Gå til innhold

Hvor mye tid tror du egentlig de ansatte har til akkurat ditt barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del tråder her, så lurer jeg litt på hvor god tid foreldre tror at vi har til hvert enkelt barn i barnehagen. F.eks til påkledning, vurdere hvor mye de skal ha på. Evt til revurdering dersom man har vurdert feil med været, til å følge med i måltidet/soving og lek resten av dagen. Hvor mye tid tror du at vi i barnehagen bruker på akkurat ditt barn. Uten noen tanker om "de fatter ingenting av hvordan det egentlig er", men jeg undrer og vil se om det stemmer sånn noenlunde med hva jeg oppfatter det som her i barnehagen :)

Anonymkode: 8f086...d22

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i barnehage selv, men da min yngste var 1,5 år og begynte i barnehage, gjorde jeg ikke det. Jeg trodde helt klart at barnehagen var bedre bemannet enn jeg i dag vet at den var. Altså jeg trodde alle de ansatte i avdelingen var til stede samtidig større deler av dagen. 

Ellers så husker jeg at jeg tenkte at ansatte ikke hadde tid til å vurdere påkledning særlig nøye, og at det var viktig at jeg la frem det jeg selv tenkte barnet skulle ha på. Jeg pleide å henge regntøyet ytterst på plassen hvis det regnet, f.eks. Og legge den lua og det mellomlaget jeg tenkte passet best på toppen i tøykurven. Jeg vet jeg tenkte en del at med så mange barn samtidig, var det umulig å følge særlig med på alle. Jeg hadde bare ett barn selv pr. da, og syntes det var veldig vanskelig å sende henne i barnehagen fordi jeg tenkte hun kom til å få lite tid med voksne. Nå tenker jeg at hadde bemanningen vært så bra som jeg innbilte meg at det var, så hadde jeg ikke trengt å være så bekymret, barnehageansatte får til flere ting på én gang jeg som nybakt mor så for meg var mulig med mange barn samtidig. Men bemanningen er ikke så god, så jeg hadde grunn til å være bekymret likevel. 

Anonymkode: 203e2...e46

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må være mulig for en ansatt å stå ved ytterdøra og sjekke barna før de går ut. 

«Nope. Sondre, du må ha på lue».

«Maja, du må ha genser under regnjakken». 
Osv. 

Ikke bare av fornuftige årsaker (ungene vil fryse, bli syke eller få frostskader av for dårlig kledd), men også fordi barna tilbringer så mye tid der, at det må være litt opplæring i hverdagen. Barn er uoppmerksomme og har ikke sjans til å huske alt. Men ved å få en repetisjon og sjekk, så greier de det til slutt selv. 
Forventer ikke at de voksne skal finne frem og kle på alle barna. 

Anonymkode: 063c1...0a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tenkte jeg ikke hva som "burde være mulig", men hva dere tror faktisk er tilfellet :) Jeg kan omskrive det litt. Du tenker at en ansatt står ved døren og sjekker hva barna har på? Vil det stemme som en omformulering av svaret ditt? (Vil påstå at den oppfatningen stemmer med virkeligheten i denne barnehagen og det er heller ikke så mye forlangt nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen pleide en av de ansatte å gå inn i garderoben og legge riktige klær fra plassene ned på gulvet slik at barna kunne kle på seg selv når de ble sluppet inn i garderoben. Det var en egen førskoleavdeling også, der måtte barna klare seg selv.

Anonymkode: dac1b...dc1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite. 24 barn og 4 voksne. Sannheten er at første vakt kommer 06.30 og går kl.14. Fra kl.14 er de bare 3 voksne igjen, men fortsatt 24 barn. Kl.15 går mellomvakten og da er de kanskje 20 barn igjen og 2 voksne. Kl.16 går sein1 vakten igjen og da er de kanskje 6-10 barn igjen og 1 voksen. Siste voksen stenger 17 og da er de bare 2 voksne igjen på hele huset med alt fra 5-15 barn igjen om det er 4 avdelings bhg. Kjernetid i bhg med alle voksne uten møter er knapt 3 timer. Fra 10-13, men inni her er 30 min pause også.

Vi ble lurt angående barnehage. Barnehage ble butikk. Se til eierene av de private. De er mangemillionærer i dag. Jo flere 1 åringer de fikk inn, jo større statsstøtte, jo flere ufaglærte-jo lavere lønn, jo færre vikarer= høyere bonus til styrere og mer utbytte til eiere. Ofte gikk de 2-3 voksne på 24 barn. Det er helt normalt. 

Så nei, barn får ikke god tid med de voksne i landets barnehager, når bhg er butikk og de vil tjene mest mulig penger. 

Anonymkode: c3735...c33

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å ha lest en del tråder her, så lurer jeg litt på hvor god tid foreldre tror at vi har til hvert enkelt barn i barnehagen. F.eks til påkledning, vurdere hvor mye de skal ha på. Evt til revurdering dersom man har vurdert feil med været, til å følge med i måltidet/soving og lek resten av dagen. Hvor mye tid tror du at vi i barnehagen bruker på akkurat ditt barn. Uten noen tanker om "de fatter ingenting av hvordan det egentlig er", men jeg undrer og vil se om det stemmer sånn noenlunde med hva jeg oppfatter det som her i barnehagen :)

Er du ansatt i barnehage er du pålagt å kle barnet ut i fra veret. Les lovverket, barna skal ha den omsorgen og tilsynet de har behov for 

Jeg har selv jobbet i barnehage og dette var da aldri noe problem. Alle barna har ikke like behov samtidig, og med tre barn hver på småbarn gikk dette helt fint. 

Anonymkode: a6ea6...50e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene barnehagen barna gikk i hang det stor lang plansje med steg for steg påkledning av yttertøy, der var det aldri klager på klær, så flyttet vi og barna startet på hva som var ansett som beste barnehagen på tettstedet. Trangt, ingen plan og mye rar påkledning og MYE mindre utetid.  

Anonymkode: 28d15...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig spørsmål. Hvor mye tid de bruker på akkurat min gutt kommer an på flere faktorer.

Vil tro de brukte mer tid i fjor da han akkurat hadde fylt 1, enn i år når han har passert 2 og er vant til hverdagen i bhg. Vil også tro de bruker mer tid på han på dager hvor han f.eks har sovet dårlig og dermed oppsøker de voksne selv for mer kontakt enn på dager i storform hvor han løper rundt med de andre barna og synes det er helt topp å få utfolde seg i eget tempo.

Med det sagt forventer jeg at de bruker nok tid på han til at han føler seg trygg og sett. Og, jeg forventer at de kler på han passende tøy uansett hvor mange de er på jobb. 

Jeg henger f.eks frem mellomlag oppå softshelldress på knaggen de fleste dagene nå for tiden og legger lue på toppen av kurven for å sikre at alt blir tatt på.

Skulle det derimot komme væromslag som krever annen bekledning må de ansatte være i stand til å bla seg forbi softshelldressen og finne regntøyet f.eks.

Jeg måler ikke omsorgen han får i minutter og timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver jo å passe på at alle barna er passe kledd, men det er fort gjort å ikke få med seg alt i en travel garderobesituasjon. Det hadde vært så enkelt om foreldrene hadde levert barna inn på avdeling med klærne de skal ha innerst når vi skal gå ut, dvs ullundertøy på vinter, osv. og så la mellomlag og annet de trenger ligge lett tilgjengelig på plassen.

Her er det 24 barn, og som oftest 2 eller 3 voksne i garderoben, og vi må hjelpe barna å bytte fra innerst til ytterst, gå gjennom rotete korger for å finne frem klær, lete etter votter og luer, finne låneklær og så videre. Det er helt håpløst. 

Anonymkode: 2c687...252

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi prøver jo å passe på at alle barna er passe kledd, men det er fort gjort å ikke få med seg alt i en travel garderobesituasjon. Det hadde vært så enkelt om foreldrene hadde levert barna inn på avdeling med klærne de skal ha innerst når vi skal gå ut, dvs ullundertøy på vinter, osv. og så la mellomlag og annet de trenger ligge lett tilgjengelig på plassen.

Her er det 24 barn, og som oftest 2 eller 3 voksne i garderoben, og vi må hjelpe barna å bytte fra innerst til ytterst, gå gjennom rotete korger for å finne frem klær, lete etter votter og luer, finne låneklær og så videre. Det er helt håpløst. 

Anonymkode: 2c687...252

Akkurat ullundertøy er vanskelig. Her måtte vi gi opp det for det var så varmt inne i barnehagen at barna ble svette og rødflammete om de hadde på seg ullundertøy. De blir jo fortere kalde ute om de er svette fra før også, så for oss var det best å kutte ut dette og heller investere litt ekstra i en hod dress.

Anonymkode: dac1b...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tid. Hun hadde en assistent på seg når hun gikk i barnehagen. Kommunen sin ide. Og barnehagen elska den ideen. Tviler på at folk får så god gode i dag. Men vi utnytta det helt ut. Vi fant ut at hun ikke trengt det. Det var forebyggende arbeid. Men det gjorde godt for barnehagen å ha en ekstra stilling der. Så vi kjørte på så lenge kommunen synes det var greit. 

Anonymkode: e35e5...c85

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok tid til. Av og på kledning. Gi mat. Vaske. Bytte bleie ofte nok til å ikke bli sår. Leke. 

Anonymkode: 644c1...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser veldig mange misforstår spørsmålet, det er ikke "hva forventer du" og "hva står i lovverket". Det er hvor god tid tror du de ansatte har daglig til å hjelpe ditt barn med ulike oppgaver. Altså faktisk, tror du de har tid til å hjelpe ditt barn med all påkledningen eller tror du at de ser over og sier ifra om noe mangler

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ser veldig mange misforstår spørsmålet, det er ikke "hva forventer du" og "hva står i lovverket". Det er hvor god tid tror du de ansatte har daglig til å hjelpe ditt barn med ulike oppgaver. Altså faktisk, tror du de har tid til å hjelpe ditt barn med all påkledningen eller tror du at de ser over og sier ifra om noe mangler

Høres jo ut som de ansatte aldri har tid til noen av barna… 

Anonymkode: 95450...d20

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye tid. Hun hadde en assistent på seg når hun gikk i barnehagen. Kommunen sin ide. Og barnehagen elska den ideen. Tviler på at folk får så god gode i dag. Men vi utnytta det helt ut. Vi fant ut at hun ikke trengt det. Det var forebyggende arbeid. Men det gjorde godt for barnehagen å ha en ekstra stilling der. Så vi kjørte på så lenge kommunen synes det var greit. 

Anonymkode: e35e5...c85

Det var flaks at dere og barnehagen samarbeidet om dette. Ofte er det enten barnehagen (det er jo andre barn som hadde trengt det mer, så vi må jobbe for at de andre foreldrene sier ja til hjelp istedenfor) som motarbeider. Eller så er det foreldrene selv som ikke vil at sitt barn skal ha behov for ekstra hjelp, så da sier vi selvsagt nei til ekstra hjelp 🙈

Anonymkode: 25f71...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig lite, De visste ikke en gang om hun hadde vært på inne- eller utegruppa, og det var ikke alle som lærte seg navn på barna. Ikke at jeg hadde klart det jeg heller, det er alt for mange barn i forhold til voksne. Nye vikarer hver dag. 

Anonymkode: b172d...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at det må være mulig for en ansatt å stå ved ytterdøra og sjekke barna før de går ut. 

«Nope. Sondre, du må ha på lue».

«Maja, du må ha genser under regnjakken». 
Osv. 

Ikke bare av fornuftige årsaker (ungene vil fryse, bli syke eller få frostskader av for dårlig kledd), men også fordi barna tilbringer så mye tid der, at det må være litt opplæring i hverdagen. Barn er uoppmerksomme og har ikke sjans til å huske alt. Men ved å få en repetisjon og sjekk, så greier de det til slutt selv. 
Forventer ikke at de voksne skal finne frem og kle på alle barna. 

Anonymkode: 063c1...0a2

🤣🤣🤣

Prøv å jobb i barnehage du.

Anonymkode: 7c9ad...f95

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en avdeling for de store barna er det 18 unger. Dvs at iløpet av en time har de ansatte ca 3 minutter til akkurat DIN unge. Og så må man regne inn alt de ansatte skal gjøre som tar tid vekk fra barnegruppa. Pluss sykdom, pluss møter, pluss foreldresamtaler, pluss dobesøk, pluss pauser, osv osv.

Så om ungen er i barnehagen 7t om dagen blir det 21minutter om dagen. Minus alt den ansatte skal gjøre = 10minutter.

Anonymkode: 7c9ad...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn startet i barnehage da han var 10 mnd gammel, men det var en nystartet avdeling, som startet i februar. Avdelingen skulle ha 5 ansatte, og 15 barn. Og de 5 ansatte var ansatt fra start, men da hadde de bare 8 barn. Så jeg vet at sønnen min ble tatt godt vare på. Og jeg har aldri vært på en så rolig, og harmonisk avdeling i en barnehage. Selv ikke da flere barn gikk der.

Og jeg har jobbet i flere barnehager, og hatt mine 2 barn i 4 forskjellige barnehager. 

Anonymkode: f3aa5...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...