Gå til innhold

8-åring som får tantrums

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 8 har helt siden hun var liten vært veldig viljesterk og målrettet, og har helt siden hun kunne gå og prate kunne blitt skikkelig skikkelig sint. Hun har fått sånne klassiske tantrums, hvor hun skriker, ligger og slår og sparker i gulvet rimelig ute av kontroll. Hun holder på i alt opp mot en halv time, etterpå får hun trøst, gråter litt, og så er hun like blid igjen og har tilsynelatende glemt hele greia 😅

Hun har en viss kontroll for hun vet det er uaktuelt av hun ødelegger noe, slår eller sparker oss, kaller oss noe stygt osv. Men hun kan skrike så mye at det nærmest høres ut som hun blir myrdet, og hun får vondt i halsen etterpå. 

Da hun har 2 var det nærmest daglig, så ble det ukentlig, så månedlig. Nå kanskje en gang i kvartalet. Før kunne det skje offentlig, men heldigvis de siste årene. Men jeg stusser litt på at hun er så stor og at det fortsatt pågår. Er det innafor normalen? Bør jeg gjøre noe? 

Det skjer stort sett i forbindelse med grensesetting, hvor hun ikke får viljen sin. I forrige uke var det fordi jeg trakk tilbake skjermtid da hun ikke ryddet opp etter seg, og trenere noen knøttsmå husarbeidoppggaver hun hadde fått. 

Hun er ellers en godt likt, trivelig, morsom og veldig normal jente, som gjør det godt på skolen og har mange venner. 

Men, ja. Er hun ikke litt stor nå? 

Anonymkode: 33e34...a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta mi på 8 har helt siden hun var liten vært veldig viljesterk og målrettet, og har helt siden hun kunne gå og prate kunne blitt skikkelig skikkelig sint. Hun har fått sånne klassiske tantrums, hvor hun skriker, ligger og slår og sparker i gulvet rimelig ute av kontroll. Hun holder på i alt opp mot en halv time, etterpå får hun trøst, gråter litt, og så er hun like blid igjen og har tilsynelatende glemt hele greia 😅

Hun har en viss kontroll for hun vet det er uaktuelt av hun ødelegger noe, slår eller sparker oss, kaller oss noe stygt osv. Men hun kan skrike så mye at det nærmest høres ut som hun blir myrdet, og hun får vondt i halsen etterpå. 

Da hun har 2 var det nærmest daglig, så ble det ukentlig, så månedlig. Nå kanskje en gang i kvartalet. Før kunne det skje offentlig, men heldigvis de siste årene. Men jeg stusser litt på at hun er så stor og at det fortsatt pågår. Er det innafor normalen? Bør jeg gjøre noe? 

Det skjer stort sett i forbindelse med grensesetting, hvor hun ikke får viljen sin. I forrige uke var det fordi jeg trakk tilbake skjermtid da hun ikke ryddet opp etter seg, og trenere noen knøttsmå husarbeidoppggaver hun hadde fått. 

Hun er ellers en godt likt, trivelig, morsom og veldig normal jente, som gjør det godt på skolen og har mange venner. 

Men, ja. Er hun ikke litt stor nå? 

*heldigvis IKKE de siste årene

Skrevet

Har hatt følelsesregulering i fokus. Men av og til virker hun nesten som om hun bare må sleppe ut damp, og så kommer hun liksom ordentlig tilbake i vater etterpå. Det skjer ofte i forbindelse med at hun er litt sulten, så regelmessige måltider et er must her i hjemmet.  Ts

Skrevet

ADHD?

Anonymkode: 86397...88b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ADHD?

Anonymkode: 86397...88b

Hehe, standardsvaret på KG.

Ingen andre symptomer som skulle tilsi det tror jeg. God konsentrasjon og funksjon. Ikke impulsiv, rastløs eller tankekjør. God søvn. Grei med instruksjoner osv. Ts

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som ene barnet mitt. Bare at her kan ting kastes,jeg bli slått osv.

Når barnet var typ 2år var det flere raserianfall per dag. Så ble det til ett per dag, 3 per uke. 1 per uke. Annenhver uke osv...

Her tror jeg det skyldes temperament, i tillegg til umodenhet på enkelte områder.

Jeg husker aldri at jeg var slik, ikke far heller. Vårt ene barn er slik, ikke det andre. 

Anonymkode: afe6c...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...