AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Del Skrevet 12. oktober 2024 Hvorfor ? Det kan da ikke være særlig smart? Anonymkode: e70c2...f56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg gjør det aldri selv, men kjenner flere med små hunder som gjør det. Grunnen er ofte at de ikke tidligere pleide å gjøre det, men så ble hunden dems utsatt for et angrep av en annen hund (til og med hunder i bånd). Som da gjør at de ikke stoler på noen til å ha full kontroll. Anonymkode: 823d5...696 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Del Skrevet 12. oktober 2024 Har man fryktaggressive små rottebeist er det best å bare fjerne de fra situasjonen før det blir bråk. Anonymkode: db703...244 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Del Skrevet 12. oktober 2024 Dette ser jeg mye av. Jeg har en stor hund, en gigant rase. Han går pent og rolig i bånd. Men gang på gang plukker eiere av små hunder dem opp og går forbi oss. Eller gjemmer seg i buskene til vi har gått forbi. Relativt ofte møter vi små og mellomstore hunder som bjeffer, knurrer og skraper seg bortover asfalten når vi går forbi. Det må være slitsomt å gå tur med en slik hund. Synes synd på både eier og hund. Hadde min hund gjort sånn hadde jeg blitt anmeldt den første dagen. Ja, han har et større skadepotensial, men det er mange hunder der ute som er enten veldig redde eller sinte når de er ute og møter andre hunder. Synes det er ubehagelig. Anonymkode: 8f6ab...fe1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. oktober 2024 #5 Del Skrevet 12. oktober 2024 Hvis alternativet er at hunden får en negativ erfaring (f.eks at den vil utagere fordi den andre hunden kommer for nær og man rekker ikke å trekke ut til den avstanden man trenger) så er det å løfte hunden bedre. Hunden lærer ikke noe av å bli løftet, men den unngår i hvert fall en negativ erfaring til, som bare vil forsterke frykten/forventningen i situasjonen og gjøre det verre til neste gang. 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg løfter opp min usikre unghund hvis jeg skjønner at vi ikke kommer til å få til passeringen. Det kan være fordi det ikke er plass til nok avstand for min hund, eller at jeg oppdager den andre hunden for sent til at jeg får kontakt med min hund. Hvis jeg vet at vi ikke kommer til å få til passeringen, tenker jeg at det er bedre at jeg løfter opp hunden enn at hunden min mislykkes og utagerer. Anonymkode: d6ef0...3a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 13. oktober 2024 #7 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg synes det er en kjempekjekk nødløsning. Jeg gjorde det en sjelden gang når jeg bodde midt i byen med min hund som, ihvertfall før, kunne bli reaktiv i tette passeringer. Så i passeringer hvor det ikke lot seg gjøre å skape avstand løftet jeg henne heller opp enn at det skulle ende i glefsing. Jeg har gjort det en gang eller to når en løs, aggressiv hund har kommet opp til oss. Min hund går rett i forsvar mot aggressive hunder, men når jeg løfter henne opp blir hun satt ut og passiv. Heller det siste enn en skikkelig slåsskamp. Løftet også opp en hund en gang da hun hadde lopper og en løs hund kom løpende bort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Del Skrevet 13. oktober 2024 Vi gjør det av og til med den ene vår hvis vi ser at det er en situasjon han ikke vil kunne håndtere og som vi ikke kommer utav på andre måter. Selvfølgelig alltid best om de får mestre situasjonen selv, men om det blir en dårlig erfaring er det gjerne ikke det lureste. De fleste kjenner nok sin egen hund best. Anonymkode: 9f87b...9f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg løfter opp min hvis vi møter løse hunder hvor den andre eieren ikke forhindrer at deres hund kommer bort til oss. Stoler ikke på fremmede hunder, heller ikke «den er bare snill». Min hund er liten, så jeg vil ikke risikere at det går galt. Anonymkode: 729eb...b93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 14.23): gang på gang plukker eiere av små hunder dem opp og går forbi oss. Eller gjemmer seg i buskene til vi har gått forbi. Noen store hunder er bøllete med de små. Min har blitt skikkelig skremt av et par store hunder og er blitt veldig redd etter det. Når jeg møter folk med store hunder så synes de at jeg er unødvendig overbeskyttende. Men hunden min har blitt tryggere. Jeg lager avstand med å gå inn i busker og grøftekant, og stille meg foran hunden, eller jeg jager løse hunder bort, eller løfter min hund dersom det er siste utvei. Anonymkode: 221f1...468 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #11 Del Skrevet 14. oktober 2024 Ja, jeg løfter ofte opp hunden min når vi møter andre, og alltid om vi møter løshunder. Hun fikk juling flere ganger som valp av nabohunden, som har gjort henne veldig redd og usikker i forhold til andre hunder. Altså angriper hun om noen kommer i nærheten. Trygg på armen min, og vi slipper noen skremmende opplevelser. Har likevel både sparket og slått etter hunder som kommer for å hoppe på oss. Anonymkode: 66ccb...ab8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #12 Del Skrevet 16. oktober 2024 Synes det høres ut som gode grunner til å løfte opp hunden det dere beskriver her. Jeg har stor hund og ikke mulighet til å løfte henne, men vi skaffer oss avstand på andre måter dersom vi ser at møtet ikke vil bli bra. Og synes det er veldig positivt at man tar grep, enten man har stor eller liten hund. Ideelt sett skulle alle bare kunne ruslet forbi hverandre mens de var sykt chille, men sånn er det jo ikke for mange av oss😂 Anonymkode: e3f2a...299 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 16.40): Noen store hunder er bøllete med de små. Min har blitt skikkelig skremt av et par store hunder og er blitt veldig redd etter det. Når jeg møter folk med store hunder så synes de at jeg er unødvendig overbeskyttende. Men hunden min har blitt tryggere. Jeg lager avstand med å gå inn i busker og grøftekant, og stille meg foran hunden, eller jeg jager løse hunder bort, eller løfter min hund dersom det er siste utvei. Anonymkode: 221f1...468 Slik du skriver så høres det ut som om du gjør dette i ett og alt, skikkelig 100% rutine. Overfor store hunder i det minste. Én ting kan du være sikker på da i så fall. Og det er at du lærer hunden din at hele verden er farlig. Altså at det lønner seg å være hysterisk.. Anonymkode: 344db...59d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 Upopulær mening men personlig mener jeg at man ikke skal plukke opp hunden ved passeringer med mindre det er 100% nødvendig. Man må greie å si at man ikke vil at hundene hilser til den du møter før dere passerer. På den måten kan begge eiere holde hunden nærme nok til at de ikke treffes. Om du løfter hunden gang på gang når du møter større hunder lærer du bare din egen hund at andre hunder er livsfarlige og den får ikke ha kompiser. Jeg kjenner MANGE som har og treffer store og små hunder som går og leker kjempe fint sammen. Og ja, så klart er det noen større hunder som kan være for voldsomme med små hunder men da går det under unntaket at de heller ikke trenger å møtes fordi de ikke er kompatible. Uansett husk å alltid være oppmerksom når du møter en annen hund uansett, se på kroppspråket til begge hundene og 99% av tida forteller det deg hvordan møtet vil gå. Anonymkode: d0e1f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. oktober 2024 #15 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Upopulær mening men personlig mener jeg at man ikke skal plukke opp hunden ved passeringer med mindre det er 100% nødvendig. Man må greie å si at man ikke vil at hundene hilser til den du møter før dere passerer. På den måten kan begge eiere holde hunden nærme nok til at de ikke treffes. Om du løfter hunden gang på gang når du møter større hunder lærer du bare din egen hund at andre hunder er livsfarlige og den får ikke ha kompiser. Jeg kjenner MANGE som har og treffer store og små hunder som går og leker kjempe fint sammen. Og ja, så klart er det noen større hunder som kan være for voldsomme med små hunder men da går det under unntaket at de heller ikke trenger å møtes fordi de ikke er kompatible. Uansett husk å alltid være oppmerksom når du møter en annen hund uansett, se på kroppspråket til begge hundene og 99% av tida forteller det deg hvordan møtet vil gå. Anonymkode: d0e1f...141 Det hjelper ikke om de ikke hilser hvis passeringen skjer så nær at den lille hunden blir redd. Da har den fått enda en negativ erfaring som bare forsterker problemet. Det å løfte den gjør den ikke redd. Det gjør at den ikke lærer noe, men fjerner den fra situasjonen nettopp slik at den ikke skal bli redd. Det er selvsagt bedre å trene på problemet slik at frykten reduseres, men det krever avstand stor nok til at hunden klarer passeringen uten å føle frykt. Har man ikke den avstanden, så er løfting bedre. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #16 Del Skrevet 17. oktober 2024 Tabris skrev (Akkurat nå): Det hjelper ikke om de ikke hilser hvis passeringen skjer så nær at den lille hunden blir redd. Da har den fått enda en negativ erfaring som bare forsterker problemet. Det å løfte den gjør den ikke redd. Det gjør at den ikke lærer noe, men fjerner den fra situasjonen nettopp slik at den ikke skal bli redd. Det er selvsagt bedre å trene på problemet slik at frykten reduseres, men det krever avstand stor nok til at hunden klarer passeringen uten å føle frykt. Har man ikke den avstanden, så er løfting bedre. Da må man gjøre som du skriver da å trene på det. Og hvorfor tror du hunden er redd helt til den er i armene dine? Fordi den har lært at om ikke så er den i fare. Spør man en bekjent med hund eller rett og slett finner en hundetrener som bruker hjelpehunder der dere kan øve på passeringer kan man lett bli kvitt det problemet. Og det er alltid mulig å gå lengre til side og be hunden sitte og ha fokus på deg mens den andre går forbi. Meste parten av tida er det alltid mer plass på et gangfelt eller en sti enn det man tror! Anonymkode: d0e1f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #17 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må man gjøre som du skriver da å trene på det. Og hvorfor tror du hunden er redd helt til den er i armene dine? Fordi den har lært at om ikke så er den i fare. Spør man en bekjent med hund eller rett og slett finner en hundetrener som bruker hjelpehunder der dere kan øve på passeringer kan man lett bli kvitt det problemet. Og det er alltid mulig å gå lengre til side og be hunden sitte og ha fokus på deg mens den andre går forbi. Meste parten av tida er det alltid mer plass på et gangfelt eller en sti enn det man tror! Anonymkode: d0e1f...141 Det er ikke alltid mulig å gå lenger unna nei. De gangene vi løfter hunden er de gangene vi møter en annen hund på smale stier med hindringer på hver side. Er det mulig å trekke seg litt til siden å få en vellykket passering gjør vi selvfølgelig det. Anonymkode: c05b8...573 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. oktober 2024 #18 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må man gjøre som du skriver da å trene på det. Og hvorfor tror du hunden er redd helt til den er i armene dine? Fordi den har lært at om ikke så er den i fare. Spør man en bekjent med hund eller rett og slett finner en hundetrener som bruker hjelpehunder der dere kan øve på passeringer kan man lett bli kvitt det problemet. Og det er alltid mulig å gå lengre til side og be hunden sitte og ha fokus på deg mens den andre går forbi. Meste parten av tida er det alltid mer plass på et gangfelt eller en sti enn det man tror! Anonymkode: d0e1f...141 Man "må" ingenting. Men, ja man bør trene på det, for hundens del om ikke annet, slik at den kan få en bedre velferd. Men det er ikke alle situasjoner man kan trene i, fordi det er ikke alltid man har den avstanden eller den tiden/overskuddet man trenger for å trene. Da er det å løfte en fin nødløsning. Nei, det er ikke alltid mulig å gå lengre til siden. F.eks er det mange steder hvor det er f.eks hekk ved gangfeltet. Evt at den andre hunden kommer litt brått på og den lille hunden trenger så mange meter avstand at man faktisk ikke rekker å trekke ut. Ja, har man en redd hund så bør man legge opp turene slik at man har størst mulig sjanse for å trekke ut og få trent på det. Men det er forskjell på hva som er ideelt og hva som er realistisk. Det er heller ikke alltid "lett" å bli kvitt problemet. Joda, det er lett å bli kvitt det med planlagt trening på hjelpehunder. Dvs at hunden vil da ganske raskt bli vant med den andre hunden. Da er tilvenning inne i bildet. Selv om det er veldig lurt å trene på den måten, så er det ikke 100% overførbart til det daglige. F.eks så vil slike oppsatte treninger gjerne være på steder hunden ikke har vært på før, eller på steder hunden allerede forbiner med trening. Den går dermed raskt i "trenings-modus". Hjemme har hunden mange dårlige erfaringer og er ofte mer anspent og har høyere stressnivå i det turen starter, noe som gjør at man trenger større avstand og hunden har lavere terskel for å utagere. Hvorfor hunden er redd er som regel snakk om dårlige gener, dårlig sosialisering eller dårlige erfaringer. Evt en kombinasjon av disse faktorene. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #19 Del Skrevet 17. oktober 2024 Tabris skrev (54 minutter siden): Det hjelper ikke om de ikke hilser hvis passeringen skjer så nær at den lille hunden blir redd. Da har den fått enda en negativ erfaring som bare forsterker problemet. Det å løfte den gjør den ikke redd. Det gjør at den ikke lærer noe, men fjerner den fra situasjonen nettopp slik at den ikke skal bli redd. Det er selvsagt bedre å trene på problemet slik at frykten reduseres, men det krever avstand stor nok til at hunden klarer passeringen uten å føle frykt. Har man ikke den avstanden, så er løfting bedre. Men for hvert eneste løft dag etter dag, uke etter uke så faller du bakover trappen for at en trening skal funke og trygghet oppnås. "Den lærer ikke noe.." ?? Den lærer vel det at "jeg blir ustanselig beskyttet av mamma og pappa?.." Anonymkode: 344db...59d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. oktober 2024 #20 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men for hvert eneste løft dag etter dag, uke etter uke så faller du bakover trappen for at en trening skal funke og trygghet oppnås. "Den lærer ikke noe.." ?? Den lærer vel det at "jeg blir ustanselig beskyttet av mamma og pappa?.." Anonymkode: 344db...59d Nei, du faller ikke bakover i treningen av å løfte, du står på stedet hvil. Du faller bakover i treningen hvis det å IKKE løfte fører til at hunden utagerer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå