Gå til innhold

Pelsstell og hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye vektlegger dere pelsstell når dere velger hunderase?

Anonymkode: f871e...34b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

egenskaper er mye viktigere. altfor mange velger røytefrie designerhunder bare fordi de er røytefrie..

Anonymkode: 2b719...8bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye vektlegger dere pelsstell når dere velger hunderase?

Anonymkode: f871e...34b

Ingenting.

Anonymkode: dde02...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker så lettstelt pels som mulig men det er ikke det viktigste. Vil ha pels som tåler norsk vær, og helst som ikke må klippes eller nappes for å være i orden. Røyting syns jeg går greit, innen rimelighetens grenser. Har robotstøvsuger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pelstel virker kjedelig i lengden, så jeg er bevist på og ikke velge hunder som krever mye stel for å ha det bra. Så jeg vektleger det vel ganske mye ja, handler om hva som er praktisk og ikke utsene da. De fleste egenskaper mam finner i langhårede hunder finner man også i kort hårede, så jeg opplever ikke at de to må settes opp mot hverandre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker den røytefrie designerhunden min fordi vi kan ha flere kosestunder hver dag med børsting og stell. ❤️

Anonymkode: 49cae...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt hund som krever særlig pelsstell, men den røytet sinnsyke mengder. Så jeg håper jeg taklet pelsstell i fremtiden, for neste hund blir røytefri. 

Anonymkode: 56f5f...26b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg ønsker at neste hund er korthåret (men det er bare ett av mange ønsker/krav)

Min første hund var kortpelset. Børstet henne da hun felte pels, ellers ingen arbeid med pelsen. Brukte dekken for å beskytte mot kulde og regn. Hvis hun ble skitten av gjørme o.l. etter turer i skog og mark, så var hun likevel helt ren når vi kom hjem, for det tørket så raskt. Og dritten falt av

Min neste hund er normalpelset. Bedre beskyttelse mot kulde, tar lengre tid å tørke hvis han blir våt. Må ofte skylles på beina/under magen etter turer i skog og mark. Dritten henger fast. Selv om han har veldig lettstelt pels. Jeg børster over han ved felling, eller ca 1 gang i mnd for å unngå floker (som ikke har vært noen problem)

Jeg skal aldri kjøpe en rase som trenger mye pelsstell. Enten fordi det er så MYE pels, eller fordi det er røytefri pels. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell > Røyting. 

Jeg trodde pelsstellet kom til å bli mer krevende enn det viste seg å være. Syns i grunn det er ganske hyggelig, liker å prøve ut nye frisyrer på puddelkrutt av og til. Liker å børste og stelle, gjør det om til noe koselig 🐩

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektlegger pelsstell svært lite. Har hatt hunder som må klippes, nappes, flokehunder (kastrert-pels), røytehunder og hunder en bare trenger å blåse på før de er helt fine. 😂

Har vært egenskapene til rasen som har vært avgjørende ved kjøp av valp, og i noen tilfeller har det vært tilfeldige omplasseringshunder som har kommet i hus.

Anonymkode: 37207...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ha pels som røyter svært lite eller ingenting. Har ingenting i mot pelsstell, og har hunder nå som krever end del stell og klipp. Skal ikke ha en doodle eller noe sånt, vil vite med sikkerhet hva slags pels hunden har, viktig siden eldste gutten min er allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle ha brukshund, og da valgte vi brukshundtypen av rasen og ikke showtypen av rasen. Litt pga bruk og litt pga pels. Orker ikke mye pelsstell. Nå er det kun ved ører og poter for å hindre at det ødelegger for han når han løper i terreng eller bader (ørene blir fort fulle av øremidd om det er mye pels i veien). Vi kan klippe han selv. Hadde aldri orket en hund som måtte nappes annenhver uke hos frisøren eller stelles på en spes måte. 

Anonymkode: b1d74...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vokst opp med new foundlandshunder: mye.

Har ikke noe imot å måtte klippe hunden innimellom (jeg liker å klippe hundene helt ned om sommeren uansett) eller å måtte børste en gang eller to i uka, men jeg orker ikke så ekstremt mye røyting, klipping og børsting.

Nuffene våre ble holdt relativt kortklippet året rundt pga. våteksem. I våte perioder måtte de klippes ukentlig for å holde pelsen kort nok. De ble børstet hver kveld og fylte én bærepose med pels hver. Alt som ble røytet av i løpet av dagen kommer i tillegg. Orker ikke tenke på hvor mye pels det hadde blitt om vi ikke måtte holde dem korte. 🙈

Anonymkode: dc20a...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...