Thyra Skrevet 12. oktober 2024 #1 Del Skrevet 12. oktober 2024 All mat som er tilberedt er vel på en måte prosessert, og jeg skjønner at typisk "ferdigmat" er ultraprosessert. Men jeg blir samtidig litt forvirret over hva som er hva. Er brød ultraprosessert? Hva med pålegg som ost, smøreost, leverpostei mm? Hva med pasta og nudler? Kan hjemmelagd mat også være ultraprosessert, om den er malt opp og tilsatt mye forskjellig? Eller er det kun "fabrikkmaten" som er ultraprosessert? Hvor går grensen mellom prosessert og ultraprosessert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Del Skrevet 12. oktober 2024 Thyra skrev (10 minutter siden): All mat som er tilberedt er vel på en måte prosessert, og jeg skjønner at typisk "ferdigmat" er ultraprosessert. Men jeg blir samtidig litt forvirret over hva som er hva. Er brød ultraprosessert? Hva med pålegg som ost, smøreost, leverpostei mm? Hva med pasta og nudler? Kan hjemmelagd mat også være ultraprosessert, om den er malt opp og tilsatt mye forskjellig? Eller er det kun "fabrikkmaten" som er ultraprosessert? Hvor går grensen mellom prosessert og ultraprosessert? Kjøpebrød er ofte ultraprosessert. Noen ganger kun prosessert. du kan bruke fri appen, da kan du scanne matvarer for prosesseringsgrad. Anonymkode: 36ada...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Del Skrevet 12. oktober 2024 En av kritikkene mot ultraprosessert-trenden er nettopp at det ikke finnes noe entydig skille mellom kategoriene. En annen er at det kun er funnet en sammenheng mellom up og sykdommer, men ingen årsakssammenheng. Når hoveddelen av ultraprosessert mat er matvarer med ekstremt høyt innhold av sukker og fett, så er det også en forklaring for de økte tallene. Jeg anbefaler å kun forholde seg til helsenorges anbefalinger og de offisielle kostrådene, da anti-ultraprosessert mat har blitt en trenddiett på lik linje med alle de andre, og folk påstår de utroligste ting og påstander det ikke finnes forskningsmessig belegg for å hevde, samtidig som de påstår det er forskning. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/bearbeidet-mat/ Anonymkode: 90324...ce8 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 12. oktober 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjøpebrød er ofte ultraprosessert. Noen ganger kun prosessert. du kan bruke fri appen, da kan du scanne matvarer for prosesseringsgrad. Anonymkode: 36ada...bc3 Takk for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Del Skrevet 12. oktober 2024 Du kommer langt med sunn fornuft. Jo mer lik maten er slik den forekommer i naturen, dess mindre prosessert er den, og dermed sannsynligvis sunnere, fordi det er nærmere mat du ville spist om du levde uten butikker, fabrikker og import. Anonymkode: d6e28...15f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 En grei tommelfingerregel er at prosessert mat kun inneholder ting du selv kunne hatt på kjøkkenet ditt. Ultraprosessert inneholder ofte tilsetningsstoffer man normalt ikke har på ett vanlig husholdningsskjøkken. Anonymkode: 453a7...313 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 En annen grei ting kan være å slutte med dette hysteriet. Anonymkode: 0d83c...5cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En annen grei ting kan være å slutte med dette hysteriet. Anonymkode: 0d83c...5cc Det er du som fremstår hysterisk, ts spør bare hva forskjellen er. Anonymkode: adabf...874 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Del Skrevet 12. oktober 2024 De aller fleste brød butikkbrød, f.eks. er ultraprosessert, det samme med mange pålegg. Dessverre er det heller ingen garanti for at ikke f.eks. frossen kyllingfilet eller svineknoke ikke er ultraprosessert, så det er et poeng å lære seg å lese på pakken, og kjenne igjen det som gjør en matvare ultraprosessert. Eksempler er ulike stoffer, f.eks. maltodekstrin, aromastoffer, ulike E-stoffer som er tilsatt for å gi unaturlig lang holdbarhet, gi en viss konsistens, eller rett og slett for smaken. Jeg synes det er mest nyttig å se etter råvarer først og fremst, altså rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Dernest ser jeg etter andel råvare i produktene: det bør være mye fisk i fiskekakene, og det bør være mye kjøtt i skinka. Så er det en del tilsetninger jeg er obs på av hensyn til mage/tarm spesielt. Jeg synes bl.a. ernæringsmamma, susann.stave og maritkolby har vært nyttige for å få kunnskap om hva jeg skal se etter. Anonymkode: 22976...657 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjøpebrød er ofte ultraprosessert. Noen ganger kun prosessert. du kan bruke fri appen, da kan du scanne matvarer for prosesseringsgrad. Anonymkode: 36ada...bc3 Det er alltid lurt å skaffe seg litt kunnskap før man kommer med bastante påstander som ikke har rot i virkelighete,for nei brød som er kjøpt på butikken er ikke ofte ultraprosessert. Her har du for eksempel en liste over Bakerhuset ikke UP brød. https://www.bakehuset.no/kvalitet-og-baerekraft/trygge-produkter/bor-vi-unnga-ultraprosesserte-brod/ https://matforhelsen.no/hva-slags-mat-er-ultraprosessert/ «Nei, mesteparten av brød fra butikk er ikke det» Men med det sagt så er ikke ultraprosessert automatisk usunt og brød faller inn under den kategorien. https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-kosthold/brodet-er-friskmeldt-sa-nyt-brodskiven-din/650638 https://www.bakehuset.no/kvalitet-og-baerekraft/trygge-produkter/bor-vi-unnga-ultraprosesserte-brod/ Anonymkode: 6d0ff...cf7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Del Skrevet 12. oktober 2024 Maren trenger vel ikke være ultraprosessert for å være usunn. Feks. mye raske karbohydrater. Anonymkode: 742b3...c75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er alltid lurt å skaffe seg litt kunnskap før man kommer med bastante påstander som ikke har rot i virkelighete,for nei brød som er kjøpt på butikken er ikke ofte ultraprosessert. Her har du for eksempel en liste over Bakerhuset ikke UP brød. https://www.bakehuset.no/kvalitet-og-baerekraft/trygge-produkter/bor-vi-unnga-ultraprosesserte-brod/ https://matforhelsen.no/hva-slags-mat-er-ultraprosessert/ «Nei, mesteparten av brød fra butikk er ikke det» Men med det sagt så er ikke ultraprosessert automatisk usunt og brød faller inn under den kategorien. https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-kosthold/brodet-er-friskmeldt-sa-nyt-brodskiven-din/650638 https://www.bakehuset.no/kvalitet-og-baerekraft/trygge-produkter/bor-vi-unnga-ultraprosesserte-brod/ Anonymkode: 6d0ff...cf7 Så vidt jeg vet gjør ekstra tilsatt hvetegluten at brødet bikker over i kategorien ultraprosessert. Med andre ord stemmer ikke denne lista helt. Anonymkode: 22976...657 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #13 Del Skrevet 19. oktober 2024 Thyra skrev (På 12.10.2024 den 6.13): Er brød ultraprosessert? Hva med pålegg som ost, smøreost, leverpostei mm? Hva med pasta og nudler? Kan hjemmelagd mat også være ultraprosessert, om den er malt opp og tilsatt mye forskjellig? Eller er det kun "fabrikkmaten" som er ultraprosessert? Ja brød er ofte ultraprossessert, men her er ulike grader. Brød med veldig lang holdbarhet (i plast, fra matbutikk) er up, brød fra baker er kanskje bare prosessert. Fast ost er prosessert mens smøreost er up. Pass deg for lettost, de er det mye rart i. Men skinkestek og slikt er jo som lim, mye rart der og. Leverpostei med barn på er up, men du får tak i bedre kvalitet, les bakpå, færrest mulig ingredienser og kort holdbarhet. pasta er prosessert, nudler up, mye tilsetningsstoffer og usunne oljer. De billige pakkene kan du se er laget av en mistenkelig masse, ikke bare egg, mel og vann. Hjemmelaget mat er bare prosessert. Vi lager stort sett mat av mat hjemme. Up mat fremstilles maskinelt av ingredienser som ikke kan regnes som mat og som ikke vil være spiselige uten masse fargestoffer og smakstilsetninger. Pluss masse rare stoffer for å gi lang holdbarhet og som skal gjøre deg hekta. Anonymkode: 8813d...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #14 Del Skrevet 19. oktober 2024 Jeg ser alltid på ingrediensene på en matvare. Ser jeg en rekke emulgatorer og E-stoffer så velger jeg heller en vare med ingredienser jeg kjenner igjen som mat. Jo kortere innholdsliste, jo mindre ultraprosessert. Men jeg er overhodet ikke dogmatisk. Spiser jo litt sjokolade, chips og kjeks av og til. Det vet jeg jo er max usunt, men det er noe med kosen og det sosiale. Tenk at så mye som mulig av kostholdet ditt skal bestå av rene råvarer med én ingrediens - matvaren i seg selv. Grønnsaker og frukt, bær, rent kjøtt, ren fisk, egg, nøtter. Deretter prosesserte varer som ris, pasta, melk, ost. Om 10% av kostholdet ditt er ultraprosessert så er det ikke så farlig tenker jeg. Anonymkode: 255b8...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå