Gå til innhold

Oj faen ​ 😨 oj faen 😨 Jeg rygget bilen med håndbrekket på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var kanskje 10m før jeg merket det. Er bilen ødelagt nå? Det er pappa sin bil 😥😨

Jeg er vant til el-bil, der er det ikke håndbrekk 

Anonymkode: 8e365...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 meter gjør ingenting. Hvis du kjørte med det på i en time ville det slites og bli varmt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut bak? Du må uansett si det til din far pga forsikring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

de aller fleste nyere biler har en funksjon som gjør at når du rygger eller kjører er det ikke full lås på håndbrekket så jeg vil tro du kan ta det helt med ro..

Anonymkode: dc4f3...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Visste ikke at det gikk an engang jeg

Anonymkode: 96a41...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Hvordan ser det ut bak? Du må uansett si det til din far pga forsikring 

Trenger vel ikke melde det til forsikringsselskapet. Hun har vel ikke krasjet bilen. 

Anonymkode: 8fc5c...385

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjøre en bil fremover eller bakover en begrenset distanse med håndbrems på har ingen betydning.
Det er mer en fordel, for å få brukt håndbremsen litt, de kan gjerne ruste og sette seg fast.

Men, en må ikke overdrive, da går det varmt og skade kan skje. 10 meter er langt ifra noe problem.
Ikke kjør flere hundre meter... eller km. På glatt føre kan bilen også bli svært vanskelig å manøvrere.

Har en derimot rygget på "noe" må en naturligvis varsle eier av det en har rygget på og bileier og få erstattet det som er skadet.

Endret av TBL12
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger vel ikke melde det til forsikringsselskapet. Hun har vel ikke krasjet bilen. 

Anonymkode: 8fc5c...385

Nei jeg trodde hun hadde rygget på noe.

Men du bør jo si fra .fall i fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

de aller fleste nyere biler har en funksjon som gjør at når du rygger eller kjører er det ikke full lås på håndbrekket så jeg vil tro du kan ta det helt med ro..

Anonymkode: dc4f3...4a0

Biler med elektronisk håndbrems slår ofte automatisk av håndbremsen. På noen kan en velge i en meny hva som skal skje, om den skal gå automatisk på, men ikke av osv.
Setebeltet må noen ganger være festet for at håndbrems skal gå automatisk av. Variasjon mellom merker og modeller her.

Bilen som trådstarter har kjørt har manuell håndbrems. Den står på frem til den tas manuelt av. 

Tips: Alle biler har et lys i instrumentpanel som tennes når håndbremsen står på. Dette for å minne sjåfør om at av håndbremsen. 

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting å si fra om, ingenting å bekymre seg for.

Anonymkode: 62942...0ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer rygge eller kjøre med håndbrekket på så er det enten dårlig håndbrekk eller så er det bare litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (På 11.10.2024 den 23.32):

Hvis du klarer rygge eller kjøre med håndbrekket på så er det enten dårlig håndbrekk eller så er det bare litt på.

Jeg har en venninne som kjørte halve veien fra Hammerfest til Alta med håndbrekket på. Hun kvelte bilen en million ganger før vi kom oss avgårde.

Så lenge du har OK clutch og OK motor og forhjulstrekk klarer du helt fint å dra låste bakhjul fra her til Timbuktu (eller til dekkene eksploderer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand Hammerfest til Alta er i følge Google 140 km. Å kjøre 70 km med håndbrems vil trolig medføre noe slitasje og varmgang i bremsene. Drivstofforbruket vil nok også bli noe høyere enn normalt. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...