeg lurer litt på hvor tidkrevende det egentlig er å eie en hest. Jeg har hatt hest på fôr tidligere, men ikke på fulltid. Selvsagt kommer det jo også an på hva man bruker hesten til; det tar vel mer tid å konkurransetrene en hest enn å ha en ""frittgående turhest", og som med hunder er det vel "vanskeligere" med en unghest enn en stabil og godt voksen hest.

La oss si at jeg kjøpte meg en hest til turbruk og lett baneridning, fortrinnsvis ridehest, men gjerne kjørbar. Aktuelle raser kan være connemara, døl (tungdøl), islandshest "og liknende". Jeg foretrekker altså kaldblodshester ... Alder 7-15 år. Hesten kunne gått ute på god plass mesteparten av døgnet og hatt selskap av en annen hest. Hvor mye tid burde jeg brukt på den, med tanke på ridning og trening, for at den skulle holdt en ok form? Min erfaring er at hester trenger en viss kontinuitet i treninga for at de skal "huske" ting, og selvsagt også for kondisens skyld. Men hvor mye?

Spør både fordi jeg gjerne skulle hatt tid og råd til å ha min egen hest engang, men ønsker å være realistisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke bruker stalljente, må du regne med 2-4 timer daglig, avhengig av hvor mye de gjør der du har den på stall. Hesten bør mosjoneres og trenes, men mengde kan variere fra dag til dag. Hesten skal fores morgen, middag, kveld. Selv om den går ute og gresser må den ha for/kraftfor i tillegg. Du må også regne med å møkke ut daglig når hesten står inne, samt strigling og annet pelsstell. Vedlikehold av saltøy må også regnes inn, men dette er ikke daglig.

Skrevet

Hei, og takk for svar:-) Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kunne hatt hesten der vi bor, og gjort det aller meste selv, da vi har stall (ubrukt) rett utenfor døra. Så det daglige stellet ville helt klart tilfalt meg. Jeg vet jo omtrent hvor mye tid dette tar... Noe av det jeg kunne trengt å få klart for meg var hvor mye tid jeg "måtte" brukt på ridning/kjøring for at hesten ikke skulle komme ut av trening.

Uansett tror jeg det blir for mye tid til at det kunne gått an nå, men... En annen ting når man har hesten "hjemme" er jo at det fort blir vanskelig å reise fra den, vanskeligere å finne noen tin å ta seg av den om man måtte noe sted...

Gjest Døladame
Skrevet

Jeg eier egen hest, har en forrytter som rir og passer hesten min en dag i uken. De andre dagene har jeg han selv, og bruker fra 2 timer + hver dag på stallen. (Så jeg har ikke mye tid til overs til mye annet, men det er min prioritering).

Da regner jeg ca 1 time ridning, og 1 time til møkking, koste/rydde stall, stell av hest samt oppmåling av for. Reparasjoner av luftegårdgjerder, sommerbeite, stell av saltøy, fylle vann i luftegård osv kommer utenom i tid. Og skal du ha alle foringer og utslipp selv, ennå lengre tid.

Du skal ta imot hovslager og dyrlege når det trengs. Blir hesten syk eller skadet bruker du nesten all fritid på stallen, om du vil det eller ikke.

Hvis du er "hestesyk", hvorfor ikke få deg hest på for? Da betaler du en viss sum i mnd, og rir og steller/møkker på dine dager. Da kan du selv velge hvor ofte du vil være på stallen hver uke.

Skrevet

gir trådstarter kredit for at hun faktisk spør jeg... dessverre alt for mange som ikke gjør det før de skaffer seg hest.

du må nok påregne en del tid med hesten men når det gjelder treningstid så er det jo helt avhengig av hvordan du vil trene hesten, hestens form etc.

jeg bruker alt mellom 1 - 5 timer i stallen alt etter som hva jeg finner på å gjøre og hvor god tid jeg har :)

Skrevet

Takk for svar igjen:-) Jeg spør litt for å "bli frisk" av hestesyke også. Hehe. Vi bor på mange måter slik at det nesten er ideelt å ha hest, men samtidig VET jeg at jeg har såpass mange jern i ilden at jeg nok ikke kunne prioritert å ha en hest på heltid, samtidig som jeg OGSÅ disponerer døgnet mitt fritt da jeg er selvstendig næringsdrivende. En annen ting er at jeg tviler på om jeg hadde hatt økonomi til det foreløpig.

Det med vedlikehold av "alt mulig"; både stall, gjerder og utstyr er noe jeg ikke hadde tenkt så mye på, f eks, for de hestene jeg har ridd/hatt på fôr tidligere har stått i staller hvor andre hadde dét ansvaret. Om jeg skulle hatt hest på fôr nå (noe som er en god idé), måtte jeg avveid om jeg skulle hatt den på helfôr eller mindre, og om den skulle stått hos oss (lettvint for meg, tungvint for andre som evt skulle hjelpe til) eller i en annen stall (fordel om man deler på hesten, og med tanke på at man kan få hjelp til utslipp, daglige rutiner osv, tungvint pga nokså store avstander her vi bor, og dyrere).

Om jeg nå HADDE en hest ville den nok primært blitt brukt til turridning og -kjøring. Jeg liker å ri på bane også, men det er nesten urealistisk å få til her vi bor. Min erfaring med andre(s) hester er at de er lettest/morsomst å ri om de blir brukt nokså mye og av få/rutinerte ryttere. Har også passet en hest som nesten ikke ble ridd - han begynte nesten å svette bare han så salen sin... Så jeg ville vel sørget for at hesten både opprettholdt god/ok kondis og ble "påmint" ulike kommandoer og sånn jevnlig... (dårlig forklart..), men jeg er vet liksom ikke om den burde blitt ridd hver dag (nesten), annenhver dag eller hatt f eks to fridager i uka...

Jeg ser det blir mye av mine egne tanker her, men jeg synes svarene deres også hjelper meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...