AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har et barn som spiller både fotball og håndball, og som er svært ivrig i begge disipliner. Det betyr treninger og kamper nesten hver eneste dag, året gjennom. I tillegg til ordinær aktivitet gjennom klubb og krets er det statlige tilbud om ekstratreninger og aktiviteter. Mitt barn vil helst delta på alt, men jeg setter nå på bremsen fordi barneidretten nå styrer livet vårt! F.eks sier jeg nå nei til fotballtrening søndag kveld, fordi det er to håndballkamper samme dag (og to på lørdag, og trening hver dag med unntak av fredag). Jeg blir nå ansett som verdens kjipeste av både barnet og faren (som er helt ekstremt opptatt av sport). Hva syntes dere - er jeg kjip? Jeg og far er skilt, og vi har barna 50/50 annenhver uke. Vi har også flere yngre barn, som også trenger å følges opp. Anonymkode: cba30...515
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Du er ikke kjip om du begrunner det sportslig med fare for overbelastning og har oppfølging med det med trenerne på lag og krets og det er reell fare for overbelastning. Du er derimot veldig kjip om du gjør det på grunn av din bekvemmelighet. Anonymkode: bb378...997
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er litt i samme situasjon, og syns ikke du er urimelig. Syns det er viktig å gi barna andre strenger å spille på, sånn at idretten ikke blir altoppslukende. Syns det er viktig at barna også opplever mestring på andre arenaer, og har noe å falle tilbake på den dagen de innser at de ikke kan leve av idrett (som gjelder de fleste som er veldig gode i barneidrett). Anonymkode: 1b2ea...ec3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du er ikke kjip om du begrunner det sportslig med fare for overbelastning og har oppfølging med det med trenerne på lag og krets og det er reell fare for overbelastning. Du er derimot veldig kjip om du gjør det på grunn av din bekvemmelighet. Anonymkode: bb378...997 Jeg gjør det fordi jeg mener det er viktig å også ha tid til skolearbeid, familietid, restitusjon, tilstrekkelig søvn og mat, tid til å rydde rommet og gå ut med søppel, tid til å dra på hytta, tid til å delta i familieselskaper, og ikke minst tid til å kjede seg litt…. Det er fremdeles trening eller kamp minst 5 av 7 dager, jeg har satt ned foten på dobbel aktivitet. Anonymkode: cba30...515 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er litt i samme situasjon, og syns ikke du er urimelig. Syns det er viktig å gi barna andre strenger å spille på, sånn at idretten ikke blir altoppslukende. Syns det er viktig at barna også opplever mestring på andre arenaer, og har noe å falle tilbake på den dagen de innser at de ikke kan leve av idrett (som gjelder de fleste som er veldig gode i barneidrett). Anonymkode: 1b2ea...ec3 Men selv om idretten kanskje er altoppslukende en periode så har gjerne barn venner der. Har barn som trener mye og spiller mye kamper og ikke tror de at de skal leve av det, de gjør det fordi det er gøy, alternativet er gjerne skjerm hjemme og ikke nødvendigvis noe sosialt for vennene trener jo de også. Har to barn og har kikket i kalenderen og neste uke er det kamp eller trening for en eller begge hver dag, mandag-søndag og de driver kun med en idrett hver. De hadde drevet med to idretter lengre om treningene ikke var samtidig og hadde i årevis doble treninger. Kun når de kom et stykke opp i puberteten at treningsmengden måtte justeres og ikke lenger kunne ha triple treninger (dvs to på kvelden, har allerede en formiddagstrening på skolen hver dag) Anonymkode: bb378...997
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gjør det fordi jeg mener det er viktig å også ha tid til skolearbeid, familietid, restitusjon, tilstrekkelig søvn og mat, tid til å rydde rommet og gå ut med søppel, tid til å dra på hytta, tid til å delta i familieselskaper, og ikke minst tid til å kjede seg litt…. Det er fremdeles trening eller kamp minst 5 av 7 dager, jeg har satt ned foten på dobbel aktivitet. Anonymkode: cba30...515 Men ikke ha den bastante holdningen med å sette foten ned, barnet må ha litt selvbestemmelse. Argument må kjede seg litt, bare glem det. Tid til å dra på hytta- fordi det passer deg ? Har dere meldt på barna noe som betyr helgkamper legger man hytteturer til når det ikke er noe. Men å nekte barna aktivitet de elsker fordi du heller vil på hytta synes jeg ikke noe om, kanskje far får ha mer tid med barnet og følge opp når du ikke vil. Anonymkode: bb378...997
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men ikke ha den bastante holdningen med å sette foten ned, barnet må ha litt selvbestemmelse. Argument må kjede seg litt, bare glem det. Tid til å dra på hytta- fordi det passer deg ? Har dere meldt på barna noe som betyr helgkamper legger man hytteturer til når det ikke er noe. Men å nekte barna aktivitet de elsker fordi du heller vil på hytta synes jeg ikke noe om, kanskje far får ha mer tid med barnet og følge opp når du ikke vil. Anonymkode: bb378...997 Vi har ikke hytte, så det var bare et generelt eksempel. For oss personlig er utfordringen at all ekstra-aktiviteten går utover skolearbeid og søvn/restitusjon. Ser også at vi har problemer med å få til skikkelige måltider når barnet er på farten fra 16 - 21 i hverdagen og 6 timer lørdag og søndag (dobbel kamp/treninger og reisetid). Jeg får også veldig lite tid med barnet fordi jeg har yngre barn som også skal passes/følges opp. Har ikke mulighet til å delta på alt selv. Anonymkode: cba30...515
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 Hadde aldri orket det der. Anonymkode: 9caba...c89
Snedig Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 Ja jeg synes du er veldig kjip. Hvis ungene kan komme seg til mesteparten av disse treningene selv er det jo bare kjempefint at de er aktive. Alternativet er gjerne skjerm, ikke timesvis med lekser. Men ville snakket med barna om restitusjon og håpet at de selv kunne hjelpe med å justere de ukene de kjenner det blir for mye for kroppen. Og når det er så mye på gang i begge idrettene er det vel kanskje snart på tide å tenke på at man må velge en idrett. Ikke pga du vil ha familietid og skikkelig middager, men fordi når idretten kommer til et visst nivå er det dessverre stortsett vanskelig å kombinere.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men ikke ha den bastante holdningen med å sette foten ned, barnet må ha litt selvbestemmelse. Argument må kjede seg litt, bare glem det. Tid til å dra på hytta- fordi det passer deg ? Har dere meldt på barna noe som betyr helgkamper legger man hytteturer til når det ikke er noe. Men å nekte barna aktivitet de elsker fordi du heller vil på hytta synes jeg ikke noe om, kanskje far får ha mer tid med barnet og følge opp når du ikke vil. Anonymkode: bb378...997 Hytta bør selges når man har aktive barn, dra på den er jo bare ren egoisme. Jeg har satt ned foten jeg også ts, mer enn deg. Her er det kun 1 aktivitet hver og det er ikke ballsport som foregår omtrent alle helger, ettermiddager. Så jeg er mye verre enn deg Anonymkode: a2166...eb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå