Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som lærer på barneskoler i Bærum kommune i over ti år, og merker dessverre godt hvordan lærerhverdagen blir tøffere og tøffere. Det kuttes stadig ned på folk og ressurser, samtidig som elevgruppene blir mer utfordrende. Bare den siste uken har vi fått vite at timer med spesialpedagog må reduseres, bibliotekarstillingen må kuttes, og det vil heller ikke bli julelunsj eller julebord for de ansatte. Og dette er bare noen få av tiltakene som gjøres for at kommunen skal spare penger...

Jeg er derfor fristet til å se meg om etter jobb i en annen kommune, men er usikker på om gresset er grønnere andre steder? Eneste alternativet (pga. bosted), er i så fall Osloskolen. Er det noen barneskolelærere i Oslo som kan fortelle litt om hvordan det står til der? Er jo selvfølgelig sikkert stor variasjon innad i Osloskolen, men jeg håper likevel at noen har litt innsikt i hvordan en typisk lærerhverdag kan være i Oslo.😀

Anonymkode: b04a7...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt spares inn til beinet i Oslo og. Elever med utfordringer blir bare flere og flere. Det er ikke bedre i Osloskolen hvis du tror det.

Anonymkode: ff587...aae

Skrevet

Sparekniven er nok over hele landet nå, men jeg tror man kan slippe unna mye adferdsproblematikk, gjengproblematikk, osv ved søke til skoler utenfor Oslo og by. Vi ser ikke de samme tendensene på lite tettsted Nord-Norge som medstudentene mine fra Oslo forteller om når vi er på samling i fb.m videreutdanning. 

Anonymkode: 7b137...53e

Skrevet

Lønna i Oslo er vel bedre enn i Bærum, siden vi har egen avtale. Men vi har aldri fått julelunsj eller julebord, det har vi stått for og betalt helt selv åå eget initiativ 😅 

Alt kuttes til beinet hvert år. Holder oss på lærernorm offisielt, men i praksis ubderbemannet. 

Kan ikke se for meg at skole er så annerledes her og der. Kom og prøv. Vær heller nøye med å sile ut hvor du søker, vi har alt fra små 1-4 skoler i skogbrynet til enorme 1-10 skoler midt i byen. Sånn sett har du jo mye å velge i her. 

Anonymkode: 4cd1f...2a4

• Liker 1
Skrevet

Jobber i Ullensaker. Har kolleger som tidligere har jobbet i oslo som har søkt seg hit. Det er visst helt forjævlig i oslo. Sikkert ikke alle skoler, da.

Anonymkode: 2e535...587

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber i Ullensaker. Har kolleger som tidligere har jobbet i oslo som har søkt seg hit. Det er visst helt forjævlig i oslo. Sikkert ikke alle skoler, da.

Anonymkode: 2e535...587

Det er store forskjeller innad i Oslo, så det blir jo veldig individuelt. Det er stor forskjell på en skole i f.eks Grorruddalen (og selv der er det store forskjeller internt), og f.eks skoler i Oslo vest. Det blir som å hevde at et tau er langt, uten egentlig å spesifisere hvor langt tauet er. Og ikke for det, jeg hBar hørt det samme om skoler i Ullensaker. ;) 

Selv jobber jeg på en relativt liten skole i Oslo. Det er kun 2-parallell, mot 4-parallell der jeg jobbet tidligere (det også i Oslo). Jeg byttet nettopp fra en kant i Oslo til en annen. Begge på Oslo øst, men fra en skole med veldig dårlig økonomi, til en skole med veldig god økonomi. En skole der forskjellene er veldig store, til en skole der det er en større homogen elevmasse, mindre atferdsproblematikk og færre diagnoser.

Det fascinerer meg hvor enorm forskjellen innad i Oslo faktisk er. Fra å komme på en skole hvor du nesten måtte gråte deg til gråblyanter til elevene dine, jobber jeg nå på en skole som f.eks har sponset meg med materiell, og har lærebøker til elevene i mange fag. Min lærerhverdag har blitt ny etter byttet innad i Oslo. Jeg elsker virkelig skolen jeg jobber på nå.

Jeg er så heldig at min nærmeste inngiftede familie har jobbet på to ulike skoler i Bærum. De har slitt mye mer enn meg i Osloskolen, for der har det knapt nok vært råd til noe som helst. Det har til og med vært verre enn der jeg jobbet før.

Så, det er forskjeller, og det er fordeler og ulemper med alt. Du bør gjøre god research før du velger å søke et sted. I dag er jeg en svært fornøyd Oslolærer, som for øvrig gikk opp hele 10(!) lønnstrinn ved å skifte skole innad i kommunen. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...