AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er 48, har et barn på 4 år, ble naturlig gravid. Fikk hormonspiral etter barnet ble født, og har ikke hatt mensen siden. Ingen hetetokter eller andre typiske overgangsplager. Vet jo at noen er veldig plaget, mens andre kun merker at mensen forsvinner. Hvordan vet jeg når jeg kommer i overgangsalderen om jeg ikke får noen spesielle plager? Anonymkode: 62be9...0e3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Ta blodprøve. Anonymkode: a97a6...54d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 jeg var i følge blodprøvene omtrent ferdig før jeg skjønte jeg var i den en gang, ingen plager bortsett fra litt svimmelhet og hjernetåke som både legen og jeg egentlig trodde kom fra den kroniske migrenen, men den gang ei 😝 Anonymkode: 21bda...20c 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg tok nettopp en blodprøve for å finne ut om jeg har kommet i overgangsalderen. Mye som faller på plass hvis jeg har kommet der hvert fall. Hvis ikke så må jeg lete mere på hva som feiler meg. Anonymkode: 24c0d...649
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 Nei, det får du kanskje ikke vite da. Men har du behov for å vite det? Hvis du ikke har noen plager så har det vel ikke noen betydning? Slik jeg fikk mistanke om at jeg var i perimenopause var endringer i ansiktet (over en treårs periode begynte jeg gradvis å se mye eldre ut selv om jeg ikke hadde gått ned i vekt) og jeg fikk hyppigere og hyppigere plagsom nattesvette. Anonymkode: f0630...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg var i følge blodprøvene omtrent ferdig før jeg skjønte jeg var i den en gang, ingen plager bortsett fra litt svimmelhet og hjernetåke som både legen og jeg egentlig trodde kom fra den kroniske migrenen, men den gang ei 😝 Anonymkode: 21bda...20c Kan man få hjernetåke og svinnelhet ved overgangsalder?? Har slitt med det en stund men trodde det var korona Anonymkode: 4d08d...e83 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 En blodprøve viser bare et øyeblikkbilde av hormonnivået til kvinner, og viser dermed ikke (begynnende) overgangsalder. Det står derfor i legehåndboka at det ikke skal tas blodprøver av kvinner over 45 med symptomer, men behandle det som overgangsplager ut i fra symptomene. Hormonnivået kan i den tiden variere svært mye, og er en "uheldig" så treffer en med blodprøven på en dag med mye østrogen, og en tror feilaktig at en ikke er i overgangsalderen. Når en har kommet i menopause (ferdig med klimakteriet/overgangsalderen) og har sluttet å ha menstruasjon, da har hormonnivået synket så mye at en kan se det på en blodprøve på hvilken dag som helst. Mine første symptomer var tørr hud og slimhinner, hårtap, humørsvingninger (pms fra h€llvette), prikking i huden og kløe, nedstemthet og hjernetåke. Menstruasjonssyklusen gikk fra å være på 23-26 dager, til å være 20-50 dager. Anonymkode: a31ae...c11 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En blodprøve viser bare et øyeblikkbilde av hormonnivået til kvinner, og viser dermed ikke (begynnende) overgangsalder. Det står derfor i legehåndboka at det ikke skal tas blodprøver av kvinner over 45 med symptomer, men behandle det som overgangsplager ut i fra symptomene. Hormonnivået kan i den tiden variere svært mye, og er en "uheldig" så treffer en med blodprøven på en dag med mye østrogen, og en tror feilaktig at en ikke er i overgangsalderen. Når en har kommet i menopause (ferdig med klimakteriet/overgangsalderen) og har sluttet å ha menstruasjon, da har hormonnivået synket så mye at en kan se det på en blodprøve på hvilken dag som helst. Mine første symptomer var tørr hud og slimhinner, hårtap, humørsvingninger (pms fra h€llvette), prikking i huden og kløe, nedstemthet og hjernetåke. Menstruasjonssyklusen gikk fra å være på 23-26 dager, til å være 20-50 dager. Anonymkode: a31ae...c11 Tørre slimhinner, mener du da nedentil? Eller også andre slimhinner? Jeg har fått påvist munntørrhet hos tannlegen og får nå refusjon på tannbehandling er pga det. Har slitt med mye hull i årevis, og har sikkert hatt tørr munn lenge uten å tenke over det. Jeg nevnte at jeg også har tørre øyne, og tannlegen spurte om jeg har vært utredet for Sjøgrens syndrom, men nevnte ingenting om at dette kunne bære tegn på overgangsalder? Anonymkode: 62be9...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En blodprøve viser bare et øyeblikkbilde av hormonnivået til kvinner, og viser dermed ikke (begynnende) overgangsalder. Det står derfor i legehåndboka at det ikke skal tas blodprøver av kvinner over 45 med symptomer, men behandle det som overgangsplager ut i fra symptomene. Hormonnivået kan i den tiden variere svært mye, og er en "uheldig" så treffer en med blodprøven på en dag med mye østrogen, og en tror feilaktig at en ikke er i overgangsalderen. Når en har kommet i menopause (ferdig med klimakteriet/overgangsalderen) og har sluttet å ha menstruasjon, da har hormonnivået synket så mye at en kan se det på en blodprøve på hvilken dag som helst. Mine første symptomer var tørr hud og slimhinner, hårtap, humørsvingninger (pms fra h€llvette), prikking i huden og kløe, nedstemthet og hjernetåke. Menstruasjonssyklusen gikk fra å være på 23-26 dager, til å være 20-50 dager. Anonymkode: a31ae...c11 Man måler jo ikke bare østrogen Anonymkode: 53365...193
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Skrevet 12. oktober 2024 Hetetokter i 2 år her, men nå er de borte. Betyr det at jeg er ferdig? Tørr hud og øyne har jeg også. Irriterende. Anonymkode: 03f78...36f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan man få hjernetåke og svinnelhet ved overgangsalder?? Har slitt med det en stund men trodde det var korona Anonymkode: 4d08d...e83 Jepp. Har to venninner hvorav en trodde det "bare var sånn" og den andre skyldte på en nakkeoperasjon. Begge har fått et nytt liv, takket være hormonplaster. Selv er det kun hetetokter som river i meg. Anonymkode: ea207...bc5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp. Har to venninner hvorav en trodde det "bare var sånn" og den andre skyldte på en nakkeoperasjon. Begge har fått et nytt liv, takket være hormonplaster. Selv er det kun hetetokter som river i meg. Anonymkode: ea207...bc5 Plaster er jo tomt for? Prøv Omega 3. Her stoppet hetetokter opp etter jeg begynte med det. Anonymkode: 03f78...36f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg er i perimenopause. Ikkw så merkbare symptomer på det. Men det som fikk meg til å sjekke det var plutselig mye angst. Bekymret meg for alt. Mye pms også. Ingen hetetokter. Menstruasjon gikk fra ca 32 til 24-26. Har begynt på hormonterapi og etter 2 uker må jeg si at jeg merker forskjell. Ikke så gretten på mannen mer. Anonymkode: 93aa8...b28 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tørre slimhinner, mener du da nedentil? Eller også andre slimhinner? Jeg har fått påvist munntørrhet hos tannlegen og får nå refusjon på tannbehandling er pga det. Har slitt med mye hull i årevis, og har sikkert hatt tørr munn lenge uten å tenke over det. Jeg nevnte at jeg også har tørre øyne, og tannlegen spurte om jeg har vært utredet for Sjøgrens syndrom, men nevnte ingenting om at dette kunne bære tegn på overgangsalder? Anonymkode: 62be9...0e3 Jeg har også munntørrhet (grunnet medisiner), men da jeg kom i overgangsalderen så ble det verre. Sliter nå med ising og munnsår som kommer og går. Blør også neseblod oftere enn før, og har følelse av rusk på øynene innimellom. Vanskelig å si noe om nedentil, da den ikke er i bruk ut over det å tisse. 😆 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man måler jo ikke bare østrogen Anonymkode: 53365...193 Man kan bli tilbudt å måle hormonet FSH hvis en er under 40 år for å se etter tidlig overgangsalder, men det er heller ikke en pålitelig blodprøve. Legene vil heller ta blodprøver for å utelukke andre grunner til symptomene en har. Hvis det ikke blir funnet noe på de blodprøvene så skal det behandles som overgangsalder. Anonymkode: a31ae...c11 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 Så godt å lese erfaringer, står jo egentlig lite på nettet og leger avfeier det ofte. Selv når du er i 40årene. Anonymkode: 4d08d...e83 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 18.39): Jeg er 48, har et barn på 4 år, ble naturlig gravid. Fikk hormonspiral etter barnet ble født, og har ikke hatt mensen siden. Ingen hetetokter eller andre typiske overgangsplager. Vet jo at noen er veldig plaget, mens andre kun merker at mensen forsvinner. Hvordan vet jeg når jeg kommer i overgangsalderen om jeg ikke får noen spesielle plager? Anonymkode: 62be9...0e3 Hormonspiralen din bør vel snart byttes, når du har hatt den siden barnet på fire ble født? Da tar du samtidig praten om overgangsalderen med legen. Kjenner du ingenting, så er du ikke kommet dit, enda. Anonymkode: 11988...39a 1
sofie777 Skrevet 12. oktober 2024 #17 Skrevet 12. oktober 2024 (endret) Her er en liste jeg fant på "før"-overgangsalderen. Er 48 år selv og har en lege som ikke tror på meg. Har tatt bort kryssene for det som plager meg, men det er 16 av disse: 5 symptomer på perimenopausen Symptomene er ifølge gynekolog Mari Ellingsen Chammas de samme som ved overgangsalderen. • Uregelmessig menstruasjon • Hetetokter og nattesvette • Søvnforstyrrelser • Hjernetåke • Uro og bekymring • Migrene • Svimmelhet • Endret smak og luktesans • Tørre øyne • Tørr, kløende og slappere hud • Munntørrhet • Øresus eller tinnitus • Allergier • Tung pust • Hjertebank • Brystømhet • Sure oppstøt • Problemer med fordøyelsen • Flisete negler • Muskel- og leddsmerter • Vaginalt fremfall • Urinlekkasje • Urinveisinfeksjoner • Vaginal tørrhet, sårhet og smerter ved samleie • Redusert sexlyst Endret 12. oktober 2024 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Skrevet 12. oktober 2024 Hva er symptomene etter overgangsalder? Hva kan skje da? Anonymkode: 03f78...36f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Skrevet 12. oktober 2024 Du vet at dette skjer når mannen og ungene prøver å finne på så mye andre ting andre steder at de slipper å møte deg etter jobb. For det er et helvete å være hjemme på kvelden! Anonymkode: cab00...b73
Andrine& Skrevet 13. oktober 2024 #20 Skrevet 13. oktober 2024 Ta det opp på din årlige undersøkelse hos gynekolog, ved ul så ser dere om det fremdeles er egg. Hormonspiral på så voksne kvinner kan sitte frem til overgangsalder er over. Du bør oppleve nattesvette som de fleste andre, har du ikke det er det nok ikke din tur enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå