AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Hei. Jeg har i noen år bodd i Oslo som er et stykke fra byen jeg er oppvokst i. Har noen venner her, og noen på hjemstedet og noen litt andre plasser. Å flytte "hjem" er til en mye mindre by enn Oslo. Til andre her som har gjort tilsvarende å flytte til hjemstedet: Hvordan var det, angret du, trivdes du bedre på hjemstedet som voksen? Var det lett å få nettverk? Flytta du som singel eller ikke singel? Jeg synes Oslo er en grei by, til tross for at jeg egentlig ikke bruker byen noe spesielt. Ser på Oslo som mye trafikk og høyt tempo og til tider slitsomt. Men samtidig sine fordeler med å bo i Oslo, man går i ett med mengden, mye jobbmuligheter, og noe for "alle" i denne byen. Et problem jeg ser, er at å flytte til en mindre by som singel mann kan også være utfordrende, og jeg vet virkelig ikke hvor lurt det er. Oslo har mange single kvinner, og kanskje større sannsynlighet for å treffe den riktige når man bor her. Det kan bli vanskeligere å møte damer på steder som er mindre. Noen som har tanker rundt det? Langt innlegg, men vil gjerne høre andres refleksjoner! Anonymkode: 9390b...a7a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #2 Skrevet 12. oktober 2024 Er man attraktiv nok, finner man seg kjæreste uansett. Ikke størrelsen av stedet som avgjør. Jeg flyttet fra en stor by i Europa til en mindre by i Norge. Fikk meg både venner og mulighet for date forble det samme. Det jeg ikke holdt ut var småbys mentaliteten, og at folk flest sitter inne hjemme fremfor å sosialisere seg ute. Anonymkode: 351ac...2b4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #3 Skrevet 13. oktober 2024 Ikke flytt som singel mann til bygda med mindre du er klar for både dama og hennes barn. Anonymkode: 4c5c4...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #4 Skrevet 13. oktober 2024 Kommer litt an på hva du flytter tilbake til. Forskjell på Tønsberg og Vinstra. Jeg tenker at mulighet for kjæreste ikke er det som skal råde, for mange er uansett flyttbare og kan flytte til deg. Folk treffes mye via nettdating likevel. Flytt hjem fordi det er der du har lyst til å bo, også ordner resten seg slik det skal Anonymkode: 23a23...972 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #5 Skrevet 13. oktober 2024 Hvis du er singel mann og ønsker kjæreste så er det nok helt åpenbart et større utvalg i Oslo enn på et mindre sted. Jeg flytte hjem som 31-åring og har levd vel med det. Det er ikke Oslo, det er mindre, mangler nisjekulturer og du møter på en del folk som aldri har bodd andre steder og er preget av det(og jeg kommer far en ganske stor norsk by) Dette må du bare ta på kjøpet. Anonymkode: ebf74...89a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du er singel mann og ønsker kjæreste så er det nok helt åpenbart et større utvalg i Oslo enn på et mindre sted. Jeg flytte hjem som 31-åring og har levd vel med det. Det er ikke Oslo, det er mindre, mangler nisjekulturer og du møter på en del folk som aldri har bodd andre steder og er preget av det(og jeg kommer far en ganske stor norsk by) Dette må du bare ta på kjøpet. Anonymkode: ebf74...89a Finnes nisjekulturer i andre storbyer og da,vet ikke hvor du er fra, men Anonymkode: 3d4b2...fdd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Finnes nisjekulturer i andre storbyer og da,vet ikke hvor du er fra, men Anonymkode: 3d4b2...fdd Men ikke som i Oslo og kanskje Bergen. Du har ikke store universitetsmiljøer, med fagekspertise og mange som er eksperter i sine fag, da det ikke finnes arbeidplasser for dem. Anonymkode: ebf74...89a 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men ikke som i Oslo og kanskje Bergen. Du har ikke store universitetsmiljøer, med fagekspertise og mange som er eksperter i sine fag, da det ikke finnes arbeidplasser for dem. Anonymkode: ebf74...89a Hehehe sier du det Anonymkode: 3d4b2...fdd
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Skrevet 15. oktober 2024 Etter å ha bodd store deler av livet mitt i Trondheim, kommer jeg aldri til å flytte tilbake igjen. Hender jeg har hjemlengsel, men det holder med to uker av gangen. Det er mange fordeler med å bo i en større by og jeg blir nesten klaustrofobisk av tanken på å skulle bo der igjen. Jeg har familie som jeg gjerne skulle sett oftere og også noen venner som sannsynligvis blir boende der, men det veier ikke opp. Hvis du trives i Oslo ville jeg tenkt meg grundig om før jeg valgte å flytte. Det skal imidlertid sies at jeg har mer nettverk etter fem år der jeg bor, enn jeg noen gang hadde i Trondheim. Anonymkode: 839c0...5df
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #10 Skrevet 16. oktober 2024 I motsetning til veldig mange i Oslo, så er jeg fra Oslo. Født og oppvokst. Jeg pakket sekken, solgte og flyttet på landet. Kanskje beste avgjørelsen jeg har tatt for min del. Jeg bor landelig til på en liten plass, men samtidig kort inn til Oslo om jeg skulle trenge å dra dit. Toget her bruker ca et kvarter inn til Oslo-s. Er nå i Oslo kanskje 2 ganger i året. Anonymkode: ea209...486
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #11 Skrevet 16. oktober 2024 Bo litt utenfor med maks 30min kollektiv er min tips.. Prøvd meg på bygda, 3timer fra Oslo....fy f*en. Holdt ut i 1år pga boligen. Bygdedyret kan være grusomt, man kommer seg lite unna også. Derfor trives jeg med å reise inn til Oslo noen ganger pr mnd for avbrekk...nå har jeg ca 30min med buss inn! Perfekt.. Anonymkode: efd40...d3f 1
Helene Skrevet 16. oktober 2024 #12 Skrevet 16. oktober 2024 Jeg flyttet fra Trondheim til en mindre by, et annet sted i landet. Kjæreste var det siste jeg tenkte på. Jeg kjente ingen på den nye plassen. Likevel, flyttingen var veldig gjennomtenkt. Har en hobby som gjør at jeg treffer nye folk og blir kjent. Holder på å bygge nytt nettverk. Ting tar tid, noe jeg var forberedt på. Flyttet sørover. Ønsket mer stabilt klima og varme pga helse. Bor veldig sentralt med tanke på togtilbud og nærhet til fly. Dette er en liten by. Bygdedyret finnes sikkert, men jeg opplever at menneskene her er utrolig hyggelige. Naboer, på butikken, mennesker i min hobby, ja, alle er hyggelige. Kanskje noe er overflatiske, får uansett gode vibber hver gang jeg går ut døren. Det beste er, mindre smerte i hverdagen, stabilt klima.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #13 Skrevet 16. oktober 2024 Jeg tror av noen av de samme grunnene at mange velger "en pose og en sekk". Altså flytte ut av Oslo men ikke så mye lengre enn 1 time med tog. Og her kan du velge og vrake egentlig, både større plasser som Lillestrøm, Sandvika og Drammen eller mer landlig som Haugesund eller Lier eller Kjeller. Det er få som flytter faktisk hjem, av de som kommer langt ifra, slik jeg vet ihvertfall. Anonymkode: 6882f...800
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #14 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I motsetning til veldig mange i Oslo, så er jeg fra Oslo. Født og oppvokst. Jeg pakket sekken, solgte og flyttet på landet. Kanskje beste avgjørelsen jeg har tatt for min del. Jeg bor landelig til på en liten plass, men samtidig kort inn til Oslo om jeg skulle trenge å dra dit. Toget her bruker ca et kvarter inn til Oslo-s. Er nå i Oslo kanskje 2 ganger i året. Anonymkode: ea209...486 15 min med tog til Oslo S, da bor du jo så godt som fortsatt i Oslo og har alle tilbud fortsatt i nærhet. Til sammenligning brukte jeg 20 min med tbane til Jernbanetorget. Blir jo litt dårlig sammenligning enn om man skulle flyttet over vesentlig avstand og ikke kan bruke tilbudene lenger. Anonymkode: 23a23...972 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #15 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 15 min med tog til Oslo S, da bor du jo så godt som fortsatt i Oslo og har alle tilbud fortsatt i nærhet. Til sammenligning brukte jeg 20 min med tbane til Jernbanetorget. Blir jo litt dårlig sammenligning enn om man skulle flyttet over vesentlig avstand og ikke kan bruke tilbudene lenger. Anonymkode: 23a23...972 TS her. 15 min med tog utenfor er ikke mye. I mitt tilfelle hadde det blitt 40-50 MIL med kjøreavstand til hjemplass, fra Oslo. Anonymkode: 9390b...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #16 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 15 min med tog til Oslo S, da bor du jo så godt som fortsatt i Oslo og har alle tilbud fortsatt i nærhet. Til sammenligning brukte jeg 20 min med tbane til Jernbanetorget. Blir jo litt dårlig sammenligning enn om man skulle flyttet over vesentlig avstand og ikke kan bruke tilbudene lenger. Anonymkode: 23a23...972 Jeg bor på en gård. Ut av vinduene mine ser du jorder og på andre siden marka/skogen. Det har ingen ting med «så godt som i Oslo» å gjøre. Siste 12 mnd har jeg vært i Oslo 2 ganger. Jeg kjenner folk i Trondheim som bruker tilbudene i Oslo oftere en hva jeg gjør. Som jo var litt av poenget. Det var en ikke-sak å flytte fra Oslo, fordi jeg bruker ikke tilbudene i Oslo. Fra stasjonen ned i bygda går det direktetog til Oslo. Det tar ca 15 minutter til Oslo-s. Kortere tid å komme seg dit en da jeg bodde på Smedstad eller Risløkka omtrent. Men det er fortsatt ikke Oslo. Hadde jeg bodd feks i Lillehammer som er ca 2 timers togtur fra Oslo, så hadde jeg fortsatt vært 2 ganger i Oslo siste året. Anonymkode: ea209...486
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #17 Skrevet 16. oktober 2024 Erfaringen fra mitt hjemsted er at det ikke er noe problem å få nettverk, om man selv orker å engasjere seg litt i nærmiljøet. De som er single ordner det seg gjerne med, antageligvis fordi man får tid til å bli bedre kjent med folk. Det foregår også en del spleising. Heldigvis er det lite slarv og bygdedyr her, det hjelper nok på trivselen og samholdet. Anonymkode: 0da74...92e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #18 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på en gård. Ut av vinduene mine ser du jorder og på andre siden marka/skogen. Det har ingen ting med «så godt som i Oslo» å gjøre. Siste 12 mnd har jeg vært i Oslo 2 ganger. Jeg kjenner folk i Trondheim som bruker tilbudene i Oslo oftere en hva jeg gjør. Som jo var litt av poenget. Det var en ikke-sak å flytte fra Oslo, fordi jeg bruker ikke tilbudene i Oslo. Fra stasjonen ned i bygda går det direktetog til Oslo. Det tar ca 15 minutter til Oslo-s. Kortere tid å komme seg dit en da jeg bodde på Smedstad eller Risløkka omtrent. Men det er fortsatt ikke Oslo. Hadde jeg bodd feks i Lillehammer som er ca 2 timers togtur fra Oslo, så hadde jeg fortsatt vært 2 ganger i Oslo siste året. Anonymkode: ea209...486 Du misser poenget. 15 min til Oslo sentrum er ingenting, så du trenger ikke bryte opp med nettverk når du bor så nærme. Og det var jo poenget med tråden til TS, å flytte til hjemstedet hvor man er vokst opp (langt unna Oslo). Anonymkode: 23a23...972 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #19 Skrevet 16. oktober 2024 Jeg har gjort det! 15 år i Oslo og nå en mindre by, 1 time fra hjembygda. Første halvåret var tungt. Jeg leita litt etter folk jeg visste hvem var, uten at de var nære. Hele nettverket mitt var i Oslo, masse venner. Men jeg drømte om et liv med mer natur, mer ro, nærmere familien. «Alle» Regna med at jeg hadde gamle venner jeg kunne henge med, var jo nesten hjemme. Men det hadde jeg jo egentlig ikke. Så løsna det veldig. Traff andre gjennom aktiviteter (er kajakk-kurs og dnt), og vipps hadde jeg venner. Fikk en ålreit jobb og et kjempebra nettverk der også. Oslonettverket har jeg ennå, men jeg angrer ikke på at jeg dro. Mye av det jeg drømte om ble faktisk sånn. Fikk tilbud om jobb i Oslo for ikke lenge siden via headhuntere, bedre betalt enn det jeg har nå- men her skal jeg bli. just do it! Anonymkode: b6fc2...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #20 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har gjort det! 15 år i Oslo og nå en mindre by, 1 time fra hjembygda. Første halvåret var tungt. Jeg leita litt etter folk jeg visste hvem var, uten at de var nære. Hele nettverket mitt var i Oslo, masse venner. Men jeg drømte om et liv med mer natur, mer ro, nærmere familien. «Alle» Regna med at jeg hadde gamle venner jeg kunne henge med, var jo nesten hjemme. Men det hadde jeg jo egentlig ikke. Så løsna det veldig. Traff andre gjennom aktiviteter (er kajakk-kurs og dnt), og vipps hadde jeg venner. Fikk en ålreit jobb og et kjempebra nettverk der også. Oslonettverket har jeg ennå, men jeg angrer ikke på at jeg dro. Mye av det jeg drømte om ble faktisk sånn. Fikk tilbud om jobb i Oslo for ikke lenge siden via headhuntere, bedre betalt enn det jeg har nå- men her skal jeg bli. just do it! Anonymkode: b6fc2...4b9 Glemte å si: jeg flytta i flyavstand fra Oslo. Anonymkode: b6fc2...4b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå