Gå til innhold

Burde jeg ta opp studielån og sette i fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal studere fra januar av. Har ikke behov for å ta opp studielån med en gang, men trenger å gjøre det senere i løpet.

Eventuelt trenger jeg å ta opp litt for å spe på med (dyrtid ++).

Jeg må også være sikker på at jeg har igjen lån til den perioden jeg trenger det.

Studieløpet mitt er langt (6-årig) og jeg har igjen lån i lånekassa for 5 + trekvart år. Fra cirka januar 2028 må jeg basere meg på studielån (i tillegg til noe jobb ved siden av).

Hva ville dere gjort? Jeg vil gjerne være smart og helst kunne få lagt meg opp litt/brukt studielån-muligheten på en god måte.

Anonymkode: 0f629...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Anonymkode: 75b27...1fb

Skrevet

Jada kjør på

Anonymkode: e8b69...020

Skrevet

Det er mye lurere enn å ta opp studielån og bruke pengene på ting du ikke trenger 

Skrevet

Det vil alltid lønne seg å ta opp maks lån. Med mindre man ikke har økonomisk styring.

Har du kortsiktig perspektiv, og vil behøve pengene på et tidspunkt, er det fastrenteinnskudd som gjelder.

Har du lengre perspektiv vil jeg anbefale fond. 

Anonymkode: 8f1cc...151

Skrevet

Jeg mener dette er en dårlig ide.

Fond skal være overskudd fra privat økonomi.

Mange lovpriser studielån som en gave. Men ikke la dere lure. Et lån er et lån. 

Anonymkode: 8d3d2...2be

• Liker 1
Skrevet

Ikke slik verden er nå. Kan kollapse over natta.

Anonymkode: b3558...673

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke slik verden er nå. Kan kollapse over natta.

Anonymkode: b3558...673

Hvorfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Et studielån er rentefritt mens man er student. Med 5% rente er det 5000 gratispenger i året per år som student. 
Så over 5 års studie er det mye penger man får gratis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 18.37):

Er du risikoavers så setter du i fastrenteinnskudd. Og betaler tilbake når du er ferdig studert. Det er titusener rett i lomma. Risikofritt. 

Selv valgte jeg fond, så boliglån. Neste år er jeg ferdig med studielånet, har aldri betalt mer enn jeg må. I samme periode har jeg tjent ekstremt på fond og i boligmarkedet, og har sluppet smålån som billån.  Studielån er noe av det mest gunstige man kan ha.

Men du er mulig også blant de som ikke rører (gunstige) kredittkort? 

Anonymkode: 8f1cc...151

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...