Gå til innhold

Ekstraslag på hjertet, ekkelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dro til lege i dag fordi jeg fikk en helt ny type ekstraslag jeg aldri har kjent før. Jeg er vant til å få doble slag, hvor det dunker litt kjapt og ekstra noen sekunder, men i dag fikk jeg motsatt type ekstraslag, som jeg ikke forstår hvorfor de kaller «ekstra», hvor hjertet stoppet opp et par sekunder før det begynte slå forsiktig, for så å stoppe igjen før det til slutt fant rytmen sin. 
Dette kom da jeg hadde reist meg fra bordet og gikk inn på kjøkkenet for å lage lunsj. Jeg ble helt satt ut og livredd. 
Tok EKG, hvor det selvsagt ikke skjedde der og da, men skjedd igjen et par ganger etter jeg kom hjem. Legen forsto hva som har skjedd, men merker jeg er redd fordi det er helt ny følelse, og jeg vil ikke få enda en ny ting å bli redd for. Sliter med helseangst og har klart å få noe kontroll siste mnd, men nå blusser det opp igjen. 

noen her som kjenner igjen denne type hjerteslag og kan roe meg litt? Vet angst, stress og for lite søvn trigger ekstraslag, og trenger roe meg ned. Tør dessverre ikke trene eller gå en enkel tur når hjertet bøller, og da løper hodet løpsk og Google blir litt for nærme fingrene. 

Anonymkode: d0f3b...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst, stress osv som nevner kan trigge dette, det kan også noen matvarer og drikke (kaffe er det mange som reagerer på). At du har helseangst, gjør at du fort kan komme i en dårlig spiral… du engster deg for dette og kjenner noe, blir redd og kjenner enda mer… osv. Ekstraslag trenger ikke å være farlig, faktisk har vi det alle sammen stadig vekk, det er bare ikke alltid det merkes… distraher deg med noe, det er beste tipset jeg har, så du ikke engster på deg ekstra ekstraslag. 

Anonymkode: 06b19...3fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå har du jo snakket med legen, han mente du trygt kunne reise hjem i dag så da er du like mye/lite frisk som alle oss andre. Du er sikkert ung og faren for at det feiler deg noe alvorlig er ca. 0. En meteor kan komme rasende ned gjennom taket og treffe deg i hodet også, men vi kan ikke leve livene våre i redsel.

Prøv å ha fokus på det som er bra å gjøre når man har helseangst. Hvis du ikke har fått noen behandling for det noen gang, så vil jeg tipse deg om dette selvhjelpskurset: https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/helseangst-selvhjelpskurs

Søke beroligelse fra andre og svar på nett er ikke bra for helseangst, det virker forsterkende på sikt...

Anonymkode: 8cb3c...593

• Liker 1
Skrevet

Det skjer med meg også når jeg er stresset, eller har drukket mye koffein 😊 Er skikkelig ekkelt men ikke farlig.

Anonymkode: 0478b...c1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd flere typer ekstraslag. Er utredet skikkelig, men det er likevel skummelt, spesielt når det kommer på en ny måte. Jeg har hatt skikkelig dårlige perioder, men nå kommer det sjeldnere. For min del er det nok at jeg endelig, etter lang og hard jobbing, klarer å akseptere angsten. 

Anonymkode: 1b17e...8bc

Skrevet

Jeg har ofte veldig hjertebank men tenker ikke noe over det. Bare puster riktig så blir det rolig igjen

Anonymkode: e82e6...39a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ofte veldig hjertebank men tenker ikke noe over det. Bare puster riktig så blir det rolig igjen

Anonymkode: e82e6...39a

Hjertebank er noe helt annet enn ekstraslag. 

Ts, jeg føler med deg❤️ Jeg har også mye ekstraslag i perioder, på ulike måter, og det er kjempeekkelt! Jeg er godt utredet av hjertespesialist, og ekstraslagene er ikke noe farlig. Jeg er ikke like redd lenger når det skjer, men det er fortsatt like ekkelt likevel. Noen ganger kan de pågår mer eller mindre hele tiden i flere døgn, og jeg kan ha masse av de i noen uker, før det plutselig roer seg en periode igjen. Kjempeekkelt, men ikke farlig❤️

Anonymkode: 7e248...3d2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt ekstraslag i mange år, men i sommer fikk jeg en episode med høy puls som varierte veldig i frekvens, og fikk da diagnosen atrieflimmer. Nå går jeg på en lav dose betablokker, og jeg får ikke så ofte episoder med ekstraslag lenger. Kun når jeg har vært aktiv, og setter meg ned en stund. 

Anonymkode: af568...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjertebank er noe helt annet enn ekstraslag. 

Ts, jeg føler med deg❤️ Jeg har også mye ekstraslag i perioder, på ulike måter, og det er kjempeekkelt! Jeg er godt utredet av hjertespesialist, og ekstraslagene er ikke noe farlig. Jeg er ikke like redd lenger når det skjer, men det er fortsatt like ekkelt likevel. Noen ganger kan de pågår mer eller mindre hele tiden i flere døgn, og jeg kan ha masse av de i noen uker, før det plutselig roer seg en periode igjen. Kjempeekkelt, men ikke farlig❤️

Jeg har blitt sjekket jeg også, og fastlege mener det ikke er farlig. Jeg har i dag slitt masse med pust og angst, og blir da redd det egentlig er hjertet. Har hatt så bra periode en stund nå, uten å være redd, men nå er angst tilbake for fullt, etter den runden med disse rare ekstraslagene. Utrolig frustrerende, da jeg blir ekstra redd for at det faktisk er noe galt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har blitt sjekket jeg også, og fastlege mener det ikke er farlig. Jeg har i dag slitt masse med pust og angst, og blir da redd det egentlig er hjertet. Har hatt så bra periode en stund nå, uten å være redd, men nå er angst tilbake for fullt, etter den runden med disse rare ekstraslagene. Utrolig frustrerende, da jeg blir ekstra redd for at det faktisk er noe galt. 

Du kan kanskje be om henvisning til hjertespesialist, du også? De sjekker hjertet med ultralyd, og man får gå med et 24-timers ekg apparat. Man føler seg tryggere når en hjertespesialist har sjekket skikkelig, og konkluderer med at det ikke er noe farlig. Det kan helt sikkert hjelpe på angsten din❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan kanskje be om henvisning til hjertespesialist, du også? De sjekker hjertet med ultralyd, og man får gå med et 24-timers ekg apparat. Man føler seg tryggere når en hjertespesialist har sjekket skikkelig, og konkluderer med at det ikke er noe farlig. Det kan helt sikkert hjelpe på angsten din❤️

Jeg fikk 24t ekg for et par år siden, pluss blodtrykk, men kanskje be om det igjen. Jeg orker ikke gå rundt å være redd for dette mer. Etter nesten to mnd uten helsenoia er jeg nå slått helt tilbake til start kjennes det ut som. 

Skrevet

Stusser over at legen ikke henviste deg til hjertespesialist for å ta 24 timers ekg. Har nemlig akkurat vært gjennom dette. Dro til legen og fikk tatt 24 timers ekg. 

Det er skummelt å alltid stole på fastlegen, de er mennesker og gjør feil de også. De ser ikke hva som skjer på innsiden så syns det var rart fastlegen ikke sjekket opp videre, men bare konkluderte. Sannsynligheten er selvsagt størst ved at alt er greit, men man går jo til lege av en grunn, ikke for at han/hun skal synse, men sjekke. 

Anonymkode: cdf91...559

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stusser over at legen ikke henviste deg til hjertespesialist for å ta 24 timers ekg. Har nemlig akkurat vært gjennom dette. Dro til legen og fikk tatt 24 timers ekg. 

Det er skummelt å alltid stole på fastlegen, de er mennesker og gjør feil de også. De ser ikke hva som skjer på innsiden så syns det var rart fastlegen ikke sjekket opp videre, men bare konkluderte. Sannsynligheten er selvsagt størst ved at alt er greit, men man går jo til lege av en grunn, ikke for at han/hun skal synse, men sjekke. 

Anonymkode: cdf91...559

Skal være sagt at jeg fikk 24 timers ekg for et par år siden da jeg var urolig for at pulsen min var rar. Da var ekg helt fin. Han vet veldig godt jeg også har helseangst, så vi har tatt ekg flere ganger siste året/årene. Kanskje derfor han er ganske sikker på at ting er ok. Selv om jeg nå da blir usikker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...