AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Foreløpig sparer jeg 400,- i måneden til barnet, som er 6 år. Har dette på en vanlig sparekonto i min bank. Har brukt av dette innimellom til dyrere ting som barnet har trengt opp gjennom. Kunne tenke meg å begynne å spare i fond, da langsiktig avkastning på dette kan være større, etter hva jeg har skjønt. Men jeg kan ikke altfor mye om det her. Hvor lønner det seg å gjøre dette? Og har jeg forstått riktig hvis det lønner seg å ha fondet i mitt navn, og ikke barnets, mtp Lånekassen etterhvert osv? Anonymkode: 36c1f...d72
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Lag deg en konto på Kron og velg pakke indeks , med månedlig innskudd 👍 med lang horisont er det ganske trygt å anbefale dette om vi ser på historikken. Anonymkode: 32403...423 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Mange tror fondets storhetstid er forbi. Så får du dårlig følelse av at det dropper. La være. Anonymkode: 57109...a64
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 https://pengeverkstedet.no/blogg/spar-smartere-til-barna/ Tror de fleste banker har greie og enkle løsninger for sparing i fond. Det er flere fordeler ved å spare i eget navn: ungene får ikke tak i pengene før du bestemmer det, og de får ikke for stor formue mtp. studielån osv. Anonymkode: e3fb8...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 Spar i globale indeksfond på en ASK. Lav risiko og har alltid lønnet seg ift. sparing på konto. Anonymkode: 2f9eb...476
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Viktig å ikke røre pengene på mange år. Mange nye fondssparer fikk hetta både når Corona brøt ut og Russland gikk til krig not Ukraina. De tok ut alt og gikk i minus. Hadde de ventet, hadde de spart noen kroner. Det vil komme flere nedturer. Og oppturer. Anonymkode: 57109...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå