AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Om jeg kvinne 31 får kreft som min mor, MÅ jeg ha behandling? Hva om man egentlig ikke vil, for minnet om den siste tiden med mamma om hvor dårlig hun var ikke er så forlokkende. 😕 Anonymkode: e6a74...d33 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Selvfølgelig ikke. Men det er ingen garanti om at det å takke nei til behandling vil bety at man ikke blir veldig dårlig når det nærmer seg slutten. Det å få palliativ behandling med noen strålebehandlinger for eksempel, kan gjøre at man får betydelig bedre livskvalitet mot slutten. Har man veldig gode prognoser med den krefttypen man har så lenge man får behandling, er det jo litt dumt å takke nei til behandling også. Anonymkode: ab0f2...b5b 10
Gliffy Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 Nei. Behandling er frivillig. Husker det var en sak i VG for noen år siden om en som trodde mer på alternativ medisin og ikke ville ta imot kreftbehandling. Familien hans var fortvilte, for det var en kreftform som det var gode sjanser for å bli frisk av med behandling, men når pasienten ikke ville så blir det ingen behandling. 5 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Ingen blir tvunget til kreftbehandling. Var det behandlingen som gjorde din mor dårlig, eller var det kreften? Anonymkode: ce64d...539 3
Pilleville Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig ikke. Men det er ingen garanti om at det å takke nei til behandling vil bety at man ikke blir veldig dårlig når det nærmer seg slutten. Det å få palliativ behandling med noen strålebehandlinger for eksempel, kan gjøre at man får betydelig bedre livskvalitet mot slutten. Har man veldig gode prognoser med den krefttypen man har så lenge man får behandling, er det jo litt dumt å takke nei til behandling også. Anonymkode: ab0f2...b5b Lurer bare, korfor stråler man når behandling er avsluttet og man er i palliativ fase?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om jeg kvinne 31 får kreft som min mor, MÅ jeg ha behandling? Hva om man egentlig ikke vil, for minnet om den siste tiden med mamma om hvor dårlig hun var ikke er så forlokkende. 😕 Anonymkode: e6a74...d33 Nei. Men man blir jo svært ofte meget dårlig på slutten med kreft, dessverre... Anonymkode: 27c2e...d33 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 Pilleville skrev (3 minutter siden): Lurer bare, korfor stråler man når behandling er avsluttet og man er i palliativ fase? For eksempel hvis tumoren ligger sånn til at den kan presse på områder som fører til problemer (for eksempel tumor som ligger mot urinleder og dermed kan skape en blokkering av urinen fra nyren), at tumor kan vokse inn i store blodårer og skape blødning, eller fordi tumorne kan gi mye smerter og stråling dermed kan være smertelindrene, eller livsforlengende. Anonymkode: ab0f2...b5b 8
Pilleville Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For eksempel hvis tumoren ligger sånn til at den kan presse på områder som fører til problemer (for eksempel tumor som ligger mot urinleder og dermed kan skape en blokkering av urinen fra nyren), at tumor kan vokse inn i store blodårer og skape blødning, eller fordi tumorne kan gi mye smerter og stråling dermed kan være smertelindrene, eller livsforlengende. Anonymkode: ab0f2...b5b Takk, så da blir tumoren liksom mindre i en periode? Spør fordi en venninne av eg med lungekreft(ikke mer å gjøre) skulle få stråling for å kunne puste lettere. Da gjør de tumoren mindre? 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 Kreftbehandling har kommet langt de siste årene. Det er ikke sikkert at selv om du får samme kreftsykdom at du får samme behandling lenger! Alt av smertestillende, kvalmestillende, og lindrende medisiner er også bedre. Prognosen kan ha endret seg veldig også. Ikke avskriv det tvert før du hverfall får all informasjon. Men du, full forståelse for tanken altså. Anonymkode: bae4f...ede 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 Du må ikke få behandling nei, du kan nekte. Det er en sjanse for at du blir like dårlig som din mor. Både hvis du tar i mot behandling, men også hvis du ikke gjør det. Det eneste som er veldig sikkert, er at hvis du nekter behandling, så nekter du deg selv en potensiell frisk og flott fremtid. Det er trist å høre om mammaen din, men har du ingen andre i livet ditt? Anonymkode: 9ebf6...ec4 2
Mardina Skrevet 11. oktober 2024 #13 Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Min mor hadde kreft og var i perioder veldig syk. Sett i ettertid, når jeg så hvor vondt hun hadde det og om jeg mot formodning (bank i bordet at det ikke skjer) skulle fått kreft, så hadde jeg ikke sagt nei til behandling. Jeg har sett med egne øyne hvor mye den kreften kan herje med kroppen 😢 Det er ikke noe jeg "unner" min verste fiende en gang.... Kreft kan være utrolig lunefull og jeg tenker man er rimelig dum om man blånekter behandling. Selv om det er frivillig. Kreften tok min mor fra meg i 2004 og hun var svært syk mot slutten. Hun var nesten ikke til å kjenne igjen... 😢 Kroppen tok ikke til seg næring, hun kastet opp så og si hver dag (flere ganger for dagen) og ble til slutt nærmest et skjelett... Hun var tynn før hun ble kreftsyk, så da kan man jo bare tenke seg hvor tynn hun var når hun døde. Endret 11. oktober 2024 av Mardina 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg kvinne 31 får kreft som min mor, MÅ jeg ha behandling? Hva om man egentlig ikke vil, for minnet om den siste tiden med mamma om hvor dårlig hun var ikke er så forlokkende. 😕 Anonymkode: e6a74...d33 Det er stort sett behandlingsfrihet i Norge, med noen få unntak. Skal du takke nei til kreftbehandling, så må du sette deg inn i reglene for hvordan du gjør det. Helsepersonell skal da forklare deg konsekvensene og sikre seg at du forstår hva du takker nei til, slik at de unngår søksmål fra både deg og dine pårørende i ettertid. Anonymkode: 499a3...266 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Skrevet 11. oktober 2024 Pilleville skrev (50 minutter siden): Takk, så da blir tumoren liksom mindre i en periode? Spør fordi en venninne av eg med lungekreft(ikke mer å gjøre) skulle få stråling for å kunne puste lettere. Da gjør de tumoren mindre? Ja, det stemmer. Anonymkode: ab0f2...b5b 1
Metalbitch Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 Pilleville skrev (1 time siden): Lurer bare, korfor stråler man når behandling er avsluttet og man er i palliativ fase? Stråling er ekstremt effektiv smertelindring og kan bidra til å løse problemer kreften lager i kroppen: typ klemmer på spiserør/luftrør. 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 Pilleville skrev (1 time siden): Takk, så da blir tumoren liksom mindre i en periode? Spør fordi en venninne av eg med lungekreft(ikke mer å gjøre) skulle få stråling for å kunne puste lettere. Da gjør de tumoren mindre? Tumoren krymper så lengde den responderer på behandlingen. Men lungekreft er en av de vanskeligste kreftformene å behandle. Ofte når lungekreft blir oppdaget så har kreften kommet lang, og har spredning. Blir kreften oppdaget så tidlig at den ikke har spredt seg så kan en eller en halv lungekapasitet fjernes ved kirurgi. Men når kreften har spredt seg såå spørs det hvor den spredningen har satt seg. Ofte setter spredningen seg nær luftrøret. Når stråling og cellegift da ikke hjelper lengre, begynner svulstene å vokse igjen, og pasienten blir langsomt kvelt. Hjernekreft, glioblastom,er en annen kreftform som der ikke finnes behandling når kreften tar over. Anonymkode: 499a3...266 1
Pilleville Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tumoren krymper så lengde den responderer på behandlingen. Men lungekreft er en av de vanskeligste kreftformene å behandle. Ofte når lungekreft blir oppdaget så har kreften kommet lang, og har spredning. Blir kreften oppdaget så tidlig at den ikke har spredt seg så kan en eller en halv lungekapasitet fjernes ved kirurgi. Men når kreften har spredt seg såå spørs det hvor den spredningen har satt seg. Ofte setter spredningen seg nær luftrøret. Når stråling og cellegift da ikke hjelper lengre, begynner svulstene å vokse igjen, og pasienten blir langsomt kvelt. Hjernekreft, glioblastom,er en annen kreftform som der ikke finnes behandling når kreften tar over. Anonymkode: 499a3...266 Takkar😍Eg er mye hos ho og dette gjør at eg forstod meir👍 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 Kreft er ikke lik kreft. Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis, forskjellige typer. Kreftbehandlingen utvikler seg hele tiden. Den behandlingen noen fikk for noen år siden er ikke den samme som i dag. Selv om du skulle få kreft så finnes det ikke noen grunn til å tenke at forløpet ditt skal bli likt som din mors. Lær deg ordentlig hva slags kreft det handler om og hva behandlingen går ut på. Hva som er prognosene i ditt tilfelle. Du kan starte behandling og avslutte den igjen hvis du ombestemmer deg. Men ikke bestem deg før du vet hva som er fakta. Ikke gi opp før du har startet. Det er bare tullete. Anonymkode: c39b6...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg mistet min mor i kreft og hun sin, er livredd for at det blir min tur etterhvert. Jeg håper å krysser fingrene for at innen den tid er kommet bedre behandling! For Jeg tenkte på det her om dagen at skulle jeg få kreft, er alt jeg egentlig vil ut å reise med familien min. Men man må jo kjempe kampen, prøve å overvinne dritten! Anonymkode: 6c9fa...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå