AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg ser noen ganger oppskrifter med kondensert melk, enten usukret eller søt. Jeg syns det er fryktelig dyrt for en sånn liten boks. Jeg vet at man kan lage det selv, men er det greit å bare erstatte dette med fløte f.eks., eller vil dette gå ut over smaken? Det dreier seg akkurat nå om en dessertpai som skal ha en boks med usøtet kondensert melk. Anonymkode: 5a50e...344
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Vikingmelk kan erstatte usøtet variant, men det er kanskje ikke billigere. Men alt blir nok mer flytende, det kan bli et problem Ingenting erstatter søtet variant. Anonymkode: 1fee6...48d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vikingmelk kan erstatte usøtet variant, men det er kanskje ikke billigere. Men alt blir nok mer flytende, det kan bli et problem Ingenting erstatter søtet variant. Anonymkode: 1fee6...48d Vikingmelk er usøtet kondensert melk, men den er ute av produksjon og er erstattet med Tørsleffs. Jeg finner oppskrifter på søt kondensert melk, og det er jo ganske greit å lage, men tenkte at om en skvett fløte gjør samme nytte, så gidder man ikke å betale over 60 kroner for en boks. Men det du sier om at det blir mer flytende er jo et poeng faktisk. Anonymkode: 5a50e...344
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Nei, fløte vil ikke gi i nærheten av samme smak eller konsistens. Anonymkode: f684b...66d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, fløte vil ikke gi i nærheten av samme smak eller konsistens. Anonymkode: f684b...66d Men stivner det under steketiden? For det er jo veldig flytende når man heller dette oppi røra. Eller er det meningen at det skal piskes stivt? Anonymkode: 5a50e...344
Brunhilde Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg lager av og til is med søt kondensert melk og da pisker jeg den stiv. Vikingmelk pleide jeg å bruke til saus hvis jeg stekte koteletter og sopp, for eksempel. Da helte jeg over vikingmelk og lot det koke. Syns ikke det ble spesielt tykt, og nå bruker jeg kremfløte og bittelitt (1/2 ts) sukker i stedet for. Syns resultatet blir så og si det samme. Søt kondensert melk finnes det nok ingen erstatning for, det har jo en skikkelig klissete, tykk konsistens. Jeg handler søt kondensert melk på internasjonale butikker, der er den ofte mye billigere enn på Rema, Kiwi, Meny etc.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 Brunhilde skrev (1 time siden): Jeg lager av og til is med søt kondensert melk og da pisker jeg den stiv. Vikingmelk pleide jeg å bruke til saus hvis jeg stekte koteletter og sopp, for eksempel. Da helte jeg over vikingmelk og lot det koke. Syns ikke det ble spesielt tykt, og nå bruker jeg kremfløte og bittelitt (1/2 ts) sukker i stedet for. Syns resultatet blir så og si det samme. Søt kondensert melk finnes det nok ingen erstatning for, det har jo en skikkelig klissete, tykk konsistens. Jeg handler søt kondensert melk på internasjonale butikker, der er den ofte mye billigere enn på Rema, Kiwi, Meny etc. Der bruker jeg rømme. Kondensert melk har jeg aldri kjøpt/brukt. Anonymkode: d8174...89a
Brunhilde Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Der bruker jeg rømme. Kondensert melk har jeg aldri kjøpt/brukt. Anonymkode: d8174...89a Rømme bruker jeg sjelden i den type retter, jeg syns ikke det passer like godt, men hver sin smak, ikke sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå