Gå til innhold

DYR - Har rett på et liv uten mishandling

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Leste nettopp om dyr som var blitt mishandlet, det inspirerte meg til å skrive dette.

Blir glad for tilbakemeldinger om dine meninger om dette temaet

”Etter min mening er det en hårfin grense mellom det å mishandle et dyr, og det å mishandle et menneske. Det bør også politiet være oppmerksom på, sier Kari Mills.”

(Dette leste jeg i Aftenbladet)

I tusener av år har dyrene fulgt oss, gjennom tykt og tynt. De har beskyttet oss når vi er redde, trøstet oss når vi var triste. Men hva er takken? Dyremishandling? Dyreplageri? Det er jo helt horribelt hva noen våre beste venner må gå gjennom hver dag. Kattunger som blir kastet ut på gaten før de er fylt ti uker er dømt til døden. Hunder som blir slått, sparket og skubbet fordi eieren har en dårlig dag. Dette er bare noe av alt det vonde som skjer med dem. Dyr har også følelser, slik som oss, de kan også føle smerte. Skulle ønske folk kunne behandle dem mer som medmennesker, og ikke som undertrykte, meningsløse gjenstander.

Så klart, ikke alle dyr er fantastisk snille, greie, omsorgsfulle, gode venner, trofaste, eller gode. Akkurat som mennesker så finnes det ”onde” dyr. (onde = mindre greie) Min menig er at hvordan dyrenes personlighet blir kommer fra menneskene. Dårlig avling, oppdragelse eller behandling kan føre til aggressive dyr. Alt er i bunn og grunn MENNESKENES feil. (Mulig dere synes jeg overdriver, men detter er altså bare MIN mening)

Dyr bryr seg ikke om du er tykk eller tynn, hvit eller svart, dum eller smart. Dette kalles ubetinget kjærlighet! Vi bør gjengjelde den kjærligheten. Vi bør gjøre alt vi kan for at alle dyr ha det godt.

Dyremishandling skjer hver dag, men få blir straffet. Dette problemet bør bli satt i fokus, fengselsstraffen bør bli høyere.

Jeg synes at folk som jobber for at dyrene, våre beste venner, skal få det godt er helter. Jeg aner ikke hva lønnen til en som jobber i f.eks. dyrebeskyttelsen er, men en ting er sikkert: Følelsen du får etter å ha reddet et (dyre)liv kan du ikke sette en prislapp på.

Når jeg blir eldre vil jeg engasjere meg i et prosjekt som hjelper dyr. Det er noe jeg VIRKELIG har lyst til.

-==-

jente 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg blir mye mer opprørt når jeg tenker på alle de MENNESKENE som blir mishandlet og drept, dør i krig og sulter i hjel fordi vi ikke klarer å fordele verdens goder.

Ja, det er ille når dyr lider, men jeg tror vi må redde menneskene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i dyrebeskyttelsen jobber gratis og får lite (minimal) eller ingen støtte til arbeidet sitt for å hjelpe dyr som lider.

Der jeg jobba en stund var det kun de i styret som hadde betalt, slik jeg forstod var det slik også ellers i landet.

Dyrebeskyttelsen er derfor avhengig av frivilliges gaver til organisasjonen i form av frivillig arbeid uten betaling, til pengegaver og andre konkrete gaver som f.eks tepper, kattemat, skåler o.l

Det finnes rundt 10.000 hjemløse katter i Oslo, og det er umulig å redde alle dyrene der ute.

Litt av dyrebeskyttelsens og andre som f.eks NOAH sitt problem, er at enkelte av medlemmene blir fanatiske og tenker mer på sitt eget enn på dyrets beste..

Det er ikke alltid de forstår at et dyr som har store smerter og som dyrlegen anbefaler å avlive, faktisk har det best ved å sovne fredelig inn og få slippe mer.

Et argument som "men han er jo så søt" holder ikke..

Det er også ganske nytteløst å bruke 5 timer for å fange inn en rasende livredd villkatt for å prøve å temme denne, noe som naturlig nok ikke går...det som til slutt hender er at den stakkars katten må avlives med sprøyte mens han sitter inne i buret og dyrlegen stikker en sprøyte inn for å klare å få tak i katten og avliva denne fordi når man åpner døra til buret, angriper villkatten og er umulig og livsfarlig å håndtere.

Derfor, det jeg mener er at: det er kjempebra at vi er snille med dyrene, men av og til er det bedre for et skadet/sykt dyr å slippe smertene, slippe å lide mer.

Jeg er veldig enig med deg i at altfor mange dyr lider både av vannskjøtsel og fysisk mishandling, det er forferdeli,grusomt og straffene er ALT for lave.

Dyr gir oss mennesker mye glede, varme, kjærlighet og nærhet og for eksempel skaffe seg en katt, for så å slippe den ut får å bli kvitt den når man skal på ferie eller "ikke gidder å ha den mer", er horribelt og en altfor lettvint løsning.

Det krever en god del kunnskaper å ha dyr, for at dyret skal ha det bra og trives.

Jeg håper flere og flere vil innse etterhvert hvor flotte disse firbeinte er, og hvor mye de faktisk gir oss som medlemmer av familien.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevnte jeg spesielt katter fordi det var dette jeg jobba med i dyrebeskyttelsen, men det gjelder selvfølgelig alle dyr.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jo mer jeg lærer av menneskets onde sider jo mere sans får jeg for hunden min!Og at noen faktisk får seg til å være slem og ekkel imot slike vidunderlige skapninger går over min forstand,d r bare overgått av forbrytelser imot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter heller ikke hvordan noen kan mishandle dyr. jeg har hund selv, og jeg far vondt av a lese om mennesker som stumper royken pa hunden sin, putter katten i microen, klipper av orene pa hunden (ja, det er faktisk sant!) osv. Jeg bor i Chicago, og her er det veldig utbredt med dog-fighting. Det er jo ulovlig, men det blir holdt allikevel. Disse som holder pa med det gjor det om natten, eller i skjulte lokaler, og de stjeler hunder som de mener egner seg til a sloss. Disse hundene blir "oppbevart" i bur eller i kasser og det er ingen som bryr seg om dem annet enn at noen haper pa a vinne penger pa en av dem. Jeg har sett repotasjer der hundene er sa blodige og opprevet at de ikke klarer a ga eller rore pa seg.... Uff, jeg far klump i halsen.

Heldigvis, i Chicago sa finnes det egne organisasjoner som kjorer rundt i byen for a se etter dyr som blir mishandlet. De har en egen web side og det er ikke noe problem a ringe for a si at det er noen som ikke tar vare pa hunden sin, da drar de ut med en gang for a sjekke. Jeg har faktisk gjort det selv!

Uff, det er utrolig at dyr som er sa uskyldige er ogsa de det er lett a mishandle... Det er det samme med sma barn, men da kommer vi inn pa en annene debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er trist at straffene for å mishandle et dyr, er på størrelse med å snike på trikken.

Personlig synes jeg vi har et problem i Norge når det gjelder holdninger til dyr.

På dette området er vi verre enn de fleste.

Det er en iakktakelse jeg har gjort og jeg tror dessverre den stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det stemmer at vi i Norge har noe verre syn på dyr enn andre. Jeg tror heller det er omvendt. Kommer jo an på hvem du sammenlikner med, men veldig mange land (kina feks) ligger laaaaangt bak.

Ei fra Romania fikk prøve hesten min, men var fryktelig brutal etter norsk målestokk. Jeg fikk vite at der hun kom fra brukte de stokker og banka opp dyrene uten at noen reagerte. Det var helt akseptert at man behandlet dyrene sånn.

Jeg er glad at i Norge ville en slik oppførsel bli reagert på med en gang. Det er heldigvis et lite, lite mindretall som mishandler dyrene sine med overlegg. På den annen side er det utrolig mange dyr som lider på grunn av eiernes uvitenhet.

Er det forresten noen som tror at en undulat lever et fullverdig og lykkelig liv i et bitte lite bur? Eller en hamster som blir kjøpt som leketøy til barna??

Av og til lurer jeg på hva dyrebeskyttelsen driver med.

Mater hjemløse katter/gir bort syke dyr som skulle vært avlivet,

samt skjeller ut pliktoppfyllende katteelskere fordi de ikke har kattedør i huset og lar katten være ut når de er på jobb, det gjør de.

Men tale hamstere og burfuglers sak, det tror jeg de har glemt.

Fysj, jeg er så LEI av dyrebeskyttelsen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at du er glad for at dyrene blir tatt godt vare på i norge, mens du er lei av dyrebeskyttelsen? De er jo med på å ta vare på dyrene!

De gir ikke bort syke dyr! Jeg har selv hentet en katt hos dyrebeskyttelsen, og hun var både vaksinert og sterilisert.

Jeg er ikke enig i at alle hjemløse katter skal avlives. Så lenge katten kan få det bra, så har den rett til å leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei maria,

før dyrebeskyttelsen kan bli tatt på alvor av meg må de lære seg og også behandle mennesker med respekt.

Jeg har opplevd å bli skjelt ut av ei fra dyrebeskyttelsen for helt håpløse ting, og da mister jeg hele respekten.

Og det sto faktisk nettopp i VG eller Dagbladet at dyrebeskyttelsen med vitende og vilje hadde gitt bort katter som SANNSYNLIGVIS var smittet (av herpes eller noe) uten å gi beskjed til de nye eierene.

Jeg er glad at noen bryr seg om dyrene, men jeg for min del har valgt en annen dyrevernsorganisasjon å støtte. Som jeg synes har et bedre perspektiv på ting. Noen nevnte at enkelte blir litt fanatiske, det er i hvert fall min erfaring med dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det Ponita skriver, men ikke alt.

Dyrebeskyttelsen gjør sitt i beste mening, problemet er bare at de blir fanatiske og da er det ikke lengre til dyrenes beste, men deres eget ego og følelser sitt beste.

Det er en grunn til at jeg ikke er medlem av dyrebeskyttelsen eller NOAH -(liksom) for dyrs rettigheter.

Det går for langt, og fanatikere har lite positivt å bidra med.

De mener det godt, bare synd det blir så feil måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig igjen, Scarpetta.

Jeg har NOAH opp i halsen. To grelle eksempler på deres kamp for dyrs rettigheter er:

1 Å tenne på et slakteri ved Bergen fordi man er i mot at dyr skal dø for å bli menneskeføde. Det de dessvere ikke tenkte på er at et slakteri er fullt av levende dyr også! Tenk på den opplevelsen for disse dyrene!!!

2 Å frigjøre pelsdyr. I en av mine nabokommuner er det en minkfarm. NOAH fant ut at de skulle frigjøre disse stakkars fangene -med det resultatet at mange hundre mink ble sluppet løs. For de som kan ørlite biologi vet at det å slippe til nye arter er en stor forurensning av naturen. Mink er et effektivt rovdyr som fint klarer seg i norsk natur, og som tar seg grådig til rette. De tømmer bekker og elver for fisk og ikke minst den sårbare krepsestammen. I tillegg er de lystmordere av rang, som fint kan ta livet av små dyr som katt, små hundevalper, grisunger osv... En grisebonde 1,5 mil unna minkfarmen fant en mink i grisehuset noen måneder etter NOAHs aksjon -tenk hvilken skade (Både dyremessig og økonomisk) minken kunne ha gjort!

Jeg er helt klart for at ethvert dyr skal ha det bra så lenge det lever. Ekstremister gjør sjelden en aktverdig jobb, men all honnør til de som gjennom sitt eget husdyrhold gjør det bedre å være dyr! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...