Gå til innhold

Spare til barnet i fond? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreløpig sparer jeg 400,- i måneden til barnet, som er 6 år. Har dette på en vanlig sparekonto i min bank. Har brukt av dette innimellom til dyrere ting som barnet har trengt opp gjennom.

Kunne tenke meg å begynne å spare i fond, da langsiktig avkastning på dette kan være større, etter hva jeg har skjønt.

Men jeg kan ikke altfor mye om det her. Hvor lønner det seg å gjøre dette? Og har jeg forstått riktig hvis det lønner seg å ha fondet i mitt navn, og ikke barnets, mtp Lånekassen etterhvert osv?

Anonymkode: 36c1f...d72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag deg en konto på Kron og velg pakke indeks , med månedlig innskudd 👍 med lang horisont er det ganske trygt å anbefale dette om vi ser på historikken.

image.thumb.png.0f419ef855e9270c634afd6320097c19.png

Anonymkode: 32403...423

• Liker 1
Skrevet

Mange tror fondets storhetstid er forbi.

Så får du dårlig følelse av at det dropper. La være.

Anonymkode: 57109...a64

Skrevet

https://pengeverkstedet.no/blogg/spar-smartere-til-barna/

Tror de fleste banker har greie og enkle løsninger for sparing i fond. Det er flere fordeler ved å spare i eget navn: ungene får ikke tak i pengene før du bestemmer det, og de får ikke for stor formue mtp. studielån osv.

Anonymkode: e3fb8...1f9

• Liker 1
Skrevet

Spar i globale indeksfond på en ASK. Lav risiko og har alltid lønnet seg ift. sparing på konto. 

Anonymkode: 2f9eb...476

Skrevet

Viktig å ikke røre pengene på mange år. Mange nye fondssparer fikk hetta både når Corona brøt ut og Russland gikk til krig not Ukraina. De tok ut alt og gikk i minus.

Hadde de ventet, hadde de spart noen kroner. Det vil komme flere nedturer. Og oppturer.

Anonymkode: 57109...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...