Gå til innhold

Er det innafor å ta "pause" når man er godt voksen med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen ganger kan en pause hjelpe å nullstille når problemene har tårnet seg litt. Men ja, det ideelle er jo å klare å jobbe seg gjennom med uten å måtte være litt fra hverandre først 

Anonymkode: 6a748...0bd

Problemet er at pause som regel initieres av EN part. Den andre blir der i hengende tilstand, i et vakuum. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For min del, så hadde en pause hjulpet meg å hente meg inn igjen fysisk, da jeg var helt utslitt og utkjørt. Jeg hadde fått kjent etter i ro og fred hva jeg egentlig ville og følte, og fått sortert mine egne følelser. Men den pausen kunne ikke bare vært ei uke, et par måneder hadde nok holdt. Jeg tror det kunne reddet mange ekteskap dersom man heller hadde tatt en planlagt pause for å finne ut av ting. Separasjon er jo ikke en planlagt pause i den forstand, da har man allerede bestemt seg. (Selv om det året jo er ment som en mulighet til å ombestemme seg, så er det allerede så sårt når bestemmelsen er tatt at jeg tror de færreste finner tilbake igjen da) Ved separasjon har man jo også funnet seg mer "permanente" bosted, ved en pause hadde man jo funnet en midlertidig plass. 

Hvis man bor fra hverandre i månedsvis uten plan om å flytte sammen igjen, er det jo en seperasjon....

Anonymkode: ca771...e82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må være separert et år på forskjellige adresser før skilsmisse blir innvilget. Mer pause enn det får man ikke.

Anonymkode: 3c088...c07

Når man har tatt skrittet om separasjon er forholdet (i mine øyne) over, men ja, er nok sikkert noen som bruker separasjon som pause.

Anonymkode: 0363c...7ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man bor fra hverandre i månedsvis uten plan om å flytte sammen igjen, er det jo en seperasjon....

Nettopp. Og separasjon er nettopp en slik "pause". Man blir ikke automatisk skilt etter ett år med separasjon heller. Man må begjære skilsmisse. Så jeg forstår ikke hva gifte folk skal med en pause. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en pause der målet er at det nettopp bare er en pause, må en i alle fall ha helt klare regler om at man ikke skal treffe andre i pausen. Det vil bare lage problemer dersom man blir sammen igjen om en eller begge har hatt forhold eller sex med andre.

Jeg tror mange forhold kunne vært reddet med en pause om den blir tatt før det er for sent. Eksempelvis er det haugevis av tråder som handler om kvinner som er så lei mennene sine fordi de ikke bidrar hjemme. Hadde de mennene blitt satt på plass tidlig nok med alt ansvar for barn og hjem annenhver uke i noen måneder, tror jeg langt flere hadde skjerpet seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (23 minutter siden):

Problemet er at pause som regel initieres av EN part. Den andre blir der i hengende tilstand, i et vakuum. 

Det er riktig. Ofte er det sånn, har jeg forstått. Og den parten lider noe veldig om han ikke klarer eller får til å se at det er nødvendig. Vond tilstand.

Anonymkode: f5c48...35d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (14 minutter siden):

Skal man ha en pause der målet er at det nettopp bare er en pause, må en i alle fall ha helt klare regler om at man ikke skal treffe andre i pausen. Det vil bare lage problemer dersom man blir sammen igjen om en eller begge har hatt forhold eller sex med andre.

Jeg tror mange forhold kunne vært reddet med en pause om den blir tatt før det er for sent. Eksempelvis er det haugevis av tråder som handler om kvinner som er så lei mennene sine fordi de ikke bidrar hjemme. Hadde de mennene blitt satt på plass tidlig nok med alt ansvar for barn og hjem annenhver uke i noen måneder, tror jeg langt flere hadde skjerpet seg.

Klare regler, enig med deg. Om målet er å komme sammen igjen, må begge holde fokus på det, og jobbe ganske intenst med det. Da også jobbe for å ikke begynne å se seg rundt. 

Anonymkode: f5c48...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men en pause er jo nettopp en pause MED plan om å flytte sammen igjen! 🤷‍♀️ 

En separasjon er å flytte fra hverandre uten tanker om å flytte sammen igjen. En pause er nettopp det, en midlertidig pause med tanke og mål om å finne tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 minutter siden):

Problemet er at dette er skadelig for barna. Og nei, mange hadde uansett ikke skjerpet seg. Mange menn gjør husarbeid når de bor alene. Så slutter de når de flytter sammen med en dame. Jeg har forsøkt å ta tilbake en eks som ikke bidro. Han bidro fortsatt ikke da han fikk en sjanse til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg lei mannen ber jeg han ta en tur med gutta, eller så tar jeg meg en tur vekk selv. 

Skal man leve et langt liv med hverandre er det viktig med slike pustepauser. 

Anonymkode: 37b01...47c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En separasjon er å flytte fra hverandre uten tanker om å flytte sammen igjen. En pause er nettopp det, en midlertidig pause med tanke og mål om å finne tilbake igjen. 

Nei. Grunnen til at ektefeller ikke får lov til å skilles med en gang, er nettopp for at de skal få ting på avstand og rom til å tenke under en separasjon. I tilfeller der det er helt på det rene at de aldri kan, eller bør, bli sammen igjen, ender ekteskapet direkte med en dom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så finne noen som er villig til å leie ut en leilighet med plass til barn i kun 3 mnd? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Nei. Grunnen til at ektefeller ikke får lov til å skilles med en gang, er nettopp for at de skal få ting på avstand og rom til å tenke under en separasjon. I tilfeller der det er helt på det rene at de aldri kan, eller bør, bli sammen igjen, ender ekteskapet direkte med en dom.

De færreste tenker på separasjon som en tid for å få avstand og rom til å tenke..  Har de tatt ut separasjon, har de avsluttet alt mentalt og fysisk. 

Kjenner jeg gir litt opp, noen er visst ikke interessert i å prøve å forstå forskjellen. 😅 For min del kunne det reddet ekteskapet om vi hadde tatt en avtalt pause med plan om å flytte sammen igjen for å få en ny start, og få på plass litt ting som ga oss problemer. Når vi først hadde tatt ut separasjon var det mentalt ingen vei tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del kunne det reddet ekteskapet om vi hadde tatt en avtalt pause med plan om å flytte sammen igjen for å få en ny start, og få på plass litt ting som ga oss problemer. 

Ja, hvis begge er veldig interessert i dette. Det krever tillit å få til, og ekstra kostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De færreste tenker på separasjon som en tid for å få avstand og rom til å tenke..  Har de tatt ut separasjon, har de avsluttet alt mentalt og fysisk. 

Kjenner jeg gir litt opp, noen er visst ikke interessert i å prøve å forstå forskjellen. 😅 For min del kunne det reddet ekteskapet om vi hadde tatt en avtalt pause med plan om å flytte sammen igjen for å få en ny start, og få på plass litt ting som ga oss problemer. Når vi først hadde tatt ut separasjon var det mentalt ingen vei tilbake. 

Men du kan da ikke lage en plan siden du ikke vet hvordan det går i pausen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mente jeg at pause var en tullete måte å gjøre det slutt på.

Men nå tenker jeg at det kanskje er et tullete ord for å ta et skritt tilbake og vurdere hvor man ønsker å være.

Derfor viktig at begge to blir enige om hva en pause er, og hva som er målet med en såkalt pause.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen tilfeller  er det bra med pause/ særboerskap.?

Jeg feks har hatt en alvorlig  nevrologisk  sykdom  I flere år. Har hatt samtale  med samboer  flere ganger . Er så syk at jeg må si fra meg all resterende  prosent på jobb og kun være husmor og ha  det 3 skiftet.

Han syns det er topp med middag på bordet hver dag og meg som rar lekser/ idretten. 

Han har lovet flere ganger å hjelpe til -- gjør det en uke el to.så er der tilbake til gammel vane. Istedenfor  blir der enda mer på meg fordi han har  jobben  og huset . Han sier han ikke kan for det og jeg må minne han på det .

Jeg tenker om jeg ikke bor i det huset  mer så kan jeg kun konsentrere meg om å trene og hvile de ukene barna ikke er der for så å ha mer overskudd. .

Men dette får jeg ikke lov til  av han- det er feigt og " stakkars barna". Er den slemme ulven uansett. Så helsepersonell  har sagt særboer er absolutt  noe for meg - men rent praktisk  så går det ikke.

Anonymkode: f9181...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere par som har flyttet sammen igjen etter seperasjonstid, og man kan være separert lengre enn et år uten at man blir skilt. Seperasjonstiden er ment nettopp som en pause for å kjenne på om skilsmisse faktisk er riktig. Det som er utfordrende er at det blir uansett et brudd for barna. Prøv samlivsterapi m.m. før dere går for å ta pause, av hensyn til barna.

Alternativt kan dere gi hverandre pauser ved å reise bort alene annenhver helg e.l.? Gjøre mer ting hver for dere? Ta ansvar for barn annenhver uke, slik at man får en uke "fri"? Det er mye som kan bidra til å lette situasjonen, hvis bare dere begge er enige om det.

Anonymkode: 44cc4...1b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke... men står litt i samme båt nå. Elsker samboeren og familien vår. Men vi får ikke til livet vårt sammen. Har det ikke bra sammen, men jeg får det ikke bra om jeg går heller. Kommer til å savne henne veldig, og  skyldfølelsen av å rive opp familien til barna våre kommer til å ta mesteparten av gleden bort fra livet alene også. 

Men vi har det heller ikke bra sammen, da vi har mange ulikheter og svært forskjellige drømmer og ønsker for hvordan vi ønsker å leve livene våre...  

Anonymkode: 96135...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pause" er bare en dårlig unnskyldning for å ha "tillatelse" til å ha sex med andre. Åpent forhold eller avslutt.

Anonymkode: 53cd6...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...