AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg bor i en 60 kvm leilighet som er moden for oppussing. Alle vegger og tak (unntatt bad) trenger å helsparkles. Dette har jeg ikke mulighet til å gjøre selv, så jeg må betale noen for å gjøre det. Alle vegger og tak må også males. Noen her som har peiling på hvilket beløp jeg kan regne med å måtte ut med for en slik jobb? Sparkling og maling? Jeg er klar over at det kan komme an på leiligheten osv., men hadde vært interessant om noen har erfaring med kostnader rundt dette? Anonymkode: 2ebef...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Skrevet 12. oktober 2024 Det blir dyrt, og vil mest trolig sprekke opp igjen både her og der🫣 Anonymkode: 3f516...434 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bor i en 60 kvm leilighet som er moden for oppussing. Alle vegger og tak (unntatt bad) trenger å helsparkles. Dette har jeg ikke mulighet til å gjøre selv, så jeg må betale noen for å gjøre det. Alle vegger og tak må også males. Noen her som har peiling på hvilket beløp jeg kan regne med å måtte ut med for en slik jobb? Sparkling og maling? Jeg er klar over at det kan komme an på leiligheten osv., men hadde vært interessant om noen har erfaring med kostnader rundt dette? Anonymkode: 2ebef...3e8 Jeg fikk tilbud på mitt anbud 30 kvm stue på 70000 kr. Sparkling og maling. Og 30 K for kun helsparkling. Anonymkode: e72d5...81d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Skrevet 12. oktober 2024 Ai, såpass, ja. Takk for svar. Gikk du for et av tilbudene og ble du i såfall fornøyd? Anonymkode: 2ebef...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det blir dyrt, og vil mest trolig sprekke opp igjen både her og der🫣 Anonymkode: 3f516...434 Vil det sprekke opp om det gjøres ordentlig av fagfolk? Har lurt på om alle tidligere underlag må rives av. Vil ikke det redusere sjansen for sprekker senere? Hva er det som i hovedsak forårsaker sprekker i sparkel? Dette kan jeg ingenting om, merker jeg... Anonymkode: 2ebef...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Hvorfor i alle dager vil du ha sparkel overalt?? Anonymkode: 59897...528 4
Anonysoum Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 Om du kunne forklart hvordan veggflatene/tak er i dag, hva som er problem og ønsket resultat er det enklere å gi et riktig svar. Ikke hør på de som sier det uansett vil sprekke opp, det er ikke tilfellet. 1 3
Marimma Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 Men må alt helsparkles? Er hele leiligheten mur? 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor i en 60 kvm leilighet som er moden for oppussing. Alle vegger og tak (unntatt bad) trenger å helsparkles. Dette har jeg ikke mulighet til å gjøre selv, så jeg må betale noen for å gjøre det. Alle vegger og tak må også males. Noen her som har peiling på hvilket beløp jeg kan regne med å måtte ut med for en slik jobb? Sparkling og maling? Jeg er klar over at det kan komme an på leiligheten osv., men hadde vært interessant om noen har erfaring med kostnader rundt dette? Anonymkode: 2ebef...3e8 Hvorfor skal en hel leilighet helsparklet? Hva er galt? Er der gammeldags strie på veggene? Du kommer vel lengre med å legge gipsplater utenpå alle vegger? Eller om hakk og sår er små, legge på ulike belegg for å skjule hakk og sår? Anonymkode: 6b32b...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil det sprekke opp om det gjøres ordentlig av fagfolk? Har lurt på om alle tidligere underlag må rives av. Vil ikke det redusere sjansen for sprekker senere? Hva er det som i hovedsak forårsaker sprekker i sparkel? Dette kan jeg ingenting om, merker jeg... Anonymkode: 2ebef...3e8 Ja, vi tok kontakt med et erfarent firma og fikk råd der. Vi kjenner han som driver firmaet og han ville ikke anbefale dette. Han kunne gjøre det om vi ønsket den løsningen, men da måtte vi være klar over at det kom til å sprekke. Anonymkode: 3f516...434 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har helsparklet gang. Det er en helvetes jobb.Det er veldig vanskelig å få det bra også. Anonymkode: 32bf7...35f 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har helsparklet tre leiligheter jeg har bodd i. Det har vært fordi det har vært gamle leiligheter med ulike overflater, og jeg ønsket et glatt og helhetlig preg på veggene. Har brukt Flüggers sparkel alle gangene, ikke sprukket opp. Botid 6 år, 2 år og snart 10 år i siste. Men det er ikke en jobb jeg ville gjort på vinteren, fordi det blir mye fuktighet og du trenger å lufte. Det er en skikkelig drittjobb, og bruk noen som er nøyaktige når du gjør det. Anonymkode: e507b...7e0 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vi tok kontakt med et erfarent firma og fikk råd der. Vi kjenner han som driver firmaet og han ville ikke anbefale dette. Han kunne gjøre det om vi ønsket den løsningen, men da måtte vi være klar over at det kom til å sprekke. Anonymkode: 3f516...434 Grunnen til at de ikke vil anbefale det, er fordi de enten ikke kan det skikkelig, eller fordi de rett og slett ikke gidder (når de kan snakke deg ut av det). Sprekker det opp, bruker du feil sparkel. Anonymkode: e507b...7e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har helsparklet gang. Det er en helvetes jobb.Det er veldig vanskelig å få det bra også. Anonymkode: 32bf7...35f Tull. Det er svært enkelt å få det bra. Det tar ikke spesielt lang tid heller, man fører bare sparkel opp på veggene, får det fint inntil lister og så maskerer man før man maler. Det er det samme som å plusse 2 med 2, ærlig talt. Anonymkode: fcb09...d23
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, vi tok kontakt med et erfarent firma og fikk råd der. Vi kjenner han som driver firmaet og han ville ikke anbefale dette. Han kunne gjøre det om vi ønsket den løsningen, men da måtte vi være klar over at det kom til å sprekke. Anonymkode: 3f516...434 Hvorfor skulle det sprekke opp? Hvor da liksom? Hvis du har panel er det klart det vil sprekke opp, men er underlaget gips så skal det mye til. Jeg har gipsvegger med sparkel innvendig i et trehus og har ikke fullt av sprekker. Bare ett sted, under et vindu, der det var en stor sprekk fra før. Vi gadd ikke sette opp rehangips på denne veggen, så det er ingen overraskelse at det sprakk der. Anonymkode: fcb09...d23 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Skrevet 12. oktober 2024 Hvorfor helsparkle? Legg plater på veggen i stedet? Walls to paint er genialt. Anonymkode: 1f9d3...191 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #17 Skrevet 12. oktober 2024 Lettere med sponplater og tapet på. Det blir helt slett det også, men du slipper bakdelene gipsplater gir (tidkrevende, dyrt å leie fagfolk, du må ha gipsskruer og kan ikka bare henge opp et speil feks på en to tre). Anonymkode: bb3aa...7c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Skrevet 12. oktober 2024 https://magasin.byggma.no/proff/artikler/slik-far-du-slette-vegger-helt-uten-gips-og-sparkel Anonymkode: 1d4ad...757
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tull. Det er svært enkelt å få det bra. Det tar ikke spesielt lang tid heller, man fører bare sparkel opp på veggene, får det fint inntil lister og så maskerer man før man maler. Det er det samme som å plusse 2 med 2, ærlig talt. Anonymkode: fcb09...d23 Tar du ikke av listene før du sparkler? Det er jo fort gjort, og mye enklere å få det pent uten lister 😬 Om det sprekker opp er veldig varierende etter min erfaring. En stor årsak til sprekker er bevegelse i bygningsmassen, men gjør man en dårlig jobb er det også mulig å få sprekker. Store blokker rører på seg de også, men det er nok verre i gamle trehus. Kanskje du skal prøve deg på å helsparkle en vegg på et soverom, og se om du får øvd deg nok til å klare det selv? Ta et rom av gangen. Anonymkode: 71158...f2b 2
Utopisk Skrevet 12. oktober 2024 #20 Skrevet 12. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor skal en hel leilighet helsparklet? Hva er galt? Er der gammeldags strie på veggene? Du kommer vel lengre med å legge gipsplater utenpå alle vegger? Eller om hakk og sår er små, legge på ulike belegg for å skjule hakk og sår? Anonymkode: 6b32b...fb1 Det er flere lag med følgende: gammeldags strie, stygt lagt tapetfornyer over der igjen med bobler og stygge skjøter. Virkelig ikke pent i det hele tatt. Hadde det vært bare en slett strie, greit nok. Men det er altså limt og halvsparklet på tapetfornyer i hele leiligheten. Det er hele er uprofft og unøyaktig gjort. Sannsynligvis gammelt panel under stria igjen. På minst to av rommene tenker jeg at det gamle underlaget først må skrelles av uansett? Endret 12. oktober 2024 av Utopisk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå