Gå til innhold

vonde hæler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg møkk lei av å ha verkende hæler dag ut og dag inn. Det er noen år siden det kom krypende gradvis på. Jeg prøvde ulike skotyper med ulike såler uten at det gjorde noen forskjell. Jeg har også vert hos en fotterapeut som drev med "Aktiv fot" som skulle være så bra, det kosta meg en formue og alt jeg sitter igjen med er ett par ubrukelige sko med noen ubrukelige såler til den nette sum av over 7000 og så skulle hun manipulere tærne litt og korrigere gangen i noen timer til over 700 per time. Ingen bedring.  Noen råd fra andre som har hatt hælsmerter?

Glemte at jeg også har tatt ultralyd av begge føtter og det fantes ikke noe galt, det var hos en manuellterapeut.

Anonymkode: 75857...04e

Skrevet

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/haelsmerter-ved-plantar-fasciitt

Jeg opplever at en del behandlere ikke nødvendigvis har spesialkompetanse på alle områder. Så det jeg ville ha gjort, er å først og fremst snakke med fastlege, så google hvilken behandler som har dybdekunnskap på nettopp hæl. F.eks her er en utenfor Oslo. https://www.fysioterapisandvika.no/plager/fot/plantarfascitt/

Anonymkode: 0956f...fc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er jeg møkk lei av å ha verkende hæler dag ut og dag inn. Det er noen år siden det kom krypende gradvis på. Jeg prøvde ulike skotyper med ulike såler uten at det gjorde noen forskjell. Jeg har også vert hos en fotterapeut som drev med "Aktiv fot" som skulle være så bra, det kosta meg en formue og alt jeg sitter igjen med er ett par ubrukelige sko med noen ubrukelige såler til den nette sum av over 7000 og så skulle hun manipulere tærne litt og korrigere gangen i noen timer til over 700 per time. Ingen bedring.  Noen råd fra andre som har hatt hælsmerter?

Glemte at jeg også har tatt ultralyd av begge føtter og det fantes ikke noe galt, det var hos en manuellterapeut.

Hva sier fastlegen? Er der tatt MR av hælene? Går du på noen medisiner/har du brukt noe med virkestoffet Ciprofloxacin før dette begynte? 
Og ikke minst, hvordan blir føttene brukt i det daglige? Mengde gå/stå/sykle? 

Anonymkode: 1c74c...135

Skrevet

Hvor på hælen? Midt under? Fremover foten? Er den rød/hoven?

Anonymkode: 75d00...852

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/haelsmerter-ved-plantar-fasciitt

Jeg opplever at en del behandlere ikke nødvendigvis har spesialkompetanse på alle områder. Så det jeg ville ha gjort, er å først og fremst snakke med fastlege, så google hvilken behandler som har dybdekunnskap på nettopp hæl. F.eks her er en utenfor Oslo. https://www.fysioterapisandvika.no/plager/fot/plantarfascitt/

Manuellterapeuter utelukket at det var noen som helst grunn til at det skulle være vondt, det eneste han fant var at jeg var veldig følsom i huden under beina (ikke bare hælene).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva sier fastlegen? Er der tatt MR av hælene? Går du på noen medisiner/har du brukt noe med virkestoffet Ciprofloxacin før dette begynte? 
Og ikke minst, hvordan blir føttene brukt i det daglige? Mengde gå/stå/sykle? 

Jeg har ikke brukt det legemiddelet nei, hadde en kur med Apocillin for ett par år siden etterfulgt av tre måneder på vimovo (ble avsluttet pga jeg ikke tålte de). Har brukt neotigason, methotrexate og prednisolon (mot hudsykdom, ikke samtidig) og legen håpte at methotrexate eller prednisolonen skulle ha en positiv effekt på føttene også men desverre var det kun virkning på huden.

Jeg jobber ikke, bor sentralt så jeg går eller sykler til butikk og går tur utenom det men langt ifra så mye som jeg ønsker.

Skrevet

Hvor på hælen? Midt under? Fremover foten? Er den rød/hoven?

Anonymkode: 75d00...852

Det brenner under hælene, brennende smerte. Huden er normal.

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Slet også veldig med hælsmerter. Er visst hulfot, så fikk da spesialtilpasset såler. Er mye bedre nå.

Skrevet

Mine hæler var så vonde at det var til å grine av etter bare noen minutter på beina. Helt hvordan det henger sammen vet jeg ikke, men det viste seg at jeg har plattfot. Begynte å bruke sko/såler med støtte for fotbuen, og smertene ble gradvis borte, helt til de forsvant helt. Er kun hvis jeg bruker sko med elendig støtte dagen lang at jeg kjenner noe smerte nå.

Kan sikkert være mange andre grunner til hælsmerte også, men tenkte nå jeg skulle slenge inn min historie i tilfelle noen andre kunne ha nytte av den 🙃

• Liker 2
Skrevet

Det er det eneste, fotterapeut sa jeg var tverrplattfot men hverken lege eller den andre fotterapeuten jeg har gått til ser det. Kan forsøke å legge inn en slik såle bare for å se. Takk for innspill dere ❤️

Skrevet

Jeg får ikke tak i om det er hælsmerter type vondt inn hælen eller om det er en brennende følelse i huden. Er det sistnevnte kunne du diskutert neurontin med legen. Jeg fikk det mot brennende hus andre steder på kroppen.

Anonymkode: 08d61...445

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke brukt det legemiddelet nei, hadde en kur med Apocillin for ett par år siden etterfulgt av tre måneder på vimovo (ble avsluttet pga jeg ikke tålte de). Har brukt neotigason, methotrexate og prednisolon (mot hudsykdom, ikke samtidig) og legen håpte at methotrexate eller prednisolonen skulle ha en positiv effekt på føttene også men desverre var det kun virkning på huden.

Jeg jobber ikke, bor sentralt så jeg går eller sykler til butikk og går tur utenom det men langt ifra så mye som jeg ønsker.

En hard nøtt å finne svar på dette! Har du sett på sjeldne sykdommer om der kan være noe? 
Er det vondt 24/7, eller stopper det opp noen timer/dager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Manuellterapeuter utelukket at det var noen som helst grunn til at det skulle være vondt, det eneste han fant var at jeg var veldig følsom i huden under beina (ikke bare hælene).

Få en second opinion til noen som har akkurat hæl som spesialområde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En hard nøtt å finne svar på dette! Har du sett på sjeldne sykdommer om der kan være noe? 
Er det vondt 24/7, eller stopper det opp noen timer/dager?

Stopper noen timer av og til, hender en sjelden gang jeg er ok på dagtid.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Få en second opinion til noen som har akkurat hæl som spesialområde. 

Aner ikke hvem det skulle være, har hatt runda hos det meste.

Skrevet

Henvisning til ortoped på et større sykehus, kanskje? 

Annonse
Skrevet (endret)

For meg begynte det i hælen og fortsatte fremover. Jeg har også prøvd det meste, men det beste for meg har vært å ikke gå utendørs. Jeg fikk mobilitetsscooter for 6 år siden og det har vært livreddende. Jeg kan gå over hele byen og litt til, til steder jeg ikke kunne ta bussen, selv om det er nær buss for de som er bedre til beins enn meg. Når jeg kjører, så er jeg sprek nok til å gå inne i matbutikker og kan gå opp til tredje etasje to steder der jeg er relativt fast (bor ikke der). Om du vil gå for dette, be om denne typen, for der har du plass til varer mellom bena. Jeg har også fått kurv bakpå der det er plass til to tunge handleposer. 

image.png.106f5d04a95b361a51ded609e1652110.png

Endret av sofie777
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Henvisning til ortoped på et større sykehus, kanskje? 

Det er så ufattelig lang ventetid der, jeg skal spørre fastlegen nesten om å få tatt bilder men det at det er vondt i begge beina taler visst ok imot at det er noe annet enn ingenting.

Skrevet
sofie777 skrev (3 minutter siden):

For meg begynte det i hælen og fortsatte fremover. Jeg har også prøvd det meste, men det beste for meg har vært å ikke gå utendørs. Jeg fikk mobilitetsscooter for 6 år siden og det har vært livreddende. Jeg kan gå over hele byen og litt til, til steder jeg ikke kunne ta bussen, selv om det er nær buss for de som er bedre til beins enn meg. Når jeg kjører, så er jeg sprek nok til å gå inne i matbutikker og kan gå opp til tredje etasje to steder der jeg er relativt fast (bor ikke der). Om du vil gå for dette, be om denne typen, for der har du plass til varer mellom bena. Jeg har også fått kurv bakpå der det er plass til to tunge handleposer. AP1GczPai8O8NcAvzyPWWm_w6UrCvMNPc8yqKOaE88H2CPxkAsTIvHmyfoK-=w1159-h869-s-no-gm?authuser=0

Enn så lenge så klarer jeg meg med sykkelen, bor veldig sentralt og får med meg mat for 4 dager på sykkel. Sykler av og til for å gå i skogen, der kan jeg gå litt lengre enn på hardt underlag. Men, jeg ser den scooteren kommer til å bli ett alternativ innen noen år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enn så lenge så klarer jeg meg med sykkelen, bor veldig sentralt og får med meg mat for 4 dager på sykkel. Sykler av og til for å gå i skogen, der kan jeg gå litt lengre enn på hardt underlag. Men, jeg ser den scooteren kommer til å bli ett alternativ innen noen år.

Jeg hadde ikke syklet på noen år før jeg prøvde meg på en leiesykkel i København. Jeg leide(!) sykkelen den siste strekningen før jeg satt den i et stativ. Dette sa jeg til legen og da ble det bestemt at jeg skulle få denne. Det finnes flere stoler man kan få som gående. Noen er som vanlige rullestoler, men da får man ikke med seg varer, så er man avhengig av å handle så er det denne og et par andre lignende som gjelder (også med 3 hjul)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Til noen som har spesifisert at de har hælproblematikk som spesialfelt, slik jeg sendte link på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...