Gå til innhold

Hvor mye klær kler dere på ettåringen ute i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår bhg starter de alltid dagen ute, men nå syns jeg det er vanskelig å vite hvor mye klær jeg skal ta på. Den lille er 15 mnd og veldig aktiv, men går ikke enda. Generelt sett veldig varm av seg. Vi har ull innerst, så enten foret genser og bukse, eller ull eller fleece, + dress uten for, fotposer og regnvotter med for og balaclava i ull. 

Men her om dagen så hadde de vært på spontantur, og da plasserer de lille i vogn, og da hadde han blitt kald sånn at de hadde tatt han inn. Prøvde med en ekstra ulldress dagen etter, men da tok de ikke av den inne, med det resultat av at han var kokvarm da jeg hentet. Og de sa han hadde blitt veldig varm da de herjet ute. 

Vi har tidligere påpekt at han blir veldig lett veldig varm, og sagt at han ikke må ha for mye klær på inne. Men det virker ikke som det blir fulgt opp. 

Kanskje trikset her er en litt tjukkere dress bare?  Hva går deres barn med inne og ute i bhg nå for tiden?

Anonymkode: ba592...517

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme alder. Stortsett regn og 4-10 grader her nå. Kles i tynn bukse i ull og vanlig body - hvis ikke blir han for varm når de går inn igjen med full ullbekledning som innerste lag. Har så tynn ulldress (pop) og kattnakken helårsdress, fotposer, regnvotter og tynn ullue. Når de er ute på ettermiddag før henting har de stortsett tatt tykk lillelam dress under kattnakken, er nok mer sliten og sitter nok mer i ro på ettermiddag enn formiddagen. 

Anonymkode: 797b6...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme alder. Stortsett regn og 4-10 grader her nå. Kles i tynn bukse i ull og vanlig body - hvis ikke blir han for varm når de går inn igjen med full ullbekledning som innerste lag. Har så tynn ulldress (pop) og kattnakken helårsdress, fotposer, regnvotter og tynn ullue. Når de er ute på ettermiddag før henting har de stortsett tatt tykk lillelam dress under kattnakken, er nok mer sliten og sitter nok mer i ro på ettermiddag enn formiddagen. 

Anonymkode: 797b6...51c

Men det har jo vært mye varmere på ettermiddagen en formiddagen, ville ha kledd på ungen motsatt.

Anonymkode: 44251...ce2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det har jo vært mye varmere på ettermiddagen en formiddagen, ville ha kledd på ungen motsatt.

Det handler vel om at foreldrene og barnehagen vurderer det litt ulikt, og kanskje som det står i innlegget at de har observert at barnet sitter mer i ro på ettermiddagen. 

Det finnes ikke én fasit. Og hvor mye varmere det er om ettermiddagen varierer jo også fra sted til sted. Her har det vært noen dager med sol på formiddagen hvor det har skyet til, og dermed ikke vært så mye varmere siste del av dagen. Eller det har kommet til en sur vind. 

Jeg jobber i småbarnsavdeling, og det varierer en god del hva barna har på. Ca. halvparten kommer med ull innerst nå. Noen har med tynn ulldress som mellomlag, en del har med en tykkere ullgenser, noen har fleece. De fleste har tynn utedress pr. nå. Men det er også et par som har bomull innerst, ikke mellomlag og tykk dress. Det jeg ønsker, er at de minste enten har ull innerst på nedre del av kroppen, to lag eller mulighet til å ta på et lag til der. Så de ikke blir kalde om de sitter på bakken. Altså, dersom de har på seg en tynn bukse og har tynn utedress, er det bedre om de har med seg en mellomlagsbukse eller gjerne dress enn bare ull- eller fleecegenser. 

Anonymkode: 3dd1d...521

• Liker 1
Skrevet

Vår var også veldig varm, så vi brukte aldri dress som mellomlag. Mye bedre med todelt slik at påkledningen ble mer fleksibel. 

Da hadde jeg hatt to lag oppe og nede, med tykkere mellomlag på underkroppen, og tynnere lag på overkroppen. 

Anonymkode: cc9b6...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I vår bhg starter de alltid dagen ute, men nå syns jeg det er vanskelig å vite hvor mye klær jeg skal ta på. Den lille er 15 mnd og veldig aktiv, men går ikke enda. Generelt sett veldig varm av seg. Vi har ull innerst, så enten foret genser og bukse, eller ull eller fleece, + dress uten for, fotposer og regnvotter med for og balaclava i ull. 

Men her om dagen så hadde de vært på spontantur, og da plasserer de lille i vogn, og da hadde han blitt kald sånn at de hadde tatt han inn. Prøvde med en ekstra ulldress dagen etter, men da tok de ikke av den inne, med det resultat av at han var kokvarm da jeg hentet. Og de sa han hadde blitt veldig varm da de herjet ute. 

Vi har tidligere påpekt at han blir veldig lett veldig varm, og sagt at han ikke må ha for mye klær på inne. Men det virker ikke som det blir fulgt opp. 

Kanskje trikset her er en litt tjukkere dress bare?  Hva går deres barn med inne og ute i bhg nå for tiden?

Anonymkode: ba592...517

Her er det mellom 0-6 grader nå. Går for foret vinterdress og har heller mindre under 

Anonymkode: b0e8a...cd8

Skrevet

Jeg har egentlig aldri skjønt hvor mye man må ha på. Feks vi kan gått ha bomullsbukse og genser på, og når vi leverer har vi en ulldress over og en vinterjakke over der igjen. Dette tar vi av i barnehagen. I hylla ligger ullgenser, ullbukser, osv. Jeg føler om jeg kler på ull innerst og så bukse og genser over der igjen da driver jo ikke de i barnehagen å kler av ullklær når de er inne? Vår blir veldig fort varm med ullklær innendørs. Eller mener barnehagen vi skal kle på ull innerst uansett? 

Anonymkode: 50ca1...a3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her er det mellom 0-6 grader nå. Går for foret vinterdress og har heller mindre under 

Anonymkode: b0e8a...cd8

Samme. Han har stort sett ullbukse og bomullsgenser på seg innendørs, og får på seg vinterdress. Balaclava og votter i tillegg. 

Anonymkode: d8ebc...05a

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har egentlig aldri skjønt hvor mye man må ha på. Feks vi kan gått ha bomullsbukse og genser på, og når vi leverer har vi en ulldress over og en vinterjakke over der igjen. Dette tar vi av i barnehagen. I hylla ligger ullgenser, ullbukser, osv. Jeg føler om jeg kler på ull innerst og så bukse og genser over der igjen da driver jo ikke de i barnehagen å kler av ullklær når de er inne? Vår blir veldig fort varm med ullklær innendørs. Eller mener barnehagen vi skal kle på ull innerst uansett? 

Anonymkode: 50ca1...a3e

Da kler vi av det øverste laget, så de går kun i ullundertøy inne. 

Anonymkode: 77675...264

Skrevet

Min bruker tynt ullundertøy inne, de kler på enten tykk eller tynn ulldress som mellomlag, og enten skalldress eller regntøy ytterst. 

Må man gjøre det så komplisert?😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...