AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Hei! Vår sønn sliter litt med matte og vi bestemte oss derfor for å anskaffe ham en privatlærer. Denne læreren ble vi rekommandert via en facebookgruppe for nabolaget vårt, viser seg at flere av barna bruker denne læreren. Vår sønn er den typen som ikke er så glad i å gjøre matte på skolen eller under disse private timene med læreren sin, han vil heller bruke skole og de ekstra øktene som undervisning, hvor han følger med og får med seg lekser som han heller kan løse på egenhånd. Hans privatlærer har nå skrevet til oss og sagt at han syns det er litt slitsomt å undervise sønnen vår, da vår sønn ikke er interessert i å løse arbeidsoppgaver under timene og at han som en lærer må undervise sammenhengede i 2 timer. Jeg mener jo at dette er hans jobb og noe han skal gjøre da han får betalt for det. Men denne privatlæreren mener at det blir litt mye og litt slitsomt når han må sitte å regne matteoppgaver i 2 timer foran vår sønn, uten at vår sønn deltar eller prøver å løse disse selv. Vi har forklart at han ikke liker det og vil heller prøve seg på oppgavene på egenhånd, men at han følger med og noterer. Hva tenker dere om dette? Privatlæreren har sagt at han ikke kan fortsette å undervise på denne måten, vi har anbefalt at han kan ta en pause på 5 minutter før han fortsetter å undervise, men er ikke hele poenget med å være privatlærer at du lærer bort? hva tenker dere? Anonymkode: 077df...355
xoxo1991 Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Vår sønn sliter litt med matte og vi bestemte oss derfor for å anskaffe ham en privatlærer. Denne læreren ble vi rekommandert via en facebookgruppe for nabolaget vårt, viser seg at flere av barna bruker denne læreren. Vår sønn er den typen som ikke er så glad i å gjøre matte på skolen eller under disse private timene med læreren sin, han vil heller bruke skole og de ekstra øktene som undervisning, hvor han følger med og får med seg lekser som han heller kan løse på egenhånd. Hans privatlærer har nå skrevet til oss og sagt at han syns det er litt slitsomt å undervise sønnen vår, da vår sønn ikke er interessert i å løse arbeidsoppgaver under timene og at han som en lærer må undervise sammenhengede i 2 timer. Jeg mener jo at dette er hans jobb og noe han skal gjøre da han får betalt for det. Men denne privatlæreren mener at det blir litt mye og litt slitsomt når han må sitte å regne matteoppgaver i 2 timer foran vår sønn, uten at vår sønn deltar eller prøver å løse disse selv. Vi har forklart at han ikke liker det og vil heller prøve seg på oppgavene på egenhånd, men at han følger med og noterer. Hva tenker dere om dette? Privatlæreren har sagt at han ikke kan fortsette å undervise på denne måten, vi har anbefalt at han kan ta en pause på 5 minutter før han fortsetter å undervise, men er ikke hele poenget med å være privatlærer at du lærer bort? hva tenker dere? Anonymkode: 077df...355 Jeg hadde blitt sliten selv, uavhengig om det er min jobb eller ei. Det er som å ha en PT-time på 2 timer, så forventer du at din PT skal vise deg alle øvelsene hele tiden, ta en pause også fortsette...imens du skal bare stå å se på, samt observere også dra hjem og trene på egenhånd. Forstår ikke helt poenget med å ha en PT trener da eller en privatlærer i denne situasjonen. Hvorfor kan ikke din sønn løse arbeidsoppgaver foran privatlæreren? Er det ikke bedre at han heller prøver seg sammen med sin lærer og blir korrigert, i stede for at han gjør det på egenhånd? Det er vell en grunn til at dere har en privatlærer. Har du noe oversikt over hvem som løser disse oppgavene..er det ham eller AI? 12 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Sønnen din må venne seg til å løse oppgaver på skolen og under privat undervisning, det er sånn han lærer, når en lærer kan se og hjelpe underveis i utregningene. De må kunne løse oppgaver sammen. Hør på den private læreren. Det er det samme når jeg underviser pianoelever, da må elevene øve sammen med meg, sånn at jeg kan vise og forklare underveis. Man må øve og jobbe sammen med læreren. Dessuten, en privat lærer kan si hva han/hun vil, for selv om dere betaler, så er det læreren som legger opp undervisningen. Hvis dere er misfornøyde, får dere heller finne en annen privat lærer. Anonymkode: db307...b90 7 5
Disco Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg skjønner ikke poenget med å ha en privatlærer som skal gjøre samme jobb som faglærer mens sønn sitter og ser på? Hele poenget må vel være at sønn får hjelp til å løse oppgavene slik at han får det til selv etter hvert? 3 9
Pippi Lotta Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Det høres jo ikke ut som om gutten din får så mye ut av dette heller, om han bare sitter å ser på at læreren gjør mate.... Så kansje dere har hat flaks å møtt på en lærer som er ærlig på at han ikke passer til jobben. Så får dere sjansen til å finne en lærer som passer bedre? Det er ikkr alle elever som klafer med alle lærere, prøv å ikke se på det som at noen gjør noe feil. Endret 11. oktober 2024 av Pippi Lotta 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Dere får gå over til youtube. De fleste som driver med undervisning, og spesielt en-til-en, orker ikke en slik passiv måte å lære bort på. Video må være perfekt for dere, tenker jeg. Anonymkode: 329fa...480 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er enig med privatlærer. Jeg hadde sluttet om det var meg. Din sønn hadde lært mye mer og det hadde blitt bedre læringsøkter om man hadde gjort dette sammen. Det er ingen som lærer av at andre tømmer kunnskap ned i halsen på deg. Gode læringssituasjoner handler om å gi og ta. Anonymkode: 9c47d...134 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 Man lærer ingenting av å se på noen undervise i 2 timer uten å gjøre noe selv. Det er mer behagelig for sønnen deres, fordi han slipper gjøre noe, men det er helt bortkastede penger. Lekser kan man jukse/skrive av/få andre til å gjøre, det er med lærer tilstede at man virkelig blir tvunget til å tenke der og da og kan utvikle seg. Noen har for sterk matteangst til å klare å tenke foran lærer, men det burde være lettere foran privatlærer Anonymkode: c002e...aab 4 2
Loboto Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 Matte er et praktisk fag. En lærer ingen ting av å se på. Man må øve og gjøre oppgaver. Skjønner læreren. 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Vår sønn sliter litt med matte og vi bestemte oss derfor for å anskaffe ham en privatlærer. Denne læreren ble vi rekommandert via en facebookgruppe for nabolaget vårt, viser seg at flere av barna bruker denne læreren. Vår sønn er den typen som ikke er så glad i å gjøre matte på skolen eller under disse private timene med læreren sin, han vil heller bruke skole og de ekstra øktene som undervisning, hvor han følger med og får med seg lekser som han heller kan løse på egenhånd. Hans privatlærer har nå skrevet til oss og sagt at han syns det er litt slitsomt å undervise sønnen vår, da vår sønn ikke er interessert i å løse arbeidsoppgaver under timene og at han som en lærer må undervise sammenhengede i 2 timer. Jeg mener jo at dette er hans jobb og noe han skal gjøre da han får betalt for det. Men denne privatlæreren mener at det blir litt mye og litt slitsomt når han må sitte å regne matteoppgaver i 2 timer foran vår sønn, uten at vår sønn deltar eller prøver å løse disse selv. Vi har forklart at han ikke liker det og vil heller prøve seg på oppgavene på egenhånd, men at han følger med og noterer. Hva tenker dere om dette? Privatlæreren har sagt at han ikke kan fortsette å undervise på denne måten, vi har anbefalt at han kan ta en pause på 5 minutter før han fortsetter å undervise, men er ikke hele poenget med å være privatlærer at du lærer bort? hva tenker dere? Anonymkode: 077df...355 Vel, læreren kan matten sin, det er sønnen din som skal lære seg, og når han ikke er interessert i å løse oppgaver og få hjelp av læreren for å forstå disse, så vet ikke jeg hva er du ute etter. Læreren kan ikke klistre lærdommen i hjernen til sønnen din 🤪 Anonymkode: 704a4...672 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Vår sønn sliter litt med matte og vi bestemte oss derfor for å anskaffe ham en privatlærer. Denne læreren ble vi rekommandert via en facebookgruppe for nabolaget vårt, viser seg at flere av barna bruker denne læreren. Vår sønn er den typen som ikke er så glad i å gjøre matte på skolen eller under disse private timene med læreren sin, han vil heller bruke skole og de ekstra øktene som undervisning, hvor han følger med og får med seg lekser som han heller kan løse på egenhånd. Hans privatlærer har nå skrevet til oss og sagt at han syns det er litt slitsomt å undervise sønnen vår, da vår sønn ikke er interessert i å løse arbeidsoppgaver under timene og at han som en lærer må undervise sammenhengede i 2 timer. Jeg mener jo at dette er hans jobb og noe han skal gjøre da han får betalt for det. Men denne privatlæreren mener at det blir litt mye og litt slitsomt når han må sitte å regne matteoppgaver i 2 timer foran vår sønn, uten at vår sønn deltar eller prøver å løse disse selv. Vi har forklart at han ikke liker det og vil heller prøve seg på oppgavene på egenhånd, men at han følger med og noterer. Hva tenker dere om dette? Privatlæreren har sagt at han ikke kan fortsette å undervise på denne måten, vi har anbefalt at han kan ta en pause på 5 minutter før han fortsetter å undervise, men er ikke hele poenget med å være privatlærer at du lærer bort? hva tenker dere? Anonymkode: 077df...355 Hva mener du er poenget med at din sønn «sitter og ser på» at noen regner? I to timer? Hva er det i norsk matematikkpensum som det er tenkelig å BRUKE to timer på å forklare, i det store og det hele? Jeg forklarte hele min matteglade ligninger på mindre enn 30 minutter. Så hva er det som tar barnet slik tid? Tenker dere at de her timene er til erstatning for tv-tid? Som underholdning? Si til din sønn at han får ta seg sammen. Vi gjør ting vi ikke liker å gjøre hver dag her i livet. Sånn er det bare. Lærer ikke du han dette nå så må han lære seg det selv, eller leve livet gjennom som en dysfunksjonell voksen. Fortell barnet at hva det liker eller ikke liker er revnende likegyldig. La læreren sette av 10 min til å raskt gå gjennom oppgavene, og så er det beinhard regning på ungen i 35 min, og så avslutter dere. To timer er mye for lenge, uansett, men særlig for et så enkelt pensum. Be forresten læreren først ta 25 min på hva matematikk faktisk er for noe. Utrolig nok forklarer ikke norsk skole ungene det. Og det er noe de har behov for å vite - hva, presis, er matematikk. Anonymkode: 04072...b1f 1
Daisy-love Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 Hva er grunnen til at din sønn ikke vil øve sammen med noen? Sliter han med «prestasjonsangst» og vil ikke gjøre feil, og da vil «øve selv først»? Da må en jobbe med det, og bygge en trygg relasjon for at han jobber med læreren. Matte er som andre her sier et praktisk fag, og dere hadde nok ikke trengt privatlærer om den tilnærmingen faktisk hadde fungert. Privatlæreren kan selvsagt si i fra om hva han mener og hvordan han legger opp et opplegg. Har dere noen skriftlig avtale hvor det står hvordan det skal foregå, og forventninger og krav til både lærer og elev? Om ikke er nok det lurt å ordne før neste lærer skal inn. Kan de ha en halvtime/time, men oftere? Da får sønnen din øvet mer i mellom, sånn om dere faktisk insiterer på opplegget. Godt mulig det vil være vanskeligere å finne noen som vil komme for en halvtime, men noe å vurdere. Aller beste er nok at en faktisk jobber med privatlæreren når han er der, og i tillegg øver utenom.
got2go Skrevet 11. oktober 2024 #13 Skrevet 11. oktober 2024 Sønnen din sin foretrukne læringsmåte funker tydeligvis ikke siden han trenger ekstralærer på fritiden. 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Skrevet 11. oktober 2024 Dere kan kutte ut privatundervisningen, så kan heller deres sønn se på at dere foreldre løser matteoppgaver. Dere vet åpenbart best at dette er den rette måten for ham å lære det på, så dere bør trå til selv. Anonymkode: e44ee...c10 4 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Skrevet 11. oktober 2024 Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette Anonymkode: 077df...355 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette Anonymkode: 077df...355 Hva skjer når han har matteprøve, matteeksamen, eller må gjøre en oppgave han blir litt ukomfortabel i ved en fremtidig jobb? Hadde kanskje lagt tiden i dette, i stedet for å finne en privatlærer som underviser uten noe praktisk sammen. Det blir jo det samme som han får på skolen? Sitte og høre på en lærer? Hvorfor er ikke video et alternativ for dere? Anonymkode: 329fa...480 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette Anonymkode: 077df...355 Hvorfor underviser dere ham ikke selv? Hadde han fått med seg så mye som du påstår, ville han ikke hatt behov for privatlærer. Og det virker ærlig talt ikke som at han øver så mye på egenhånd heller. Følg opp barnet deres selv, i stedet for å kaste bort andres tid og deres egne penger. Anonymkode: e44ee...c10 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 Hva er poenget med privatlærer når vedkommende bare må repetere et opplegg som åpenbart hindrer barnet i å lære? Det er øving som gjør mester, ikke å sitte å motta informasjon på en passiv måte. Kanskje det ikke er matte som er problemet til ditt barn, men at det sliter med omstendighetene rundt læring, være seg prestasjonsangst, lite trygghetsfølelse, dårlig selvbilde eller noe annet. Da er det DET som må være fokus, å komme seg over disse problemene, ikke matten i seg selv. Det er veldig dumt å gi barna sine slike krykker når de uansett vil måtte takle de situasjonene dere hjelper han å unngå på et senere tidspunkt. Både høyere utdanning og de fleste jobber krever at man samarbeider i samtid, og prøver seg frem på nye ting i selskap med andre. Er ikke barnet trygg på dette vil det slite. Anonymkode: 0f35b...2ce 2
xoxo1991 Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette Anonymkode: 077df...355 Jeg skjønner at man kan ha prestasjonsangst, men hvordan blir det for ham når han begynner å jobbe? Skal han ta med jobben hjem og gjøre arbeidsoppgavene etter arbeidstid? 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han syns det er ubehagelig å gjøre matteoppgaver foran andre og føler at han presterer bedre på egenhånd, noe jeg har sett at han gjør. Han følger med i disse timene og sitter ikke å bare glaner ut av vinduet eller har tankene andre steder. Han har tidligere fått kommentarer når han regner ut oppgaver, på blant annet at han virker litt urolig og småstresset, noe som ikke er hyggelig å høre. Det er mye av grunnen til hvorfor han ikke gjør matteoppgaver foran andre.Det blir nok å bytte mattelærer, da vi betaler for dette Anonymkode: 077df...355 Hvorfor er konklusjonen at dere skal hjelpe barnet å unngå alt som er ubehagelig og stressende? Det er det motsatte av det man bør gjøre. Kjenner jeg blir provosert over at gutten ikke får hjelp med det han faktisk sliter med her. Anonymkode: 0f35b...2ce 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå