Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Privatlæreren velger jo selvsagt selv om h*n ønsker å benytte seg av metoden som dere (eller deres sønn) påstår er ens beste metode.

Nå har sønnen deres benyttet seg av en metode så langt som har vist seg å ikke gi utbytte (se på lærer og liksom gjøre oppgaver hjemme). Hvorfor ønsker dere som foreldre da å legge til rette, og faktisk betale, for å fortsette med dette?

Når sønnen deres kan gjøre matte foran en som kan faget, så kan denne personen se hva sønnen deres tenker som gjør at det blir feil. Da kan det korrigeres. Og da kan læringen skje.

Anonymkode: 296a8...4dc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når det er sagt, blir folk virkelig hårsåre over å få høre at de virker "urolige" eller "småstresset"? I den virkelig verden, hvor man faktisk må jobbe sammen med andre, for man høre mye om masse. Hva skal man gjøre da? Bli langtids sykemeldt? Vi alle har fått høre et eller annet i løpet av livet, og mer vil det bli. Det er viktig å skille mellom i hvilken kontekst ting blir sagt og hvordan det er ment. Alt er ikke alltid vondt ment....for et samfunn vi legger opp til

• Liker 4
Skrevet

En ærlig privatlærer med andre ord.

Anonymkode: d35ed...1be

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Rent bortsett fra at fiolin ikke er noe man må beherske for å komme seg gjennom skolen, så ble jeg ganske underholdt av tanken på at mine foreldre skulle ha insistert på at jeg best ville lært å spille fiolin i sin tid ved å se på fiolinlæreren min spille i to timer hver gang.

Anonymkode: e44ee...c10

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette

Anonymkode: 077df...355

Tenkte det kanskje kunne være noe sånt, men det kan jobbes med. Jeg kjenner meg igjen selv, men det blir ikke bedre av å ikke utfordre det. Jeg tror en trygg relasjon til privatlærer kan være et sted å utfordre dette litt. Vet privatlærer om de kommentarene din sønn har fått før? Det hadde jeg nevnt for ham. Mulig privatlærer er en videregåendeelev, men godt mulig vedkommende likevel skjønner litt mer da, og dere kan få til et samarbeid. 💚

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Vår sønn sliter litt med matte og vi bestemte oss derfor for å anskaffe ham en privatlærer. Denne læreren ble vi rekommandert via en facebookgruppe for nabolaget vårt, viser seg at flere av barna bruker denne læreren. Vår sønn er den typen som ikke er så glad i å gjøre matte på skolen eller under disse private timene med læreren sin,  han vil heller bruke skole og de ekstra øktene som undervisning, hvor han følger med og får med seg lekser som han heller kan løse på egenhånd. Hans privatlærer har nå skrevet til oss og sagt at han syns det er litt slitsomt å undervise sønnen vår, da vår sønn ikke er interessert i å løse arbeidsoppgaver under timene og at han som en lærer må undervise sammenhengede i 2 timer. Jeg mener jo at dette er hans jobb og noe han skal gjøre da han får betalt for det. Men denne privatlæreren mener at det blir litt mye og litt slitsomt når han må sitte å regne matteoppgaver i 2 timer foran vår sønn, uten at vår sønn deltar eller prøver å løse disse selv. Vi har forklart at han ikke liker det og vil heller prøve seg på oppgavene på egenhånd, men at han følger med og noterer. Hva tenker dere om dette? Privatlæreren har sagt at han ikke kan fortsette å undervise på denne måten, vi har anbefalt at han kan ta en pause på 5 minutter før han fortsetter å undervise, men er ikke hele poenget med å være privatlærer at du lærer bort? hva tenker dere?

Ikke rart han ikke lærer matte, dere må jo faktisk kreve at han gjør en innsats når dere har privatlærer. Og du mange av disse om tar på seg oppdrag på denne måten er ofte studenter, skjønner jo godt at han ikke gidder om sønnen din ikke bryr seg. Og du støtter jo tydeligvis opp om sønnen din.

Har en datter som har undervist ungdomsskole elever privat når hun gikk på VGS, men dette var lærevillig ungom som faktisk gjorde en innsats.

Anonymkode: 6e176...e8b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette

Han presterer jo ikke bra når han trenger privat undervisning. Hjelper ikke bytte lærer når eleven er like umotivert. Det er sønnen deres som er problemet, ikke læreren

Anonymkode: 6e176...e8b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønte først videregående-matte på universitetet. Synes det var vanskelig og som resultat av det gjorde jeg ikke lekser. 

Straffet seg det.. 

Matte er et gjørefag. Jeg som lærer veldig enkelt ville ikke gjøre innsatsen som trengtes før jeg kom til høyere utdanning. Synd, tenker jeg i dag. 

Anonymkode: 46846...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er det jo dette dere må jobbe med, ikke selve matten. Hvis han følger godt med, noterer og lærer seg stoffet - så er det jo nok at han deltar i mattetimene på skolen da? Så kan han gjøre mattestykkene hjemme som lekse, hvis han presterer bra på det som du sier!

Men han må også lære seg å ta tilbakemeldinger. At man får beskjed om at man er litt urolig og småstresset er ikke negativ kritikk - det er en observasjon og han trenger faktisk å øve seg på dette, for eller kommer livet hans til å bli jævlig vanskelig.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...