AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Del Skrevet 12. oktober 2024 Min datter leier et hus, enebolig. Huseier bor ca 1 time unna. Hun ba meg om å gå igjennom leiekontrakten hennes nå pga noen uoverensstemmelser om hva leieforholdet angår, blant annet at hun betaler for renovasjon i tillegg til husleien. Huseier videresender faktura han får og ber min datter om å betale summen inn på hans konto. Jeg ser da at han har ikke endret sin adresse til tross for at han bor 70km unna. Forglemmelse eller kan han dermed få til å ikke betale skatt av leieinntekter? Vil det at han ikke har meldt adresseendring ha noen betydning for min datter? Anonymkode: 5b77b...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil det at han ikke har meldt adresseendring ha noen betydning for min datter? Nei. Står det i kontrakten at hun skal betale for renovasjon i tillegg til husleie? Anonymkode: f4195...272 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Del Skrevet 12. oktober 2024 Ja, det gjør at han ikke betaler skatt av leieinntektene. Anbefaler at hun skriver til han at hun ser at han ikke har endret adresse og spør hvorfor, siden han ikke bor på adressen? Avhengig av hans svar, kan det eventuelt rapporteres inn til skatteetaten. Anonymkode: d3ef5...830 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Del Skrevet 12. oktober 2024 Utleier prøver seg på skattesvindel, det er heller ikke lov til å ta betalt for kommunale avgifter og renovasjon utenom husleien. https://www.htu.no/artikler/hva-kan-utleieren-kreve-at-leietakeren-betaler Det kan bli et problem for datteren din at han står registrert på samme adresse, det offentlige kan se på dette som et samboerskap og det kan skape problemer i forhold til stønader og slikt. Eller så kan hun bli misstenkt for å være delaktig i skattesvindel. Har hun i tillegg betalt depositum direkte inn på utleiers konto?, eller er det opprettet korrekt depositumkonto i hennes navn?. Det er lurt å sette seg inn i husleieloven som både utleier og leietaker, loven er ikke komplisert. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: d018f...fed 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jobber du i staten siden du er opptatt av hvordan han skatter? Meld gjerne i fra, men det vil da også øke husleien til datteren din, om han ikke bare sier opp kontrslten, da. Anonymkode: 688af...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 Det står ikke i kontrakten at hun skal betale for renovasjon, så dette er ulovlig. Det kan være en ærlig glipp, at han ikke er klar over dette. Men med tanke på at han ikke ønsker at hun skal betale regningen direkte, men overføre summen til hans kontonummer gjør at jeg tviler. Han virker som en luring, så tenker at dette med uteblitt adresseendring har en baktanke.. Anonymkode: 5b77b...225 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg er så smålig at jeg hadde tipset skatteetaten. Sleipe utleiere har jeg ingenting til overs for. Hadde ikke sagt jeg gjorde det, det blir det bare trøbbel av Anonymkode: 5d2e6...5bc 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber du i staten siden du er opptatt av hvordan han skatter? Meld gjerne i fra, men det vil da også øke husleien til datteren din, om han ikke bare sier opp kontrslten, da. Anonymkode: 688af...cb1 Jeg bryr meg vanligvis lite om hva folk gjør, men her prøver jo mannen å svindle datteren til kl TS også. Da hadde det vært av med silkehanskene her. Siden de allerede har en tvist om renovasjonsavgift så er risikoen for å måtte flytte allerede der. Det er regler for øking av husleie og oppsigelsestid heldigvis Anonymkode: 5d2e6...5bc 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Del Skrevet 12. oktober 2024 Det har vært endel utfordringer som gjør at det absolutt ikke er krise om kontrakten blir sagt opp. Hun har depositumskonto, men er ganske forberedt på at huseier kommer til å krangle på dette. Hun er ung og anses nok som et lett bytte. Anonymkode: 5b77b...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobber du i staten siden du er opptatt av hvordan han skatter? Meld gjerne i fra, men det vil da også øke husleien til datteren din, om han ikke bare sier opp kontrslten, da. Anonymkode: 688af...cb1 Man kan ikke bare øke husleien så ofte eller hvor mye man vil. Selvfølgelig er det relevant om leietaker betaler for ting man ikke skal.. Er du en huseier som driver med snusk, siden du synes de bør på operere i mørket? 🤔 Anonymkode: 13457...dd0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 12. oktober 2024 #11 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har vært endel utfordringer som gjør at det absolutt ikke er krise om kontrakten blir sagt opp. Hun har depositumskonto, men er ganske forberedt på at huseier kommer til å krangle på dette. Hun er ung og anses nok som et lett bytte. Anonymkode: 5b77b...225 Husk å ta bilder ved innflytting og utflytting, alltid. Da har man bevis om utleier blir kranglevoren ifbm depositum. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Del Skrevet 12. oktober 2024 Ang at huseien ikke har meldt flytting, så kan datteren din melde fra til skattetaten (folkeregistrert) og vise til sin leiekontrakt. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hun ba meg om å gå igjennom leiekontrakten hennes nå pga noen uoverensstemmelser om hva leieforholdet angår, blant annet at hun betaler for renovasjon i tillegg til husleien. Huseier videresender faktura han får og ber min datter om å betale summen inn på hans konto. Dette skal hun ikke betale for. Der er en åpning for at leietaker kan betale for vann og avløp der det er måleutstyr for faktisk forbruk. Selv om det er i kontrakt at hun skal betale for renovasjon, så er det ikke gyldig for det bryter loven. Det kan hun sende tilbake til han. Hele husleieloven bør dere sette dere inn i. Og ta bilder slik @Enni over her sier. Husk også at depositum SKAL inn på en egen konto i leietakerens navn og at utleier skal betale for opprettelsen av denne. Loven er ufravikelig på dette. Om datter har betalt for opprettelsen av kontoen, kan hun trekke det fra på en husleie. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 § 3-1.Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Anonymkode: 705ff...730 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er så smålig at jeg hadde tipset skatteetaten. Sleipe utleiere har jeg ingenting til overs for. Hadde ikke sagt jeg gjorde det, det blir det bare trøbbel av Anonymkode: 5d2e6...5bc Du skjønner at det er veldig enkelt å skjønne hvem som sender inn tips? Anonymkode: 22203...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Del Skrevet 12. oktober 2024 https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ Anonymkode: 705ff...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Del Skrevet 12. oktober 2024 Takk for mange gode svar. Kan jeg finne ut av om han betaler skatt uten å melde ifra? Anonymkode: 5b77b...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skjønner at det er veldig enkelt å skjønne hvem som sender inn tips? Anonymkode: 22203...a1a Det kan han ikke bevise 😊 "Meldt i fra til skatteetaten, jeg? Nei, det har jeg ikke gjort. Kjedelig med slike meldinger, men det skjer vel ingenting når de ser at alt er orden 😇" Anonymkode: 5d2e6...5bc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #17 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for mange gode svar. Kan jeg finne ut av om han betaler skatt uten å melde ifra? Anonymkode: 5b77b...225 Nei, du kan ikke få direkte innsyn i hans skatteopplysninger. Det nærmeste du kan komme, er skattemeldingen fra i fjor når den blir tilgjengelig. Det eneste du/dere kan gjøre, er å melde fra til skatteetaten at det ikke stemmer at vedkommende bor på adressen som din datter bor på også kan dere legge ved leieavtalen hennes. https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/tips-om-avvik-i-folkeregisteret/ Anonymkode: 705ff...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Del Skrevet 12. oktober 2024 Det skjer ingen ting om dere melder fra til folkeregisteret, gidder han ikke endre adresse så forblir det sånn. Har en eks som i mange år ikke gadd å endre adressen sin. Jeg meldte fra, men ingen ting skjedde. Anonymkode: a2d2c...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det skjer ingen ting om dere melder fra til folkeregisteret, gidder han ikke endre adresse så forblir det sånn. Har en eks som i mange år ikke gadd å endre adressen sin. Jeg meldte fra, men ingen ting skjedde. Anonymkode: a2d2c...20e Men det er ikke sikkert at det var noe trøbbel der mtp skattebetaling, car det det? De gidder selvsagt ikke gjøre noe kun mtp adresseendring. Hvis husleieren derimot unnlater å betale skatt av skatteinntekter er det jo en mye større greie. Anonymkode: d3ef5...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #20 Del Skrevet 12. oktober 2024 Er nok mange som gjør sånn av skattemessige årsaker. Personlig hadde jeg ikke brydd meg. Anonymkode: 15fff...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå