Gå til innhold

Maskorama 2024

NordicViking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om de tre siste er åpenbare tror jeg det blir en gøy finale. Tror ikke  moskusen regnet med å nå så langt 😀 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fulgte med en del av sendingen i kveld.. 😆 Hva har Tone med Trondheim/Trøndelag å gjøre da? Det var jo et «hint» i kveld, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (5 timer siden):

Ok, fulgte med en del av sendingen i kveld.. 😆 Hva har Tone med Trondheim/Trøndelag å gjøre da? Det var jo et «hint» i kveld, eller?

Var med i Melodi Grand Prix der i 2020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke den største fanen av konseptet til gongen, men nå er jeg oppriktig glad for at Tete redda Moskusen fordi Moskusen er jo en skikkelig showman!

100% sikker på at Danby gjemmer seg bak masken. Stein og Gladfisken er åpenbart Kim Wigaard og Tone, men jeg heier på underdogen Danby!

Endret av Osten
Skrivefeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at Gladfisken er Tone, men fikk litt følelsen av Sandra Lyng Haugen i går, pluss hun og Margaret Berger var med på Idol samme år? Jeg vet ikke, står mellom Tone og Sandra her 😅🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaisamaia skrev (16 timer siden):

Moren hennes er fra Løkken like utenfor Trondheim. Sikkert derfor hun snakker såpass bra trøndersk innimellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrid<3 skrev (På 30.11.2024 den 20.27):

Jeg tenker glansbilde når jeg ser bildet til moskusen

Et glansbilde av en engel. Og engelen gir mening. Det ligger en grunn bak til at Moskusen hadde den med, og den peker mot Danby Choi. Det handler om religion og det å tro på Gud. 

Danby Choi vokste opp i en koreansk pinsemenighet i Oslo, og sier selv at han gikk fast i kirken. Han "ba og trodde". Men i ungdomsårene kom han til et punkt der han sluttet å tro. Nå er han igjen søkende og bedriver det han kaller 'kirkesurfing'. Han går til gudstjeneste hver søndag, og besøker derfor Oslos mange kirker. (Link - Verdinytt)

Video fra TVL under - spol fram til 16:00 for å se intervju med Danby Choi.

Endret av NordicViking
Feilstavet ord.
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (På 8.12.2024 den 1.49):

Når Kim synger Wicked game 🥹

Ja😭 Elsker sangen.

ser nå jeg😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på det som Moskusen sa forrige gang, og det er mye interessant der. 

I mørket av fjellet, der vinden har blåst til storm, står en Moskus alene med en oppgave enorm. 
Han passer ikke med de andre, han har slikt å føre. En flamme glødende varm å berøre. 
Ordet er hans skjold og sverd, hans stemmes kraft er livets ferd.
I vindens brøl, mot is og snø, han kjemper, om han så må blø.
Og bærer arven, tung og stor, med hodet hevet, sterke ord.
Skapt av kløkt en visdoms ild, han strides imot men står ei still.
Forfedre tråkket stien med vilje av stål, brøytet vei i naturens bål.
Når stormen prøver stilne røst, han hever hodet, retter brøst.
For ingen vind kan knekke den, som våger stå opp, igjen og igjen.
...

Jeg tror dette dreier seg om en ting - ytringsfrihet. Og det peker - igjen - mot Danby Choi. 

Forfedre tråkket stien med vilje av stål, brøytet vei i naturens bål - sa Moskusen. La oss kjapt gå til 17. mai-talen som Danby Choi holdt i Oslo i år. Der sier han bl.a. følgende: Ytringsfriheten er som en sti i skogen. Den må hele tiden tråkkes opp, for hvis ikke gror den igjen. Han gjør et poeng av at det var Henrik Ibsen som startet dette arbeidet med å "tråkke opp stier", og at det nå er vår tur. Aldri før har det vært så viktig å kjempe for demokratiets bærebjelke - ytringsfriheten. Argumenter skal møtes med motargumenter - ikke sensur.  (TV2)  (Nettavisen)  (VG TV - tale ved Ibsens grav)

Danby Choi har engasjert seg i norsk offentlighet i debatter om ytringsfrihet, og som kritiker av det han omtaler som 'woke', 'kanselleringskultur' og 'identitetspolitikk'. Jeg vil bli veldig overrasket dersom han ikke er Moskusen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag hørte vi Gladfisken si følgende: Jeg ble sett uten krone, men har fått prinsesse-tittel flere ganger. Det har riktignok vært mye trøkk. Jeg har blitt observert selv da jeg svømte i de mørkeste og stilleste delene av havet. Men havet er også for de modige og eventyrlystne. Kanskje det er grunnen til at jeg ble beskrevet som en krigsgudinne? 

Referansen til krigsgudinne kommer fra 'Kompani Lauritzen' der Tone Damli var med i sesong 3 i 2022. Deltakernes viljestyrke skulle settes på prøve i et intenst overlevelsesdøgn, der de måtte klare seg i skogen med svært begrensede midler. Men før deltakerne dro ut i skogen fikk de alle en oppløftende samtale med både kapteinen og fenriken, hvor flere av deltakerne fikk skryt og godord fra befalet for det de hadde oppnådd så langt i konkurransen. En av dem som fikk en klapp på skulderen var Tone Damli, som ble beskrevet som en krigsgudinne av de to befalene.  (Nettavisen)

Jeg vil bli veldig overrasket dersom Tone Damli ikke er Gladfisken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rytme skrev (På 7.12.2024 den 20.33):

Det at Emilie synger på ulike språk, er det et hint om Voice of Europe? 🤣

Det er mulig. Blomsten vi så i videoen til Vampyren var en løvetann. På engelsk heter den dandelion. Navnet på Emilie Nerengs lag i cheerleading var for øvrig Dandelions Cheer Crew. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er oddsen hos Norsk Tipping i kveldens finale:

Vinner (Kun singelspill)

Stein 1.40

Moskusen 4.50

Gladfisken 6.50

Moskusen har gjort et solid byks, og er nå mer populær enn Gladfisken. Stein er fortsatt favoritt til å vinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tidligere sesonger så har man i finalen sunget en sang som var populær i det året personen bak maska ble født. Dersom det skjer i år også, så har vi følgende fødselsår: Tone Damli og Kim Wigaard er født i 1988, mens Danby Choi er født i 1993.

Populære sanger fra 1988  https://playback.fm/charts/top-100-songs/1988

Populære sanger fra 1993  https://playback.fm/charts/top-100-songs/1993

Disse listene har dessverre ingen sanger på norsk, så her må det i så fall googles.  😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der dukka sølvfisken opp som jeg regner med representerer 2. plassene hun har kommet på opp gjennom😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...