Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobb intervju til uken. 100%, mandag- fredag dagtid. Jeg har 2 utfordringer: hver fredag har jeg skole på dagtid. Jeg snart ut i 2 ukers praksis. 

Dette må jeg jo opplyse evt ny arbeidsgiver om. Men når i prosessen skal dette fortelles?

Anonymkode: 1afb6...b70

Skrevet

Opplyse? Tar du som en selvfølge at de skal gi deg fri hver fredag og hver gang du skal i praksis? Det fungerer ikke sånn i arbeidslivet.

Anonymkode: 078d7...412

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det må du jo fortelle om i intervjuet, for du vil jo ikke være i stand til å jobbe så mye som de søker. Er utdannelsen relevant for jobben er det kanskje enklere å få jobben på tross av studier. 

Anonymkode: 378b7...19f

• Liker 5
Skrevet

Du søker på en 100% stilling og kan jobbe bare 80%. 

Tror de ansetter noen andre.

Anonymkode: b5726...574

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skal på jobb intervju til uken. 100%, mandag- fredag dagtid. Jeg har 2 utfordringer: hver fredag har jeg skole på dagtid. Jeg snart ut i 2 ukers praksis. 

Dette må jeg jo opplyse evt ny arbeidsgiver om. Men når i prosessen skal dette fortelles?

Her har du et forklaringsproblem ikke bare i intervjuet men også for dem som skal forstå din egen tråd. 

Anonymkode: 6936c...983

• Liker 2
Skrevet

Du forteller om det på intervjuet. Du kan være heldig som en ny kollega av meg at du får ulønnet fri de dagene du skal på skolen og ved eksamen. Men du kan ikke forvente at de ansetter noen som ikke kan jobbe 100%

Anonymkode: 884dd...0b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du må selvfølgelig fortelle det under intervjuet!

Hva slags type jobb er det? Er utdanningen relevant i forhold til jobben? Er det mulig å løse dette for deg og arbeidsgiver?

Er det en type jobb der du kan ta igjen noe ved å jobbe i helgen?

2 ukers praksis løser seg sikkert. Mange har jo oppsigelsestid før de kan begynne i ny jobb.

Hvor fort kan du evt begynne hvis du får jobben? Jo mer løsningsorientert du er og jo mer du er på "tilbudssiden" jo bedre!

Til syvende og sist er det opp til arbeidsgiver å vurdere om det du kan bidra med oppveier dine behov for fri.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Opplyse? Tar du som en selvfølge at de skal gi deg fri hver fredag og hver gang du skal i praksis? Det fungerer ikke sånn i arbeidslivet.

Anonymkode: 078d7...412

Nei. Hvis jeg får jobben er tanken å ikke gå på skolen på fredager. Men de 2 praksis ukene må jeg på. Og det må jeg jo informere en evt ny arbeidsgiver om

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du søker på en 100% stilling og kan jobbe bare 80%. 

Tror de ansetter noen andre.

Anonymkode: b5726...574

Jeg tenker å jobbe 100%. Heller gjøre en større egen innsats og studere på fredag kveld hjemme 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Hvis jeg får jobben er tanken å ikke gå på skolen på fredager. Men de 2 praksis ukene må jeg på. Og det må jeg jo informere en evt ny arbeidsgiver om

Men er det sannsynlig at du ev. begynner i jobben før praksisperiode? Du bør si det hvis du får tilbud om jobben. En arbeidsgiver kan normalt ikke forvente at en arbeidstaker kan begynne før etter 3 mnd. pga. oppsigelsestid i annen jobb selv om det selvfølgelig er unntak. 

Anonymkode: d73f9...63b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker å jobbe 100%. Heller gjøre en større egen innsats og studere på fredag kveld hjemme 

Hvor stort studie er det? Er det deltid? 

Anonymkode: 3ee04...d10

Skrevet

Du sier en dato du kan begynne når de spør og hvis du kan begynne før praksisperioden starter sier du «jeg kan begynne xxxx men uke xx og xx kan jeg ikke jobbe» og vil de at du skal begynne før praksisperioden så sier du at akkurat de to ukene kan du ikke jobbe. Du trenger ikke si at du har skole på fredager hvis du ikke har tenkt å gå og med mindre praksisen er relevant for jobben så trenger du ikke å fortelle om det heller. 

Anonymkode: c7470...29a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men er det sannsynlig at du ev. begynner i jobben før praksisperiode? Du bør si det hvis du får tilbud om jobben. En arbeidsgiver kan normalt ikke forvente at en arbeidstaker kan begynne før etter 3 mnd. pga. oppsigelsestid i annen jobb selv om det selvfølgelig er unntak. 

Anonymkode: d73f9...63b

De ville at jeg evt skulle starte så fort som mulig, helst innen 2 uker. Jeg står i en oppsigelsestid nå og min nåværende arbeidsgiver har sagt at vi kan gå før oppsigelsestiden er over hvis vi som ble oppsagt pga nede finner en annen jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor stort studie er det? Er det deltid? 

Anonymkode: 3ee04...d10

Det er deltid. 3 dager i uka, hvor da en av disse er dagtid

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier en dato du kan begynne når de spør og hvis du kan begynne før praksisperioden starter sier du «jeg kan begynne xxxx men uke xx og xx kan jeg ikke jobbe» og vil de at du skal begynne før praksisperioden så sier du at akkurat de to ukene kan du ikke jobbe. Du trenger ikke si at du har skole på fredager hvis du ikke har tenkt å gå og med mindre praksisen er relevant for jobben så trenger du ikke å fortelle om det heller. 

Anonymkode: c7470...29a

Okei. Nei praksisen har ingenting med jobben jeg har søkt å gjøre 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...