Gå til innhold

Maskorama 2024

NordicViking

Anbefalte innlegg

Variert skydekke skrev (1 time siden):

Chengiz Al. For meg både ser og høres det ut som han. Det var også noe hint om at han egentlig ikke var en geit. Han hadde stemmen til den minste Bukkene Bruse i den kjente barnefilmen "Bukkene Bruse på badeland".Geit er et veldig norsk dyr, mens moskusen er eksotisk og importert til Norge, som hinter til hans utenlandske opphav.

Jeg tror også moskusen er Chengiz. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rytme skrev (På 9.11.2024 den 22.06):

Jeg har noen:

Stein: Geir Kvarme. 

Fredriksten festning - Fredriksson fabrikk?

Masse brev - postmann i Blåfjell

Stemmen ligner sånn jeg husker den, me. Finner ingen klipp av han som synger. 

Noen som har?

Vampyren: Anna Naustdal aka Anna Lille fra Vilde og Anna. 

Hun har vunnet noe sammen med noen andre (mhp jr)

Motbakke : "Over et fjell, gjennom en tunell"

Måtte på Spotify og høre på Anna og det ligner veldig! Hun har også drevet med skiskyting og annen idrett, som jo kan passe. Det var gjennom skiskyting hun og Vilde møttes. Vampyren høres ung ut, Anna er 20. Men flere mener Emilie Nereng. Hun har vel ikke sunget offentlig siden hun var 14, så vanskelig å sammenligne når jeg ikke vet hvordan hun høres ut i dag som voksen. Synes vampyren virker mer scenevant enn Emilie. 

Endret av MG90
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (3 timer siden):

Geit er et veldig norsk dyr, mens moskusen er eksotisk og importert til Norge,

Moskus er jo faktisk en type geit. Dvs: Navnet moskusokse er veldig misvisende, for moskus er i nær slekt med geiter og sauer. 

https://snl.no/moskus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real Virtuality skrev (4 minutter siden):

Moskus er jo faktisk en type geit. Dvs: Navnet moskusokse er veldig misvisende, for moskus er i nær slekt med geiter og sauer. 

https://snl.no/moskus

Her tror jeg det ble noe feil med siteringen din. Det var ikke jeg som skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (På 10.11.2024 den 3.26):

Matmonsteret

Hint: «kulinarisk gåte». 1ts Estragon, 3ts Natron,  1ts allehånde, 1ts gurkemeie, 1ts løkpulver, 1ts rosmarin. «Oppskriften ligger min sanne identitet». Klokka viser 06:00/18:00.

Ord: Nevenyttig

Gjett: Tror det lager et anagram med bokstavene e n n n a g l r. Ta gjerne å tag meg om noen har løst det 😊

Det Matmonsteret sier er: I disse ingrediensene ligger oppskriften på min sanne identitet. Alle disse smulene, spredt for deg å finne. 

Anagrammet blir langrenn, noe som tyder på at denne personen kan ha vært involvert i langrenn - kanskje en tidligere skiløper. Når jeg hører på denne sangen, så hører jeg i hvert fall ikke Else Kåss Furuseth. Må være en annen person. Hva nevenyttig sikter til vet jeg foreløpig ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GodIsAWoman skrev (22 timer siden):

Jeg har et forslag som jeg tror ingen andre har svart enda. Når matmonsteret sang så hørte jeg stemmen til Øyunn Krogh. Deretter undersøkte jeg litt og fant ut at hun tidligere har slitt med bulimi og overspising. Dette har hun sagt i en artikkel i se og hør « Jeg overspiser når jeg mister kontrollen, og å kaste opp er en måte for meg å få tilbake kontrollen over livet på. Det blir en slags rus som det er utrolig vanskelig å komme ut av. Å være avhengig av mat er vanskelig, for du kan ikke kutte det ut. Du må lære deg å leve med det, sa hun den gang.»

Kan dette være grunnen til at figuren kalles «matmonsteret»🤔

Så har vi anagrammet som var «nevenyttig» noe som passer veldig godt iom. at hun har vunnet sommerhytta! 

Matmonsteret er en ide fra 8 år gamle Jone, som NRK har utviklet videre. Så denne masken er utviklet før det ble bestemt hvem som skulle bruke den. 

https://www.nrk.no/video/jone-8-aar-staar-bak-matmonsteret-i-maskorama_2557a8c0-189f-43dd-9bed-29524506d239

..

Tanken om Øyunn Krogh er interessant, men hvordan kommer langrenn inn her?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variert skydekke skrev (På 9.11.2024 den 21.09):

Jeg ser på litt forsinket, men Tone Damli er gladfisken, ja. Hun prøver å lure publikum ved å synge dypere enn normalt. Man hører den karakteristiske klangen hennes innimellom. 

Anagrammet for Gladfisken var DYNAMITT. Hvordan kan vi koble dette til Tone Damli? Jeg tror jeg har funnet noe som kanskje kan lede oss på rett vei.

La oss gå tilbake til 'Hver gang vi møtes' i 2018. To av deltakerne er Tone Damli og Tor Endresen. Her gjør Endresen sin norske versjon av Damlis 'Butterflies' (som opprinnelig ble sunget på engelsk). Han gjør en god versjon, og de første linjene i sangen går som følger:

Det er deilig det er dynamitt
Har en tone inni hodet mitt som
Kan smelte selv grå granitt

Jeg skal ikke si at dette med 100% sikkerhet beviser at Tone Damli er Gladfisken, men vi klarer i alle fall å koble anagrammet dynamitt til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (10 timer siden):

Professoren trur eg er Han lyse i Ylvis

Han lyse i Ylvis kan synge, det kan ikke Professoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brevene til Stein, Kim Wigaard var programleder for Ungkaren hvor det ble levert brev når deltakerne skulle på date.

Han har sett historien utfolde seg både i Demenskoret og Ungkaren. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anagrammet til Gladfisken er Dynamitt, Nikolai Ramm hadde en BliMe sang som het dynamitt. Årets BliMe låt var det Ane Norum Kvistad som hadde. Kan det være et hint? Ane kommer fra Verdal, og det Verdal er mest kjent for er slaget på Stiklestad. Gladfisken sier også noe om langt ned i havet og under isen, Ane har Norgesrekorden i svømming under isen for kvinner. 
Gladfisken sier også noe om at hun aldri er i dårlig humør, Ane har sagt noe som at hun alltid er glad. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at kjendisene er kjendiser vi vet hvem er, at man ikke må ha sett farmen for tre år siden for å vite hvem de er, eller en influensaer knapt noen har hørt om 🙈

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bringebær skrev (13 minutter siden):

Jeg håper virkelig at kjendisene er kjendiser vi vet hvem er, at man ikke må ha sett farmen for tre år siden for å vite hvem de er, eller en influensaer knapt noen har hørt om 🙈

Jeg håper kjendisene er noen barn har hørt om. Det er et familieprogram, så jeg synes det blir morsommere med statist nr 4 fra barnetv enn christian ringnes

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupers skrev (1 minutt siden):

Jeg håper kjendisene er noen barn har hørt om. Det er et familieprogram, så jeg synes det blir morsommere med statist nr 4 fra barnetv enn christian ringnes

Helt enig, gøy om det hadde vært noen som var kjent for både voksne og barn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (9 timer siden):

Det Matmonsteret sier er: I disse ingrediensene ligger oppskriften på min sanne identitet. Alle disse smulene, spredt for deg å finne. 

Anagrammet blir langrenn, noe som tyder på at denne personen kan ha vært involvert i langrenn - kanskje en tidligere skiløper. Når jeg hører på denne sangen, så hører jeg i hvert fall ikke Else Kåss Furuseth. Må være en annen person. Hva nevenyttig sikter til vet jeg foreløpig ikke.

Langrenn må være en greie ja. Men er det så innlysende at d er en langrennsløper mon tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marsh skrev (46 minutter siden):

Angående brevene til Stein, Kim Wigaard var programleder for Ungkaren hvor det ble levert brev når deltakerne skulle på date.

Han har sett historien utfolde seg både i Demenskoret og Ungkaren. 

Tenkte også på om det hadde noe me jakten på kjærligheten å gjøre eller ungkaren. Men visste ikke d var brev i ungkaren😀 men da er det vel Kim ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Stein kan være Anders Hoff.

det stod hoff på ene brevet.

brevet kan være ett hint på vokteren som han er med i. Anders er interessert i badmington .

Endret av siljek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hintene på moskus…?

2012? Radio? Christine dancke? Når du tror du vet hvem jeg er blir jeg en annen? Rød firkant på stein? Hytte? Fjell? Bli tatt for å være noe annet enn det han er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som hører ernæringsfysiolog Tine Sundfør som matmonsteret? Var noe med den skarringen som hørtes så kjent ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...