AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Er så fucked. Kommer aldri til å ha mulighet til å kjøpe hus/leilighet. Aldri ha råd til bil eller familie. Aldri ha økonomisk trygghet. Starta med at jeg vokste opp i en familie med så dårlig råd at jeg måtte ta opp kredrittkort som 18 åring for å hjelpe til med mat. Pga psykisk sykdom har jeg aldri klart å fullført vgs, får omtrent ingenting av jobber. Har tilnærmet null jobberfaring og ingen nettverk hvor jeg kan få jobb. Tok også opp studielån når jeg gikk vgs for å hjelpe familien med penger. Har 80k i inkassogjeld nå i dag i en alder av 23. har sikkert 2-300k i gjeld hos lånekassa. Har prøvd å søkt jobber men får jo ikke napp noen plass. Går på aap og har så lite penger at jeg får ikke betalt gjeld. Er så nære å bare gi opp. Har ingen håp eller mot for at dette ordner seg egentlig. Anonymkode: 11b6a...0ba 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er så fucked. Kommer aldri til å ha mulighet til å kjøpe hus/leilighet. Aldri ha råd til bil eller familie. Aldri ha økonomisk trygghet. Starta med at jeg vokste opp i en familie med så dårlig råd at jeg måtte ta opp kredrittkort som 18 åring for å hjelpe til med mat. Pga psykisk sykdom har jeg aldri klart å fullført vgs, får omtrent ingenting av jobber. Har tilnærmet null jobberfaring og ingen nettverk hvor jeg kan få jobb. Tok også opp studielån når jeg gikk vgs for å hjelpe familien med penger. Har 80k i inkassogjeld nå i dag i en alder av 23. har sikkert 2-300k i gjeld hos lånekassa. Har prøvd å søkt jobber men får jo ikke napp noen plass. Går på aap og har så lite penger at jeg får ikke betalt gjeld. Er så nære å bare gi opp. Har ingen håp eller mot for at dette ordner seg egentlig. Anonymkode: 11b6a...0ba 400 000 i din alder er ikke mye hvis man har jobb. Altså, det er jo mye penger, men fullt mulig å betale tilbake. Kan du ta utdanning nå? Arbeidstrening via nav? Anonymkode: ed447...e1e 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg skjønner godt at du føler at du er "fucked", men du er ikke det. Det er ganske utrolig hvordan livet kan endre seg, og du må huske at du har MYE igjen av livet. Jeg ville kontaktet NAV for arbeidstrening og hjelp til å komme ut i jobb. Begynn med hva som helst, slik at du får en inntekt og erfaring. Kanskje de også kan hjelpe med veiledning i forhold til å ta opp fag for å fullføre utdanning også? Anonymkode: e4004...59f 11 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Du får ingen jobb? Ikke vikarbyrå en gang? Jeg jobbet som servitør, renholder, pakker, butikkhjelp og masse annet via vikarbyrå som student. Fikk forespørsel om å jobbe nesten hver dag. Sånt tjener man penger på og man får erfaring. Anonymkode: 017a1...940 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 Husk en ting.. mange av de «vellykkede» menneskene du ser over alt har 10-20 millioner i gjeld. Bobla deres er i ferd med å sprekke for mange av dem. Da er ditt beløp lite i sammenligning. Jeg er mer bekymret for din helse enn din økonomi. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: 1ba1a...62a 6 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er så fucked. Kommer aldri til å ha mulighet til å kjøpe hus/leilighet. Aldri ha råd til bil eller familie. Aldri ha økonomisk trygghet. Starta med at jeg vokste opp i en familie med så dårlig råd at jeg måtte ta opp kredrittkort som 18 åring for å hjelpe til med mat. Pga psykisk sykdom har jeg aldri klart å fullført vgs, får omtrent ingenting av jobber. Har tilnærmet null jobberfaring og ingen nettverk hvor jeg kan få jobb. Tok også opp studielån når jeg gikk vgs for å hjelpe familien med penger. Har 80k i inkassogjeld nå i dag i en alder av 23. har sikkert 2-300k i gjeld hos lånekassa. Har prøvd å søkt jobber men får jo ikke napp noen plass. Går på aap og har så lite penger at jeg får ikke betalt gjeld. Er så nære å bare gi opp. Har ingen håp eller mot for at dette ordner seg egentlig. Anonymkode: 11b6a...0ba Snakk med Lånekassen pga lav inntekt kan du få hjelp med tilbakebetalingstid Snakk med kreditorene dine og prøv å fremforhandle tilbakebetalingsplan og fryse evt renter 3
Fru Uperfekt Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får ingen jobb? Ikke vikarbyrå en gang? Jeg jobbet som servitør, renholder, pakker, butikkhjelp og masse annet via vikarbyrå som student. Fikk forespørsel om å jobbe nesten hver dag. Sånt tjener man penger på og man får erfaring. Anonymkode: 017a1...940 Pga dagens regelverk er det ikke like lett i dag, takk rødgrønne regjeringen 1
Hensatt Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 Hvor klarer du å ikke få jobb i dagens arbeidsmarked? Ville tatt den jobben jeg fikk, uansett hvor i landet i din situasjon. Så snart du er i fast jobb vil du ikke ha store problemer med å betjene et par hundre tusen. Du skal ikke pensjonere deg på over 40 år og har hele livet foran deg. Dette løser du 😊 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er så fucked. Kommer aldri til å ha mulighet til å kjøpe hus/leilighet. Aldri ha råd til bil eller familie. Aldri ha økonomisk trygghet. Starta med at jeg vokste opp i en familie med så dårlig råd at jeg måtte ta opp kredrittkort som 18 åring for å hjelpe til med mat. Pga psykisk sykdom har jeg aldri klart å fullført vgs, får omtrent ingenting av jobber. Har tilnærmet null jobberfaring og ingen nettverk hvor jeg kan få jobb. Tok også opp studielån når jeg gikk vgs for å hjelpe familien med penger. Har 80k i inkassogjeld nå i dag i en alder av 23. har sikkert 2-300k i gjeld hos lånekassa. Har prøvd å søkt jobber men får jo ikke napp noen plass. Går på aap og har så lite penger at jeg får ikke betalt gjeld. Er så nære å bare gi opp. Har ingen håp eller mot for at dette ordner seg egentlig. Anonymkode: 11b6a...0ba Flytt til nordnorge og blir der i noen år. For hvert år du bor der blir studielånet slettet med en viss del. Det er nok også mye lettere å få jobb. Anonymkode: d58c0...ce6 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden): Pga dagens regelverk er det ikke like lett i dag, takk rødgrønne regjeringen Hva mener du en borgerlig regjering vil gjøre som vil endre på ta sin situasjon? Anonymkode: 05f10...9f3 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flytt til nordnorge og blir der i noen år. For hvert år du bor der blir studielånet slettet med en viss del. Det er nok også mye lettere å få jobb. Anonymkode: d58c0...ce6 Studielån blir kun redusert om man er i jobb… Anonymkode: 05f10...9f3
Fru Uperfekt Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du en borgerlig regjering vil gjøre som vil endre på ta sin situasjon? Anonymkode: 05f10...9f3 Forhåpentligvis reversere den nye ordningen som gjør virkar bruk enklere igjen 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #13 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Studielån blir kun redusert om man er i jobb… Anonymkode: 05f10...9f3 Ja, men det er jo sikkert lett å få jobb i Finnmark eller Nord-Troms. Det er jo derfor de gjør det, fordi de trenger yrkesaktive tilflyttere. Du får slettet gjelden med 60 000 årlig for hvert år du jobber der. Anonymkode: d58c0...ce6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Skrevet 11. oktober 2024 Søk Dave Ramsey på YouTube 😊 Anonymkode: 0ed6e...635
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Skrevet 11. oktober 2024 Du har ikke mer i kveld enn mange bedre på din alder.. de har gjerne studiegjeld og kanskje ett billån. Ta på deg mindre stillingsprosenter og vær tilgjengelig og fleksibel. Da er det fort du får økt stillingsprosent. Snakk med kreditorene så kanskje du slipper unna noe renter/ salær. Anonymkode: c1aca...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden): Forhåpentligvis reversere den nye ordningen som gjør virkar bruk enklere igjen Tror du blander litt hva vikar og midlertidig ansatt er. Jeg er for 100% jobb i fast ansettelse. Men er faktisk enig i at det bør være lettere å ansette midlertidig i yrker som ikke er sesong baserte. Anonymkode: fc503...64f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 Ta kontakt med NAV for å få hjelp. De har ulike tiltak som kan passe deg. Vanlig arbeidstrening, VTA, VTA-O, IPS osv. Det finnes en rekke tiltak i ulike byer som følger opp personer i akkurat din situasjon. Ikke gi deg, du kommer deg tilbake til samfunnet og du klarer å nedbetale den gjelda! Du er enda ung. Du trenger bare litt hjelp! Anonymkode: 226fa...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 400 000 i din alder er ikke mye hvis man har jobb. Altså, det er jo mye penger, men fullt mulig å betale tilbake. Kan du ta utdanning nå? Arbeidstrening via nav? Anonymkode: ed447...e1e Alltid dette "ta utdanning". Anonymkode: 4a48a...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 Få deg jobb på lager. Lett å få gjennom bemanningsbyrå og så få fast etter det. Godt betalt selv uten utdanning. Helsevesenet skriker etter personell. Bli ringevikar et par steder, gjerne i flere ulike kommuner og du kan jobbe så mye du orker. Anonymkode: 18063...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Skrevet 11. oktober 2024 Mange Nav-kontor har også gjeldsrådgivere som kan gi nyttig hjelp og veiledning. Det kan være lurt å sjekke ut! Anonymkode: 62e7e...b2d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå