AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Skrevet 12. oktober 2024 Hei! Jeg er gravid uke 8+2. Jeg har hatt en ultralydundersøkelse hos en privat jordmorklinikk hvor vi også fylte ut helsekort. Planen var egentlig kun en ultralyd for å se plassering av fosteret osv, da jeg allerede har fått en time hos jordmor på helsestasjon neste uke. Jeg ønsker primært å benytte det offentlige tilbudet, og supplere med private ultralydundersøkelser. Spørsmålet mitt er om jeg skal dra til min oppsatte time hos jordmor på helsestasjon og fylle et nytt helsekort eller om jeg skal fortelle at jeg allerede har fylt ut privat? Jeg ønsker å beholde denne timen for å kunne ta blodprøver, noe jordmoren på den private klinikken ba meg vente med til uke 12. Tar man blodprøve hos helsestasjon ved førstegangskontroll? Jeg er litt bekymret for ting jeg har spist, og ønsker å høre om vi kan teste for toksoplasmose. Anonymkode: 92080...033
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Skrevet 12. oktober 2024 Blodprøver taes hos fastlegen, og må taes ca ved uke 12. Jeg ville beholdt den offentlige timen, for å opprette kontakt og legge en plan for videre kontroller. Du kan ta med helsekortet, eller få nytt der, det spiller nok ikke så stor rolle hvis ikke det var spesielle funn på undersøkelsen Anonymkode: 24acc...f2f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Blodprøver taes hos fastlegen, og må taes ca ved uke 12. Jeg ville beholdt den offentlige timen, for å opprette kontakt og legge en plan for videre kontroller. Du kan ta med helsekortet, eller få nytt der, det spiller nok ikke så stor rolle hvis ikke det var spesielle funn på undersøkelsen Anonymkode: 24acc...f2f Tusen takk for svar! Anonymkode: 92080...033
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Skrevet 12. oktober 2024 Mulig det er annerledes der du bor, men her skal alltid første svangerskapskontroll gjøres hos fastlegen, og man får ikke bestille time hos jordmor før man har vært hos legen. Første time hos jordmor rundt uke 16. Anonymkode: 24725...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Mulig det er annerledes der du bor, men her skal alltid første svangerskapskontroll gjøres hos fastlegen, og man får ikke bestille time hos jordmor før man har vært hos legen. Første time hos jordmor rundt uke 16. Anonymkode: 24725...f0a Du kan fint velge å ha første kontroll hos jordmor, det er valgfritt. Det kan være at din helsestasjon foretrekker at du tar kontroll hos fastlegen, men hvis du ikke hadde villet det så kan du velge å ta alle timene hos jordmor. De kan ikke nekte deg, hvis det hadde vært viktig for deg:-) Anonymkode: 33e47...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er gravid uke 8+2. Jeg har hatt en ultralydundersøkelse hos en privat jordmorklinikk hvor vi også fylte ut helsekort. Planen var egentlig kun en ultralyd for å se plassering av fosteret osv, da jeg allerede har fått en time hos jordmor på helsestasjon neste uke. Jeg ønsker primært å benytte det offentlige tilbudet, og supplere med private ultralydundersøkelser. Spørsmålet mitt er om jeg skal dra til min oppsatte time hos jordmor på helsestasjon og fylle et nytt helsekort eller om jeg skal fortelle at jeg allerede har fylt ut privat? Jeg ønsker å beholde denne timen for å kunne ta blodprøver, noe jordmoren på den private klinikken ba meg vente med til uke 12. Tar man blodprøve hos helsestasjon ved førstegangskontroll? Jeg er litt bekymret for ting jeg har spist, og ønsker å høre om vi kan teste for toksoplasmose. Anonymkode: 92080...033 Du kan ta med helsekortet du fikk privat til helsestasjonen. Jeg hadde første time hos fastlegen allerede i uke 7, for å få henvisning til nipt og tidlig ultralyd raskt, og også søke fødeplass siden det er en del press her jeg bor. Da satt hun opp ny time til blodprøver hos fastlegen som jeg tok i uke 10, så jeg kan ikke skjønne at man må vente med uke 12 til det. Anonymkode: 33e47...5a4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du kan fint velge å ha første kontroll hos jordmor, det er valgfritt. Det kan være at din helsestasjon foretrekker at du tar kontroll hos fastlegen, men hvis du ikke hadde villet det så kan du velge å ta alle timene hos jordmor. De kan ikke nekte deg, hvis det hadde vært viktig for deg:-) Anonymkode: 33e47...5a4 Mange steder er jordmortjenesten så belastet at de kan ikke tilby alle kontroller hos jordmor selv om man ønsker det. De må prioritere i hvilke oppgaver de kan tilby. Det er slik i min kommune og, at man ikke får første jordmorkontroll før ca uke 15, uansett hvor mye man ønsker det selv. Første kontroll er hos fastlegen. Jeg var hos fastlege i uke 6 og tok blodprøver da. Kontrollen i uke 28 er også hos lege her, siden det innebærer blodprøver og glukosebelastning. Ellers kan man gå til jordmor på øvrige kontroller. Her jeg bor får ikke engang alle flergangsfødende tilbud om hjemmebesøk fra jordmor pga at de har for dårlig kapasitet. TS: det gjør ingenting at du får helsekortet på første kontroll privat. Men du kan selvsagt takke nei til at den private jordmoren fyller ut helsekort med deg når du uansett skal offentlig til jordmor uken etterpå. Anonymkode: 69164...e93
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 Takk for svar fra alle! Prøver å orientere meg rundt i all informasjon som finnes, men det er mye forskjellig. Min fastlege holder til i en annen kommune enn den jeg bor i, derfor mer praktisk med jordmor. Jeg har bestilt NIPT i uke 10, men skal også prøve å få til en blodprøve før uke 12. Anonymkode: 92080...033
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå