AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Del Skrevet 11. oktober 2024 Har snart en 12 åring i hus, har lest at da inntrer begrenset tilgang på Helsenorge. Hva betyr det? Slutt på å bestille timer hos lege? Slutt på å se prøvesvar? Redusert kommunikasjon med legen? Jeg finner ikke konkret hva det innebærer . Anonymkode: 6a531...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Del Skrevet 11. oktober 2024 Var det 12 år den endret? Trudde det var 16 år jeg. Fikk ikke se svar på prøver hvert fall. Og det var vanskelig når hun var 16 når covid kom og vi hadde tatt en test til legen og hun hadde ikke bank id. Så det var mye styr. Men jeg kunne bestille time for dem ja. Anonymkode: c31e5...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Del Skrevet 11. oktober 2024 Slutt på tilgang til journaler og epikriser. Jeg bestiller fortsatt legetimer og resepter til 13-åringen. Anonymkode: df702...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det 12 år den endret? Trudde det var 16 år jeg. Fikk ikke se svar på prøver hvert fall. Og det var vanskelig når hun var 16 når covid kom og vi hadde tatt en test til legen og hun hadde ikke bank id. Så det var mye styr. Men jeg kunne bestille time for dem ja. Anonymkode: c31e5...b87 Noe endres fra 12 år, her mistet vi en del tilgang til epikriser osv. Kunne kun få opp timer og resepter. Så her fikk vi hjelp slik at vi fikk tilgang.men legen for å være sikker var å også sende ut i pr brev om ting. Og ved 16 da fikk vi 0 tilgang. Så da sa legen med tillatelse fra ungdommen at brev om alt blir og sendt pr post slik at vi får infoen. Anonymkode: c2b4e...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Del Skrevet 11. oktober 2024 Du kan vel ikke se journalen lenger og slikt. Resepter har du tilgang til og timebestilling og slikt. Har lurt litt på hvordan dette fungerer for de unge jentene som begynner på p-piller uten at foreldrene vet det men regner med man kan skjule resepter og i systemet...slik at foreldrene ikke får vite om dette når de henter ut allergitablettene. Anonymkode: 875d2...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 Får man ikke sett prøvesvar fra de er 12år ? Hvordan fungerer dette om man har alvorlige syke barn, jeg hadde fått helt angst, min sønn hadde garantert ikke gitt meg tilgang 😅🤪 Anonymkode: ec48f...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 Fra de er 16 er det full stopp på all tilgang og de må ha egen bank-id. Og hente sine egne resepter på apoteket. Begrenset tilgang betyr vel bare at det er mulig å skjule ting i systemet ved behov? Timer, prøvesvar og resepter har vi i alle fall tilgang på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Del Skrevet 12. oktober 2024 Dette er litt krise for oss da 12-åringen har flere diagnoser og medisiner som må følges opp. Vi får sett meldinger fra legen og resepter, men får ikke tilgang til å se prøveresultatene eller epikriser. De må legen skrive ut på papir til oss. De kan få bankID når de fyller 13, men det har lite å si da de ikke selv har tilgang på prøveresultatene eller epikriser før de fyller 16. Legen vår er veldig oppgitt over dette. Tungvint for ham også. Prøvesvar fra sykehuset må vi også be om å få tilsendt. Anonymkode: 2a4ca...c1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får man ikke sett prøvesvar fra de er 12år ? Hvordan fungerer dette om man har alvorlige syke barn, jeg hadde fått helt angst, min sønn hadde garantert ikke gitt meg tilgang 😅🤪 Anonymkode: ec48f...f00 Da må du søke om tilgang eller at de sender fysisk brev i posten Her fikk vi fysisk brev i posten fra barnelege om alt. Og gjør fortsatt. Er nå 18. Og ungdommen ønsker siden det er usikker i forhold til medisiner og prøvesvar. Har epilepsi Anonymkode: c2b4e...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Del Skrevet 12. oktober 2024 Fra 16 år er man helsemessig myndig og har egen tilgang til Helsenorge. Fra 12 til 16 år er en overgangsperiode, hvor foreldrene fortsatt har foreldreansvar og rett på det meste av informasjon, men barnet har rett til å få sine egne meninger vurdert og kan be om at noe informasjon holdes tilbake fra foreldrene. Helsepersonellet må gjøre en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle om hva som eventuelt kan holdes tilbake. Systemene på Helsenorge har ikke mulighet for en sånn individuell vurdering, derfor sperres tilgangen for foreldre fra 12 års alder. Foreldrene må be om å få informasjonen på andre måter, for eksempel ved å kontakte legekontoret/sykehusavdelingen. Anonymkode: 6ef0e...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er litt krise for oss da 12-åringen har flere diagnoser og medisiner som må følges opp. Vi får sett meldinger fra legen og resepter, men får ikke tilgang til å se prøveresultatene eller epikriser. De må legen skrive ut på papir til oss. De kan få bankID når de fyller 13, men det har lite å si da de ikke selv har tilgang på prøveresultatene eller epikriser før de fyller 16. Legen vår er veldig oppgitt over dette. Tungvint for ham også. Prøvesvar fra sykehuset må vi også be om å få tilsendt. Anonymkode: 2a4ca...c1c Man må be om å få alt i papir tilsendt i posten. Tungvindt for alle. Her får ikke tenåringen bankid pga vanskelig far. Anonymkode: 0f767...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Del Skrevet 12. oktober 2024 Syns det er helt bak mål at det er sånn, det er vi foreldre som betaler for legetimer og ordner alt, spesielt for de under 16år.. Burde heller vært at det var taushetsbelagt om det var noe spesielt barna snakket med legen om som vi foreldre ikke skulle vite, framfor å gjøre alt vanskelig! Anonymkode: 5c2e6...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå