Gå til innhold

Hvor mye hjelp får dere hos foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere er på besøk over flere dager hos foreldrene deres med små barn, hvor mye hjelp får dere? Var hos svigerforeldrene i høstferien og var utslitte etter all logistikk, tatt fri, kjørt med et giga pakkelass også er det bare klunder for at barna skal få sett besteforeldre.

Hvordan er det for dere?

Anonymkode: 1acba...6dc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får alltid hjelp når jeg spør om det, men for min del sitter det langt inne å spørre.

Anonymkode: 8f512...463

Skrevet

De står opp med barna, slik at vi får sove. De finner også på ting med barna alene. 😊

Anonymkode: 080b1...033

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får alltid hjelp når jeg spør om det, men for min del sitter det langt inne å spørre.

Anonymkode: 8f512...463

Ja. Det gjør det for oss også, og siden de ikke tilbyr heller, blir det som det blir

TS

Skrevet

Min mor elsker å ha besøk, hun er mer enn gjerne med barnet så vi får sove ut. Har skaffet div hobbygreier som de driver med sammen. Hun sørger også selv for at huset er barnesikret. Svigers er nærmeste nabo, men vi får masse avlastning. De kan ha barnet en natt her og der, eller de passer henne en dag i ny og ne hvis vi skulle gjort noe i huset hvor det er mest praktisk at ungen ikke er tilstede (vi driver med oppussing). 

Anonymkode: 0ba0f...fe5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når dere er på besøk over flere dager hos foreldrene deres med små barn, hvor mye hjelp får dere? Var hos svigerforeldrene i høstferien og var utslitte etter all logistikk, tatt fri, kjørt med et giga pakkelass også er det bare klunder for at barna skal få sett besteforeldre.

Hvordan er det for dere?

Hahahaha aldri noe noensinne! De vil drikke kaffen sin i fred og løfter ikke en finger. Aldri gjort noe eller passet.  Men å ta bilder å ligge på sosiale medier for å fremstille seg gode , ja det kan de! 

Anonymkode: dec06...fc6

• Nyttig 4
Skrevet

Ingenting, men det er vi som hjelper de. Alltid lister med ting som må gjøres. Barnebarna er for små til hjelpe til, så de synes det er veldig kjedelig, minste må bare sitte i barnevogn. Det blir jo bare plikt , men vi er der annenhver helg. 

Anonymkode: 29596...6ce

Skrevet

Junior hadde bare to besteforeldre da han ble født, som han mistet da han gikk i hhv. 1. og 2. klasse.

Tenker dere bare skal være glade for at barna deres har besteforeldre, og ikke kreve noe spesielt 💕

Anonymkode: 24d50...a6e

Skrevet

Mye hjelp. Vi står opp til ferdig frokost, og alle andre måltider blir servert. Det er i hovedsak de som rydder av bordet, vasker opp osv. 

Kaffe og te blir servert, og særlig svigerfar er på tilbudsiden om det er noe viktig har lyst på.

De forslår aktiviteter, og blir gjerne med på tur, kino eller annet som skjer. Både mine foreldre og svigerforeldre kan være barnevakt hvis vi har lyst til å gå ut på kvelden. Vi legger barna, mens eldstemann på åtte kan legge seg selv senere. 

Barna er vårt ansvar og ikke noe jeg i det hele tatt har tenkt at vi trenger avlastning fra. Våkner de tidlig, holder det seg på vårt rom. Igjen unntatt eldste som passer seg selv, og kan drikke morgenkaffen med farfar.

Anonymkode: c8b2b...2c8

Skrevet

Ved familiebesøk hos besteforeldre er det vi som står opp tidlig, ordner frokost, rydder kjøkkenet, lager minst én middag, og har med matposer, vin, spill og hyggelige gaver. Har aldri erfart at min mor har stått opp tidlig med barnebarn for at jeg skal sove, det hadde aldri falt henne inn. På besøk hos oss vartes de opp og de løfter ikke en finger for å helle i et glass engang. Det er veldig slitsomt med familie for meg, det er så anstrengende at det tar et par dager før jeg er i gjenge igjen. Har aldri hatt barnevakt heller/

Anonymkode: 57924...f51

• Hjerte 1
Skrevet

Vi bor heldigvis så nærme hverandre at overnattingsbesøk ikke er aktuelt. Men når vi har vært sammen på hytta, har de alltid stått tidlig opp med barna. Og hjelper oss alltid om vi spør med å passe barns. Før var det pass, nå som barna er tenåringer stiller de opp og kjører frem og tilbake til treninger mm når vi er forhindret.

Skrevet

Vi bor langt unna begge sett med foreldre. Mine foreldre ordner alt praktisk når vi er på besøk, bilseter, rommet er klart for oss og noe mat er kjøpt inn. De leker og gir oppmerksomhet til barna gjennom dagen, men det er stort sett vi som følger opp, og vi lager stort sett middag. De skifter ikke bleie, legger eller står opp med barna, men de kan finne på å spørre om de  vil bli med ut en liten spasértur i naturen. Det viktigste er at de viser barna at de er ønsket. Vi er der for å være sammen alle sammen.

Mannen sine foreldre syns det er litt slitsomt, får vi inntrykk av, men de gir alltid uttrykk for at de blir skuffet når vi drar til mine foreldre. Vi må re opp senger, leie bil med barneseter, handle inn alt av mat og bleier, ordne aktiviteter. De kan til og med be oss vente med å spise når middagen vi har handla inn til og laget er klar, fordi de har invitert flere til middag. Men da er ungene så sultne at de bør spise. . De kan klage på at barna lager lyd osv. Men hvis jeg og mannen lager gode rammer rundt(leverer et uthvilt, rent og mett barn som vil lese bok eller bygge kloss) så kan de få til 15 hyggelige minutter før de må hvile. De klarer ikke fokusere på barna når hele familien er samlet, da,vil de snakke med andre voksne og drikke kaffe. Vi anser det som viktig at barna kjenner dem, og får litt tid med dem. 

Anonymkode: 2c108...a44

• Hjerte 1
Skrevet

Svigers døde før vi fikk barn. Og mine foreldre bor så nærme at vi aldri er på overnatting der. "Hjelpen" vi får er at de steller i stand middag hjemme hos seg, og rydder og vasker opp etterpå noen helger innimellom. Vi trenger bare å møte opp😊  Min mor er uføretrygdet og i ganske dårlig fysisk form, og min far jobber fulltid i et fysisk tungt yrke. Så når vi er på besøk hos dem skal jo de ikke måtte være barnevakter. 

Anonymkode: 2fc50...564

Skrevet

Mine foreldre bor i nærheten. De henter i barnehagen to faste dager i uka, er barnevakt på kveldstid hvis vi trenger det (har skjedd et par ganger på et år), har kjøpt inn leker og sandkasse som han kan leke med hos dem. På hytta er det jeg som pleier stå opp tidlig, men mamma fikser alle måltider, og pappa leker glatt med barnebarnet flere timer om dagen. Det er flere ting jeg kan irritere meg over ved foreldrene mine, men herlighet for noen besteforeldre de er! Har fått ny respekt for dem (den var ikke lav fra før, men ting kunne være litt komplisert). 

Anonymkode: 3c334...803

Skrevet

Får mye hjelp når vi er med mine foreldre, spesielt når jeg er der alene med barnet. Takknemlig for det :)

Får ikke hjelp av svigermor men det er mest pga. helsa så hun kan faktisk ikke. Usikker på hvordan det hadde vært om hun var frisk, hun var ikke spesielt hjelpsom mot samboer da vi var yngre og hun var friskere på samme måte som mine foreldre var mot meg... Men vi er aldri på besøk der over natten uannsett så det går fint :) 

Anonymkode: c9a44...f83

Skrevet

minst mulig.... mammaen min løy til barnevernet... jeg ringte bv fordi jeg var så sliten pga min sönn er psykisk syk og suicidal og dattera mi trenger oppfölging hele tiden.. värt alene  med dem i snart et år. sönnen har overnattet hos dem 3 netter på et år... og når bv ringte så sa mamma at si hjelper meg sååååå mye allerede og at jeg bare vil ha mest mulig fri...... jeg er så sliten med 2 jobber og 2 barn som trenger masse oppfölging, jeg er alene, pappaen til sönne döde av kreft for 8 år siden og pappaen til dattera var voldelig mot meg i ekteskapet... så nei, nei her er det ikke ye hjelp å hente.... hverken på den ene siden eller den andre.. :(

Anonymkode: b0511...8cb

• Hjerte 2
Skrevet

Mine foreldre: De leker en del med barna, og kan passe dem litt (som kanskje et par timer). Kan også legge dem. Lar oss styre måltider, så vi kan passe på at det er måltider når det passer for ungene, og at maten er noe de faktisk spiser. 

Svigers: null og niks. De leker ikke med ungene i det hele tatt, kan kanskje klappe dem på hodet og si "nei for ein fin gut", før de går tilbake til å ignorere. Lar oss ikke komme med innspill til verken når eller hva når det er snakk om mat. Blir sure om vi flytter kopper med glovarm kaffe vekk fra bordkanten. Nekter å flytte vekk pynt og nips, og blir kjempesure om ungene er i nærheten av det, så vi ender opp med å være i full beredskapsmodus for å stoppe dem (svigermor mener at ettåringen må da vel være gammel nok til å ikke plukke på ting......) 

Nå har heldigvis svigers flyttet til en liten leilighet, så vi kan "dessverre" ikke bo der når vi er på besøk.... 

Anonymkode: 1250a...97d

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Min mor: Ekstremt mye hjelp, vi er aldri på lange besøk siden vi bor i samme by, men de yngste ungene er på overnatting minst en gang i uka hver, oftest mer enn en natt. Ellers alltid hjelp om vi spør. (De eldste ungene, som nå er voksne, hjelper henne veldig mye også da, med å kjøre henne om hun skal noe, måke snø, male hus og alt sånt) (Edit: Det gjør de altså fordi de har et veldig nært forhold fremdeles, som man jo gjerne får om man er en hyggelig og tilgjengelig bestemor :))

Svigerforeldrene gjør absolutt ingenting verken om de er her eller vi der. Jeg synes det er helt intenst slitsomt, i tillegg forventer de masse rart fra ungene som er slitsomt for dem å forholde seg til når vi er på lange besøk, kommer hele tiden med små stikk om hva de burde og ikke burde gjøre, ikke leke med kniv om man er jente, ikke ha langt hår om man er gutt, ikke leke sånn, ikke spise sånn, for all del ikke sitte på fanget til mamma om man er lei seg :)

Svigermor kommenterer innimellom at det er "urettferdig" at vi bor så nært min mor så de får ha et mye nærere forhold, men de første fire årene med barn bodde vi i samme gate som svigers og de hjalp til null ganger da også. Kom heller aldri til oss, men forventet at vi skulle besøke dem og passe på at ungene ikke rørte noe i det overfylte huset deres. 

Endret av solsolsol
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi var sammen hele tiden under besøk, dro på turer sammen eller på lekeplassen sammen. Det var jo ikke bare barna svigers ønskte tid sammen med, og det var ikke bare barna som ønskte å være sammen med svigers.

Det som er arbeidet er jo hverdagslogistikken, vekking av barn for å få dem stelt og klar, levering og henting i barnehage, middagslaging, klesvask og annet husarbeid. Mye faller jo bort i ferier. Både barn og voksne får sove til de våkner, null morgenstress osv. Svigerfar tok all matlaging og svigermor all klesvask når vi var på besøk. Det er jo avlastende.

Anonymkode: 08b4f...854

Skrevet

Nå har jeg ikke kontakt ned noen av barnas besteforeldre lengre, men vi var annen hver helg og ferier hos min mor i 4år (da jegcble alene med barna). 

Det var full rulle fra morgen til kveld og jeg ble inneklemt i mellom bestemors ønsker, barna, pliktbesøk hos oldemor, lokale aktiviteter, søndagsskole, rutiner, og det hele var ihvertfall ikke avlastende annet enn at min mor stod for matlagingen mens vi var der.

Anonymkode: e81fb...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...