Gå til innhold

Er det innafor å ta "pause" når man er godt voksen med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om skilsmisse er løsningen, men kunne tenkt meg en pause. Det er egentlig noe jeg forbinder med "ikke så seriøse forhold". Tar man pauser når man er gift og har barn? 

Erfaringer?

Anonymkode: 4008e...da6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke pause er en god løsning når du har barn. Det blir veldig vanskelig for barna at dere ikke bor sammen mer innimellom. Men hva med å gi hverandre en helg helt fri i måneden? Typisk at den ene drar på hyttetur eller bytur(inkl. overnatting)  med kompiser eller venninner? En fast kveld hver i ukedagene til hobby er også lurt.

Anonymkode: 81dcf...371

• Nyttig 8
Skrevet

Jeg skulle ønske vi hadde tatt en pause i stedet for å skille oss med en gang. Når jeg fikk han litt på avstand, merket jeg hvor mye jeg fortsatt elsker han. Men da var det jo for sent, vi hadde allerede gått fra hverandre. 😔

Anonymkode: 6a748...0bd

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg tror ikke på pauser. Det er enten å jobbe seg igjennom utfordringer sammen, om så med parterapi etc eller så er det over. Barn eller ei.

Anonymkode: 09037...422

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke på pauser. Det er enten å jobbe seg igjennom utfordringer sammen, om så med parterapi etc eller så er det over. Barn eller ei.

Anonymkode: 09037...422

Noen ganger kan en pause hjelpe å nullstille når problemene har tårnet seg litt. Men ja, det ideelle er jo å klare å jobbe seg gjennom med uten å måtte være litt fra hverandre først 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det kan være lurt å ta en pause noen ganger. Mye bedre enn å bare hoppe rett på skilsmisse (unntak er vold, rus osv). 

Anonymkode: 0363c...7ba

Skrevet

Seperasjon er jo det. Et år pause og betenkningstid før man kan skilles. 

Pause innebærer selvsagt å splitte opp familien.

Anonymkode: f4457...70b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være lurt å ta en pause noen ganger. Mye bedre enn å bare hoppe rett på skilsmisse (unntak er vold, rus osv). 

Anonymkode: 0363c...7ba

Du må være separert et år på forskjellige adresser før skilsmisse blir innvilget. Mer pause enn det får man ikke.

Anonymkode: 3c088...c07

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror pause kan være nyttig noen ganger. Jeg kjenner flere par som har vært separert, men flyttet sammen igjen etter noen måneder.
Kombinert med god parterapi kan dette bety viktige og gode endringer i ekteskapet. Selvfølgelig vil det påvirke barna at man bor fra hverandre en periode, men barna blir også påvirket i et hjem der «samlivskulturen» er dårlig. Lykke til! 

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Jeg tviler. Men ingenting passer jo for alle. Jeg tipper pause ofte ender i at den ene treffer noen eller mange. Og at det blir nok en stein i lomma på forholdet.

Skrevet

Pause vil være forvirrende for barna. Ikke en god løsning.  Pause kan også føre til at den ene treffer en annen og forelsker seg.

• Liker 2
Skrevet

Pause er tull.

Hva vil du oppnå konkret? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har jo voksne ben.

Jeg tror det kan være lurt i noen tilfeller. Så kan begge parter kjenne på evt et savn, og det å ikke ta ting som den andre gjør som en selvfølge. 

Jeg tror at man kan lære å sette pris på hverandre mer

Skrevet

Hva vil du EGENTLIG oppnå ved en "pause"?

- Orker ikke å se trynet hans mer? Da er det like greit å gå rett til skilsmisse

- Ønsker å date/pule andre? Del det med ham, kanskje et åpent forhold er greit for ham også.

- Ønsker å straffe ham / ønsker å tvinge frem følelser? Fungerer garantert ikke. 

- Ønsker å "vise hva han kommer til å miste"? Tenker at ved en lengre pause så kommer han til å savne maten du lager, husmoregenskapene dine, kroppen din, selskapet ditt? Husk at en mann som ikke klarer seg uten DEG ofte ikke vil klare seg uten dame generelt, så det blir rett i et rebound-forhold og pausen kommer til å bli veldig langvarig.

- Ønsker bare å slappe av noen dager fordi du er helt på felgen? Da drar du på besøk til mora di eller noe sånt, ikke ber om pause. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Artig når noen sier "gå direkte til skilsmisse" i stedet for pause, da det ikke er mulig å bli skilt uten å ha pause med separasjon et år først😏

Anonymkode: 4da74...cb5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Veggdyret skrev (25 minutter siden):

Hva vil du EGENTLIG oppnå ved en "pause"?

- Orker ikke å se trynet hans mer? Da er det like greit å gå rett til skilsmisse

- Ønsker å date/pule andre? Del det med ham, kanskje et åpent forhold er greit for ham også.

- Ønsker å straffe ham / ønsker å tvinge frem følelser? Fungerer garantert ikke. 

- Ønsker å "vise hva han kommer til å miste"? Tenker at ved en lengre pause så kommer han til å savne maten du lager, husmoregenskapene dine, kroppen din, selskapet ditt? Husk at en mann som ikke klarer seg uten DEG ofte ikke vil klare seg uten dame generelt, så det blir rett i et rebound-forhold og pausen kommer til å bli veldig langvarig.

- Ønsker bare å slappe av noen dager fordi du er helt på felgen? Da drar du på besøk til mora di eller noe sånt, ikke ber om pause. 

For min del, så hadde en pause hjulpet meg å hente meg inn igjen fysisk, da jeg var helt utslitt og utkjørt. Jeg hadde fått kjent etter i ro og fred hva jeg egentlig ville og følte, og fått sortert mine egne følelser. Men den pausen kunne ikke bare vært ei uke, et par måneder hadde nok holdt. Jeg tror det kunne reddet mange ekteskap dersom man heller hadde tatt en planlagt pause for å finne ut av ting. Separasjon er jo ikke en planlagt pause i den forstand, da har man allerede bestemt seg. (Selv om det året jo er ment som en mulighet til å ombestemme seg, så er det allerede så sårt når bestemmelsen er tatt at jeg tror de færreste finner tilbake igjen da) Ved separasjon har man jo også funnet seg mer "permanente" bosted, ved en pause hadde man jo funnet en midlertidig plass. 

Skrevet

Det er fornuftig.

samboer og jeg startet denne prosessen for en uke siden. Sååå hardt…

Vi strever med gammelt gørr som påvirker forholdet vårt på en graverende måte. Ingen krangling eller vondt mellom oss, men mye smerte og vanskelige ting.

Vi har klart å lande på at vi flytter hver for oss, jobber med oss selv, altså egne traumer ( begge kommer fra krig, har med oss ptsd etc) og samtidig opprettholder vi en relasjon oss i mellom. Med omsorg og omtanke og respekt for hverandre. Vi skal jobbe med å bevare båndet mellom oss så vi ikke driver avsted og «plutselig» treffer en annen.

Vi elsker hverandre og ønsker hverandre for alltid, men i friskere versjon, ellers blir vi sykere, om det er forståelig. 

det er GRUSOMT å ta avstand fra den jeg elsker. Horribelt. For Os begge. Men det er å forsøke dette, eller et rent brudd hvor vi går og ikke snur oss tilbake💔 vi mener forholdet fortjener det første.

Anonymkode: f5c48...35d

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fornuftig.

samboer og jeg startet denne prosessen for en uke siden. Sååå hardt…

Vi strever med gammelt gørr som påvirker forholdet vårt på en graverende måte. Ingen krangling eller vondt mellom oss, men mye smerte og vanskelige ting.

Vi har klart å lande på at vi flytter hver for oss, jobber med oss selv, altså egne traumer ( begge kommer fra krig, har med oss ptsd etc) og samtidig opprettholder vi en relasjon oss i mellom. Med omsorg og omtanke og respekt for hverandre. Vi skal jobbe med å bevare båndet mellom oss så vi ikke driver avsted og «plutselig» treffer en annen.

Vi elsker hverandre og ønsker hverandre for alltid, men i friskere versjon, ellers blir vi sykere, om det er forståelig. 

det er GRUSOMT å ta avstand fra den jeg elsker. Horribelt. For Os begge. Men det er å forsøke dette, eller et rent brudd hvor vi går og ikke snur oss tilbake💔 vi mener forholdet fortjener det første.

Ønsker dere alt hell og lykke i prosessen❤️ Håper dere kommer i mål som en tryggere og bedre versjon som gir en sterk og god relasjon mellom dere. 

Skulle så inderlig ønsket jeg og eksen min også hadde gjort det. Var neimen ikke mye hjelp jeg måtte ha før ting falt litt på plass psykisk og med traumer, men da var det jo allerde for sent siden vi skilte oss uten å prøve mer. Savner han fortsatt så inderlig, da jeg elsker han av hele mitt hjerte. Det er så feil at han ikke er her med meg😭 Så jeg heier så inderlig på dere ❤️🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ønsker dere alt hell og lykke i prosessen❤️ Håper dere kommer i mål som en tryggere og bedre versjon som gir en sterk og god relasjon mellom dere. 

Skulle så inderlig ønsket jeg og eksen min også hadde gjort det. Var neimen ikke mye hjelp jeg måtte ha før ting falt litt på plass psykisk og med traumer, men da var det jo allerde for sent siden vi skilte oss uten å prøve mer. Savner han fortsatt så inderlig, da jeg elsker han av hele mitt hjerte. Det er så feil at han ikke er her med meg😭 Så jeg heier så inderlig på dere ❤️🥰

Såååå hjertevarm du er, tusen takk. Jeg vet det blir en tøff prosess, og vet heller ikke hva som venter i andre enden, men jeg har troa så lenge vi er genuine og begge vil det samme.

Jeg får klump i magen når jeg leser om deg. Jeg får vondt. Så vondt for deg!😭 Er det ingen åpning for ny sjanse for dere?

varm, varm klem

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Såååå hjertevarm du er, tusen takk. Jeg vet det blir en tøff prosess, og vet heller ikke hva som venter i andre enden, men jeg har troa så lenge vi er genuine og begge vil det samme.

Jeg får klump i magen når jeg leser om deg. Jeg får vondt. Så vondt for deg!😭 Er det ingen åpning for ny sjanse for dere?

varm, varm klem

Nei det er dessverre ikke det. 😢 Skulle så inderlig ønsket det var det, men dessverre må jeg leve videre uten han. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...