sykepleierstudent2 Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Hadde timen hos fastlegen,der hun henviste meg til hudklinikken. Senere får jeg beskjed fra hudklinikken at de ikke har kapasitet til å gi meg en time. Ringer til fastlegen kontor og informerer om det og de sier at jeg må gå privat da. Det koster noen tusenlapper å gå privat. Er det lov at de bare sier at jeg må gå til privat klinikk på den måten? Er det noe jeg kan gjøre? Endret 11. oktober 2024 av sykepleierstudent2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 sykepleierstudent2 skrev (29 minutter siden): Hadde timen hos fastlegen,der hun henviste meg til hudklinikken. Senere får jeg beskjed fra hudklinikken at de ikke har kapasitet til å gi meg en time. Ringer til fastlegen kontor og informerer om det og de sier at jeg må gå privat da. Det koster noen tusenlapper å gå privat. Er det lov at de bare sier at jeg må gå til privat klinikk på den måten? Er det noe jeg kan gjøre? Det var et merkelig svar du fikk fra hudklinikken. Jeg regner med at den er via ditt lokale sykehus ? Hvordan de kan avvise pasienter bare sånn uten videre er vel ikke lov? Her vi bor har vi både hudklinikk på sykehuset og en privat . Begge har offentlig ordning . Dvs vi betaler det samme . Fastlegen må vel forholde seg til hva hudklinikken melder, men var det andre opplysninger vedlagt som grunnla avslaget i den tilbakemeldingen du fikk fra klinikken ? Anonymkode: 9a07d...c26
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg vil tru kanskje at dem mente at du kan få henvisning til privat? Som regel så dekker det offentlige det hvis dem ikke har tid selv. Hør med legen din en gang til du. Får du til å sende melding til din lege på helse Norge? Jeg bruker å kommunisere der med min lege. Anonymkode: c50bc...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Du skal få dekt dette når fastlegen sender deg. Anonymkode: d2f53...569
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 sykepleierstudent2 skrev (45 minutter siden): Hadde timen hos fastlegen,der hun henviste meg til hudklinikken. Senere får jeg beskjed fra hudklinikken at de ikke har kapasitet til å gi meg en time. Ringer til fastlegen kontor og informerer om det og de sier at jeg må gå privat da. Det koster noen tusenlapper å gå privat. Er det lov at de bare sier at jeg må gå til privat klinikk på den måten? Er det noe jeg kan gjøre? Her er det av vesentlig betydning hva du er henvist til hudlege for. På samme måte som en gynekolog med avtale kan avvise en ung, frisk kvinne som henvises for bare en celleprøve så kan en hudlege avvise deg dersom det du er henvist til hudlegen for, ikke er «prioriterte» hudlegeoppgaver i det offentlige helsevesenet. Er det her for eksempel snakk om en uskyldig føflekk, som ikke ser ut til å ha noe vondt i seg, den er bare noe ts vil ha fjernet, så er dette noe hudlegen med loven i hånden kan avvise. Vil ts fortsatt ha den fjernet, så er privat hudlegen måten å få den fjernet av hudlege på. Hvorfor skal folk med svære eksemer og andre skjemmende hudsykdommer forskyves lengre bak i køen hos hudlegen hvor listene for å komme til er lange som noen vonde år, når ts ikke fysisk lider på samme måte som andre med behov for hudlege? NB: TS har vært knapp med sin info om hva hun er henvist til hudlege for, jeg vil anta at det dreier seg om noe uskyldig, siden hun er avvist, men vet det ikke. Er der inntaksstopp på alle nye pasienter så kan det og være grunnen til at hun er avvist. Hudspesialister i det offentlige er på lik linje med gynekologer spesialister det er for få av og dor mange pasienter som henvises dit. Da blir folk med mindre alvorlige ting avvist eller de fårlaaaang ventetid på time. Anonymkode: 4ab6a...8ff 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er det av vesentlig betydning hva du er henvist til hudlege for. På samme måte som en gynekolog med avtale kan avvise en ung, frisk kvinne som henvises for bare en celleprøve så kan en hudlege avvise deg dersom det du er henvist til hudlegen for, ikke er «prioriterte» hudlegeoppgaver i det offentlige helsevesenet. Er det her for eksempel snakk om en uskyldig føflekk, som ikke ser ut til å ha noe vondt i seg, den er bare noe ts vil ha fjernet, så er dette noe hudlegen med loven i hånden kan avvise. Vil ts fortsatt ha den fjernet, så er privat hudlegen måten å få den fjernet av hudlege på. Hvorfor skal folk med svære eksemer og andre skjemmende hudsykdommer forskyves lengre bak i køen hos hudlegen hvor listene for å komme til er lange som noen vonde år, når ts ikke fysisk lider på samme måte som andre med behov for hudlege? NB: TS har vært knapp med sin info om hva hun er henvist til hudlege for, jeg vil anta at det dreier seg om noe uskyldig, siden hun er avvist, men vet det ikke. Er der inntaksstopp på alle nye pasienter så kan det og være grunnen til at hun er avvist. Hudspesialister i det offentlige er på lik linje med gynekologer spesialister det er for få av og dor mange pasienter som henvises dit. Da blir folk med mindre alvorlige ting avvist eller de fårlaaaang ventetid på time. Anonymkode: 4ab6a...8ff Hvilken bakgrunn har du? Anonymkode: 9a07d...c26 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg fikk også beskjed om å enten gå privat eller være fornøyd med hjelpen jeg kunne få hos fastlegen. Fastlegen mente at han hadde gitt meg en god nok diagnose, jeg følte meg fremdeles usikker. Reiste til Volvat, ble undersøkt og fikk henvisning til spesialist. Spesialisten bekreftet så fastlegens diagnose. 😅 Så sånn var det... Men jeg ble i det minste behandlet for tilstanden hos spesialisten, jeg slapp å vente og se om det gikk over og slapp å være redd i mellomtiden. Opplevde også noe liknende med gynekolog, ble avvist med beskjed om at jeg måtte bruke fastlegen. Så min opplevelse er at ja, det kan de ha lov til, i alle fall i noen tilfeller. Jeg ville nok bestilt en ny time hos fastlegen hvis jeg var deg. Anonymkode: 676b3...919 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg fikk også beskjed om å enten gå privat eller være fornøyd med hjelpen jeg kunne få hos fastlegen. Fastlegen mente at han hadde gitt meg en god nok diagnose, jeg følte meg fremdeles usikker. Reiste til Volvat, ble undersøkt og fikk henvisning til spesialist. Spesialisten bekreftet så fastlegens diagnose. 😅 Så sånn var det... Men jeg ble i det minste behandlet for tilstanden hos spesialisten, jeg slapp å vente og se om det gikk over og slapp å være redd i mellomtiden. Opplevde også noe liknende med gynekolog, ble avvist med beskjed om at jeg måtte bruke fastlegen. Så min opplevelse er at ja, det kan de ha lov til, i alle fall i noen tilfeller. Jeg ville nok bestilt en ny time hos fastlegen hvis jeg var deg. Anonymkode: 676b3...919 Det samme har jeg fått beskjed om. Men dette er ikke av uskyldig sak, dette går på legens eget ego. Jeg har behov for videreutredning for kronisk tilstand som plager meg sterkt i hverdagen men har ikke råd til å gå privat. Jeg er på venteliste til ny fastlege, men i mellomtiden... Anonymkode: dabf4...3df
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 Hudklinikken skal videresende henvisning hvis ikke de har kapasitet. Anonymkode: 3a006...38e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 Hudklinikken skal videresende henvisning hvis ikke de har kapasitet. Anonymkode: 3a006...38e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hudklinikken skal videresende henvisning hvis ikke de har kapasitet. Anonymkode: 3a006...38e Hvor mener du hudlegen skal henvise når de ikke tar inn pasienten som er henvist? Hvilken lovhjemmel mener du gjelder her? Fastlegen er koordinator og den som skal være døren inn i spesialisthelsetjenesten. Meg bekjent så skal henvisninger som blir avvist/avslått så sendes tilbake til henvisende lege, som så avgjør hva som kan, bør eller skal gjøres videre. Anonymkode: 4ab6a...8ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå